recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit HIFI skal opdateres/opgraderes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit HIFI skal opdateres/opgraderes

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Tanja67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanja67 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mit HIFI skal opdateres/opgraderes
    Sendt: 18-November-2020 kl. 10:56
Hej 

Jeg håber det er her, jeg kan stille mit spørgsmål. Jeg er ved at finde ud af, hvordan jeg bedst får den funktionalitet og lyd i mine rum herhjemme, som jeg ønsker - for en rimelig penge også. Mit nuværende anlæg består af 2 anlæg - et gammelt Bose anlæg med små højtalere og en subwoofer - m. 2 køkkenhøjtalere til i køkkenet. Og i en anden stue en ny NAD forstærker, ny NAD cd-afspiller, en gammel, men god pladespiller og en ny bluetooth ting, som gør at jeg også kan streame fra f.eks. Spotify. Til dette anlæg har jeg et par gamle store gulvhøjtalere købt i den blå avis for ingen penge for 8 år siden.

Jeg har min musik i stuen med gulvhøjtalerne og vi gerne kunne sende den ud i f.eks. køkkenet og måske med tiden også i min stue, hvor jeg nu har et Bose anlæg.

Min fremtidsdrøm er nogenlunde følgende:

Stue m. pladespiller - investere i nye gulvhøjtalere med god bas, diskant og volume. HIfi klubben har anbefalet Dali Oberon 5 eller 7

Køkken - her vil jeg gerne have super god lyd, men med mindre højtalere der kan stå på en hylde og evt. supplere med en subwoofer, så jeg også får god baslyd her. 

Hifi klubben har anbefalet Dali Opticon MK2 (deres dyreste anbefaling) sammen med trådløs subwoofer og en AMP (går ud fra det er en trådløs forstærker, som skal have strøm, men skal den også have et internetstik eller er trådløs wifi nok?).

Hvis systemet i køkkenet skal kunne spille sammen med cd-afspilleren i stuen kan jeg forstå jeg skal have en Sonos Port - hvori jeg udover at streame musik til mine gulvhøjtalere også kan sende cd-line ud i køkkenet. Jeg kan ikke også få min pladespiller derud, da min NAD forstærker kun har en indgang/udgang?

Nu kommer mit spørgsmål. For at få stream, og mulighed for at afspille fed cd-lyd i køkkenet fra det NAD anlæg jeg har i stuen er Sonos så den bedste vej at gå? 

Jeg er blevet lidt spooked af at læse om dårlig kundesupport, forældede produkter, softwareopdateringer, der gør at man skal udskifte Ipad/tlf. for at det (måske) virker.

Det er en stor investering for mig og derfor prøver jeg at skrive her, inden jeg kaster mig ud noget. 

Jeg ved ikke om jeg spørger klart nok, men ellers så vil jeg gerne uddybe mit spørgsmål, så bare sig til, hvis det virker lidt uklart og for rodet.




Redigeret af Tanja67 - 18-November-2020 kl. 11:27
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 11:33
Hvilken forstærker har du i stuen?

Med dit setup og den måde du lytter på, så vil det billigste og måske også nemmeste være at du har en forstærker med zone 2, eller B udgang til højttalere, så du bare kan trække et kabel til køkkenet
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Tanja67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanja67 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 12:08
Jeg har den her: https://www.hifiklubben.dk/nad-c316-bee-integreret-forstaerker/nadc316beegr/
NAD C316BEE - Der er kun til et sæt højtalere i den.

Hmm - men så jeg sparer både forstærker og Sonos porten og 'nøjes med' nye højtalere og evt. en subwoofer til køkkenet...

Havde også tænkt mig at investere i en Sonos Move, så jeg kan tage musikken/podcasten med rundt i de rum inde og ude, hvor jeg ikke har anlæg, men gerne vil kunne høre videre på det jeg hører. Og det kræver noget multirums setup tænker jeg. 

Men det er måske overkill. Jeg kan jo også bare købe en hvilken som helst bluetooth afspiller og tage med rundt.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 14:20
Desværre ikke helt

Din forstærker har ikke ekstra højttalerudgange til zone B

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.

Med den løsning jeg har foreslået, skal du ikke forvente at forstærkeren kan spille i køkken og stue på samme tid

Hvis du vælger at følge det her spor så er der masse af moderne forstærkere der har bluetooth og kan afspille musik fra spotify og andre streamingtjenester via wifi
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 14:25
Må jeg foreslå denne multi reciever, som kan alt det du efterspørger. Med et par letdrevne gulvhøjttalere burde det kunne du.
Til top
Tanja67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanja67 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 14:45
Ok - med en multireciever kan jeg så gøre følgende?:

  • tilslutte 2 sæt højtalere, som kan spille samtidig eller kun det ene sæt af gangen?
  • Streame, afspille hhv. pladespiller, cd-afspiller 

Og så skal jeg investere i:

  • Nye gulvhøjtalere til stuen
  • Nye mindre højtalere til køkkenet + evt. en subwoofer ( vil det give en god gedigen lyd i køkkenet?)
  • Opsætning/trækning af kabler fra receiver til højtalere i køkkenet

Er denne multireciever så stærk nok til gode, men ikke abnormt dyre gulvhøjtalere - altså en forbedring af min nuværende NAD forstærker?

En af de ting jeg gerne vil kunne på en forstærker er at kunne indstille diskant/bas selv. Det ser ikke ud til at jeg kan det. 

Jeg er old school og vil gerne selv kunne pille lidt ved lyden, men vil også gerne have noget der bare virker og er funktionelt. Så det...😀


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 15:05
Til køkkenet skal du investere i Heos trådløse højttalere, da recieveren er indretttet med det system, så der blir ingen kabler nødvendig. Der er stik til 2 sæt højttalere hvis du insisterer på at trække kabel. Og så vil jeg anbefale et par aktive stuehøjttalere, dvs med indbygget forstærker. Så er størrelsen af effekten i recieveren ikke så vigtig. 

Jeg vil næsten regne med der er en eller anden form for EQ, så du kan justere lyden efter din smag, men jeg kan ikke se det på specs. Du kan få det oplyst ved at ringe til dem.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Må jeg foreslå denne multi reciever, som kan alt det du efterspørger. Med et par letdrevne gulvhøjttalere burde det kunne du.

Den ser fin og praktisk ud, men vil ikke bruge den til gulvhøjttalere, men der er selvfølge undtagelser med letdrevne gulvhøjttalere

Den ar kun én analog indgang, som må være reserveret til riaa/pladespiller. Der skal man lige være med på at cd-afspiller skal forbindes med en digital indgang.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Må jeg foreslå denne multi reciever, som kan alt det du efterspørger. Med et par letdrevne gulvhøjttalere burde det kunne du.

Den ser fin og praktisk ud, men vil ikke bruge den til gulvhøjttalere, men der er selvfølge undtagelser med letdrevne gulvhøjttalere

Den ar kun én analog indgang, som må være reserveret til riaa/pladespiller. Der skal man lige være med på at cd-afspiller skal forbindes med en digital indgang.
Den har indbygget CD afspiller, og der er skam 2 digitale indgange udover den analoge. Går ud fra trådstarter har ext riaa forforstærker til pladespiller, da der heller ike er phono indgang på Nad’en. Da der også er pre-out udgange, kan der enten sættes en effekt på, eller anvendes aktive højttalere.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 22:55
@Munch

My bad

jeg havde lige fortrængt den indbyggede CD-afspiller.

Med aktive højttalere og Heos i køkkenet, så forsvinder ideen med en forstærker lidt. Måske bare all-in på aktive, men det kommer meget an på budgettet.
Dynaudio connect med gulvht i tue og reolht i køkken, kan det hele, hvis CD-forbindes digitalt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Tanja67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanja67 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 07:24
Hmm skrev nedenstående svar først, men kan godt se det bliver lidt langhåret og jeg føler jeg ved for lidt.
Men tak for jeres input.

Jeg må evt. finde en forhandler, der kan hjælpe mig med bedre at forstå de forskellige muligheder i praksis.

---

OK - med en multireciever så kan jeg 'fyre' mine 2 NAD enheder (forstærker og cd'afspiller), som jeg købte i sommers kan jeg høre 😶

Der er en phono indgang og 'GND' på forstærkeren, så jeg ved ikke hvad ext riaa betyder og om min pladespiller har det?

Min cd afspiller er tilsluttet via samme slags indgang som pladespilleren er. Er i tvivl om hvad der er analogt og hvad der er digitalt.

Og så kan jeg forstå at aktive højtalere ikke har brug for en forstærker. 

Så.....hvis nu mit største ønske er:

1) Fed lyd i køkkenet (det betyder at det kan spille højt, klart og med god bas).
2) At jeg kan spille det samme i hhv. køkken og stue - samtidig. Eller lade være efter behov.
3) Bedre (gulv)højtalere i stuen - end dem jeg har nu.

Jeg vil jo gerne bruge de enheder, jeg allerede har købt, men hvis de spænder ben for det, jeg gerne vil, så må jeg jo evt. sælge dem, hvis jeg kan og starte forfra.

Budgettet er ikke enormt, men jeg vil gerne investere i et setup, der bare virker rent funktionelt til mine ønsker og som lyder fedt. 

Og som det sidste, så vil også gerne kunne tage lyden med ud på terrassen eller ned i de andre rum, som ikke har anlæg. Og her var det jeg tænkte på Sonos Move. 


Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 09:57
Nå ok! Så gir det ikke rigtig nogen god mening at skrotte Nad’en. Så køber du nye stuehøjttalere som du kan li lyden i, de kan lånes hjem til prøve i HFK. Og så smækker du Sonos på for resten, jeg er ikke bekendt med at hverken Heos elker Dynaudio connect kan bruges samnen med din Nad.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu