recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit HIFI skal opdateres/opgraderes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit HIFI skal opdateres/opgraderes

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 11:10
Ift dine nedenstående ønsker:

1) Fed lyd i køkkenet (det betyder at det kan spille højt, klart og med god bas).

=> Hvis du overveje at skifte dit nuværende Bose-anlæg ud, så overvej evt. følgende:
a) Sonos Amp (brugt i dab), ca 1000-1500,- pt.
b) Argon væghængt højttaler 
c) Argon subwoofer, 8" eller 10" afhængig af temperament

2) At jeg kan spille det samme i hhv. køkken og stue - samtidig. Eller lade være efter behov.
d) tilslutte brugt Sonos Connect til din NAD-forstærker (ca. 500-1000,- pt i dba)

3) Bedre (gulv)højtalere i stuen - end dem jeg har nu.
e) Køb et sæt solide, men brugte højttalere i dba - gerne med høj følsomhed. Så kan forstærkeren altid opgraderes. Bare tænk, hvor langt man kommer med et sæt Dali Evidence 470? Ca. 1000-2000,- afhængig af stand og med følsomhed på 90dB. Eller et sæt Dali Mentor 6 for ca. 5000,-/sæt. (Spiller som et sæt Rubicon 6 til ~30K/sæt).

Ved at bygge op med Sonos kan du nemt streame til stue/køkken hver for sig eller sammen i fin sync - og med et rigtigt godt interface, der kan styres via telefon eller tablet (eller PC/mac).


Redigeret af dr_schlemer - 19-November-2020 kl. 11:11
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Tanja67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanja67 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 11:31
Tusind tak for dit input. 
Jeg havde slet ikke overvejet at købe brugt. Er der ikke noget med at Sonos lavede en opdatering, som hægtede ældre generationer af fremtidige opdateringer. 

Men jeg kan godt se idéen, hvis jeg ved hvad jeg skal kigge efter. Og du har givet mig nogle navne på f.eks. højtalere - som jeg desværre ikke har forstand på. Tak for det.

Som jeg forstår det nu, så kan jeg gøre følgende:

  • Sætte en Sonos connect op til min eksisterende NAD forstærker og sende cd-spiller og streame derigennem. Som jeg har forstået det kan jeg ikke komme til at høre plader i køkkenet, da min nuv. forstærker kun har en udgang?
  • Købe en AMP (forstærker) + højtalere + subwoofer til køkkenet, som kan modtage lyd via Sonos connect'en - her skal kun strøm til - ikke kabler. Det modtager via WIFI'en.
  • Investere i f.eks. Sonos Move, hvis jeg vil have lyden med rundt andre steder - inde som ude
  • Investere i gode evt. brugte højtalere til stuen

Hvis jeg vil kunne høre plader i køkkenet og via Sonos Move, så skal der så vidt jeg kan se en forstærker til med flere udgange til connecten? Eller?

Hvis jeg vil spare Amp'en i køkkenet, så kan jeg istedet investere i aktive højtalere med indbygget forstærker, men skal der så strøm til højtalerne?

Lyden på aktive højtalere og ikke aktive højtalere - er den ligeså god. Og funktionaliteten - mine køkken højtalere skal placeres, så de ikke er lige til at komme til at røre ved.

Ja, jeg beklager, hvis jeg får rodet lidt rundt i det - men jeg prøver at sammenfatte, det jeg tror jeg forstår og det  jeg mangler at forstå lidt bedre.




Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

Tusind tak for dit input. 
Jeg havde slet ikke overvejet at købe brugt. Er der ikke noget med at Sonos lavede en opdatering, som hægtede ældre generationer af fremtidige opdateringer.

Sonos har lavet en større opdatering - og de "gamle" enheder forbliver med S1. Men de virker altså stadigvæk udmærket; men er ikke kompatibel med S2. Brugt-priserne er faldet betydeligt efter denne. Jeg anvender selv en 1. gen Sonos Connect med S1-software. Du får meget for pengene via dba med en Sonos connect:AMP (forstærker med sonos-funktion) og en Sonos Connect.

Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

Men jeg kan godt se idéen, hvis jeg ved hvad jeg skal kigge efter. Og du har givet mig nogle navne på f.eks. højtalere - som jeg desværre ikke har forstand på. Tak for det.

Som jeg forstår det nu, så kan jeg gøre følgende:

  • Sætte en Sonos connect op til min eksisterende NAD forstærker og sende cd-spiller og streame derigennem. Som jeg har forstået det kan jeg ikke komme til at høre plader i køkkenet, da min nuv. forstærker kun har en udgang?
Din CD-afspiller kan tilsluttes Sonos Connect - og det kan samme kan din pladeafspiller. Sidstnævnte kræver dog en RIAA-forstærker, da du så ikke kan anvende RIAA'en i NAD-forstærkeren. NAD laver en helt ok billig RIAA, som også tit kan findes brugt til fine priser. (NAD preamp PP-1). Denne tilsluttes så til Sonos.

Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

  • Købe en AMP (forstærker) + højtalere + subwoofer til køkkenet, som kan modtage lyd via Sonos connect'en - her skal kun strøm til - ikke kabler. Det modtager via WIFI'en.
En Sonos Connect-amp (1. gen forstærker) kan modtages lydsignalet trådløst; men højttalere og subwoofer skal fortsatte kobles på selve forstærkeren med hhv højttaler kabel og subwoofer-RCA-kabel. Der er en decideret subwoofer-udgang.

Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

  • Investere i f.eks. Sonos Move, hvis jeg vil have lyden med rundt andre steder - inde som ude.
 
Sonos Move er et nyt produkt - og dermed S2-software. Ikke kompatibelt med ældre versioner. De "gamle" med S1-software er valgt - da brugtprisen pt er meget lav. En Sonos amp for 1000-1500,- i stedet for 5000,- for en ny. En Connect for 500-1000,- i stedet for 3300,- for en ny.

Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

  • Investere i gode evt. brugte højtalere til stuen
Hvis jeg vil kunne høre plader i køkkenet og via Sonos Move, så skal der så vidt jeg kan se en forstærker til med flere udgange til connecten? Eller?
Vil du anvender Sonos Move skal du købe nye versioner af Sonos Amp og Sonos Port.

Oprindeligt skrevet af Tanja67 Tanja67 skrev:

Hvis jeg vil spare Amp'en i køkkenet, så kan jeg istedet investere i aktive højtalere med indbygget forstærker, men skal der så strøm til højtalerne?

Lyden på aktive højtalere og ikke aktive højtalere - er den ligeså god. Og funktionaliteten - mine køkken højtalere skal placeres, så de ikke er lige til at komme til at røre ved.

Ja, jeg beklager, hvis jeg får rodet lidt rundt i det - men jeg prøver at sammenfatte, det jeg tror jeg forstår og det  jeg mangler at forstå lidt bedre.
En aktiv højttaler er en højttaler med indbygget forstærker. Den kræver selvfølgelig strøm - enten i form af et batteri (Sonos Move) eller 220v. Lyden på aktive højttalere er udmærket og med en afstemt forstærker. Man kan også overveje to stk Sonos play 3 eller 5 hængt op i køkkenet i stereo-mode. Endnu mere minimalistisk - men kræver selvfølgelig strøm. Ved brugt af "alm" aktive højttalere skal du bruge en Sonos connect (S1) eller en Sonos Port (S2) for at kunne streame via Sonos.


Redigeret af dr_schlemer - 19-November-2020 kl. 12:09
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 17:37
Jeg forstår din forvirring og med både pladespiller og sonos i spil, så bliver det aldrig helt simpelt.
Hvis du skriver hvilke højttalere du har i stuen nu og hvilken pladespiller du har, så er det nemmere at hjælpe.

Højttalere og specielt gulvmodeller, giver rigtig god mening at købe brugt. Det er blevet umoderne med de store vellydende kasser og brugte højttalere spiller stadig fantastisk.

Jeg synes forslaget med Dali 470 er rigtigt godt, men hvis du skriver hvilekt type musik du primært lytter til, så kan det være der er andet der passer endnu bedre
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.



Er gulvhøjttalere ikke, sådan helt generelt, mere følsomme/lettere at drive end små højttalere?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.



Er gulvhøjttalere ikke, sådan helt generelt, mere følsomme/lettere at drive end små højttalere?

Kort svar: NEJ

Har du en lille reolht med en diskant og en 5 tommer enhed, så er den 9 af 10 gange nemmere at drive af en gulvhøjttaler der også lige har 2 x8 tommer oven i. 

Der findes selvfølgelig gulvhøjttalere der ikke har så mange enheder, men generelt skal store højttalere med mange enheder have mere strøm.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2020 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Desværre ikke helt

Din forstærker har ikke ekstra højttalerudgange til zone B

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.

Med den løsning jeg har foreslået, skal du ikke forvente at forstærkeren kan spille i køkken og stue på samme tid

Hvis du vælger at følge det her spor så er der masse af moderne forstærkere der har bluetooth og kan afspille musik fra spotify og andre streamingtjenester via wifi

Passer overhovedet ikke, forstærkeren kan sagtens trække gulvhøjtaler
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Desværre ikke helt

Din forstærker har ikke ekstra højttalerudgange til zone B

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.

Med den løsning jeg har foreslået, skal du ikke forvente at forstærkeren kan spille i køkken og stue på samme tid

Hvis du vælger at følge det her spor så er der masse af moderne forstærkere der har bluetooth og kan afspille musik fra spotify og andre streamingtjenester via wifi

Passer overhovedet ikke, forstærkeren kan sagtens trække gulvhøjtaler
1) NAD C316 er nok for svag til at trække BÅDE gulvhøjttalere og reolhøjtalere samtidigt.

2) NAD C316 er med 2x40W 8ohm & Dynamisk (2x90W 8ohm / 2x 120W 8ohm) i stand til at drive en mindre gulvhøjttaler helt fint. 

- Jeg har selv tidligere anvendt en NAD 310 (2x20W 8ohm / 2x40W 8ohm dynamisk / 2x 60W 4 ohm dynamisk) sammen med Dali 505 højttalere (92dB følsomhed / 4 ohm) med rigtig fint resultat. Tænker, at f.eks. Dali 470 (90dB følsomhed / 4ohm) vil spille rigtig fint sammen med en NAD C316. 


Redigeret af dr_schlemer - 21-November-2020 kl. 00:12
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 00:13
Et sæt til en nad c316 er fint, den er også kun opgivet til 4 ohm og ikke 2 ohm som de større modeller er

Min højtaler er 84db og går ned til ca 4 ohm


Redigeret af gasolin - 21-November-2020 kl. 00:14
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Desværre ikke helt

Din forstærker har ikke ekstra højttalerudgange til zone B

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.

Med den løsning jeg har foreslået, skal du ikke forvente at forstærkeren kan spille i køkken og stue på samme tid

Hvis du vælger at følge det her spor så er der masse af moderne forstærkere der har bluetooth og kan afspille musik fra spotify og andre streamingtjenester via wifi

Passer overhovedet ikke, forstærkeren kan sagtens trække gulvhøjtaler

Det kan den da sikkert, men hvor lang tid før der indtræder lyttetræthed? Den forstærker kunne ikke trække dine små bordhøjttalere uden du blev træt af det? 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Desværre ikke helt

Din forstærker har ikke ekstra højttalerudgange til zone B

Efter min mening så er den heller ikke helt kraftig nok til at trække gulvhøjttalere, så jeg vil anbefale du får dig en kraftigere forstærker.

Med den løsning jeg har foreslået, skal du ikke forvente at forstærkeren kan spille i køkken og stue på samme tid

Hvis du vælger at følge det her spor så er der masse af moderne forstærkere der har bluetooth og kan afspille musik fra spotify og andre streamingtjenester via wifi

Passer overhovedet ikke, forstærkeren kan sagtens trække gulvhøjtaler

Det kan den da sikkert, men hvor lang tid før der indtræder lyttetræthed? Den forstærker kunne ikke trække dine små bordhøjttalere uden du blev træt af det? 

Træt af den ?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 15:47
Træt af musikkeN
Træt af anlæggeT

Jeg håber jeg misforstod og det ikke lige pludselig synker ned på et niveau, hvor vi skal sidde og være tavlestrikse med hinandens grammatiske fejl. Det er et forum og meget få mennesker sidder og læser korrektur på deres indlæg.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu