recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit HTPC setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit HTPC setup

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 345
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 19:35
den kan ikke trække 1080p - men næsten.
Det lagger lidt engang imellem. Dette er med x264 decoderen.
Jeg kan se at den kun bruger den ene kerne, så det er lidt synd, ellers tror jeg godt den kunne.
Alternativt skal man bruge noget som kan bruge GPU'en, men det har jeg ikke kendskab til med x264.
Til top
Laffer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Marts-2007
Point: 52
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 19:54

Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

den kan ikke trække 1080p - men næsten.
Det lagger lidt engang imellem. Dette er med x264 decoderen.
Jeg kan se at den kun bruger den ene kerne, så det er lidt synd, ellers tror jeg godt den kunne.
Alternativt skal man bruge noget som kan bruge GPU'en, men det har jeg ikke kendskab til med x264.

Oki, men takker for forsøget. Så må man vel finde et andet bundkort og smide i. Kan godt lide kabinettet, men skal både have tvtuner i, og et gfx som kan klare fuld hd materiale.

Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 20:14
Det er ikke bundkortet der er problemet! Det er om noget CPU'en og det at decoderne i dag er single threaded - de udnytter kun %50 af CPU'en!

Derudover så understøtter bundkortets grafikkort HD - men det er H264 via bluray eller hd dvd - ikke x264.

Til top
Laffer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 20:31

Oprindeligt skrevet af Matzon Matzon skrev:

Det er ikke bundkortet der er problemet! Det er om noget CPU'en og det at decoderne i dag er single threaded - de udnytter kun %50 af CPU'en!

Derudover så understøtter bundkortets grafikkort HD - men det er H264 via bluray eller hd dvd - ikke x264.

aha, ja, det er jo x264 jeg skal bruge.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 23:06
Jeg har overbevist mig selv om at der ikke skal bruges afstandsskruer i dit kabinet, det kan man se hvis man ser nærmere efter. Der er normal en mindre forhøjning på en bundplade hvor afstands stykker skrues i, men ikke  så høje som i dit kabinet Matson. Som PHLUX også skriver. Det er derfor der ikke er nogen med.

Men det er jo heller ikke rart at anbefale noget der får et bundkort til at gå op i røg.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2007 kl. 23:19
Og så kan dit bundkort let bruges til overclocking hvis du skulle få brug for det. Det er meget let at overclocke en E4300. Personlig kan jeg kun se et behov for det hvis man har brug for det. Man bruger mere strøm bla. Så er der jo også varmen. Men ellers skulle den nemt kunne nå en E6600.

Du bruger da speedstep, ikke? Sættes i bios (hvis du har det på dit bundkort) Det sparer meget på strømmen og  giver lavere varmudvikling.  Temmelig meget endda.  Og man bruger jo ikke fuld load undtaget nogle gange. Så lige forleden hvordan det virkede med en E6750. Det var ret godt. Lå helt ned på 32C med en boxkøler ved lav load. En E4300 ville klare sig betydelig bedre. Afhænger selvfølgelig af omgivende temperatur.

Jeg glemte at sige at man også i windows skal sætte til minimal strømstyring

Redigeret af Ken_T - 21-September-2007 kl. 00:10
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 00:26
Og så skal man kun bruge en E6400 for at kunne afspille H264 uden hardware acceleration. Selvfølgelig er der forskel på H264, men vi taler om det vanskeligste. 

Men naturligvis skal man have det rigtige software og de rette decodere. Ikke alt er lige velegnet, men der er da god grund til at tro at der stadig bliver arbejdet med sagen, ikke? For det gør man jo.

Hvis man har problemer med at noget "hakker" skønt alt skulle være ok eller tidligere har været det, skal man slette alt og installere helt om i den rigtige rækkefølge. Altså codecs og den slags. Ikke Windows.  Det er ofte  den rigtige kur. 

Til top
Laffer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 09:40

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Og så skal man kun bruge en E6400 for at kunne afspille H264 uden hardware acceleration. Selvfølgelig er der forskel på H264, men vi taler om det vanskeligste. 

Men naturligvis skal man have det rigtige software og de rette decodere. Ikke alt er lige velegnet, men der er da god grund til at tro at der stadig bliver arbejdet med sagen, ikke? For det gør man jo.

Hvis man har problemer med at noget "hakker" skønt alt skulle være ok eller tidligere har været det, skal man slette alt og installere helt om i den rigtige rækkefølge. Altså codecs og den slags. Ikke Windows.  Det er ofte  den rigtige kur. 

Men findes der ikke noget board med HW acceleration istedet ??

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Laffer Laffer skrev:

Jo, faktisk gør der. Det er bundkort der anvender chipsettet G690 med x1250 grafik. Til dem skulle der komme en bios update der skulle muliggøre hardware  acceleration selv for H264.

Til bundkortet fra ASUS M2A-VM HDMI er der allerede kommet en sådan bios update, men jeg har ikke kunnet finde noget der har efterprøvet om det virker, skønt jeg leder på nettet. Det kræver jo en person der har bundkortet og som har et Blu-Ray drev. Et softwareprogram der kan bruge hardware acceleration og en krypteret plade. Og at vedkommende offentliggør resultaterne.

Der er nogle andre bundkort der skulle få en lignende update, bla MSI og Gigabyte har lovet en sådan. (bundkort med G690)

Anandtech har lovet en række artikler over emnet, men har foreløbig kun kommet med en enkelt artikel, der ikke har givet noget svar. Den har beskæftiget sig med kort til Core 2 Duo, der ikke har fået en sådan update, så det er ikke lige der svaret kan hentes. Anandtech lever af intel reklamer, så det var typisk og forudsigeligt. Men der skulle komme flere artikler, men det trækker ud.

Men faktisk er det svært at se på en HTPC udefra, om den bruger hardware acceleration eller ej, hvis alt flyder som det skal. Så efterhånden er jeg lidt i tvivl om den helt store betydning af det. Man kan selvfølgelig lave andre ting på en sådan computer, samtidig med at en film ruller. Men gør man det?

Til top
Laffer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af Laffer Laffer skrev:

Jo, faktisk gør der. Det er bundkort der anvender chipsettet G690 med x1250 grafik. Til dem skulle der komme en bios update der skulle muliggøre hardware  acceleration selv for H264.

Til bundkortet fra ASUS M2A-VM HDMI er der allerede kommet en sådan bios update, men jeg har ikke kunnet finde noget der har efterprøvet om det virker, skønt jeg leder på nettet. Det kræver jo en person der har bundkortet og som har et Blu-Ray drev. Et softwareprogram der kan bruge hardware acceleration og en krypteret plade. Og at vedkommende offentliggør resultaterne.

Der er nogle andre bundkort der skulle få en lignende update, bla MSI og Gigabyte har lovet en sådan. (bundkort med G690)

Anandtech har lovet en række artikler over emnet, men har foreløbig kun kommet med en enkelt artikel, der ikke har givet noget svar. Den har beskæftiget sig med kort til Core 2 Duo, der ikke har fået en sådan update, så det er ikke lige der svaret kan hentes. Anandtech lever af intel reklamer, så det var typisk og forudsigeligt. Men der skulle komme flere artikler, men det trækker ud.

Men faktisk er det svært at se på en HTPC udefra, om den bruger hardware acceleration eller ej, hvis alt flyder som det skal. Så efterhånden er jeg lidt i tvivl om den helt store betydning af det. Man kan selvfølgelig lave andre ting på en sådan computer, samtidig med at en film ruller. Men gør man det?

Nææ, det gør man jo ikke, jeg vil bare være sikker på den kan trække det, så man ikke bare køber noget som jeg ikke kan bruge til det jeg skal bruge det til alligevel. Jeg har ikke noget imod at smide et gfx kort i maskinen, hvis det er det som skal til. Men det er vel også begrænset med plads der er i det kabinet, hvis man også skal smide et tvkort i også.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 11:08

Har kigget efter bios update til det omtalte Asus MB

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en- us&model=M2A-VM%20HDMI

Men kan ikke rigtig se noget om det...

Har en opsætning med dette MB. Det kan netop ikke lige trække visningen fra en HDTV-kanal (BBC HD, MPeg 4 ukodet).

CPU AMD X2 3600.
2 Mbyte ram.
TV-kort Technotrend s3200
Vista og DVBviewer.
Codecs PowerDVD medfølgende TV-kortet.

Hvad skulle der til?

Nyeste codecs powerdvd 7.3
Andet?

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Matzon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 14:49
lige for info - mit board HAR allerede h264 hardware decoding!!
problemet med 1080p hardware decoding har _intet_ med hardwaren eller drivers at gøre!
problemet er at der ikke findes nogle decoders der kan aktivere hardware decoding for x264!
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu