|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |
rasmuzzen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 913 |
![]() |
Ja det er jo det der er så vanvittigt at vi er så bundne på processorer fra AMD og INTEL og NVidia i vores setup (hvis man lige ser bort fra I3), det giver automatisk en strømforbrug, der er kæmpe stort.
Jeg tænker nogen gange på en dreambox og hvad den kan ift. en PC. Den har en processor på ca 350 MHz vist nok fra ibm. Strømforbruget er meget lavere end en PC, men den kan bare ikke alt det andet jeg bruger min pc til, som er browser afhængig, så dreamboxen er ikke den jeg bruger mest mere, det er en HTPC med et stømforbrug på ca. 120 W. Den kører ikke altid HD flydende, men virker ellers ok.
Hvad er det for en laptop din kone har siden den bruger så meget strøm ?.
MVH
|
|
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() |
Hvem siger det ikke er HTPC? Bare fordi den kan afvikle mindre grafisk krævende spil. Har stadig passiv grafikkort og 2 120mm lydløse blæsere i, den ligger på 29 grader idle og ca 37 under load. Min harddiske kommer ikke over 40 grader og det hele er smidt i et mediecenter kabinet der er 13cm i højden. Den bliver styret med min Harmony One eller min android mobil. Mus tastatur kommer kun frem hvis der som sagt skal games en smule. Hvis vi skal følge hvad du siger, så skal den kun lige kunne det man skal bruge den til og intet andet. Det kan jo ikke defineres hvad der er korrekt hardware eller ej. Så er din jo heller ikke en HTPC fordi det er overkill at have 8gb ram, da 2gb er rigeligt? En Ion er også stærk nok, så derfor er i3 også overkill? Hvis man ikke har det rette kabinet, så det heller ikke en HTPC men bare en dårlig stationær? Det hænger jo ikke sammen. ![]() HTPC has a minimum definition. There is no upper bound to what it can or cannot do. The minimum definition for a computer to be a HOME THEATER PC is that it MUST decode or passthrough multi-channel audio signal to a AV Receiver and video to the appropriate source thus replacing an SD-DVD player. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
![]() |
Uden at vide det 100%, så tror jeg ikke besparelsen vil være så overdrevet stor. På det punkt har Amina fat i noget af det rigtige, at en i3 vil være veloplagt til dette. Specielt den nye serie som er endnu mere strømbesparende og som han nævner kan den afspille alt du kaster efter den. Ellers Ion2 eller over i noget amd (ved ikke lige hvad). |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
Det er et voldsomt HTPC forbrug, da jeg byggede min sidste HTPC ud af en amd 4850e samt tunere og 2x2.5" harddiske lå den på lige over 44W idle, og fra 60-80 load. samt 3-4w i S3 standby.
Min stationære med en e8400 og ati 6850 grafik bruger sikkert også en del, og det meste af tiden bruges til at surfe.. Redigeret af Pizzabager - 12-Oktober-2011 kl. 11:46 |
|
![]() |
|
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() |
En afgørende faktor er vel om det er 65, 45 eller 32 nm processorer.
Når Ivy bridge kommer med 22nm kommer forbruget sikker endnu længere ned. Redigeret af stefanb - 12-Oktober-2011 kl. 12:08 |
|
![]() |
|
alyz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 683 |
![]() |
Svar på:"Hvad er det for en laptop din kone har siden den bruger så meget strøm ?."
Det er hendes stationære/gamet pc jeg mente. Som hun tit tænder for, at sætte sig foran tv/htpc hele aftenen, og lade hendes stationære stå og køre. Og så kan hun sidde der i sofaen og se tv og bruge en laptop samtidig med, at hendes stationære står og brænder strøm af. |
|
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD TV: 48PFS8109: Anlæg: Denon /DALI |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Hvis det var hvad du fik ud af det, så har du ret i, at du aldrig skulle have købt det watt meter.
Men hvis du nu, netop pga. din viden, i stedet for at blive depri, så brugte det du nok har udvidet din horisont med, og eksempelvis begyndte at kigge efter, hvordan du så kan nedsætte jeres strømforbrug, uden at det går ud over jeres behov. Det er udfordringen, og den kan faktisk være temmelig sjov, når man begynder at se mere i dybden. Eksempelvis finder du måske ud af, at det kan svare sig (på den lange bane) at udskifte nogle dele. På den måde kan du også få nyt, og det er jo altid sjovt og spændende
![]() Brug din viden og udnyt den til din/din økonomi fordel.
Jeg gør løbende selv dette, ikke mindst fordi jeg for nogle år siden simpelthen ikke gad bekymre mig om el forbruget. Jeg havde det behov jeg havde. Og selvom jeg godt kan lide nyt, så havde jeg simpelthen ikke tålmodighed til at knokle rundt i såkaldt grønne dimser/enheder/A+++ og jeg skal komme efter dig. Mit liv var for kort til den slags bagateller. Nu har jeg lært at bruge det mere konstruktivt. Eksempelvis udskiftede jeg min ekstreme server som stod 24/7 og brændte godt 380watt af på noget, jeg lige så godt kunne få min nye server, der kun bruger ca. 70watt på til det samme. Jeg bruger væsentligt mindre strøm nu, jeg fik en ny server, og mine behov er stadigvæk opfyldt. Som sidegevinst fik jeg ydermere en Home Server, som betød ændringer i hjemmest computere i forbindelse med automatisk backup, og ikke mindst som lagering for husets media filer, (musik, billeder og film).
TVét står for en snarlig udskiftning. Et ældre Sony 46" LCD skærm, som bruger 280watt, dette kan udskiftes til et nyere 46" LED, som bruger under 100watt. Igen, mine behov bliver opfyldt, og i længden spare jeg penge. Specielt Tvét har fokus, da der ses meget film og spilles rigtig meget PS3 af knægten. Apropos PS3, så blev den gamle fat (første) model også udskiftet til en slim model netop pga. strømforbruget. Knægten mente ikke længere at han havde behov for PS2 understøttelse, så det sidste argument for ikke at skifte den helt gamle model forsvandt. Igen, behovet bliver opfyldt, og en besparelse på ca. 30% i strøm.
Ungernes TV på værelserne er udskiftet fra LCD (75watt) til 35watt LED TV.
Ja, det koster måske lige nu og her, men tænk i længden og brug dine beregninger, så kan du nogenlunde se, hvornår det har tjent sig hjem igen, og om det kan betale sig for dig.
Hvis du når til et punkt, hvor du mener at det ikke kan betale sig, så er det her du enten må indse, at dit/jeres behov bare er så stort, eller så må du gå på kompromis med behov. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
Hvad laver du med 3 stk hddére i en HTPC for? De udvikler varme, og jo mere varme, desto mere energi til at køle ned, jo mere energi desto mere strøm
![]() Min HTPC har een hdd, som praktisk talt kun bruges til styresystem. Al medie, film, billeder og musik hentes fra min HomeServer. Den er så til gengæld fyldt op med hddére. Så strømmæssigt bruger jeg nok i virkeligheden mere i forbindelse med serveren. Men absolut ingen grund til at have flere hddére i HTPC også.
Min HTPC skal dog udskiftes. Den kører lige nu med en stor klods (magelighed) af et kabinet OrigenAE X11. Isat et strømslugende MSI ATX bundkort med Intel 965 chipsæt, og en C2D 6850cpu på 3gHz samt 4GB DDR2 (6400) RAM, og påmonteret et Nvidia GT430 kort.
Jeg aner ikke hvad den bruger i strøm, men ved det kan gøres bedre. Og det er agument nok i sig selv for at udskifte. |
|
![]() |
|
![]() |
Q9300
http://ark.intel.com/products/33922/Intel-Core2-Quad-Processor-Q9300-(6M-Cache-2_50-GHz-1333-MHz-FSB)
Den bruger max TDP 95watt, hvilket er en grundlæggende tommelfingerregel.
E4500
Bruger max TDP 65watt.
Til gengæld er det en 65nm cpu, som i sig selv bruger mere end tilsvarende for din Q9300, som er en 42nm cpu.
Det betyder, at hvis vi tager udgangspunkt i, at du bruger de to cpuér til præcis det samme, (eksempelvis en film), så vil du nok erfarer, at din HTPC bruger nogenlunde det samme strøm, uanset om du bruger den ene eller den anden CPU, fordi de begge er ens belastet men ikke til max.
Havde din Quad CPU derimod været en 42nm, så ville du sandsynligvis se, at den bruger lidt mindre strøm end den E4500, når de skal udfører samme opgave.
Jeg ville nok aldrig smide QuadCore i en HTPC, medmindre jeg skulle bruge disse CPU krafter til noget helt specifikt, og dermed havde et behov. Det kunne eksempelvis være rendering af film eller lign.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
Jeg målte, inspireret af denne tråd, også lidt på mit system. Dog er jeg ikke overrasket over resultaterne. I kan se målingerne i min HTPC tråd hvis det har interesse.
@Anima: lugter din kommentar om hvad der ER en HTPC ikke lidt af BIO/ikk BIO tråden? Husk nu lige at der er forskellige behov, hvad der er rigtigt for dig kan være forkert for mig..... og omvendt ;-) @Kandersen: Korrekt, man skal bruge den info man har til rådighed istedet for at sætte sig tilbage og blive depri. Mvh BS
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg synes nu ikke Anima´s lugter. Hvis vi ikke kan blive enige om, hvad en HTPC er, så er det omsonst overhovedet at forsøge snakke om det. At du kan bruge en HTPC til andet end som HTPC, det ændre jo ikke på, hvad det er, når man skriver man har en HTPC, (eller omvendt om du vil).
Så for at vi overhovedet kan komme nogen vegne, så er vi nødt til at stadfæste, hvad HTPC er, evt. i dette her tilfælde. Ellers er det jo et vidt begreb, når den oprindelige skribent skriver HTPC.
Vi kan også lege med begrebet, hvis du vil.
Fortæl du mig hvad en HTPC er, og jeg skal vise dig du tager fejl, uanset hvad du svare
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |