recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit strømforbrug på HTPC mv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit strømforbrug på HTPC mv.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 13:18
En meget brugbar kommentar som jeg vil tage til efterretning.

BS

PS: Ironi kan forekomme.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jamen så er det jo strengt taget ikke nogen HTPC længere. En HTPC bruger man nemlig ikke til at spille på, hvorfor kravene til sådan en maskine er lavere og ergo quadcore er overkill. En core i3 er alt hvad der skal bruges for at afvikle mkv-filer, se tv osv. Min ligger på 60W ca. med 8 gb ram, 3 stk.  hdd og en core i3-530. 

Hvad laver du med 3 stk hddére i en HTPC for? De udvikler varme, og jo mere varme, desto mere energi til at køle ned, jo mere energi desto mere strøm Wink

Når du nu spørger, så får du en ledetråd: HTPC = Home Theatre PC

Hvad er det man ser i en biograf?

Yes, lige nøjagtigt. Film. Jeg har en PC som fungerer både som NAS og afspiller i ét. Alligevel bruger den ikke meget strøm og den kan alt jeg beder den om bortset fra at game, men så er vi også ude i noget mere all-in-one eller tilgrænsende til en egentlig gamer-PC. Ja, og gaming, det foregår efter min mening på en konsol. Ja, grafikken er ikke lige så god som en state-of--the-art GamerPC, men jeg har brugt 2000 på konsol og har ikke skullet opgradere for at spille de nye spil. IMO tager konsollerne stille og roligt over for PC'en til spil. Men det er en anden diskussionSmile
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Ja det er ret lærerigt at sætte et wattmeter på sine apparater. Jeg er lidt overrasket over at almindelige PCer stadig har så højt et tomgangsforbrug.

Jeg kan ikke genkende at der ikke skulle være sket en udvikling. Der er i hvert fald sket noget fra Core2duo generationen til Core i3/i5, for slet ikke at tale om de nye Sandy bridge.

Min nye desktop har et ASUS P7P55-D mobo, Core i5-760 quadcore med 95W TDP, 16 GB RAM, EN8400GS grafikkort med 1 GB RAM passivt kølet, Intel X25-M SSD og en WD 1.5 TB harddisk hvor parkering af læsehovederne er de-aktiveret med wdidle3. PSU er en Nexus Value 430W, og der går et par watt til diverse case og CPU fans (der altid kører med samme hastighed).

I idle tilstand bruger den ca 60 Watt (Ubuntu Natty). Hvis jeg belaster den fuldt med mprime på alle 4 kerner, ryger strømforbruget op på 135 Watt. Idle forbruget er noget lavere end på min gamle (rigtigt gamle) AMD Athlon 64 3000+ hvor idle ikke kunne komme under 95 Watt.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

En meget brugbar kommentar som jeg vil tage til efterretning.

BS

PS: Ironi kan forekomme.
Ved ikke helt om jeg skal forstå det korrekt.
Men jeg kan da også forsøge forklare det bedre.

Anima skrev netop for lidt siden, HTPC = Home Theather Personal Computer. Og han har da helt ret.

Det næste er så, at når nogen skriver de har en HTPC, så forbinder man det med et egentligt formål, ligesom hvis han havde skrevet gamer PC. Så har vi altså ligesom en forestilling om, hvad det er der menes. Det betyder ikke at det ene udelukker det andet, for hvis det skulle det, så skulle der opfyldes nogle faste kritier for, hvad for noget, noget er. Og det er ikke helt ideen med en PC. Tværtimod er den oftest fleksibel som bare fanden.
Tag eksemplet med min Workstation (endnu et begreb).
Den kan jeg arbejde med, sådan mere seriøst med office osv. Jeg surfer også med den, og lige nu sidder jeg ved den og skriver det her indlæg. Deraf ordet begrebet Workstation.
Den kan også afspille film, billeder og musik. Altså en HTPC.
Den kan også spille spil. Altså også en gamer pc.
Men hvis jeg skriver, at det er en workstation, så giver det en ide om, at så er dets primære formål nok ikke afspilning af film, og sandsynligvis heller ikke primært spil.

Min HTPC der står henne under mit TV, det er en HTPC. Den kan i princippet det samme som min Workstation, men dens primære formål er at være HTPC. Så derfor kalder jeg den for min HTPC.

Hvis du begynder at rykke ved disse forestillinger og betydningen af begreberne, blot fordi du måske bruger din HTPC som gamer pc, eller din gamer pc som workstation, eller din work station som HTPC, så bliver det rigtigt svært for os andre at forstå, præcis hvad det er vi snakker om. Ikke dermed sagt, at du ikke kan/må gøre det, men blot at det kan forvirrer og skabe misforståelser.

Håber du er med på, hvad jeg mener nu, og hvorfor jeg skrev som jeg gjorde før. Det var ikke for at generer dig, snarer at forsøge nå til en vis enighed om, hvad det er vi snakker om, når vi snakker HTPC.

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 20:23
kandersen, det du skriver var det samme jeg gerne ville skrive, men jeg var simpelthen for doven.

Vi er jo nød til at kunne dele begreberne op.. workstation, bærbar, stationær, HTPC, Mediecenter, gamerPC.. jeg tror egentlig de færreste er enige i begrebernes betydning og hvad der gør man kan dele dem op.. fx. tror mange at en htpc og et mediecenter (engelsk: Mediacenter) er det samme, hvor min klare opfattelse er at det ikke er det samme. Efter min mening indeholder et mediecenter det samme som en HTPC samt en tuner. Her samler man hele sit elektroniske bibliotek af film, billeder osv. En HTPC er efter min mening hard-core filmfremvisning fra en datalager, enten internt eller eksternt over netværk.

Redigeret af Anima - 12-Oktober-2011 kl. 20:29
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-December-2007
Sted: Denmark
Point: 683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af alyz alyz skrev:

Ja puha.. Jeg skulle nok ikke have købt det watt meter. Det er da til, at få vinter depri over Cry 

Hvis det var hvad du fik ud af det, så har du ret i, at du aldrig skulle have købt det watt meter.
Men hvis du nu, netop pga. din viden, i stedet for at blive depri, så brugte det du nok har udvidet din horisont med, og eksempelvis begyndte at kigge efter, hvordan du så kan nedsætte jeres strømforbrug, uden at det går ud over jeres behov. Det er udfordringen, og den kan faktisk være temmelig sjov, når man begynder at se mere i dybden. Eksempelvis finder du måske ud af, at det kan svare sig (på den lange bane) at udskifte nogle dele. På den måde kan du også få nyt, og det er jo altid sjovt og spændende Wink

Brug din viden og udnyt den til din/din økonomi fordel.

Jeg gør løbende selv dette, ikke mindst fordi jeg for nogle år siden simpelthen ikke gad bekymre mig om el forbruget. Jeg havde det behov jeg havde. Og selvom jeg godt kan lide nyt, så havde jeg simpelthen ikke tålmodighed til at knokle rundt i såkaldt grønne dimser/enheder/A+++ og jeg skal komme efter dig. Mit liv var for kort til den slags bagateller.
Nu har jeg lært at bruge det mere konstruktivt. Eksempelvis udskiftede jeg min ekstreme server som stod 24/7 og brændte godt 380watt af på noget, jeg lige så godt kunne få min nye server, der kun bruger ca. 70watt på til det samme. Jeg bruger væsentligt mindre strøm nu, jeg fik en ny server, og mine behov er stadigvæk opfyldt. Som sidegevinst fik jeg ydermere en Home Server, som betød ændringer i hjemmest computere i forbindelse med automatisk backup, og ikke mindst som lagering for husets media filer, (musik, billeder og film).

TVét står for en snarlig udskiftning. Et ældre Sony 46" LCD skærm, som bruger 280watt, dette kan udskiftes til et nyere 46" LED, som bruger under 100watt. Igen, mine behov bliver opfyldt, og i længden spare jeg penge. Specielt Tvét har fokus, da der ses meget film og spilles rigtig meget PS3 af knægten. Apropos PS3, så blev den gamle fat (første) model også udskiftet til en slim model netop pga. strømforbruget. Knægten mente ikke længere at han havde behov for PS2 understøttelse, så det sidste argument for ikke at skifte den helt gamle model forsvandt. Igen, behovet bliver opfyldt, og en besparelse på ca. 30% i strøm.

Ungernes TV på værelserne er udskiftet fra LCD (75watt) til 35watt LED TV.

Ja, det koster måske lige nu og her, men tænk i længden og brug dine beregninger, så kan du nogenlunde se, hvornår det har tjent sig hjem igen, og om det kan betale sig for dig.
Hvis du når til et punkt, hvor du mener at det ikke kan betale sig, så er det her du enten må indse, at dit/jeres behov bare er så stort, eller så må du gå på kompromis med behov.

Jeg tror det "nemmeste" ville være, at købe en laptop med firewire og hdmi, så mine firedtv kan sættes til, samt lyd/billede over hdmi, og så lyd fra tv til reciever via digital coxial (har ikke optisk toslink  udgang i tv'et). Og skal have byttet mit ene floppydtv til et firedtv. Har nemlig én af hver pt.

Jeg er bare lidt bange for, ikke at kunne omkonfigurere hardwaremæssigt senere, hvis jeg vælger denne løsning. Der er desuden nogle udfordringer ved, at køre lyden over tv'et (i stedet for direkte til recieveren via optisk toslink i computerens lydkort), som jeg skal have gransket.

Ellers er det noget core i 3, vil helst ikke ned i en atom. 

Overvejer samtidig et skift til MediaPortal i stedet for Windows Media Center, pga. flere dumme begrænsninger i WMC. Og måske også lidt fordi der ikke rigtigt er flere udfordringer i min nuværende software opsætning (har ikke flere ting at rode med, det kører bare).

Pengene er der desværre ikke lige nu til helt at udskifte motherboard, cpu og ram.
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 09:21

Prøv at tage et kig i "Vis mig din HTPC" tråden, der er masser af forskellige måder at skrue en HTPC sammen på og begrebet kan dække over alt fra en helt basal filmfremviser der ikke kan andet til avancerede setups med klient/server, live tv, streamingløsninger og hvad ved jeg.

Du og Kandersen kan godt forsøge at låse HTPC begrebet fast til et eller andet standardiseret, men det giver ingen mening da folks setups er vidt forskellige og stortset kun har det til fælles at de bl.a. kan vise film.

Jeg er for øvrigt ikke enige med Kandersen i, at det er svært at snakke om forbrug fordi vi ikke er enige om hvad en HTPC skal kunne, det er jo bare at beskrive setuppet. Folk er generelt flinke til at beskrive hvad det er de har lavet målingen på, så tallene er nemme at bruge uanset hvilken label vi så vælger at beskrive udstyret med.

Hvis jeg beskriver mit htpc setup som:
- atom 330 ion koblet til mit tv som afspiller, xx watt
- atom 270 netbook som optager, yy watt
- hdhomerun tuner, zz watt
- hjemmebygget nas, atom 510, ææ watt

..så kan du jo sagtens vælge at min nas og tunersetup ikke bør være med i betragtningen efter din mening og så nøjes med at kigge på forbruget for min rene afspillermaskine.

Tilsvarende, hvis du har bygget en setup med både afspille, optage og nas funktion i et kan jeg sammenligne dine watt målinger med målingerne for mit samlede setup, det er ikke spor indviklet.

En af fordelene ved et HTPC setup fremfir fx. en wd tv live eller en popcorn hour er at man kan skræddersy en helt individuel løsning. Af samme grund giver det ingen mening at prøve at tøjre HTPC begrebet til EN helt specifik løsning, en HTPC er i min verden det "tv/film kigger setup" folk nu engang har skruet sammen og så kan det dække over vidt forskellige opsætninger.
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Point: 913
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 09:21
Kandersen, hvad er dit regnestykke med de der børne led tv. :
Et barn sparer om dagen :
Hvis vi går ud fra et det er tændt 4 timer om dagen hvilket er højt sat, her hos mig :
4 timer x 40 watt = 160 watt.
160 watt x 365 dage / 1000 (vi skal over i kilowatt) = 58,4 kw
Pris ca. 2 kr. pr. kw. ca. 2 kr.
Sparet på årsbasis 116 kr.
Skulle din formulering ikke være noget lidt andet, eks. at de gamle fladskærme var teknisk forældede eller lign. for jeg kan ikke se en sammenhæng imellem pris på ny indkøb kontra udgifter, med mindre man får en rigtig god brugtpris for de gamle enheder, så differencen ikke er så stor. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om dine børn ser tv 12 timer i døgnet, så er regnestykket et andet. 
Der er i regnestykket ikke taget forbehold for prisstigninger på el.

Til trådstarter, hvorfor lusker du ikke ind i din kones "kontrolpanel" og sætter strømstyrring til, det virker.

Til dem med flere diske i deres HTPC (mig selv incl.), (min PC er en multi pc, ikke spil). Jeg har 4 diske i mit system, de 3 spinner helt ned. Der sidder en 2 TB systemdisk, som sjældent spinner ned, de andre stopper efter 10 minutter. DVB Viewer er lidt tid om at reagere, hvis jeg vælger menu punkt film, men det lever man med.
Min htpc bruger 120 watt. Den er kun tændt når jeg bruger den, den kører ikke 24/7/365, strømbesparelsen kan ikke tjænes hjem ved at skifte til eks. ION jeg venter på at det er forældet.

Dem af jer der har en NAS, er der ikke nogle af de typer i kører med, der kører på  flash ram til systemet, så diskene spinner ned, når der ikke er aktivitet, eller er de ikke kommet så langt. Her på mit job har vi meget lort kørende. Bla. et disk backupsystem. Det er en torn i mit øje at der skal stå 2 disk skuffer med 16 stk. diske i hver og snurre løs året rundt, de bliver kun brugt om natten, og en sjælden gang når en af mine 800 brugere sletter et eller andet. Men det er sådan server branchen for det meste er, det er de enheder de har at tilbyde når man er oppe i så store datamængder, de gør sig ikke meget i strømforbrug. I min brance skal man altid bruge det dobbelte i strøm, for der sidder altid en aircon der skal bruge lige så meget energi på at flytte varmen væk igen. Her på stedet blæses varmen direkte ud til pipfuglene. Der er ikke et konvekssystem der kan genanvende varmen.

Redigeret af rasmuzzen - 13-Oktober-2011 kl. 09:22
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 09:40
Min HTPC bruger 40 ~ 60W og min server i garagen bruger 18 ~ 25W. Sidstnævnte er med 3 x 3.5" harddiske, 1 x 2.5" systemdisk og 1 x 3.5" USB backupdisk. Desuden har den et DVB-T kort med to tunere på. Og den er altid tændt. Så slukker jeg bare min HTPC når jeg vil se film eller TV, mens serveren klarer al normal filhåndtering og optagelse af TV.

Redigeret af pilehave - 13-Oktober-2011 kl. 09:42
Til top
alyz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-December-2007
Point: 683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 10:02
Rasmussen: svar på:"Til trådstarter, hvorfor lusker du ikke ind i din kones "kontrolpanel" og sætter strømstyrring til, det virker." sorry kan ikke quote på den her crappy iPhone.

Det har jeg prøvet. Det resulterede i en "desturbtion in the force"

Hendes facebook/farmville laver connection error når maskinen resumer fra sleep state.
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD
TV: 48PFS8109:
Anlæg: Denon /DALI
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 10:24
gad vide hvad min onkyo 606 bruger, når den er slukket men kører usynlig forstærking af zone 2?
Tror I at den har et konstant højt forbrug eller blot når der afspilles musik på squeezebox i køkkenet?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Prøv at tage et kig i "Vis mig din HTPC" tråden, der er masser af forskellige måder at skrue en HTPC sammen på og begrebet kan dække over alt fra en helt basal filmfremviser der ikke kan andet til avancerede setups med klient/server, live tv, streamingløsninger og hvad ved jeg.

Du anskuer det her helt bagvendt og pålægger mig (os) noget som faktisk ikke er det vi siger.

Du tager hele tiden udgangspunkt i, hvad en HTPC kan. Der er som sådan ingen grund til, at du overhovedet benytter begrebet HTPC, men burde istedet bare bruge begrebet PC, for det er det der er dit argument, præcis ligesom herover.

Jeg og Anima forsøger derimod at sætte et "billede" på, når nogen skriver de har en HTPC. Disse to bogstaver H og T siger noget om FORMÅLET med maskine, og det er det jeg/vi vurderer ud fra, når nogen skriver, at de har en HTPC.

At PCén i sig selv kan det hele, det er jeg ragende ligeglad med. Det VED jeg jo i forvejen, i og med at det ER en PC. Som jeg også forsøgte at argumenterer for i forrige indlæg, så kan min WORKSTATION også det samme som min HTPC. Men det gør ikke, at jeg kalder den for min HTPC.

Men hvis du endelig vil debattere på den her måde, så er jeg nødt til at insisterer på min provokation fra igår ved at stille dig et ganske simpelt spørgsmål:
Hvor meget "game" skal der til, før en PC er en GamerPC ?
Eller mere simpelt:
Hvad forstår du ved en GamerPC ?

Hvis dit svar ikke på nogen som helst måde tager hensyn til FORMÅLET med PCén, så opgiver jeg, for så er det håbløst at nå frem til nogen som helst form for enighed med det her.

Du og Kandersen kan godt forsøge at låse HTPC begrebet fast til et eller andet standardiseret, men det giver ingen mening da folks setups er vidt forskellige og stortset kun har det til fælles at de bl.a. kan vise film.

Jeg låser ikke noget som helst fast. Jeg forsøger at fortælle dig, at når nogen skriver de har en HTPC, hvilket billede dette så sætter i mig. At du smasker det hele sammen og generelt set opfatter HTPC, WORKSTATION, GAMERPC (put selv flere betegnelser på), som værende een stor pærevælling, det er dit problem. Jeg forsøger blot forklare dig, hvilke problemer det giver, når/hvis man ikke kan blive enige om, at når nogen skriver de har en HTPC, at de to første bogstaver H og T ikke skulle have en betydning, det giver anledning til misforståelser. 

Jeg er for øvrigt ikke enige med Kandersen i, at det er svært at snakke om forbrug fordi vi ikke er enige om hvad en HTPC skal kunne.

Igen forkert.
Vi er ikke enige om, hvad en HTPC ER!! Det er hele humlen i dette her. Du taler om, hvad den kan. Jeg taler om, hvad jeg forventer det ER eller bliver BRUGT til, når nogen siger de har en HTPC.

Der kan sagtens være forskellige konfigurationer af HTPCére, og dermed også forskellige resultater. Men igen, når/hvis nogen skriver de har en HTPC, så tænker jeg formål, og ikke hvad den kan som PC.

Sådan som du fordrejer det, så er der ingen grund til du overhovedet bruger H og T. Du bør nøjes med at skrive PC, da du på ingen som helst måde tager hensyn til formålet eller det primære formål. Og når du ikke gør det, så er alle PCére HTPC, Workstations, GamerPC osv.

Af samme grund giver det ingen mening at prøve at tøjre HTPC begrebet til EN helt specifik løsning, en HTPC er i min verden det "tv/film kigger setup" folk nu engang har skruet sammen og så kan det dække over vidt forskellige opsætninger.

Jeg kan se TV og film på min workstation. Er det så en HTPC?

Jeg må erkende, jeg synes ærlig talt slet ikke du læser hvad der skrives, eller bare i den mindste grad forsøger at forstå det. Det er faktisk rimeligt simpelt (for mig). Og jeg formoder også for en hulens masse andre mennesker "derude". Ovenstående spørgsmål burde på een eller anden led giver dig en smule stof til eftertanke.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu