recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit strømforbrug på HTPC mv.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit strømforbrug på HTPC mv.

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

Kandersen, hvad er dit regnestykke med de der børne led tv. :
Et barn sparer om dagen :
Hvis vi går ud fra et det er tændt 4 timer om dagen hvilket er højt sat, her hos mig :
4 timer x 40 watt = 160 watt.
160 watt x 365 dage / 1000 (vi skal over i kilowatt) = 58,4 kw
Pris ca. 2 kr. pr. kw. ca. 2 kr.
Sparet på årsbasis 116 kr.
Skulle din formulering ikke være noget lidt andet, eks. at de gamle fladskærme var teknisk forældede eller lign. for jeg kan ikke se en sammenhæng imellem pris på ny indkøb kontra udgifter, med mindre man får en rigtig god brugtpris for de gamle enheder, så differencen ikke er så stor. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om dine børn ser tv 12 timer i døgnet, så er regnestykket et andet. 
Der er i regnestykket ikke taget forbehold for prisstigninger på el.

Hov, jamen jeg mener som sådan ikke at det behøver at tjene sig selv hjem igen. I længden vil det nok altid gøre det, hvis ellers enheden vi taler om lever så længe. Men det her er principper, der ikke nødvendigvis behøver at kunne betale sig.
Det handler lige så meget om "mange bække små" og at man samtidig har gjort hvad man kunne for at nedbringe sit el forbrug mest muligt, inden for rimelighedens grænser, og stadigvæk få opfyldt sit behov.

Det er klart, at hvis man kun spare 2 kroner hver time man ser tv, og dette foregår max 4 timer om dagen, så tager det rigtig lang tid at hente den investering ind, som det kræver at få det nye og dermed mere strømbesparende tv. Den del er rimelig logisk. Så det handler om at se lidt på, hvad bruger man i dag, og hvad kan man få der bruger mindre, og hvad det så koster at investerer i, og tiden man har indhentet denne investering. Nogle ting skiftes jo også ud af andre årsager (defekt eller ikke tidssvarende eller andre argumenter), og så kan man lige så godt se på strømforbruget samtidig.

Mine spare-triks hos mig, de har foreløbig stået på i lang tid, hvor ting løbende er blevet udskiftet. Nogle ting decideret fordi de brugte for meget strøm, eller der var andre skavanker med dem. Eksempelvis den gamle "fede", larmende og enormt strømslugende PS3, med en ny tavs mindre strømslugende. Det var hele to fluer med eet smæk Wink Jeg har ikke regnet på, hvornår denne investering har hentet sig selv ind igen, ikke mindst fordi, jeg stadigvæk har den gamle fede stående, men ikke tilsluttet, som jeg reelt kunne sælge for et beløb og dermed modregne i det. Men een ting er helt sikkert. Det giver et dyk i el-regningen på 30% på lige netop denne enhed, i forhold til, hvis jeg beholdte den gamle.

Ungerne skulle alligevel have nyt TV. Det gamle LCD var simpelthen for ringe som TV og computer skærm, (ja de bruger samme skærm til begge dele). Og samtidig havde det gamle ikke DVB-C tuner i, så kvaliteten var derefter. Nu har de et TV med indbygget DVB-C, og kan se kanalerne digitalt, samtidig med det er yderst brugbar som computerskærm. Og det nye bruger ca. 50% mindre i strøm. Igen, flere fluer med eet smæk.

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

Jeg fik mig også en overraskelse her forleden da jeg målte mit grej.
Mit setup i stuen, som består af en htpc c2d (fungerer også som tvserver), tv, forstærker og sub bruger tilsammen 450w idleConfused.
Jeg har jo været så "smart" at få htpcen til at tænde for både tv, forstærker og sub automatisk, men det er nok knap så smart så den også gør det når jeg ser tv i andre rum eller bare optager tv. Så det er minimun 10 timer i døgnet at det hele står og trækker i elmåleren.
Af sammen grund har jeg lige bestilt stumper hjem til en dedikeret tv/nas server, hvor jeg forhåbentlig kommer under 35w.
Til sammenligning bruger min klient (i3 2100) i soveværelset 30w idle og 35w når jeg ser tv.
Men alle husets pcer bruger <2w i standby.
Overvejer selv i3 2100 (er det en 2100T). Hvad har du af hardware i soveværelset?

BS
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 20:56
Kandersen, jeg finder det morsomt at du mener jeg pålægger dig noget du ikke skriver samtidigt med at du pålægger mig at jeg skulle blande sammen på htpc, gamerpc, workstation på trods af at jeg udelukkende nævner htpc.

Jeg er helt med på det du siger om formålet med en given pc. I min verden er htpc en pc der er sluttet til tv eller projektor og har det formål at styre showet når man sidder med fødderne oppe i sofaen. Men det slutter ligesom ikke der. Jeg har en htpc sluttet til mit tv. Formålet med den er at vise mig de film og tvoptagelser jeg har på lager. Maskinen er utrolig basal og kan faktisk ikke andet end jeg kunne opnå med en wd tv live, jeg synes bare den gør det en hel del lækrere. Andre har en htpc der også har tunerkort monteret for at kunne håndtere live tv, timeshifte og lave optagelser, med masser af diskplads til at gemme ting på. Grundformålet er stadig det samme, det er en pc der er sluttet til tv'et så man kan styre showet fra sofaen. Andre igen har setups med både servere og klienter og alt muligt fancy, men formålet er stadig at have en pc tilkoblet tv'et så man kan styre showet fra sofaen. Samme formål, vidt forskellige setups og forbrug.

Selv om vi måske bliver enige om at en htpc er en pc koblet til tv'et så man kan styre showet fra sofaen, så siger det alligevel ikke ret meget der er sammenligneligt før vi også udveksler info om hvordan tingene er skruet sammen og hvilke muligheder vi hver især har indbygget.

Jeg har det helt fint med at binde htpc begrebet til sådan en pc man har koblet til tv'et og som primært er beregnet til at man kan stene film og udsendelser med fødderne oppe i sofaen, der har du dit FORMÅL. Har du det også okay med at æde at sådan en pc dedikeret til stene film og tv på kan skrues sammen på et utal af måde, så man ikke direkte kan sammenligne forskellige htpc'er uden først at vide hvilke funktioner ejeren har implementeret?

..og for at besvare dit spørgsmål om hvad en gamerpc er, så forbinder jeg det med en maskine med en rå processor, en bunke ram og et sygt grafikkort der kan tumle en masse grafik uden at spillene lagger.
Til top
den_ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2007
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 22:27
jeg alle  for at vende tilbage til trådens opriglige emne så har jeg nu prøvet at måle mit og overraskende ligger den på 80-120 watt hvilke jeg syntes er meget da det er en mobil procceser.
Kan det store forbrug være den gamle psu 600w chill.
Hardware.
Bundkort: Aopen i975xa-ydg
CPU: Mobile t2400
RAM: 3 GB
Harddisk 1 : Sanmsung 1,5 TB
Harddisk 2 : WD blue 1 TB 
Nec dvd drev
Kabinet: Silverstone Lc20s Home theater
PSU: Chill 600watt 12 DB
Til top
HH2 Se dropdown menu
Bruger