|
MitID på ny telefon (kørekort, el-biler og vaner). |
Besvar ![]() |
Side <1 7891011 12> |
Forfatter | |||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 3814 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
Stuen: Grundig oled, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub gammel Jamo men kører udemærket Shield tv 19 pro i stuen. Shield 2015 på 1.
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 18733 |
||
Min støvsuger virker altså fint……. Klaus
|
|||
![]() |
|||
mnielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Maj-2017 Status: Offline Point: 1691 |
||
"Lygten trænger ind i stoffet"..... HMMMMMMM.........
|
|||
TV-kanaler: "PS-pakken" + 17 radiokanaler, via "gammel TV2-antenne" og endnu flere radiokanaler på DAB
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock |
|||
![]() |
|||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7755 |
||
Vi andre forstår godt hvad han mener ud fra konteksten. Ingen grund til at lave grin med det.
|
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7755 |
||
Ok - all right - mon ikke det er på tide at stoppe. Det var fint nok, da vi begyndte at snakke om at man også kan få kørekort og sygesikringsbevis (undskyld sundhedskort) på mobilen - og at man lige som man skal aktivere MitID på en ny mobil også skal huske at genoprette kørekort på mobilen, hvis man skifter mobil. Altså at selvom man kopierer alt fra den forrige mobil til den nye, så kopierer man ikke sin adgang til MitID (og kørekort, åbenbart). Princippet i hvordan mht. MitID, kan man se i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=OVnqDlAS9jM Dvs. man aktiverer en ny MitID adgang på den nye telefon og det er nemmest, hvis den gamle telefon ikke er nulstillet endnu. Og så - fordi vi begyndte at snakke om at sygesikringskort har skiftet navn til sundhedskort og at vægtafgift idag hedder (grøn) ejerafgift, eller faktisk CO2 afgift - så begyndte vi at snakke om afgifter på biler. Her gled snakken over i plugin hybrid og el-biler - og med el-bilernes indtog drejede snakken over i opladnings- og pausevaner i forbindelsen med længere køreture, hvilket er særligt relevant i forbindelse med el-biler. Indtil da var snakken egentligt interessant nok. Men her begyndte kæden at hoppe af, med hvad de forskellige kan acceptere mht. at spise i bil, lugt efter mad i bil osv. osv. Før
jeg runder tråden af, vil jeg sige at jeg selv ikke bryder mig så meget
om at nogen spiser i min bil. Om det så er kage, fransk hotdog el.lign.
Ikke fordi jeg tror det lugter, eller at bilen kommer til at lugte af
det, men mere pga. risikoen for at mad, dressing el.lign. falder ned på
sæde eller bare i bilen. Selvfølgeligt kan man støvsuge bilen, men jeg
vil ikke have pletter på sæder el.lign. Jeg spiser aldrig selv mens jeg
kører. Hvis jeg skal køre en længere tur, har jeg en flaske vand og
bolscher med og åbner gerne vandflasken og et par bolscher inden jeg
kører, så jeg nemt kan række ned for at hente noget, hvis jeg bliver
tørstig eller har lyst til et bolsche. Indtil for relativt nyligt
svarede jeg slet ikke telefon hvis nogen ringede mens jeg kørte. Eller
holdt evt. ind til siden for at se om det var noget vigtigt og ringe
tilbage. Nu har jeg så "opdaget" Android Auto og den trådløse opkobling
til mobil, så jeg kan besvare et opkald mens jeg kører. Men direkte at
sidde og spise mens jeg kører vil jeg helst ikke, fordi det tager for
meget opmærksomhed. Så heller holde ind på en rasteplads eller en skov,
så man kan gå en lille tur måske og så spise og drikke lidt kaffe. Jeg
drikker heller ikke kaffe mens jeg kører pga. risikoen for at spilde. Men
for at runde det af - så kan vi se at det er meget forskelligt fra
person til person, hvad man har af kørevaner, pausevaner, spise, prutte
eller bøvse i bilen og mht. til at holde bilen ren. |
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1919 |
||
Undrer mig en smule over, at nogen ikke mener at man kan køre elbil.
Har man et nogenlunde "normalt" kørselsmønster og mulighed for at få en lader derhjemme og skal man ikke trække tunge ting over længere strækninger, så burde der ikke være de store problemer i at køre på el. Med hjemmelader vil de fleste kun lade "ude" meget sjældent. Der er i øvrigt en del lynladere rundt i landet (billedet er kun af lynladere på min. 100 kW) ![]() |
|||
![]() |
|||
||
Hvor kommer det kort fra? (Nysgerrigt spørgsmål). Derudover forestiller jeg mig at punkterne er en sammenblanding af forskellige leverandører (Clever, Ion osv.). Det er måske i sig selv ikke så stort et problem.
Du har sikkert ret i at mange vil kunne klare sig med en el-bil med en teoretisk rækkevidde på de omkring 400-500 km de kan komme op på p.t. Men der er også strækninger og situationer, som det ville være vanskeligt at køre med en el-bil, selvom den er ladet helt op hjemmefra. Så el-bilen er ikke for alle - endnu. Det skal nok komme, men det er der ikke helt endnu.
|
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1169 |
||
Jeg har faktisk svært ved at se hvad det skulle være for nogle strækninger - medmindre du skal ret langt øst på (som i polen eller længere mod øst). Jeg har nu haft el-bil som eneste bil de sidste 75.000km (ca 2,5 år) og har kun oplevet en enkelt gang hvor jeg lige skulle planlægge lidt mere end bare at køre ind til nærmeste lader - det inklusiv flere ture til bl.a. Østrig (Autobahn med 150km/t på autopilot og opladning 15-25min hver 2-2,5 time fungerer altså ret godt). |
|||
![]() |
|||
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2264 |
||
Det er fint med elbiler. Jeg mener dog ikke det er helt godt nok endnu.
Min far havde en Hyundai Kona i 11 måneder. Så gav han op. Den skulle have en rækkevidde på 470-480 km. Når det var koldt og han skulle køre til Ikast (133 km) og hjem igen (via Hammel Neurocenter, 144 km.) kneb det gevaldigt med rækkevidden. Han måtte ofte holde vognen på 110 km/t på motorvejen vest for Århus hvor man ellers må køre 130 km/t, ellers kunne han ikke komme hjem uden stop. Kulden hjalp heller ikke på rækkevidden. Da han og min mor skulle på tur til Sydfyn i 3-4 dage var der konstant problemer med at finde en lader. Der var ikke mange af dem og dem der var, var stort set hele tiden optaget af hybridbiler. De skulle have fortsat til København, men det opgav de. Hvis han bare skulle trille rundt i sit nærområde, er det sikkert fint.
|
|||
![]() |
|||
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1919 |
||
Kortet er fra Chargefinder, findes som app og på web. Enig i at el ikke er for alle, men har man mulighed for hjemmeladning og slæber man ikke campingvogn til Middelhavet eller lign, så tænker jeg at langt de fleste kunne køre på strøm, hvis de ville, uden større problemer. Har selv kørt på el i et stykke tid inkl. et par ture på 4-5000 km rundt i Europa og oplever ikke nogen problemer, men selvfølgelig nogle vaner der skal tilpasses. Lader stort set altid hjemme til hverdag og når man skal på længere ture kører man vel på motorveje/hovedveje, hvor der er en del muligheder for lynladning undervejs. Men der er fordele og ulemper og man skal selvfølgelig ikke forvente at WLTP rækkevidden holder, særligt ikke ved motorvejsfart om vinteren
|
|||
![]() |
|||
||
Jeg mente faktisk i Danmark. Når man som jeg af og til skal køre meget tilfældige steder hen ude på landet, hvor man typisk vil køre ad landevej og typisk køre ad kortest mulig rute. Så kan man relativt nemt risikere at man ikke kommer forbi en lyn ladestander. Og hvis der så er bare 300-400 km tur/retur, så er det ikke sikkert at el-bilen har rækkevidde til det. Så derfor er jeg ikke med på den endnu.
|
|||
Thorvald. |
|||
![]() |
|||
LeChuck ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-April-2011 Status: Offline Point: 166 |
||
Jeg kan kun tilslutte mig at elbiler ikke er for alle. Hvis du kører mange kilometer med et skiftende kørselsmønster, er jeg ikke i tvivl om at ladning kan blive et kæmpe irritationsmoment.
I forbindelse med en weekendtur, har vi f.eks. oplevet at Chargefinder sagde der var tre ladere indenfor gå afstand af opholdsstedet. Det var der også, men.... Den ene var i stykker, den anden kunne kun bruges til elbiler med ladeport i fronten (ledning for kort til at nå vores ladeport ligegyldigt hvordan man parkerede) og den sidste virkede til at blive brugt som permanent parkeringsplads for en lokal med elbil. Et andet eksempel var en tur til Nordsjælland, hvor vi på vejen hjem kørte forbi Helsingør. Der var nogle standard ladere ved stationen hvor vi satte bilen til opladning, og så gik vi en tur omkring Kronborg og fik lidt at spise. Næsten tre timer senere kommer vi tilbage og i den tid var der ladet 2,5 kW op på bilen..... Hvorfor skal jeg ikke kunne sige (ingen fejlmeddelelser. Seks pladser, kun en i brug udover os), men det var da ikke lige det man havde regnet med. Nu var det fornøjelsesture, og der var mere end nok strøm på bilen til at nå andre ladere. Men forestil jer en sælger midt i en stresset arbejdsdag.... Han ville nok være klar til at sælge sin elbil billigt ;-) Misforstå mig ikke, vi synes vores elbil er fantastisk. Vi kan nemt nå til København og tilbage igen, selv om vinteren med en "tung" speederfod (selv hvis batteriet skulle ende på 70% i kapacitet), så vi bruger hjemmelader 90% af tiden. På Motorvej er der masser af hurtigladere, og vi har kun oplevet kø en enkelt gang. Den eneste ulempe for os, er at man lige skal dobbelttjekke lade muligheder ,når man kigger på fere i Danmark. Men der er mange andre med andre behov end vores. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 7891011 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |