recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MKV player til Synology server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MKV player til Synology server

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
trupfg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér trupfg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 13:02
Jeg har både haft en WD TV-boks, Raspberry Pi med Kodi, et jailbreaket Apple TV 2 med Kodi og et Apple TV 4.

Jeg betragter mig selv som en meget gennemsnitlig person ift. mit TV-forbrug - jeg har et nyere TV i stor størrelse, jeg har et ganske alm. surround-sound system og jeg ser en film i ny og næ. Jeg går dog ikke særlig meget op i hverken HD-lyd, 4K eller andet - Hvis bare billedkvaliteten er fin (hvilket for mig er 720p eller derover) og der er lyd i alle mine højttalere, så er jeg ganske tilfreds i min hverdag.

Havde jeg ikke været lidt små-computer-nørdet, så var jeg dog nok aldrig kommet i gang med at rode med Kodi på div. bokse. Årsagen til at jeg overhovedet begyndte at arbejde med Kodi var netop, at jeg også har en NAS, hvor det er praktisk at samle alle mine film. Min oplevelse er dog, at man mange gange ender med at bruge forholdsvis lang tid på at opsætte Kodi, opdatere det løbende osv. Det er, efter min opfattelse, ikke et system som hr. og fru Danmark bare lige sætter op og vedligeholder fremadrettet. Hvis det skal laves lidt lækkert, skal der lægges en del timer i at customize alt muligt (tag som eksempel bare, at begynde at kode lidt om i et eksisterende skin, for at få lige netop dén brugerflade man ønsker). Dertil kommer, at Kodi ikke er tilgængeligt på alle platforme, hvilket betyder at man får en forskellig medie-oplevelse, alt efter hvilken enhed man benytter. Nu sker det fra tid til anden, at jeg ser noget film fra min iPad, hvor jeg ikke som udgangspunkt kan bruge Kodi (det er så ikke helt rigtigt, for jeg har side-loadet det, men det er sindsygt ustabilt og nok heller ikke noget, som alle ville gøre).

Til brugere der har et medieforbrug ligesom mig, så vil jeg i sidste ende anbefale et Apple TV 4. På min Synology-NAS kører jeg en Plex-server, som streamer alle film til Plex-app'en på TV'et, iPad'en osv. Alternativt kan jeg bruge den indbyggede Synology Videostation, som der også findes apps til på Apple TV og div. tablets.
Det er en super enkel løsning, som ikke kræver samme grad af nørderi at få op at køre.

Det er muligt, at der på papiret foregår noget rent teknisk ift. framerate o.l., men jeg må sige, at det ikke er noget som jeg bemærker - men igen, så er jeg heller ikke typen der ser forskel på 720p eller 1080p (og derfor heller ikke på nogen måde går op i 4K), eller mener at kunne høre den kæmpe forskel i lydkvaliteten på mit helt almindelige surround-sound anlæg.

Mit budskab er reelt bare, at det hele nok kommer an på, hvor nørdet man (og de øvrige brugere af systemet) er - både hvad angår Hi-Fi og tech. Kodi er på mange måder lækkert, og man kan gøre næsten hvad man vil, men det kræver en del arbejde, hvorimod en "standard-løsning" med et Apple TV 4 nok dækker hr. og fru Danmarks behov i dagligdagen.
Til top
JM37 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Oktober-2009
Sted: Denmark
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JM37 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 13:36
Hej Trupfg,

Super godt input :-)

Tak
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1427
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 13:59
Godt indlæg trupfg
Det beskriver også meget godt hvad jeg har oplevet.
Kom også fra en wdtv, og købte så en Wetek box med Android på, som jeg ret hurtigt opgav, og gik så over til plan B og installerede Kodi på den.
Efter en lille uge, hvor jeg havde beslaglagt TV'et hver aften efter ungerene var puttet i seng, og derved også var blevet ret upopulær hos konen, så smed jeg den på hylden, især fordi det gik det op for mig at Kodi ikke kunne Netflix, og så faldt det hele til jorden, og jeg gik tilbage til min gamle WDTV, samtidig med at jeg så havde en Chromecast til Netflix.
Så kom ATV4 heldigvis, og den har kunne samle alt mit media behov i en kasse, og opsætningen har vel taget sammenlagt 1 time.
Mvh Jesper
Til top
David O Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2012
Sted: Haderslev
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér David O Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 14:26
Men kan man ATV4 streame mkv via ens pc? Sys ikke jeg har kunnet finde svar ved de kammerater der har en.. Hele ideen inden jeg får NAS er jo at tilgå min mappe fra pc, hvor der lægger film mm.
Til top
trupfg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trupfg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 14:45
Altså, du kan jo eks. Installere Plex Media Server på din PC, men hele fidusen med en NAS er jo, at den bliver det centrale sted, hvor du gemmer film (og for den sags skyld også fotos og musik). NAS'en kan du så tilgå via din PC, når du eks. vil flytte ting over på den - det kan sættes op, så du egentlig bare tilgår NAS'en via Stifinder som et ekstra drev.

Du kan også droppe NAS'en og så blot installere Plex Media Server på din PC som nævnt. Så skal din PC dog stå tændt, hver gang du vil se film (det samme gælder selvfølgelig for NAS'en, men de bruger typisk ikke alverdens strøm og er bygget til at stå tændt altid). Du vil naturligvis stadigvæk skulle bruge en afspiller til TV'et i form af en Raspberry Pi, Apple TV eller lign. - Hvis du har et smartTV, kan du som alternativ tjekke, om der allerede eksisterer en Plex-app til dette (gør der eks. til mit Samsung-TV), som så kan bruges til at afspille de film, som du har lagt ind i dit Plex Media Server.

Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér miri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 14:56
Men pointen er, at en Kodi-løsning ikke forudsætter Plex eller tilsvarende, da Kodi selv kan håndtere MKV.... 

Ja, Kodi kræver indsats, men hvis Apple TV 4 forudsætter en Plex server, så er det måske heller ikke helt en "hr._og_fru_Danmark" løsning....
miri
Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Glamsbjerg
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skovbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 15:13
Hr. og Fru. Danmark henter somregel ikke film eller brænder film ned på en server/NAS - i hvert fald ikke de fleste :)
Jeg har i mange år brugt en server (Windows platform) og en Intel NUC med OpenElec på. Det virker fint, men Kodi skal tweakes og "vedligeholdes" løbende for at det spiller, så man skal gide og rode med det efter min mening. Til gengæld kan det se super lækkert ud, og er nemt for alle og betjene når det kører.

Jeg har på den samme server installeret Plex Media Server, for at kunne se film i mit soveværelse, og det spiller bare - når det først er installeret, så finder den selv ud af og lægge film ind i Plex, hvis de blot bliver lagt i de mapper som Plex søger i - det er fedt. Hertil en Chromecast og en App på min telefon, så har jeg en fin soveværelses-løsning.
Dog er Plex streaming - og her går jeg selv på kompromis med kvalitet, men da det blot er til soveværelse, overlever jeg dette.

Til top
trupfg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trupfg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Men pointen er, at en Kodi-løsning ikke forudsætter Plex eller tilsvarende, da Kodi selv kan håndtere MKV.... 

Ja, Kodi kræver indsats, men hvis Apple TV 4 forudsætter en Plex server, så er det måske heller ikke helt en "hr._og_fru_Danmark" løsning....

God pointe, at Kodi ikke behøver en server der kører i baggrunden - den skal blot kunne tilgå ens filmbibliotek et eller andet sted på ens netværk (det være sig på en NAS eller ens computer).

Jeg forstår hvad du mener ift. Plex-server og hr. og fru Danmark - og man kan selvfølgelig spørge, om de fleste i denne kategori overhovedet har film liggende på deres computer/NAS. Dog er det min klare opfattelse, at det er en overkommelig opgave for de fleste af dem, som overhovedet overvejer at købe en NAS, at opsætte Plex Serveren (den ligger jo trods alt i den "app-store" som er indbygget i Synology). Ved opsætningen af en Plex-server bliver du guidet igennem hele opsætningen, hvor du vælger hvilke mapper du eks. har film, TV-serier o.l. i - i Kodi "forventes" det mere, at du ved hvordan du tilføjer sources og inddeler i mapper, og på den måde, er det måske bare knap så brugervenligt for førstegangs-brugeren i Kodi (det er selvfølgelig på ingen måde en umulig opgave, for det gode ved Kodi er jo også, at det bruges af sindsygt mange mennesker, som derfor har lavet en masse guides).

Hvis det skal være lidt kone/familie-venligt, så er jeg dog helt enig i den tidligere pointe i, at der på eks. Apple-TV også er let adgang til Netflix, HBO osv. - jeg må ærligt tilså, at jeg ikke ved hvordan tilgængeligheden af disse er på eks. Nvidia Shield og andre boksen, men hvis det er nogle services man benytter, så er det selvfølgelig også et punkt der kan være afgørende for, hvilken boks man evt. ender med at kaste sig ud i.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Infuse på ATV4 kræver heller ikke nogen plexserver, og kan afspille mkv direkte fra NAS eller endhver SMB enhed.
Installer Infuse, og peg på netværksdrevet, og du er kørende.

Man kan så også have Infuse liggende på ungerenes iPads. Det fungere lige så fremragende, og så kan jeg have TV'et i fred.

Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2016 kl. 17:07
Min gamle Synology DS101j NAS (Ja grin bare) som ellers har kørt 24/7 de sidste 10år, kunne desværre ikke finde ud af den 3TB USB disk jeg havde siddende på min gamle WDTV, så jeg bruger WDTV som SMB server i øjeblikket, indtil jeg får sparet sammen til en ny tidssvarende NAS.

Redigeret af Axlon - 06-April-2016 kl. 17:10
Mvh Jesper
Til top
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Oktober-2004
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2016 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Infuse på ATV4 kræver heller ikke nogen plexserver, og kan afspille mkv direkte fra NAS eller endhver SMB enhed.
Installer Infuse, og peg på netværksdrevet, og du er kørende.

Man kan så også have Infuse liggende på ungerenes iPads. Det fungere lige så fremragende, og så kan jeg have TV'et i fred.

Nu har jeg lige været inde på Infuses forum og læse lidt. Der er en del øffen om manglende features og lignende. Så helt uden fejl er det heller ikke.

Men det lyder dog interessant. Jeg er lutter ører til når det bliver endnu bedre, når mit lille mediecenter en dag står af.
Mvh. Jan
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2016 kl. 08:33
Infuse kan jeg godt støtte op om. Det fungerer efterhånden rigtig godt på Apple TV-boksen. App'en er gratis (Pro udgave koster 79) så det er jo bare at kaste sig ud i det. I mit setup ligger videoerne på en 2TB TimeCapsule og Infuse på Apple TV streamer det hele trådløst via "ac" 5GHz WiFi.

De har forleden frigivet en stor opdatering, som retter mange fejl og tilføjer en del funktioner.

Redigeret af Rasmus Larsen - 07-April-2016 kl. 09:34
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu