recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MKV-filer på usb driller!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MKV-filer på usb driller!

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
vonOle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-September-2007
Sted: Sdr.Jylland
Status: Offline
Point: 95
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vonOle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 04:14
Okay, Dune HD Base 3D medieafspilleren skal altså udelukkende ses som en rigtig god "multi-fil afspiller", som afhængigt af hvilken hdd man putter i, kan rumme hele éns film, serie mm. samling, til fremvisning på "hvad-som-helst"
Du kører med en NAS-server. Jeg vil nok bare installere en 3Tb-hdd i Dune, da vi stort set kun har behov for at se filmene mm. på én skærm. Så kan man i ny & næ plugge hdmi-stikket i den anden fladskærm.
Jeg vil så "tanke" film til Dune via usb-stick, eller kabel fra min computer.
Ind til nu har jeg kopieret mine dvd'er ved at konvertere dem til mkv-filer ved hjælp af et fikst stykke software som hedder "MakeMKV", og jeg har endnu ikke mødt den dvd, som det ikke har kunne "knække".
Men findes der en bedre måde, (ikke for kompliceret), at få sin dvd-samling puttet ind i Dune på ?

Ps! Ved du om Dune kan afspille pvr-filer optaget via en dvb-c boks ?
(skidtet har vist kodet min optagelse af Homeland sæson4, og nu er mine sidste afsnit spærret inde! lol
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10521
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af vonOle vonOle skrev:

Hvis de er lagret krypteret er det no go, men hvis de er optaget i ukrypteret .ts format kan faktisk alle medieafspillere afspille dem.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 14:13
Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge Yadis, det er gratis og meget nemt. Her er der cover, info, imdb score m.m.

Jeg har forbundet min, Dune HD Base 3D, med kabel til en switch, der er sat i min router. Min stationære er os kablet. Dune finder du under netværk og kan kopiere hertil. Hvis du højre klikker på computer kan du tilføje Dune som et netværksdrev. Kopiering fra USB stik til den interne harddisk i Dune har jeg ikke erfaring med.

Du skal have en harddisk der ikke bliver særlig varm. Jeg har valgt en WD Green 3TB.

Det er svært at finde oplysning om en 4 TB harddisk virker i Dune. Skrev med en der tilsyneladene have haft held med 4TB. Han havde sat den op til NTFS på computer. Jeg tog det ikke for gode ord og valgte 3TB.

Sådan satte jeg harddisk i:

Den interne harddisk sættes i mens afspilleren er i hovedmenu. Harddisken dukker op, der trykkes på enter og vælges formater til NTSF.
Til top
vonOle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vonOle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis de er lagret krypteret er det no go, men hvis de er optaget i ukrypteret .ts format kan faktisk alle medieafspillere afspille dem.
Flemming

Åh... så tror jeg desværre min lille "Denver dvb-c mpeg-4 hd" har lavet krypterings-finurligheder!
Men tak
Til top
vonOle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vonOle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 02:55
Oprindeligt skrevet af JackD84 JackD84 skrev:

Du skal have en harddisk der ikke bliver særlig varm. Jeg har valgt en WD Green 3TB.

Dét er lige præcis noget som jeg her funderet over - skal man vælge "WD Green" eller "WD Red". "Red" er jo noget dyrere, - men du ser en fordel med temperaturen på "Green"   

Jeg vil fordybe mig i Yadis - du ligger vel ikke inde med et par info-links ?
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:03
Kan anbefale X3D afspillerne fra www.mede8er.com

De klarer alle filmformater/diskstørrelser og har indbygget scraper som selv finder filminfo, covers, trailers, etc.. Der er altså ikke behov for at rode med eksterne progammer som f.eks. Yardis.
Til top
vonOle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vonOle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Kan anbefale X3D afspillerne fra www.mede8er.com

De klarer alle filmformater/diskstørrelser og har indbygget scraper som selv finder filminfo, covers, trailers, etc.. Der er altså ikke behov for at rode med eksterne progammer som f.eks. Yardis.
Jeg kigger - tak for info Smile
Til top
intentus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-Juli-2011
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér intentus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2015 kl. 20:27
MED800X3D - købt sommeren 2014 - er min mest stabile medieafspiller til dato (et 3 meters USB 3.0-kabel fra min bærbare til den indbyggede 3 TB WD Red HDD har godt nok også gjort underværker ved filoverførsler på ca. 70-80 MB/s fra en SSD). Jeg har nok brugt Dune HD B1 længst siden 2011 (med et par 2 TB WD Caviar Green HDD'er til hotswap). Nydelig, hurtig brugerflade og Yadis Jukebox-understøttelse (som jeg dog aldrig fik sat op). Jeg blev desværre træt af hyppige videofrysninger og forsvundne filer på WD Green HDD'erne. Jeg gav så Popcorn Hour A-400 en chance med en 3 TB WD Red WD30EFRX HDD: Forfærdelig firmware og tung brugerflade men ellers stabil nok indtil dens endelige død i sommeren 2014 (efter et års brug med WD Red HDD'en, som overlevede og fik nyt liv i MED800X3D). Savner nu kun hotswap-muligheden med min Dune. Unhappy

Jeg vil på det varmeste anbefale Yadis til Mede8er, hvis der ønskes mere tilpasning og teknisk medieinfo på about.jpg (codec, lydsignal, framerate osv.). De indbyggede Mede8er X3D scrapers er nok praktiske men skabelonerne er meget begrænsede. De har dog tilføjet flere filmskabeloner til nyere X3 firmware på mede8erforum.com. Jeg bruger pt. kun X3 scraperen til serier, der desværre endnu ikke understøttes (svjv) af Yadis til Mede8er. Jeg har ikke fået installeret seneste FW endnu, men X3 JukeBox har fået en opstramning i FW 4.0.1 Beta, der nu understøtter afspilning af EXTRAS-mapper, når man er på about.jpg-skærmen - kan i praksis også bruges til saga's/boxsets.

Mht. Yadis til Mede8er-skabeloner har jeg har oversat og tilpasset den eksisterende 'Origins'-skabelon, eksempel:

http://www.mede8erforum.com/index.php/topic,14648.msg95828.html

(Bemærk! Min seneste opdatering af skabelonen er endnu ikke uploadet - håber at få det gjort i nær fremtid, send mig en PM her på recordere, eller mede8erforum.com, hvis nogen spørgsmål eller hjælp ønskes til opsætning af skabelonen Smile).

De har over på mede8erforum.com senest tilføjet X3D scraper skin packs, der fungerer efter opdatering til firmware v3.0.7 25 Dec og nyere (dog stadig ingen teknisk medieinfo, men jeg - ret mig hvis jeg tager fejl - mener dette begrænses af firmwaren?!).

Redigeret af intentus - 27-Februar-2015 kl. 20:30
MED800X3D + 3 TB WD RED WD30EFRX
Pioneer BDR-XD05 (USB 3.0 Blu-ray Writer)
Panasonic TX-P50VT60Y (TV)
Yamaha RX-V775 (AVR)
Dune HD B1
Popcorn Hour A-400 (dead to me!)
Til top
vonOle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vonOle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 02:50
Hej intentus
Tak for dit lange svar - jeg er jo rimelig grøn udi alt det hér, men efterhånden begynder der heldigvis at falde nogle brikker på plads
Nu tænker jeg at lægge guldet på denne MED800X3D: http://shop.mede8ershop.eu/homepage-art/med800x3d.html
- med en 3TB HDD installeret fra butikken - kan dog ikke se hvad det er for en HDD jeg får dér.

Så skulle det være nok blot at tanke film fra computeren via usb-kabel til MED800X3D, og senere plugge et HDMI-stik fra den, og op i Fladskærmen, når jeg vil fyre mine MKV-film af ?
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2015 kl. 15:44
Det er sku i orden, de smider en intern harddisk i uden at tage 800 kr. for 2 min. arbejde. Hvis den afspiller alt afspilleren, så er det vist en fed afspiller.

Jeg har selv været inde at rette i mit mediebibliotek på Yadis på min Dune, det kan være besværligt når det skal gøres manuelt, hvis man flytter ting på sine harddisk med alt det der ikke bliver slettet, men smart, da du ikke mister data før du selv sletter dem.

Kan et yadis bibliotek gemmes på en måde der virker på på computeren, uden man flytter bibliotek, kan det flyttes til backup og åbnes, i stedet for hele tiden at flyttes, hvis det drev man flytter det til kartoteket på computeren bryder ned, har man jo ikke længere kartoteket som der er bygget op og rettet manuelt.

Kan Yadis gemmes og åbnes?

Redigeret af JackD84 - 28-Februar-2015 kl. 15:45
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér intentus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2015 kl. 02:32

Mede8ershop installerer både HDD og formaterer den korrekt (to formateringer med ny HDD – noget med at sikre korrekt filsystemstruktur) i afspillerens Setup og opdaterer afspilleren med seneste firmware (der så fremover skal hentes her og installeres via USB).

Med 3 TB HDD er prisen ca. 2388 DKK inkl. fragt (GLS) for MED800X3D. Jeg ville ikke bestille uden at få oplyst HDD-model (afventer selv svar fra shoppen om dette).

Ellers er Amazon.de (Lipando-PC) et godt alternativ (uden HDD) til 179 EUR + 10 EUR i fragt (ca. 1464,50 kr). Jeg modtog den hurtigt herfra med Post DK efter 3-5 dage:

http://www.amazon.de/Mede8er-MED800X3D-Mediaplayer-HDMI-True-HD/dp/B00D2W83TS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1425235505&sr=8-1

Eller CDON.dk (1479 kr + 29 kr fragt, 1-3 dages levering med Post DK):

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/mede8er/mede8er-med800x3d-full-hd-3d-multimedia-player-p27051229

Tilføjede særskilt en 3 TB WD Red HDD inkl. 2 års reklamationsret (praktisk ved evt. RMA-returning af HDD til reparation/ombytning) og 3 års standardgaranti:

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?vare=803889

Lige nu lidt billigere hos CDON.dk (kender dog ikke til deres RMA-servicepolitik):

http://cdon.dk/hjemme-elektronik/western-digital/western-digital-red-wd30efrx-3tb-64mb-3-5-sata-3-p21030948

Jeg vil anbefale at undgå WD Green HDD med Mede8er-afspillere: Flere på mede8erforum er gået fra WD Green HDD til WD Red HDD og har herefter bemærket færre "mystiske" problemer. WD Red HDD skulle være mere problemfri til mediefiler. Ved ikke, om der er hold i følgende, men nogen påstår, at årsagen måske er, at WD Red er NAS-optimeret til døgndrift uden de lidt mere "aggressive strømfunktioner" i WD Green (WD Red bruger dog lidt mindre strøm ved læsning/skrivning/inaktivitet/standby, men næppe noget der bemærkes på strømregningen Smile ...tåler også lidt højere maks. temp).

Hej intentus

Tak for dit lange svar - jeg er jo rimelig grøn udi alt det hér, men efterhånden begynder der heldigvis at falde nogle brikker på plads 

Min erfaring med MED800X3D: generelt meget alsidig medieafspiller med hurtig brugerflade og gode muligheder for tilpasning/opsætning. Og ikke mindst en meget støjsvag intern blæser, kompakt formfaktor + intern HDD (desværre med skruemontering uden hotswap). For mig derfor et passende alternativ til Dune HD B1 og PH A-400. Min helhedsoplevelse af MED800X3D er bare bedre. Den virker måske mere kompliceret at rode med (og ingen hotswap af HDD, der skal skruemonteres i den). Det er også vigtigt - iflg Mede8er - at formatere HDD'en to gange i afspillerens opsætningsmenu, inden der overføres filer.

Firmwaresupporten virker effektiv. De gør meget ud af brugervenligheden med fx den indbyggede scraper til film og serier. Det var jeg ikke selv helt klar over, da jeg købte den i juni 2014. Der er en rimelig hurtig og imødekommende brugersupport over på mede8erforum.com (forvent dog, at flere af brugerne maskinoversætter deres modersprog til engelsk Big smile).

Nu tænker jeg at lægge guldet på denne MED800X3D: http://shop.mede8ershop.eu/homepage-art/med800x3d.html
- med en 3TB HDD installeret fra butikken - kan dog ikke se hvad det er for en HDD jeg får dér.

Sikkert WD Green HDD: virker "populære" (indtil folk oplever problemer!) - og MED800X3D/MED1000X3D er officielt godkendt med WD Green HDD op til 6 TB - pga. lidt lavere pris end WD Red. Jeg er selv blevet skeptisk over for WD Green til medieafspilning - en skepsis jeg deler med andre på mede8erforum.com, der er begyndt at rapportere "mistænkelig adfærd" med WD Green HDD'er - jeg har fyldt en 3 TB WD Red op uden forsvundne filer og afspilningsproblemer og er nu på min anden HDD af samme model (MED800X3D understøtter pt. WD Red op 4 TB, måske også 5-6 TB, men ikke officielt i skrivende stund).

Så skulle det være nok blot at tanke film fra computeren via usb-kabel til MED800X3D, og senere plugge et HDMI-stik fra den, og op i Fladskærmen, når jeg vil fyre mine MKV-film af ?

Eller fra ekstern USB-nøgle/HDD sat i en af to USB 2.0-porte (til nød: netværksoverførsel med fx Ethernet-LAN-kabel mellem pc og afspiller). Jeg overfører mest fra USB 3.0-port (på pc) til USB 3.0 Slave-port på MED800X3D med det her 3 meters USB-kabel (bagudkompatibelt med USB 2.0):

http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?vare=756842

Der følger et 1 meters USB 3.0-kabel med afspilleren (samt 1 meters HDMI 1.4-kabel, der klarer 3D-film uden problemer).

Bemærk! Når et USB-kabel tilsluttes USB 3.0 Slave-porten på en (tændt) afspiller, (gen)starter den til en overførselstilstand med et slags standby-billede - som naturligvis kun ses, hvis HDMI-kablet ikke er frakoblet (afspilleren bør lige slukkes, inden HDMI-kablet tilsluttes igen), indtil pc-forbindelsen afbrydes. I den tilstand kan der kun overføres fra pc til afspillerens HDD (EDIT: og omvendt, naturligvis!). Forbindelsen bør afbrydes på en sikker måde med USB Disk Ejector (Windows Safe Removal fungerer ikke med afspilleren): http://quickandeasysoftware.net/software/usb-disk-ejector

Håber det hele giver mening - noget gør måske først i praksis Smile

Redigeret af intentus - 03-Marts-2015 kl. 18:02
Yamaha RX-V775 (AVR)
Dune HD B1
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér intentus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2015 kl. 03:51
@JackD84

Jeg nåede ikke at bruge Yadis med Dune, inden jeg "pensionerede" afspilleren. Så jeg kan kun svare for min egen brug af Yadis med MED800X3D, og Yadis er ikke 100% kompatibel med Mede8er-afspillere, så mit svar vil nok ikke være fyldestgørende. Yadis-programmet kan godt registrere de film, der er på afspillerens HDD, som skal gives et unikt navn, fx "harddisk1, harddisk2" osv. Dvs. hvis "harddisk2" er sat i afspilleren og forbundet til pc, så genkender Yadis kun filmene på harddisk2 (der så kan redigeres i Yadis). Alle filmene på "harddisk1" vises også i Yadis, men kan først redigeres igen, når "harddisk1" tilsluttes. Film kan kun opdateres/redigeres i Yadis på pc, mens 'About.jpg' kun kan opdateres til selve afspilleren med et andet program (Yadis2mede8er). Det kan godt blive lidt teknisk kringlet - den indbyggede X3D scaper giver en del mere brugervenlighed (med begrænsninger).

Mede8er-afspillere understøtter heller ikke individuelle, transparente covers (Blu-Ray, HDTV osv) i Jukeboxen på samme måde som Yadis gør med Dune. De vises i stedet som JPEG-posters i Jukeboxen (diverse cover-typer kan sagtens vælges til About.jpg). Yadis understøttes kun 100% af Dune, ikke af Mede8er.

For at matche mine covers i About.jpg til covers i Jukeboxen (fordi jeg synes det ser helt forkert ud at have filmposters på en filmvæg med fx Blu-Ray-film), laver jeg Jukebox covers i Photoshop, så de svarer til coveret på About.jpg, der så vises som Blu-Ray-, HDTV-, DVD-covers i Jukeboxen (som desværre laver en ramme om hvert cover).

Kan nok bedst illustreres med det her eksempel (min aktuelle filmvæg herunder ser lidt tom ud pga. ny HDD Smile):

En Mede8er Jukebox ser normalt sådan her ud med posters...

Dét kan jeg bare ikke nøjes med, så må bruge lidt ekstra tid på cover-tilpasning. Sleepy Jeg scanner også alle mine BD covers, endda også steelbooks (kan være lidt drøjt, men så matcher covers i Jukeboxen mit fysiske BD cover). LOL

Redigeret af intentus - 02-Marts-2015 kl. 04:01
Yamaha RX-V775 (AVR)
Dune HD B1
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu