|
Måle den opladede energi i en kondensator? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Voltmeter på tværs over kondensatoren. Den høje impedans på voltmeteret vil (stort set) ingen indflydelse have. Klaus
|
|
![]() |
|
Henrik_45 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2008 Sted: Aalborg, DK Status: Offline Point: 397 |
For at kunne følge opladningen så sæt en modstand i serie med kondensatoren (mellem kondensator og strømforsyning).
Tidskonstanten for opladningen vil så være ca. 5 x R x C sec (modstand i ohm og kapacitet i Farad)
|
|
![]() |
|
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
Tak for de gode svar. Håber jeg kan få h videre nu.
|
|
![]() |
|
bphhm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-Marts-2006 Status: Offline Point: 1145 |
Det minder mig om fænomenet dielektrisk absorbtion som High Fidelity fokuserede en del på for 30 år siden. Dengang havde de diverse artikler og måleopstillinger til formålet og jeg mindes endda at vi på ingeniør skolen lavede et projekt om det.
Så hvis du ikke alerede har fået tilstrækkeligt svar så søg på dielektrisk absorbtion. Dette er specielt aktuelt i højspændings sammenhæng.
|
|
![]() |
|
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
Tak for jeres svar. Jeg har fået drengen videre i livet.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |