recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måling af mobilt dataforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måling af mobilt dataforbrug

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Måling af mobilt dataforbrug
    Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 20:05
(indlæg oprindelig postet i bruger til bruger - men emner derfra kommer tilsyneladende ikke frem i oversigten over seneste indlæg, så derfor cross-poster jeg her - beklager)

Jeg undrer mig over, at min telefon (Samsung Galaxy Nexus m/ Android 4.1.1) måler i omegnen af
fire gange mindre dataforbrug end mit teleselskab gør iflg. min forbrugsoversigt på deres hjemmeside. Jeg måler forbruget med de indbyggede statistikker og vha. Norton Mobile Utilities.

Mit abonnement er hos TDC Click med 1GB/md (flatrate data).

Jeg har tidligere holdt øje med mit forbrug (både på telefonen og på TDC Clicks hjemmeside) og har fundet en fornuftig overensstemmelse mellem målingerne. Jeg har i en mail til TDC-support bedt om uddybning af TDCs målemetode.

Problemet er, at når den mængde data, som man har købt adgang til er opbrugt, så nedsættes hastigheden iflg. abonnementsbetingelserne. Dette kan betyde, at man ikke får hvad man regner med - altså under forudsætning af, at målingerne virkelig er forkerte. Men hvor måles der forkert?

Er der andre, der oplever afvigelser mellem målinger lokalt på deres telefon (uanset mærke, model og OS) og de målinger, som deres teleselskab præsenterer?
/lars
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2402
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Er der andre, der oplever afvigelser mellem målinger lokalt på deres telefon (uanset mærke, model og OS) og de målinger, som deres teleselskab præsenterer?

Oister siger jeg har brugt 37050 kB data  og min HTC Explorer siger jeg har brugt 38,83 MB. Begge tal kan dog godt være korrekte da jeg startede ud med at bruge et ren data-simkort fra Telenor en dags tid eller to inden jeg fik mit kombinerede data og tale-simkort fra Oister. Så set herfra er der rimelig god sammenhæng mellem det mit teleselskab og det min telefon siger jeg bruger.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 12:32
På mobil netværket er der oftere end på kablet netværk tab af pakker, derfor skal data hentes ned flere gange. Dette måler de programmer du har på mobilen ikke. Jeg har selv arbejdet ved et teleselskab så har hørt problemstillingen Før.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 12:50
Jeg har lige været i Tyskland, og der målte jeg dataforbruget på min iPhone 4S med det indbyggede program. Det blev målt ret nøjagtigt, og prisen passer med en nøjagtighed på +/- 50 øre.

Venlig hilsen
KB
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 12:51
@mkirkelund: Ah - god vinkel på problemstillingen.

Redigeret af bantam - 03-Oktober-2012 kl. 12:52
/lars
Til top
D. Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2004
Sted: 2750 Ballerup
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér D. Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 13:00
Jeg ved fra tidligere at TDC har faktureret pr. påbegyndt 10KB, ved ikke om det stadig er tilfældet
Hvis du har apps der jævnligt lige checker om der er opdateringer og kun modtager et par bytes, så tæller/talte det som 10KB.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 13:15
@D. Jensen: Også en god pointe.
/lars
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 13:36
Kiggede i abonnements betingelserne fra TDC som passer med D.Jensen's påstand:

Forbrugsafregning for brug af mobildatatjenester
sker efter størrelsen af den datamængde målt i MB,
som kunden sender eller modtager (datatrafik). Kundens
dataforbrug beregnes og takseres som udgangspunkt
pr. påbegyndt 10 KB pr. dataopkobling. TDC anbefaler,
at kunden er opmærksom på, at der sendes
og modtages data – og at der derfor sker forbrugsafregning
- i enhver situation, hvor mobildatatjenesten
benyttes, herunder ved brug af internettet, og mail
og ved download af applikationer og opdateringer

http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/samlet_vilkaar/privat/tjenester_abonnement/mobil/hovedvilkaar/vilkaar_mobiltjenester.pdf
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 13:55
Det man så kan spekulere over er, hvad "pr. påbegyndt 10 KB pr. dataopkobling" i praksis betyder: Hvordan definerer man, hvornår en ny dataopkobling er påbegyndt - altså hvor lang pause der skal være i mellem? Jeg synes ikke, at det fremgår af vilkårene.
/lars
Til top
D. Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2004
Sted: 2750 Ballerup
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér D. Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 16:08

Fra Erhverv selvbetjening

03-10-2012 kl. 08:58 Dataforbrug 50 kB (sikker mailsync)

03-10-2012 kl. 07:37 Dataforbrug 250 kB (RSS nyheder på vej op ad trappen på kontoret)

03-10-2012 kl. 06:40 Dataforbrug 50 kB  (mailsync) 

03-10-2012 kl. 06:31 Dataforbrug 1700 kB ( RSS nyheder på morgentur med hunden)

det kunne godt se ud som om mindste takst  er 50kB, ihvertfald på erhvervs abonnement. Til gengæld bliver 10 minutters rss med enkelte viderestillinger til browser sider takseret som 1 session.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det man så kan spekulere over er, hvad "pr. påbegyndt 10 KB pr. dataopkobling" i praksis betyder: Hvordan definerer man, hvornår en ny dataopkobling er påbegyndt - altså hvor lang pause der skal være i mellem? Jeg synes ikke, at det fremgår af vilkårene.

Det er kun ved forbrugsafregnet brug at de regler gælder.

De vil sig hvis du ikke har et abonnement med data med i prisen, eller hvis du befinder dig i eksempelvis udlandet.

Hvis du har 1 GB med i prisen på dit abonnement, så kan man bede TDC om at nedsætte hastigheden når du har nået 1 GB og derved får du ingen ekstra regning.

Jeg har selv denne abonnement type, men kan ikke huske om det er med 1 eller 2 GB data.
Der har i de sidste 5 måneder været rimelig overensstemmelse med det som telefonen oplyser og det som tdc oplyser.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2012 kl. 21:05
Jeg hælder lige nu til teorien om retransmission som årsagen til differencen.
/lars
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu