recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måling af tilstand på batterier til bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måling af tilstand på batterier til bærbar

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stonefox Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Måling af tilstand på batterier til bærbar
    Sendt: 03-November-2015 kl. 23:01
Hej
Er det med et multimeter muligt at måle, hvordan tilstanden for batterier til bærbar computere er ?

Tiptop ?
dødt ?
synger på sidste vers ?

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2015 kl. 23:11

Det kan man se på tiden det holder, hvis det fra nyt har holdt i f.eks 4 timer, og det nu kun holder i 1, så er det jo ikke meget værd længere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
stonefox Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 00:57
Ja den er jeg med på, men det ville være noget lettere hvis jeg kunne måle det i stedet. Det drejer som om flere batterier fra kasserede laptops.

Til almindelige AA, og AAA finder der flere mulighed så hvorfor ikke til et computerbatteri !

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5301
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af stonefox stonefox skrev:

Er det med et multimeter muligt at måle, hvordan tilstanden for batterier til bærbar computere er ?

Tiptop ?
dødt ?
synger på sidste vers ?
Nej, du kan kun sige hvad fuldt opladet spænding er, og den skal nominelt være 4,2V pr. celle. Spændingen falder under brug/afladning, og når en er nede omkring 3,0-3,2V er celle "flad".
Så der skal en måling med kendt afladestrøm + tidsmåling til, for at kende den fulde kapacitet af batteri.

Mvh. JørgenT
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4718
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af stonefox stonefox skrev:

  Til almindelige AA, og AAA finder der flere mulighed så hvorfor ikke til et computerbatteri !



Hej.

AA og AAA baterier er en anden teknologi. Det der sidder i en laptop er LIPO.

Men der er nogle inden for fjernstyrede modeler der bruger nogle avancerede ladere.

Nogle af disse RC ladere kan både op- og aflade. Hvis du på en aller anden måde kan
forbinde sådan en lader til et laptop batteri og sætter antallet af LIPO celler vil du kunne oplade laptop batteriet. Og derefter aflade det med en måling af hvor meget kapasitet i mAH det har tilbage

Hilsen Carsten.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 11:34
Det er da langt fra alle laptops der bruger LIPO batterier. De fleste bruger da Li-Ion og mener også andre bruger NiMh. 

Mht til RC, så har du ret i at der findes avanceret ladere/afladere, som også kan måle batteriet. Men det er primært for at matche batterierne. (som selvfølgelig deraf indikere, om batterierne er ved at være slidt ned). Da jeg selv kørte RC 1:10 onroad, der havde jeg egentlig et helt andet syn på det. Det handlede om at batterierne altid skulle være i absolut top condition. Og når de var bare tilnærmelsesvis slidt, så blev de enten kasseret eller brugt til træning. Selve målingen blev direkte aflæst via omgangstiderne og en egen føling af, hvordan man har kørt. 
Jeg kender ikke nogle apparater der ligefrem kan måle et batteri ud fra, hvor godt det har det, uden at det også skal belastes på en eller anden måde. Producenten angiver en kurve for, hvorledes batteriet opfører sig, men det er i ny tilstand.

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 12:49
Hvis du ved hvor mange celler batterierne har, måler du totalspændingen og dividerer med antallet af celler. Er tallet under 2,5V, har du med stor sandsynlighed et batteri med en eller flere døde celler. Såfremt det er li-ion. Nimh er vist mange år siden de udgik.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2015 kl. 13:00
Har lige fået skiftet mit batteri i Mac Book Pro pga af for hurtig afladning. Så der er flere parametre at tage hensyn til. Fik godt nok at vide at fejlen på batteriet er sjælden.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4718
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 02:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er da langt fra alle laptops der bruger LIPO batterier. De fleste bruger da Li-Ion og mener også andre bruger NiMh. 

Mht til RC, så har du ret i at der findes avanceret ladere/afladere, som også kan måle batteriet. Men det er primært for at matche batterierne. (som selvfølgelig deraf indikere, om batterierne er ved at være slidt ned). Da jeg selv kørte RC 1:10 onroad, der havde jeg egentlig et helt andet syn på det. Det handlede om at batterierne altid skulle være i absolut top condition. Og når de var bare tilnærmelsesvis slidt, så blev de enten kasseret eller brugt til træning. Selve målingen blev direkte aflæst via omgangstiderne og en egen føling af, hvordan man har kørt. 
Jeg kender ikke nogle apparater der ligefrem kan måle et batteri ud fra, hvor godt det har det, uden at det også skal belastes på en eller anden måde. Producenten angiver en kurve for, hvorledes batteriet opfører sig, men det er i ny tilstand.




Hej.

For 7-8 år siden var der en forhandler der fortalte mig at RC biler stadig kørte med NiMh. Så vidt jeg husker påstod han at det bl.a. skyldes at de var delt ind i klasser. Men NiMh har en memory effekt og kan vist ikke rigtig tåle at blive del opladet.

Helt anderledes er det med LIPO'er i RC helikoptere. Dem ladede vi normalt op med en ladestrøm på 1C, D.V.S. at det blev fuldt opladet på en time. Og de kunne tåle at blive del opladet. Hvis man normalt havde 6 min flyvetid på et fuldt opladet batteri. Kunne man normalt flyve 3 min på et halvt opladet batteri. Men en oplade sekvens er ikke lineær. Jeg havde en RC lader med to knapper og to lysdioder. Og så en USB udgang til en laptop. Her kunne jeg så se komplette ladekurver og hvor mange mAH jeg hældte på LIPO'en. Det brugte jeg så til at sætte den timer der skulle bippe som signal til at jeg skulle lande inden jeg løb tør for strøm.

Men jeg fandt en relativ billig oplader der også kan aflade på eBay:

http://www.ebay.com/itm/291218893068?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&fromMakeTrack=true

Den kan vist aflade med max 80 watt, men helt op til 1200 watt med en ekstern load.

Her er en manual:

https://www.progressiverc.com/media/iCharger%20306B%20Manual.pdf

Jeg ved ikke hvor meget beskyttelse der er indbygget i et normalt laptop batteri og hvordan man kan forbinde denne oplader. Men med en sådan en kan kan enten måle hvor mange mAH man putter ind i et laptop batteri eller måle hvor mAH man kan aflade batteriet med.

I bedes bemærke at RC folk ikke altid har 230 volt til rådighed. Så meget af deres udstyr kører på bly batterier. Dette gælder også denne.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 05-November-2015 kl. 03:09
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2015 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 

For 7-8 år siden var der en forhandler der fortalte mig at RC biler stadig kørte med NiMh. Så vidt jeg husker påstod han at det bl.a. skyldes at de var delt ind i klasser. Men NiMh har en memory effekt og kan vist ikke rigtig tåle at blive del opladet.

NiMh "tager skade" hver gang de oplades. Men det afhænger meget af, hvordan du oplader dem, hvor hurtigt (hvor mange amp du smider i enden af dem, når du oplader dem).
Den del er/var for onroad biler ret vigtig, da det gælder om at tilpasse tiderne imellem omgangene. 6x1 GP celler på sammenlagt 4500mAh tager godt og vel 40 minutter, hvis man smider ca. 5amp efter dem.
(vi købte cellerne løse og i matchet sæt og loddet dem selv). Og de bliver temmelig varme af sådan en omgang.
Efter brug/et race, så blev de afladet helt i en speciel aflader, (nogle opladere kan også aflade). Mener min aflader var omkring 13amp. Og derpå opladet igen. 
Det er en temmelig hård (og dyr) process for batterierne. Men det er/var nødvendigt dengang.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 Helt anderledes er det med LIPO'er i RC helikoptere. Dem ladede vi normalt op med en ladestrøm på 1C, D.V.S. at det blev fuldt opladet på en time. Og de kunne tåle at blive del opladet. Hvis man normalt havde 6 min flyvetid på et fuldt opladet batteri. Kunne man normalt flyve 3 min på et halvt opladet batteri.

Jeg stoppede med RC lige inden LiPo batterierne rigtig kom til, så jeg har ikke så stor erfaring med dem. Men en times opladning for 3 minutters flyvetid, det lyder lidt voldsomt. Jeg synes at kunne huske at et race tog ca. 5 minutter. For en 1:10 rc onroad bil med 60km/t er det ret voldsomt. Så den time for lipo må skyldes, at der ikke er så meget effekt i dem.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Men en oplade sekvens er ikke lineær. Jeg havde en RC lader med to knapper og to lysdioder. Og så en USB udgang til en laptop. Her kunne jeg så se komplette ladekurver og hvor mange mAH jeg hældte på LIPO'en. Det brugte jeg så til at sætte den timer der skulle bippe som signal til at jeg skulle lande inden jeg løb tør for strøm.

Samme som i RC dagene. Dog havde vi tid på vores opladninger, eller rettere, vi satte en effekt.. Og så gjaldt det om at få batterierne op på deres maskimale inden de skulle bruges igen.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Jeg ved ikke hvor meget beskyttelse der er indbygget i et normalt laptop batteri og hvordan man kan forbinde denne oplader. Men med en sådan en kan kan enten måle hvor mange mAH man putter ind i et laptop batteri eller måle hvor mAH man kan aflade batteriet med.

Jeg vil ikke anbefale det samme med laptop batterier som i RC verden. Det er trods alt maksimal effekt på kortest mulig tid, der er afgørende for resultatet i RC verden. Og jeg tror ikke der findes en lign lader til et laptop batteri.

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 I bedes bemærke at RC folk ikke altid har 230 volt til rådighed. Så meget af deres udstyr kører på bly batterier. Dette gælder også denne.

Uden 230volt, så går det galt, specielt til løb/konkurrencer. Jeg kender ingen steder der ikke havde 230volt til rådighed. Dog var der engang imellem problemer, fordi efterhånden som batterierne blev kraftigere og kraftigere, så trak kørerene flere amp. Min strømforsyning var på 30amp, såvidt jeg lige husker. Og vi skulle også bruge loddekolber osv. Så uden strøm, ingen løb.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu