recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MM-Vision MC500 - erfaringer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMM-Vision MC500 - erfaringer?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2008 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Det er jo så opgraderingsprisen fra DVD Rom --> BlueRay. Hvad prisen er hvis man blot køber det, har de vist endnu ikke skrevet noget om.

Det tsår til 19xx,- hvilket jeg så synes er for meget

Oprindeligt skrevet af Delphi Delphi skrev:

Kræver afspilning af BlueRay en h.264 dekoder?

Ja.

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2008 kl. 23:37

Jeg kunne nu kun finde priser på HD-DVD drev:

http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe.asp?action=shop& amp;menu=pc&gruppe=hddvd

Man må jo formode, at man også med BlueRay drevet får software og dermed en h.264 dekoder med.

Mener, at PowerDVD ultra koster ca. $100. Det skal jo også tages med i vurderingen af prisen.

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2008 kl. 21:25

Ja, så er dyret afsendt 

Jeg har lavet et udkast til, hvad jeg har tænkt mig at gøre. Vil meget gerne have en diskussion vedrørende dette. Der er også nogle spørgsmål i nogle af punkterne. Når vi er blevet enige, kan jeg lave det som en PDF-fil, der kan downloades.

Installation af Windows XP Pro og DVBViewer/FireDTV

Generelt

Jeg bruger DVBViewer's Task Scheduler, da jeg synes den passer bedst til en ren HTPC.

Jeg bruger Acronis til at danne forskellige genoprettelsespunkter. Det tager kun minutter at få PC'en tilbage til en tidligere tilstand. Andre programmer kan selvfølgelig også bruges, fx Norton Ghost.

Når der tages backup med Acronis, så lav en nøjagtig beskrivelse af hvad der er foretaget siden sidste backup.

Jeg modtager gerne kommentarer, forslag til ændringer etc. og vil også gerne begrunde hvorfor jeg gør som jeg gør.

Harddisken

Harddisken (500 GB) partitioneres som følger:

Drev C: (30 GB) – Til windows XP samt programmer.

Drev D: (20 GB) – Til kommunikation, Utilities og alt muligt, deles over netværket.

Skjult og beskyttet Acronis Drev (10 GB) – Til Back up af Drev C:, se senere

Drev E: (resten) – Til medier: Optagelser, Billeder etc., deles over netværket

Punkt for punkt

1. Netstikket ud.

2. Aktiver Standby (S3) i BIOS, sæt også her PC'en til at boote fra CD.

3. Opret og formater partitionerne. Installer Windows XP (helt nøgent). Én bruger uden password.

4. Sæt BIOS tilbage til at boote normalt.

5. Installer Acronis

6. Opret Acronis Drev på 10 GB (kan let forstørres senere)

7. Full Backup af Drev C med Acronis.

8. Sæt politikker for Opgavestyring med blankt password (Se vejledningen til DVBViewer's Task Scheduler). Sæt også Indstillinger under Strømstyring, fx fjern hak ved ”Spørg efter adgangskode...”. Jeg deaktiverer også Windows firewall, nøjes med hardwarefirewall'en i min router. Check, at den kan vækkes fra Standby (S3) med MCE remoten. Ellers få den til det! Undgå MCE Standby tool, hvis muligt! Her kunne man evt. også fjerne evt. windows services, som man ikke skal bruge.

9. Installer hotfixes til FireDTV fra USB stick eller CD

10. Incremental Backup af Drev C med Acronis

11. Installer Motherboard drivere fra medfølgende CD, hvis der er sådan en.

12. Incremental Backup af Drev C med Acronis

13. Installer AVG Antivirus Free fra CD eller USB stick. Sætte den til IKKE at lave dagligt virus Scan, eller? Man kan jo så lave en manual scanning af og til, fx hvis man har været på nettet. Bør man også installere AVG anti spyware?

14. Incremental Backup af Drev C med Acronis

15. Netstik i

16. Aktiver Windows og kør alle opdateringer (først AVG) inkl. validering af Windows. Det er vel en smags sag om man vil aktivere automatiske opdateringer, eller?

17. Incremental Backup af Drev C med Acronis. Dette er et godt oprettelsespunkt hvis ALT går helt galt. Det er muligt at man ideelt her bør lade PC'en køre et stykke tid for at det ikke er nødvendigt at genaktivere Windows, hvis man går tilbage til dette punkt. Nogen der ved noget om dette?

18. Installer PowerDVD ultra (h.264 dekoder), nyeste grafikdriver og Direct X10

19. Incremental Backup af Drev C med Acronis

20. Installer nyeste BDA driver til FireDTV

21. Incremental Backup af Drev C med Acronis

22. Installer DVBViewer, Task Scheduler (rediger i Scheduler.ini efter XScheduler.ini), MCE remote plugin og MCE.remote. Skal nok give links til Xscheduler.ini og MCE.remote senere. Kopier filen HTPCStart.bat (link senere) til windows startmappe. Genstart.

23. Incremental Backup af Drev C med Acronis

24. Lav de nødvendige indstillinger i DVBViewer. Specielt: sæt hak i ”Brug Microsoft planlagte opgaver”

25. Incremental Backup af Drev C med Acronis

26. Lav en kanal scan og opsæt foretrukne, sorter først kanalerne, så de foretrukne ligger på de første pladser. Vælg også lydspor for relevante kanaler. Lav foretrukne, så de får samme kanalnumre.

27. Incremental Backup af Drev C med Acronis

28. Hvis man har dårlig DVB (antenne) EPG kan man installere Auto Import XMLTV www.a123.dk og TVGG. Dette er vist mest relevant for DVB-C. Incremental Backup af Drev C med Acronis

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2008 kl. 22:25

Lidt kommentarer...

Du laver en opdeling i partioner.
At anvende acronis synes jeg er smart.

Spørgsmålet er om det vil gøre den store forskel og man installerede det hele i en partion og når det kørte tog man en backup, som der kunne genskabes til?
Vurderingen vil jeg mene, må afhænge lidt af, hvordan man ser på data (=optaget programmer). Hvor vitale er de?
Kan de tåle at mistes?

Skal der ikke opsættes en eller anden form for fjernstyring?
(så HTPC-en ikke behøver mus og tastatur)

Webservice til administration og booking af optagelser, fra anden PC?

Opsætning af daglig genstart af systemet, for at øge stabiliteten?

Spørgsmålet om det nødvendigt med antivirus?

I princippet bruges nettet vel kun til at hente EPG-data, hverken mail eller browser skal vel bruges?

Og hvis EPG-data ikke skal hentes  via nettet, behøves netforbindelse slet ikke..
Mail kan yderlig fjernes (ikke installeres) for ekstra sikkerhed.
Hvad kan være kilde til virus så være?
Externe filer, som overføres via DVD,Cd ? 
Måske for en sikkerhedsskyld kunne AVG installeres, men uden regelmæssigt scan... (men opdatering)

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2008 kl. 23:13

Lad være med at gøre det mere besværligt end det er.

1. Installer windows, inkl. driveres, hotfixes, motherboard etc.. Dette er dit udgangspunkt altid! Derefter laver du en image backup.

2. Installer DVBviewer inkl. codec´s EPG osv.. Få det til at funger. Når det hele spiller, så kan du lave en ny image backup.

Fordelen er, at du kan altid komme tilbage til dit udgangspunkt i 1.

Antivirus er lidt en smagssag. AVG er ikke verdens hurtigeste, og til tider synes jeg den er direkte irreterende. Prøv evt. Avast (er også gratis).

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 00:50

Kandersen

Enig i at det nok var noget omstændeligt med alle de "incremental Bakups". Jeg bruger selv Acronis  og det er såmænd ikke så svært, men jeg mener du har ret i at det ikke bør gøres så kompliceret.

Men husk nu, at en ren installation af XP, med download og installation af alle updates, herunder SP2 tager det meste af en dag!

Så måske ideen med at dele "Elefanten" op i bidder ikke så dårlig endda. Jeg har brugt den i flere år, og er vældig tilfreds

Vedr. Antivirus. Jeg har prøvet stort set alt, jeg har haft kunder der har slidt håret, og andre ting af dem selv, når de har kørt med alt fra Mcafee til antilort.com. Intet har fungeret så godt som AVG (købt version). Har ALDRIG haft et problem med det hos nogen af mine kunder. Man skal huske at antivirus har en tung opgave. Det svarer til at du har en dørmand ved alle dine fester. Hans opgave er at undersøge alle dine gæster, for kendte og ukendte våben, uden at fornærme dem, og uden at festen bliver forsinket. Det skal desuden gøres hver gang de går til baren. Ingen let opgave! Men jeg synes min AVG Antivirus og Firewall er i Formel 1 klassen

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 06:02

Tak for inputs!

Måske overdriver jeg en lille smule mht. antallet af incremental backups, ...og dog (arbejdet skal jo kun laves én gang for alle, og det tager ikke mange minutter for hver):

#Kandersen: 2 er efter min mening i hvert fald for lidt. Der kommer jo jævnligt nye grafikdrivere, BDA drivere etc. Går man tilbage til dit udgangspunkt nr 1, skal man så manuelt til at installere de nyeste. Her ville jeg foretrække mit punkt 17). Det er nu også rart at kunne gå tilbage til en helt ren Windows (punkt 7)).

Måske er punkterne  19), 21), 23), 25) og 27) ret overflødige.

Der skal selvfølgelig laves en backup, når det spiller!

Jeg har prøvet at lave det så punkter med lave numre har en lille sandsynlighed for at skulle være anderledes i fremtiden.

#MCenterFreak: Er købe versionen af AVG ikke irriterende? Er her enig med #Kandersen.

Redigeret af Delphi - 27-Februar-2008 kl. 06:08
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 06:22
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Du laver en opdeling i partioner.
At anvende acronis synes jeg er smart.

Spørgsmålet er om det vil gøre den store forskel og man installerede det hele i en partion og når det kørte tog man en backup, som der kunne genskabes til?
Vurderingen vil jeg mene, må afhænge lidt af, hvordan man ser på data (=optaget programmer). Hvor vitale er de?
Kan de tåle at mistes?

Der er ikke tale om backup af filer (det kan Acronis dog også) men en nøjagtig kopi , bit for bit (et spejl) af hele Drev C: 
Det er derfor vigtigt ikke at have data på drev C:

EDIT: havde vist i første omgang ikke helt forstået, hvad du mente. Men jo, dette er også en mulighed. Her kunne man jo også tage en del incremental backups. Tror nu nok jeg foretrækker opdelingen.

Skal der ikke opsættes en eller anden form for fjernstyring?
(så HTPC-en ikke behøver mus og tastatur)

Bruger MCE remote. Skulle jeg nok have skrevet.

Webservice til administration og booking af optagelser, fra anden PC?

Bruger (endnu) ikke dette, men det skulle der jo så også tages hensyn til.

Opsætning af daglig genstart af systemet, for at øge stabiliteten?

En god idé. Hvordan gøres dette bedst? MCE Standby tool?

Jeg ønsker, at systemet skal gå i Standby efter genstarten

Redigeret af Delphi - 27-Februar-2008 kl. 08:08
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 09:01

Ideen med at genstarte HTPC-en dagligt er noget, der har stået på min todo-liste et stykke tid.
Har afprøvet et program, der kunne bruges... (se nedenfor).

Når en HTPC bringes i Dvale/S4 gemmes en fil til at genstarte kørende programmer efter.

Altså hvis man bruger Dvale/S4 hvor meget ustabilitet kan reelt opsamles over tid?
(genstart er måske i virkeligheden irrelevant, fordi det i forvejen, er det der udføres, ved dvale/S4?).

Derimod standby/S3 anser jeg det for mere sandsynligt, at der opsamles ustabilitet over tid, hvorfor regelmæssig genstart må være relevant.
S3/standby er baseret data gemt i ram.

Holder disse antagelser?

Forslag til daglig genstart af HTPC-en.

Der oprettes et windows-task, som kører dagligt.
(I forvejen findes et windows task til at hente EPG-data fra nettet.)

Heri lægges kun et program, der kan genstarte HTPC-en (bootshifter fra http://www.webshifter.net/download.php).

Dvs. hentning af EPG-data og import i DVBviewer  udføres i bat-fil, som udføres som almindelig windows autostart (start-mappen anvendes).
Når HTPC-en har været slukket S5 (ikke i brug), genskabes EPG-data ved samme lejlighed.

I samme batfil lægges også start af programmer, som skal køre hele tiden.
f.eks.
iMon plugin til VFD-display, HIP o.l.

Den funktionalitet som #delphi har lavet i sit importXMLTV anvendes uændret til at sætte HTPC-en i standby/dvale efter import af EPG-data.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 09:54

Ja, dette er selvfølgelig en mulighed. Kan dog ikke lige helt overskue, hvordan det vil virke sammen med DVBViewer's optagelser (PC'en vækkes fra Standby).

Kan dog ikke li' at EPG hentning/import skal ligge i start mappen.

EDIT start

Men: En simpel løsning er selvfølgelig at lave en task fx kl 8.00, som kun indeholder bootshifter.

Og så en task kl 8.15 med ImportXMLTV, som så sætter PC'en i Standby.

Samtidig opnår man, at PC'en kører i 15 minutter, hvor så AVG og windows kan opdatere sig selv.

EDIT slut

Har faktisk leget lidt med tanken at indlægge reboot som option i Auto Import XMLTV. Har dog en del andre ting jeg skal have lavet først.

MERE EDIT: Skulle faktisk ikke være så svært: skulle blot tilføje ReeBoot som en mulig End Action. I stedet for bootshifter skulle man så fx bruge

ImportXMLTV.exe -xWakeUP -t1 -eReBoot som task

Redigeret af Delphi - 27-Februar-2008 kl. 10:11
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 11:26

Lidt opklaring...

Hvis man genstarter en PC, svarer det ikke til, at man lukker HTPC-en  til S5 og starter igen fra lukket/s5.
Dvs. evt. programmer, som ligger i startgruppen bliver udført...
Startgruppen træder kun i kraft ved start fra S5/slukket.

Dvs. det må være bedst ikke at bruge den slags, ellers kommer man til at starte nogle programmer flere gange...

#Delphi nu ved jeg ikke, hvordan du håndterer dette...
Men der er ikke nogle programmer, der skal køre hele tiden?

Det er for eks. plugin til VFD-display, programmer til remote (hip, imon).
Disse programmer vil blive afsluttet ved en genstart.
Eller har du navigeret uden om dette i din "driftmodel" med schedulet task?

Det mest optimale, var selvfølgelig sådanne ting var implementeret, som en windows service, som f.eks. ehtray.
En windows service kører, når HTPC-en kører, medmindre man eksplicit har stoppet den..

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2008 kl. 11:43

Hvis man genstarter en PC, svarer det ikke til, at man lukker HTPC-en  til S5 og starter igen fra lukket/s5.
Dvs. evt. programmer, som ligger i startgruppen bliver udført...
Startgruppen træder kun i kraft ved start fra S5/slukket.

Jo. Ved Standby/Hibernate afsluttes ingen programmer. De fortsætter bare med at køre når PC'en vækkes.

Ved en reboot afsluttes først alle programmer. Ved genstarten opstartes kun de programmer der ligger i startmappen.

#Delphi nu ved jeg ikke, hvordan du håndterer dette...
Men der er ikke nogle programmer, der skal køre hele tiden?

Det er for eks. plugin til VFD-display, programmer til remote (hip, imon).
Disse programmer vil blive afsluttet ved en genstart.
Eller har du navigeret uden om dette i din "driftmodel" med schedulet task?

Det mest optimale, var selvfølgelig sådanne ting var implementeret, som en windows service, som f.eks. ehtray.
En windows service kører, når HTPC-en kører, medmindre man eksplicit har stoppet den..

Hvis de ligger i startmappen, vil de også altid køre hele tiden, med mindre man selv, programmet selv eller andre programmer afslutter dem.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu