recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobilt bredbånd eller ADSL?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mobilt bredbånd eller ADSL?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mobilt bredbånd eller ADSL?
    Sendt: 30-Maj-2019 kl. 18:42
Vi skal snart flytte på landet på en adresse, hvor der desværre ikke er hverken fiberbredbånd eller kabel-TV. Mulighederne for god Internetforbindelse er begrænsede.

De nuværende beboere benytter mig bekendt ADSL med pair bonding, hvor de på Fullrate hastighedstest måler 17,80/1,80 Mbit/s. Når adressen tastes ind på forskellige udbyderes hjemmeside angives typisk en hastighed på 10/1 Mbit/s.

Måske er mobilt bredbånd med router en bedre løsning? OiSTER sælger 1 TB data/md. til 220,-/mdr., og jf. deres dækningskort har de god 4G-dækning på adressen (udendørs): Download: 100-150 Mbit/s. Upload: 2-24 Mbit/s.

Behovet er primært alm. HD TV streaming samt fjernadgang til arbejdscomputer.

Gode råd?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Ras_K Ras_K skrev:

  Behovet er primært alm. HD TV streaming samt fjernadgang til arbejdscomputer.

Hej.

Du spørger om hvilken. Har du overvejet både og?

Det første spørgsmål må være hvor meget jeres HD streaming vil bruge?
Hvis du ikke har nogen ide, kan du måske prøve at måle forbruget i nogle dage, hvor i bor nu, og på dem måde finde ud af om 1TB er nok?

Det andet spørsmål er fjernadgang til arbejdscomputer. Der er stor forskel på en hjemmearbejdsplads eller bare det at checke mail en gang imellem.
Hvilken oppetid ønsker du?

Til en samlet vudering hører også hvilket mobil abbonnement du har, og hvor meget data der er inkluderet.
Vil en mobil dataopkobling være et alternativt, hvis din udbyder er nede?

Hilsen Carsten.

 

 




Redigeret af csell - 31-Maj-2019 kl. 11:00
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 11:19

 Der kan også fås Hybrid Bredbånd, det tilbydes af You See.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 12:25
@csell:
Jeg kender ikke vores reelle forbrug af bredbåndsdata. Vi har aktuelt Hiper via kabel-TV-netværket, og jeg har skrevet til dem mhp., om de kan oplyse, hvad vores samlede forbrug har været i 2018. Mit gæt er, at 1 TB/md. er rigeligt til vores forbrug.

Der er tale om hjemmearbejdsplads x 2, som bruges flere x om ugen i få timer ad gangen. Det er vigtigt med nogenlunde stabil oppetid, men det er ikke mit indtryk, at hastigheden behøver at være meget høj for at fjernadgangen fungerer OK.

Vi har to mobil-abonnementer via Telmore, hvori der faktisk er en del data, som vi aldrig bruger. Samlet ca. 75-80 GB ubrugte data om måneden. Datadeling via mobiltelefonerne kan godt være en nødløsning, hvis Internetforbindelsen er nede, men det kan vel ikke erstatte en separat Internetforbindelse på adressen.

@Radiomanden:
Hybrid Bredbånd fra youSee kendte jeg ikke til i forvejen. Super. Det lyder som et oplagt 2. valg, hvis ikke vi bliver godt nok dækket ind ved enten ADSL eller mobilt bredbånd.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 12:34
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 12:37
You See Hybrid Bredbånd (nævnt ovenfor) giver 30/20 her. 2 TB grænse indtil den throttler ned til ADSL.
Der er båndbredde men ikke konstant og latency (ikke blot ping, men især response) er meget høj. Komplet nightmare at få det bestilt of leveret +3 uger og mindst 10 gange telefonkø. Men alt i alt bedre end de 10/1 der var tilgængelig før.
Modemmet er forbavsende ufølsomt overfor placering, jeg havde regnet med en extern antenne løsning, men det viste sig ikke at være nødvendig. 
 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2019 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Ras_K Ras_K skrev:

  Der er tale om hjemmearbejdsplads x 2, som bruges flere x om ugen i få timer ad gangen. Det er vigtigt med nogenlunde stabil oppetid 

Hej.

Til en rigtig hjemmearbejdsplads vill jeg vælge FullRate på grund af den større stabilitet.

Hos Telmore er det muligt at tilkøbe et data delings sim kort til 29 kr pr måned pr abonnement.


Hvis i skulle komme i den situation at FullRate kablet bliver gravet over, vil i så nemt kunne forbinde til Telmore Data, hvis i køber et mobil modem og bruger sim kortet i det.

Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu