recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobilt bredbånd/internet.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMobilt bredbånd/internet.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:06
Så vidt jeg kan se, så kan man købe et hvilket som helst modem, købe et 3 simkort uden at købe 3's modem med, og så sætte simkortet i sit foretrukne modem. Og bindingsperioden er 6 måneder for abonnementet hos 3 - og jeg gætter på at de er forpligtet til at ophæve bindingen, ligesom på mobiltelefoner efter 6 måneder, hvis kunden ønsker det - men jeg ved det ikke. Umiddelbart synes jeg ikke det så ud til at man kunne fravælge modemmet hos TDC, ligesom man kan hos 3, når man køber et abonnement.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 06:55

Godmorgen. Jeg overvejer om jeg skal vælge USB-modem eller Express-card.

Fordele ved Express card modem:

  • Er mere integreret i den bærbare.
  • Kan bruges i de fleste nyere computere.
  • Kan bruges både i min egen og i min kones bærbare.
  • Optager ikke et USB-stik.
  • Hvad skal jeg ellers bruge mit Express card slot til?
  • Ulemper: Er knap så fleksibelt som USB-modem, kan ikke anvendes i stationær computer og kan ikke umiddelbart bruges som erstatning for kabel bredbånd.

Fordele ved USB-modem:

  • Kan bruges i alle computere, også stationær computer.
  • Er mindre  end Express-card (men fylder mere "udenpå" computeren).
  • Kan måske sættes direkte til trådløs router og erstatte kabel bredbånd (jvf. senere spørgsmål).
  • Ulemper: Optager 2 USB-pladser, hvis USB-stikkene sidder tæt ovenover hinanden, med mindre man bruger USB-ledning, men i så fald har man en dingle-løs løsning. I mit tilfælde vil det dog ikke være noget problem at den tager 2 af mine 4 USB-stik i de tilfælde hvor jeg ville bruge modemmet. Kun 3's USB-modem kan gå op til 7,2 Mbit/s, og jeg kan bedre lide designet på Sony-Ericssons modem.

Kan USB-modemmet sættes direkte til trådløs router D-link DIR635? Og vil dette så kunne erstatte bredbånd via kabel? Dette kunne jo være interessant hvis hastigheden er højere end på det kabel bredbånd man har nu.

Man begynder at kunne købe bærbare med indbygget HDSPA. Betyder dette, at man kan sætte sim-kortet direkte i den bærbare og udnytte mobilt bredbånd uden yderligere hardware?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 07:48
Jeg benytter det indbyggede kort, det fungerer glimrende. Alt softwaren ligger på kortet så det er helt plug and play.

Ja man kan få laptops med indbygget HDSPA, men HDSPA er jo allerede ved at være forældet.
"3" vil jo tilbyde hastigheder op til 21Mbit i løbet af 2008.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 08:17

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Jeg benytter det indbyggede kort, det fungerer glimrende. Alt softwaren ligger på kortet så det er helt plug and play.

Hej lahan - nu er jeg ikke helt med - hvilket indbygget kort?

Som du nævner vil 3 jo åbne op for sluserne og tilbyde vaskeægte bredbånd - mobilt, senere på året. Et absolut seriøst alternativ til mit nuværende bredbånd (forudsat prisen er den samme, ellers begynder det at blive uinteressant). Det næste spørgsmål, der så dukker op er: Hvad så med det modem, man køber idag - vil det kunne bruges med 21 Mbit? Vil 3 tilbyde opgradering af modem, hvis man køber modem hos dem?

En anden ting er jo også at modemmet helst skal kunne bruges på så mange net som muligt, så man kan bruge det hvor som helst mobiltelefonen også har signal.

Jo, der dukker skam en del spørgsmål op, når man sådan begynder at spekulere i det.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 08:25
Hov nej mener ikke indbygget kort men pmcia kortet.

Umiddelbart vil jeg ikke tro at prisen på mobilt bredbånd vil stige
tværtimod, da Telia og Sonofon først er ved at komme i gang nu. Det er jo
kun 3 som faktisk har et udbygget og fungerende net i dag.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 08:45

"Det er jo kun 3 som faktisk har et udbygget og fungerende net i dag."

De bruger da de samme netværk - men de har måske ikke de samme master?

- Og hvorfor bruges master, hvorfor ikke satellit?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

"Det er jo kun 3 som faktisk har et udbygget og fungerende net i dag."

De bruger da de samme netværk - men de har måske ikke de samme master?

- Og hvorfor bruges master, hvorfor ikke satellit?

Nej de bruger hverken samme netværk (forskellige producenter), desuden er 3's mere udbygget end de andre operatører i DK.

satellit, manglende båndbredde samt det er alt for langsomt, især til gamere. Mobilt bredbånd er også for langsomt til gamere.
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 11:16

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas H Thomas H skrev:

Du  kan ikke nødvendigvis sætte andre simkort i dit modem, end det simkort modemmet er købt med. Jeg er ikke klar over hvordan telias fungere, men både TDC's og 3's modem, er branded til deres egne simkort.


Kan man ikke købe et Huawei E220 modem uden lås og bruge det hos 3 eller TDC?

Skal TDC og 3 ikke "frigive" modemet når bindingsperioden på 6 måneder er udløbet, ligesom for mobiltelefoner?

Ja det gør jeg. Dejligt arbejde.

Med hensyn til modem. Det kan iIKKE lade sig gøre at købe et simkort for 3, som så puttes ind i et andet modem.

Det kan heller ikke lade sig gøre at købe et modem, som så puttes ind i ens egen router og så kan man være flere på. Hvis det skulle lade sig gøre skulle den ene pc være tændt hele tiden, og der skal findes et program som kan få det til at lade sig gøre. så glem den tanke. 3 har udarbejdet en router, som sørger for man kan være flere på. Den koster dog 1000kr, men så er den også købt.

Vores nye easy-modems er meget nemmere end de andre idet du ikke har noget hængende fra pcen.

Et datacard for 3 kunne også være en mulighed, men der skal man desværre så have driveren med, hvis man tit bruger andres computer til at gå på nettet på.



Redigeret af superkdx - 20-Maj-2008 kl. 11:18
Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

Et datacard for 3 kunne også være en mulighed, men der skal man desværre så have driveren med, hvis man tit bruger andres computer til at gå på nettet på.

Softwaren/driveren ligger jo på kortet så det er jo ikke noget problem.

Det er kun hvis man skal benytte en Mac at man selv skal downloade en driver.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 12:12

Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

Med hensyn til modem. Det kan iIKKE lade sig gøre at købe et simkort for 3, som så puttes ind i et andet modem.

Hvorfor dog ikke, hvis man køber et modem uden abonnement??? Det kan jeg ganske enkelt ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. Kan man ikke købe et hvilket som helst modem man har lyst til, uden abonnement, købe et abonnement hos 3 (og kun abonnementet) og sætte dette i modemmet. Principielt det samme hvis man har et modem, hvor man har haft abonnement hos et andet selskab i 6 måneder, som man så opsiger.

Oprindeligt skrevet af superkdx superkdx skrev:

Det kan heller ikke lade sig gøre at købe et modem, som så puttes ind i ens egen router og så kan man være flere på.

Nå, det kan D-Links DIR635's USB-port ikke bruges til?? Jeg kan dog ikke se hvorfor den ene pc, skulle være tændt hele tiden, Det svarer vel blot til at man udskifter internetkablet fra hus-/lejlighedsinstallationen med USB-modemmet.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7881
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 13:28

Ok - lad mig lige samle tankerne lidt:

  1. Det kan ikke betale sig at bruge tid på at kigge på andre udbydere end 3.
  2. Økonmisk kan det ikke betale sig at købe modem og abonnement hver for sig i "løs vægt" - og ifølge superkdx, kan det måske heller ikke lade sig gøre.
  3. Ok - så vælger jeg 3 og enten expresscard eller usb modem.
  4. Expresscard er dyrere, men understøtter op til 2,0 Mb upload. Men abonnement og måske også nettet understøtter det ikke - kommer det snart?
  5. Det expresscard, der tilbydes nu kan ikke bruges med det 21 Mbit bredbånd, der kommer senere vel?
  6. Selvom jeg sandsynligvis ikke kan udnytte de høje hastigheder i hverken Norge eller Lithauen, kan det ikke betale sig at købe 1 Mbit bredbånd, da modemmet så koster mere og den samlede pris over 6 måneder er den samme.
  7. Så resultatet er måske: 3, USB-modem E169G og 7,2 Mbit.
  8. Efter 6 måneder skal det være muligt at frigøre sig fra 3 abonnementet (uden nødvendigvis at opsige det), så jeg frit kan vælge at bruge modemmet med f.eks. et filippinsk abonnement i Filippinerne.


Redigeret af Thorvald - 20-Maj-2008 kl. 13:43
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
superkdx Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 15:23

Fordi vi sælger ikke ikke simkort til internet uden modemmet. Sådan er det bare. Og kan ikke se hvorfor du skulle købe kortet og ikke et modem. vi har jo mange forskellige valg. Datacard - Easyinternet (Som er en lille usbpind) Og det kendte usbmodem. Hvad er problemet??

Jeg vil konkludere at du skal købe et usb modem E220 som er det normale.  

Ellers et datacard eller det smarte easyintenret. De kan alle op til 7,2mbit i danmark og sverige til samme pris (299kr) og 384 i upload.

Hvis du så vælger at købe det firkantet usb-modem kan du få 1,4 i upload, men dog til Erhvervskunder.

Efter 6mdr kan du ja putte et hvilket som helst simkort i og bruge vores modem. MEN DET KAN IKKE LADE SIG GØRE AT KØBE ET SIMKORT UDEN MODEM FØLGER MED.

Jeg skal dog ikke kunne sige om du kan sætte et 3modem i din router og så dele forbindelsen, men tvivler.

Hvis du skriver en post til mig, kan vi evt finde ud af noget med noget returret, hvis det ikke skulle lade sig gøre at dele forbindelsen fra din router.

Philips 52" 9703H/10
Philips 42" 5604H/12
Philips HTS 9540/12
Philips SRU8015
2 x AppleTv 3
iphone 5 16 GB
MacBook Pro 13"
Apple Time Capsule 2TB
2 x Airport Express
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu