recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mobilt bredbånd, throttling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mobilt bredbånd, throttling

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ibror Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-August-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ibror Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mobilt bredbånd, throttling
    Sendt: i går kl. 08:19
Vi har igennem længere tid haft et Flexii fri data-abonnement til vores 5G-router. Ifm. månedsskifte til august faldt hastigheden på vores Apple TV drastisk (fra ca. 150-200 Mbps til 6-7 Mbps), og jeg oplevede også hastigheden på vores iPad falde til ca. 12 Mbps.

Efter et par dages fejlsøgning og test, hvor jeg har forsøgt med forskellige kombinationer af SIM-kort i hhv. router og telefon - udover alverdens genstarter, fabriksnulstillinger osv. - er jeg nu næsten helt sikker på, at Flexii er begyndt at throttle, dvs. begrænse hastigheden, hvis deres SIM-kort ikke sidder i en mobiltelefon.

Jeg synes som udgangspunkt, at virksomheder må drive deres forretninger, som de selv vil, og set ud fra et økonomisk synspunkt er det da også voldsomt irriterende, at en gruppe kunder har fundet en genvej til at undgå at betale moderselskabet 3's næsten dobbelt så dyre løsning på mobilt bredbånd. Men nu har jeg gennemlæst Flexiis abonnementsbetingelser 2-3 gange, og jeg har godt nok svært ved at se nogen steder, der giver dem hjemmel til at gennemføre sådanne begræsninger.

Er der andre, der har oplevet noget lignende, og findes der en metode - udover at bede om direkte svar fra Flexii - til at afgøre, om der rent faktisk er tale om throttling?

På forhånd tak for alle inputs.

Redigeret af Ibror - i går kl. 08:20
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: i går kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Ibror Ibror skrev:

Vi har igennem længere tid haft et Flexii fri data-abonnement til vores 5G-router. Ifm. månedsskifte til august faldt hastigheden .....

Hej.

Det fremgår ikke tydeligt, om du bruger et datadelings simkort?

Men i maj måned 2025, fik min søster oplyst fra Telmore kundeservice, at hun ikke kunne få fri data, med et datadelingskort.

Citat: 'Får jeg fri data på mit datadelingskort?
Et af de mest almindelige spørgsmål om datadelingskort er, om de også får “fri data”, hvis hovedabonnementet har det. Svaret er generelt set nej. Langt de fleste giver ikke fri data abonnementer ret til fri data på datadelingskortet. Det er temmelig irriterende, da det jo netop er for at slippe for bekymringer at du gerne vil have fri data.'

Mange Fri data-abonnementer har en øvre grænse.
Throttling tyder mere på, at denne grænse, kendt eller ukendt, er overskredet?
Hvis det er tilfældet, vil det normalt blive nulstillet ved begyndelsen af næste abonnements periode.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - i går kl. 09:51
Til top
Ibror Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ibror Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: i går kl. 09:48
Tak for input.

Det er tale om ét "rent" SIM-kort, altså ikke noget med datadeling, så det burde jo være helt ligetil med hensyn til datamængden. Godt nok har Flexii en fair use-grænse på 2 TB, men den har vi aldrig været i nærheden af at ramme - og da slet ikke 4 dage inde i en måned. 

Jeg har skrevet til Flexii og bedt dem svare på, om de throttler eller på anden vis prioriterer data på baggrund af enhedstype (dvs. mobil eller fx 5G router).
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 timer 45 minutter siden kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Ibror Ibror skrev:

Tak for input.

Det er tale om ét "rent" SIM-kort, altså ikke noget med datadeling, så det burde jo være helt ligetil med hensyn til datamængden. Godt nok har Flexii en fair use-grænse på 2 TB, men den har vi aldrig været i nærheden af at ramme - og da slet ikke 4 dage inde i en måned. 

Jeg har skrevet til Flexii og bedt dem svare på, om de throttler eller på anden vis prioriterer data på baggrund af enhedstype (dvs. mobil eller fx 5G router).

Et teleselskab må ikke diskriminere ud fra, hvilken enhed du bruger, og de må ikke indføre throttling eller andre tekniske begrænsninger uden at oplyse om det.

Hvis du oplever ovenstående, så vil det sikkert interesse Digitaliseringsstyrelsen, som er myndighed på teleområdet. 

Som du beskriver problemet, så overtræder teleselskabet muligvis EU reglerne om netneutralitet. Uddrag fra ministeriets hjemmeside:

EU-reglerne betyder bl.a., at: 

• Internetudbyderne skal behandle al trafik lige.
  • Forbrugerne har ret til frit at få adgang til indhold på nettet og til at bruge de tjenester og det udstyr, de ønsker.
Kilde: https://digst.dk/tele/telefoni-og-internet/information-til-udbyderne/netneutralitet/

Kort sagt så vedkommer det ikke teleselskab om du bruger en mobiltelefon eller en mobilt bredbåndsrouter. De skal levere samme service.

I praksis er det dog Teleankenævnet du som forbruger skal klage til, hvis du ikke får et tilfredsstillende svar fra dit teleselskab.

Redigeret af Branchekender - 17 timer 42 minutter siden kl. 17:02
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17 timer 39 minutter siden kl. 17:05
Hvad sker der, hvis du sætter SIM kortet i en mobiltelefon og tester hastigheden der?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15 timer 10 minutter siden kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

I praksis er det dog Teleankenævnet du som forbruger skal klage til, hvis du ikke får et tilfredsstillende svar fra dit teleselskab.

Hej.

Jeg kan anbefale Teleankenævnet:  https://teleanke.dk/
Citat: 'Du kan klage til Teleankenævnet, hvis du har klaget skriftligt til dit teleskab,
og de har svaret på din klage, eller hvis de ikke har svaret indenfor rimelig tid'

Det koster 175 kr. i gebyr at klage. Hvis du får helt eller delvist medhold i din klage, får du klagegebyret retur. Fra: https://teleanke.dk/hvordan-kan-man-klage/

Jeg vil anbefale dig at have din dokumentation i orden.

Jeg ved ikke om du bruger Android eller iPhone. Her er en forklaring til Android:

Installer: 

Lav en Speedtest på din mobil med simkort isat. Lav et skærmdump af resultatet.
Straks derefter lav en Speedtest på din mobil med WiFi til din 5G Router. Lav et skærmdump af resultatet.

Jeg bruger screendump quick for at lave og dele, samt sende skærmdumpene til min mailadresse.
Men der findes mange andre Apps.

Du skal vide at Speedtest målingen giver et øjebliksbillede.
Jeg  ville selv gentage ovenstående i 3 dage. 
Gerne tidligt om dagen, før sendenettet bliver belastet.

Hilsen Carsten.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 timer 58 minutter siden kl. 19:46
Hvordan har du målt hastigheden på din Mobile router ?

Bedst er selvfølgeligt

1 direkte på routeren
2 et kabel i 5G routeren forbundet til en pc/mac
3 trådløst til en computer / mobil

Redigeret af lahan - 14 timer 52 minutter siden kl. 19:52
Til top
Ibror Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ibror Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 34 minutter siden kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad sker der, hvis du sætter SIM kortet i en mobiltelefon og tester hastigheden der?

Klaus

Fuld hastighed.
Til top
Ibror Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ibror Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 23 minutter siden kl. 09:21
Tak for alle jeres gode inputs.

Rent teknisk har jeg målt med Speedtest og Fast.com på alle enheder i alverdens kombinationer med både mit mobilabonnements (Lebara, dvs. Telenors net) og Flexiis SIM-kort i hhv. router og telefon flere gange om dagen over to dage. Uden kabel dog, da det ville være for meget arbejde. Der var entydigt forskel på hastigheden, alt efter om Flexiis SIM-kort sad i telefonen eller i 5G-routeren, begge enheder understøtter både 5G og WIFI6.

I går fik jeg så svar fra Flexiis kundeservice, der meddeler, at de ikke throttler, og de skriver også direkte, at jeg gerne må benytte deres SIM-kort i en 5G-router - de vil bare ikke yde support på devices, der ikke er mobiltelefoner.

Sjovt nok, hvis man godt kan lide sølvpapirshatte, var vores hastighed på alle devices gennem 5G-routeren tilbage til normal, kun få timer efter jeg havde fået svar fra Flexii. Jeg er langt fra konspiratorisk af natur, men det er da svært påfaldende.

Uanset hvad tager jeg alle jeres svar med videre, hvis det skulle blive aktuelt at køre en decideret sag. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu