|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Niks78 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 23-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 12 |
![]() Sendt: 23-September-2009 kl. 13:54 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Så er det min tur til at træde ind i denne dejlige forvirrende verden af tv
muligheder... Håber meget der er nogen der kan hjælpe os eller henvise til tidligere indslag her i dette forum. Vi er en lille andelsforening på fem lejligheder der har problemer med at modtage det nye danske digitale signal. Det svenske (tv4 og viasat 6) kommer meget bedre igennem. Vi har fire antenner, en tv2, to lokal og en fm. Så vidt jeg kan se har vi ingen forstærker på. Så har vi en samlefilter, en analog boks ved navn IRCO compact7. Hvad jeg kan forstå ved at kigge lidt rundt, skal vi fjerne samlefilteret, da den bare gør det værre for det digitale signal. Men hvad skal vi så sætte ind i stedet for? Vil jo gerne stadig kunne modtage både det danske og svenske signal. Men er der noget med frekvenser man skal kigge efter på et evt nyt samlefilter? Som antennerne sidder nu, så pejer vores tv2 antenne sådan ca mod lynetten, Men jeg kan se at lynetten sender lodret. Skal vi så dreje vores antenne lodret i stedet for vandret som den er nu? Den mod Sverige sidder vist ok, da vi ikke har udfald i signalet derfra. Men vores tredje tv antenne mod Gladsaxe behøver vi vel ikke at sætte til igen? Vi har haft besøg af en antenne mand, men det løber op i 13.000 ex moms, for at lave alt om på vores system. Er det virkeligt nødvendigt at skifte alt? Ser frem til at få jeres meninger og input. ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
per olsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 106 |
![]() |
skal starte med at sige at jeg ikke er expert men bor på amager har du prøvet at gå uden om Compact box for at se om du får signal uden denne ?? ellers så prøv at tage ned og snak med amager elektronik de har meget antenne guf.
|
![]() |
Niks78 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 23-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 12 |
![]() |
Har desværre ingenting til at samle kablerne med, så jeg kan ikke komme
uden om boksen uden at skulle ud og købe et eller andet... Men har lige prøvet om jeg kunne fange noget med min indendørs aktive antenne og der fanger jeg et godt signal fra Gladsaxe. Det er så i stuen og vores husantenne sidder på toppen af vores tre etagers hus. Men tager nok ned og får en snak med den lokale... |
![]() |
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
Niks 78. Jeg er heller ikke antenne-ekspert, men kan måske hjælpe lidt på vej:
Det er ikke givet at jeres antenne skal pege mod Lynetten. Det afhænger af hvor på Amager, I befinder jer. Der findes dækningskort hvor man kan indtaste sin adresse og få at vide hvilken sender man skal rette sin antenne mod. På Amager kan det være Lynetten, Gladsaxe eller Hove. Hvis det viser sig at I skal bruge Lynetten, skal UHF-antennen drejes om sin længdeakse, så de korte tværpinde står lodret i stedet for som sædvanlig vandret. Antennefiltre skal sandsynligvis fjernes. Der skal muligvis indsættes en forstærker. På Digi TV kan I finde flere oplysninger. Bemærk at jeg har indsat 2 link for at gøre det nemmere. Redigeret af Vilhelm - 23-September-2009 kl. 15:12 |
Venlig hilsen, Vilhelm
|
![]() |
![]() |
Hey Vilhelm.
Har kigget på det kort og den anbefaler Lynetten, kun 3,5km væk. Kan så se at den anden mast jeg fangede på stueantennen er Hove senderen ikke Gladsaxe som jeg troede tidligere... Ok til at den skal drejes. Nogen anbefalinger til hvilken forstærker man kan bruge? Tak for hjælpen Vilhelm |
![]() |
Vilhelm ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
![]() |
Det er slet ikke givet at I skal købe en eller anden forstærker.
Der står lidt om forstærkere, filtre og lign. i denne folder fra det nye TV-signal Men hvis der ikke dukker nogle svar op herinde, må I spørge en antennemand/forretning igen. Men det lyder helt urimeligt at en antennemand skal have 13000 kr. - Kunne han ikke give nogle råd og forslag til hvad I selv skal gøre? |
Venlig hilsen, Vilhelm
|
![]() |
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
De antenner ser da ok ud, så hvis billedet ikke er meget gammelt skal vi starte med din boks http://www.irco.net/catalogo/eng/pdf/COMPACT7_eng.pdf . Som du kan se skal man vælge kanalfiltre ved bestillingen - og det er med sikkerhed ikke godt med de nye kanaler. Jeg tror at du pr. 1 november kan få DK-MUX-1 ind på kanal 53 (er nu analog TV2), Boxer MUX4 og Boxer MUX5, der anvender kanal 31 og 60 (nu DR1 fra Hove og SBS Kanal6 fra Gladsaxe). Men kanal 51 - som du nu ikke kan se - vil blive MUX-2 - med de nye DR-Kultur,DR-Børn og DR-HD og kanal 54 - måske/måske ikke - bliver Boxer MUX3. DU skal bruge en antenne til Sverige - den har du øverst - og muligvis en til Danmark. Antennen til de danske kanaler kan være den mod Hove eller Gladsaxe. Da i nu får udemærket TV2,DR1 analogt signal er Hove vel OK. Men i får vel også OK kanal 6 analogt signal fra Gladsaxe - så den antenne kan ret sikkert også bruges. De danske signaler er muligvis så kraftige, at de bør dæmpes, medens de svenske er meget svagere. I skal så have en distibutions-forstærker der skal modvirke tabene ved at fordele signalet. Dette er en del af den boks som i har - men filtrene skal væk og det er nok en ny boks. Jeg synes, du kan starte med at tage en DVB-T digitalboks og et mindre TV hen/op til boksen og så forbinde de enkelte antenner til DVB-T digitalboksen, reset+retune og se hvad du kan få frem af kanaler. (du skal måske have et kort forlænger coaxkabel med de rigtige stik i hver ende.) Indtil 1 november skal du fange MUX1 fra Hove og MUX1+kanal35(midlertid Boxer) fra Gladsaxe antennern. Efter 1 november skal du få de samme kanaler fra begge 'danske antenner'. Det er muligt, at din 'svenske antenne' også kan fange den danske MUX1 (og fra 1 november alle danske muxer). Det vil være de lodrette - men tæt på - Lynettesignaler der fanges at den store antenne. Lars
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
![]() |
![]() |
Fortræffeligt, Lars.
Jeg har lige denne oversigt over Kanaler og frekvenser for Lynetten, Gladsaxe og Hove pr. 1. nov. 2009
Kilde: Sendemaster og frekvenser 1. nov. 2009
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
![]() |
![]() |
Hvordan er det med alle disse kanaler (51, 53 osv), skal man tage højde for dem på nogen måde udstyrsmæssigt? Er det ikke bare noget ens tuner tager højde for automatisk? Tænker at der måske kan være noget man skal tage hensyn til mht vores evt nye samlefilter(da jeg går ud fra man kan og skal bruge et sådant, til at samle signalerne fra vores fire antenner, et der er beregnet til det digitale signal). Så vi skal hellere bruge vores tv2 (den største) til at fange signalet fra Hörby senderen i Sverige? Eller sender Lynetten også de svenske kanaler? Sorry, er ikke helt med på dit ellers gode og informative indslag. Vores analog signal er ikke optimalt... På forhånd tak for hjælpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mit lille bidrag:
Lynetten vil udelukkende sende de danske public service-kanaler i Mux 1 og 2 og Boxer Tv's betalingskanaler i MUX 3-5. Det er den samme opgave Gladsaxe og Hove varetager. Landskona sender også de danske MUX 1-5 på de kanaler og frekvenser som jeg anførte i mit tidligere indlæg, men den er for svag og er ikke relevant når I har Lynetten). Hörby sender ikke de danske kanaler. Det Lars skriver er at jeres Sveriges-antenne måske kan fange de danske kanaler fra Lynetten. Bruger I den nederste rundstråle-antenne til FM og DAB? Kanalfiltre er som Lars skrev med sikkerhed ikke godt. Redigeret af Vilhelm - 26-September-2009 kl. 15:54 |
Venlig hilsen, Vilhelm
|
![]() |
![]() |
Tusind tak for den forklaring ;o)
Bare en lille opsummering: Altså vores øverste og største antenne skal vi vende mod sverige (Hörby) og de to mindre mod Lynetten og Hove? Da signalet fra de danske burde være stærke nok til de små...? Må vel bare prøve mig frem.... Med en tuner og et tv. Den nederste bruger vi til FM, men tror ikke der er nogen der bruger den i huset.... Men hvilken slags boks skal så op i stedet for det analog samlefilter vi har nu? For at samle signalerne fra vores fire antenner til det kabel vi har rundt i huset? |
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |