recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Modtagelse af DR på Parabol ophører
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketModtagelse af DR på Parabol ophører

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 15:30

Gratis og gratis jeg skal da betale for kort afgift

kallek

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 16:07
Hvad så med danske i udlandet, hvis de da ikke alle sammen kommer hjem efter JP-historien? 
Den Ben
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af kallek kallek skrev:

Gratis og gratis jeg skal da betale for kort afgift

kallek

Nej, hvis du kun har DR1 og DR2 på kortet er det ganske gratis, altså ingen kortafgift. Kortafgift er kun forbundet med en af Canal Digitals pakker, som indeholder en del flere kanaler.

Flemming

Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 21:03

Ja men så må jeg sige OK, jeg gik jo bare ud fra kortafgift var gældende for alle de kanaler jeg kunne tage,men hvis jeg kun skulle have DR1 DR2 så ville det være gratis hos canal digital

kallek

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2006 kl. 11:09

 

 Dette er fundet på digitalt.tv

Også Viasat stopper ordningen med de gratis DR-alenekort, når det nye sendenet åbner den 31. marts i år. Det oplyser DR i en pressemeddelelse.

Desuden stopper den analoge D2-MAC udsendelse af DR2 på satellit fra 1/7. Begrebet D2MAC er med denne kanals lukning så helt slut.

Dem der ikke ønsker at abonnere for at se DR's kanaler må således skifte til det jordbaserede digitale sendenet.

I anledning af overgangen til digitale sendinger og fordi DR traditionelt ved, at mange seere sidder med tekniske spørgsmål, har DR åbnet en særlig servicetelefon, som man kan ringe til på hverdage mellem klokken 10.00 og 22.00 og i weekenden mellem klokken 10.00 og 21.00.

Telefonnummeret er 3520 2400, ligesom man også kan maile spørgsmål til adressen TEKNIKINFO@DR.DK

Kilde: DR presse.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
larsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

[



 Hvis man har en gammel tv2 antenne og bor i Århus som jeg gør, er det så meningen at den skal pege op i luften? -det lyder underligt.

/Bugger
[/QUOTE]

Nej, den skal blot roteres 90 grader om sin egen akse, så elementerne står lodret.

Flemming

er det hele antennen man skak dreje 90 grader , eller kun det som er monteret på antennen bag til?. Jeg modtager horientalt fra dr1 århus, men min antenne , og andre jeg kan se er antennen vanret monteret. jeg har aldrig set en antenne hvor alle elementerne pejer opad.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:27

 

 Det er nok ikke udbredt i Jylland at sende med Vertikal polarisering, men det bruges en del her på Sjælland til lokal TV, og altså også nu til DVB-T forskellige steder i landet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
larsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Det er nok ikke udbredt i Jylland at sende med Vertikal polarisering, men det bruges en del her på Sjælland til lokal TV, og altså også nu til DVB-T forskellige steder i landet.

Ok det vil sige at ved horiental(lodret) sending skal elementerne ligge vandret, og ved vertikal(vanret) skal elementerne ligger lodret?

Det forstår jeg ikke helt for de fleste uhf sendere i jylland bruger vertikal (vanret)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:54

 

 Vertikal = Lodret og Horisontalt = Vandret. Så skulle det være på plads.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
larsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 17:07
ok tak for at præcisere , men det vil sige at  på min antenne mod hedensted skal elementerne ligge lodret det gør de ikke nu, heller ikke på andre antenner mod hedensted som jeg har set. Men er det hele antennen der skal drejes 90 grader eller kun de elementer man fester bagtil
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 17:23

 

 Ifølge DR DTT information, så sendes der vandret på Hedensted senderen. Så du skal ikke ændre noget på antennen. Der sendes Lodret på Hadsten og Aarhus.

DVB-T sendere

Sender Kanal Sendeeffekt (kW)
Hadsten
44
50
Hedensted
54
50
Jyderup
65
50
København vest
51
50
Nakskov
66
16
Nibe
29
50
59
25
Svendborg
25
25
Thisted
31
25
Tolne
29
10
Tommerup
25
50
Varde
54
50
Viborg
47
50
Videbæk
48
50
Vordingborg
66
50
Åbenrå
37
50
Århus
44
1

Mange sendere er igang med tests. Observationer er velkomne på vores forum.

Det kommende danske DTT sendenet kan også ses på http://www.dr.dk/omdr/article.asp?aid=326 og http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=357

Digitalt Terrestrisk TV (DTT)

Digitalt Terrestrisk TV kræver udover TV og antenne også ligesom satellit-tv en modtager også kaldet set-top-boks. Du skal have en boks, der kan modtage terrestriske digitale tv signaler, disse har inbygget en DVB-T tuner der er beregnet til modtagelse af DTT signaler. Sådanne bokse kan allerede købes hos flere radio-og tv-forhandlere. Du kan læse mere om modtagerne på næste side.

Digitalt Terrestrisk TV i dag

Indtil videre har modtagelse af digitalt-tv via almindelig antenne forbeholdt de få via forsøg i det nordjyske fra Nibe og Tolne senderen.

Digitalt Terrestrisk TV fra 1/4 2006

De politiske planer for det danske digitale terrestriske sendenet er forholdvis uambitiøse. Nettet skal fra begyndelsen kun indeholde DR1, DR2 og TV2 og de digitale tjeneste, de finder på. Årsagen til forsigtigheden skyldes erfaringerne fra udlandet. Ifølge kulturminister Brian Mikkelsen tyder erfaringerne fra udlandet ikke på, at der lige nu er økonomisk grundlag for at etablere en større kommerciel platform. Planerne gik på at alle skulle kunne modtage DR1, DR2 og TV2 digitalt fra Digitalt Terrestrisk TV sendere fra 1/7 2005. Starten blev dog udskudt her til april 2006. Det nye mastbaserede digitale fjernsyn skal opbygges af DR og TV 2, som også skal administrere sendekapaciteten. Derudover bliver begge parter forpligtet til at udvikle digitale programmer og nye digitale tjenester - for eksempel et avanceret tekst-tv og tegnsprogstolkning. DR1, DR2 og TV2 udsendes fortsat digitalt fra de to sendere. Seere, der i dag modtager TV2 ved hjælp af en antenne på taget eller en stueantenne, vil almindeligvis også kunne modtage det digitale signal. Det kommende danske digitale terrestriske sendenet kan ses på http://www.dr.dk/omdr/article.asp?aid=326 og http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=357 Hvornår de analoge udsendelser stopper er op til politikerne. Der har fra regeringens side på det seneste været signaler om de fortsætter endnu 4-6 år. HDTV via det digitale terrestriske sendenet afhænger en del af hvor mange frekvenser Danmark får tildelt til de jordbaserede sendemaster. DR vil gerne sende HDTV via DVB-T, hvilket du kan læse mere om ved at klikke her.



Redigeret af Radiomanden
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Tank Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-November-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 20:56

DR har sendt mig nedenstående mail om modtagelse af DR og DR2 via sat-bax efter 1. april:

"Såfremt din receiver understøtter DVB-T(Digital Video Broadcast terrestrisk), understøtter den også det jordbaserede net DR og TV2 begynder at sende digitalt fra pr. 1/4-06, hertil er ikke behov for SMART-kort.

 

DR eller TV2 har ikke aldrig og vil aldrig sende pr. satellit, DR per satellit er hidtil blevet formidlet af det kommercielle marked, såsom Viasat og CanalDigital. Men per 1/4-06 har DR sit eget landsdækkende net (DTT-nettet), herved har det kommercielle marked ikke længere pligt til at distribuere DRs kanaler. Derfor lukker for de såkaldte "gratis kort", hvorefter de vil kræve betaling for disse kanaler.

 

Hvis din modtager ikke understøtter DVB-T og DVB-T subtitles, er det muligt at købe en separat digital dekoder hos din lokale radio/TV handel fra 500kr og opefter, denne vil være i stand til at modtage det terrestriske(gennem luften) signal vha. en TV2-antenne.

 

 

Venlig Hilsen
 
Teknisk Callcenter
Rasmus Elkjær Madsen
Tlf: 35202400
email: teknikinfo@dr.dk"
 
Det er en utrolig holdning DR har i spørgsmålet. Jeg bad også om at få oplyst, hvornår DR har tænkt sig at orientere offentligheden. Men som det ses at ovenstående. så har man valgt ikke at svare. Da min sat-box ikke modtager DVB-T, hvilket mange næppe gør på nuværende tidspunkt, så mener DR åbenbart, at vi med en sat-box bare må købe en programpakke hos en udbyder pr. 1. april.
 
Har politikerne sovet i timen ?
 
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu