recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Molton på væg og loft?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Molton på væg og loft?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Molton på væg og loft?
    Sendt: 15-April-2020 kl. 08:58
Hej alle,

Jeg er på nippet til at trykke "bestil", men vil lige have lidt input fra ekspertpanelet først :-) 

Jeg har fået bygget min hjemmebio og i den forbindelse malet vægge og lofter sorte. Jeg synes dog stadig at jeg døjer lidt med genskær. Jeg har derfor overvejet at beklædet både vægge og loft med Molton stof (ja ja, sikke et spildt malerarbejde - i know)... Men er der nogle der har erfaringer med dette? Er der stor forskel, i forhold til hvis man bare har brugt en sort maling? Vil det give mig noget? Og hvordan har i beklædt væggene med stoffet? Vil gerne have det sat direkte på væggene uden at væggenes filt bliver ødelagt (lim er udelukket). 

Der er Ca 10-15 cm luft over under lærred og Ca. 40 cm luft ud til væggene. MEN! Hele rummet bliver relativt lyst under lyse scener. Måske jeg bare er blevet lidt sippet, men jeg synes bare at det hele burde være mørkere...

Anvendt maling til gasbetonvæg og gipsakustikloft: https://www.maling.nu/vaegmaling-glans-5-10-ltr/

Gulvtæppe: antracitgrå som jeg planlægger at skifte til sort.
Projektorlærred: EZ Frame Cinemascope lærred i 138"(hvidt).
Projektor: Epson TW9400 projektor.

Jeg overvejer at købe dette moltonstof: https://sunstill.dk/3x30m-scene-molton-rulle-sort

Pfh. tak for hjælpen.

- Morten.



Redigeret af MortenA1990 - 15-April-2020 kl. 09:20
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 09:06
måske lidt dyrt, men med Black 3.0 maling får du det nok ikke sortere TongueTongue

Hvis man malede et helt rum med dette ville det sikkert føles som om at træde ind i et sort hul Star

Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 09:23
Det lyder som mig om igen:)

Min erfaring herhjemme med helt samme malede vægge i mat sort er at få noget op omkring en meter foran lærred på loft og væk som suger lys. Har selv benyttet uld der hedder industrial Black i loftet. Hjalp ekstremt meget. Så prøv evt med det først. Og prøv med en gardin stang som du trækker for 1-2 meter fra lærred og tilbage med gardin der suger lys
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 09:37
super - tak for input. Kan du huske hvor du har købt det uld henne? Synes ikke at jeg ved en google søgning bare sådan lige finder det helt rigtige (drt tror jeg hvert fald ikke).

Synes du at det er tilstrækkeligt hvis det "kun er de første 1-2 meter, der er dækket af? Går ud fra at du bare har beholdt resten i den sorte maling (og dermed ikke gjort yderligere) :-)
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 09:38
haha, den farve er så sort, at jeg ikke tror den nogensinde kan overmales med hvid igen 😃 

Og ja nok lidt for dyr - tak for buddet :-)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 14:19
https://www.rockfon.dk/produkter/rockfon-industrial-black/

Jeg oplever at den første refleksion fra specielt loft er den værste. 
Så 2 meter så er du rigtig langt i mine øjne. 
Og evt. på gardin stang så du kan køre det bag fronterne til musik som dæmpning:) 
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 14:21
PS - Tjek evt specs på hvor meget lyshæmmende det er og find noget alternativ stof. 

Selve løsningen som jeg linker er jeg selv træt af da det støver, klør om man rør det etc.
Så fjernede det selv på væggen og har det kun i loftet nu. 
Kører Vicoustic plader på siden - Men det gør stærkt med budgettet:)
Til top
Mads.bp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Februar-2020
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.bp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 08:16
Jeg har ikke erfaring med Molton og hjemmebio. Men bruger tit Molton til afdækning på arbejde. Det er helt mat og billigt ja.
Det støver og klør(lidt) ved berøring, så jeg ville aldrig hænge det i hjemmet. 

Molton er mega nemt at skære til og kan hænges op på vandrette flader med god tæppetape. loftet kan du evt. Klamme det op med hæfteklammer. 


Redigeret af Mads.bp - 16-April-2020 kl. 08:17
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Mads.bp Mads.bp skrev:

Det støver og klør(lidt) ved berøring, så jeg ville aldrig hænge det i hjemmet.

Øøøh ... det er jo bare bomuldsstof?? Det vi har hverken støver eller klør (men kan blive ganske støvet, især med dyr i hjemmet!)


Redigeret af jacobe - 16-April-2020 kl. 14:40
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 10:36
hej

Så lige indlægget, og måske du har løst problemet?
Men.. jeg har klistret sort gulvtæppe fra Bauhaus, det billige til ca 30,-/m2. Jeg brugte vævklæber på væggene og tæppetape på loftet.
Loftet kræver at der er masser af hjælpere, når det skal op, der er kun 1 forsøg... Men måske man kunne lave det i mindre felter?

Til gengæld er lyden i rummet fantastisk, og intet genskær. 
Det ser godt ud, men er helt umuligt at tage billeder af da resten af rummet også er sort... Milton rundt om lærredet osv .. Nærmest som et sort hul.. intet lys undslipper haha 😂


Redigeret af zumosol - 12-November-2020 kl. 10:36
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 11:04
Hm, pudsigt at denne tråd bliver reboot'et, netop som jeg selv er i gang med at løse samme problem :)

Vi malede oprindeligt vores loft med sort glans 7, hvilket ser fint ud, men også giver en del genskin. Jeg forsøgte for nylig med at male en del af loftet i glans 2, og det sugede væsentligt mere lys dér hvor genskin var et problem, men "matheden" (i mangel af bedre ord) gjorde også, at resten af loftet så mere gråt ud end sort. Vi syntes ikke rigtigt det ville se pænt ud at male blot dér hvor der var genskin, så vi malede det om igen.

Vi har i stedet valgt at løse problemet ved at slå to fluer med ét smæk, nemlig at lave en cloud bestående af 4 x 50mm rockwoolsbatts indpakket i sort stof ("Ditte" fra IKEA, virker fint og er pisse billigt), som vi hænger op i en ramme. Er ved at lave denne i skrivende stund, så har ingen billeder endnu.
Man kunne sikkert få et lignende resultat med sortmalede Trolltekt plader, men vi synes de er grimme. Vores løsning er desuden latterligt billig, under 500:- kroner.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 19:21
Smart idé med rockwool bats  og stof - og det vejer ikke noget ! Faktisk tror jeg at resultatet ville blive godt med en kombination tæpper på væggene og rockwool/stof på loftet !!

Redigeret af zumosol - 12-November-2020 kl. 19:22
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu