|
Molton stof til genskær? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
Jonezi
Junior bruger Oprettet: 24-September-2008 Status: Offline Point: 28 |
Emne: Molton stof til genskær? Sendt: 26-Juni-2011 kl. 16:21 |
||
Hej herinde
Har lidt problemer med genskær fra mine kridthvide væge :( og vil i den forbindelse have fat i noget stof som kan "dræbe" dette genskær.
Har læst indlægget herinde om selv samme emne "Ide til lys kontol = bedre Sort/ kontrast Update*
", og har også bestilt en masse stof prøver fra siden der linkes til. Dette stof er dog ret dyrt :) Har læst en den om Molton, men ved ikke om dette stof "dræber" genskæret?
Nogen der ved om Molton kan bruges til dette formål, eller fungere det kun som hjælp til akustik ?
|
|||
Bruger udmeldt 6
Super bruger Oprettet: 19-Marts-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 412 |
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 16:35 | ||
Det kan fint bruges til at gøre væggene mørke, endnu bedre, hvad lydegenskaber angår, hvis du kan få det til at bølge lidt. Jeg anbefaler dog at du ikke bruger molton til hele rummet, da du kan dæmpe det for meget. En korrekt efterklangstid til hjemmebio skal ligge mellem 0,3-0,5%, hvilket vil sige det er ekstrems lavt = ingen reflektioner og ingen stående bølger. Jeg har selv brugt nålefilt til min vægge, det koster en brøkdel af molton. Fordelen ved det er, at du sætter det fast med lim, så det sidder helt ind til væggen over det hele. Ved brug af molton til samme formål kan du nærmest ikke undgå at lave nogle små luftlommer bag moltonét. Så begynder det nemlig at blive et problem, da det vil fungere som en for stor absorbtion. Jeg har også brugt molton, en del steder, bla for vinduerne eks.
Men molton skal nok dræbe alt hvad der hedder genskin fra dine hvide vægge. Redigeret af Lexicon forever - 26-Juni-2011 kl. 16:39 |
|||
Jonezi
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 17:43 | ||
Lyder godt :) Og da setuppet er i stuen, skal det heller ikke på alle væggene, men blot være noget man kan sætte op når det skal bruges.
Redigeret af Jonezi - 26-Juni-2011 kl. 20:13 |
|||
Bruger udmeldt 6
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 18:11 | ||
Ok sådan gjorde jeg også i min gamle bio. For hvis du bruger molton over det hele, alle vægge hvertfald blive rummet måske tilpas dæmpet (måske overdæmpet, hvilket jeg er af den opfattelse, at det er svært at gøre). Så skal du jo i teorien under 0,3%. Og på den anden side risikerer du at du ikke får diffuseret rummet tilstrækkelig, da siddevæggene ofte anvendes til det fomål. Så vil rummet altså agere med en måske perfekt dæmpning, men uden diffusion. Det er sådan et lytterum bliver for dødt. Men ofte er det også for lidt bare at ha bare hårde vægge, for det er nemlig en stor diffusion, og så risikerer du måske også at rummet absorberer for lidt. De fleste nyere biografer er bygget sådan at siddevæggene både absorberer og diffuserer i en og samme overflade = perfekte lydegenskaber. Det er nogle bestemte akustikplader de bruger til det.
Mange taler også om den såkaldte 1. reflektion, og hvis du søger bla herinde, vil du se at det er nævnt mange steder. Noget der til gengæld ikke er nævnt er den 2. - 3. og 4. reflektion, som altså også er vigtige. Den første er givetvis den vigtigste, men de andre er ikke uvigtige, og den eneste måde du kan opnå det, er ved at få dit rum lavet af professionelle folk. Ja og så kan det måske THX godkendes til sidst, hvilket er en bekostelig affære. Men det kunne da være lidt blæret at ha sin hjemmebio THX godkendt.
Men akustik er og bliver en sjov oplevelse at arbejde med, for en decideret fremgangsmåde for det bedste resultat til ALLE rum - tror ikke det findes.
|
|||
Mads Nørskov
Branche Medlem Oprettet: 07-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 21:53 | ||
Jeg har også kun gode erfaringer med brug af Molton. Det kan klart anbefales. God fornøjelse med det.
|
|||
Mads Nørskov
www.imagosonas.dk |
|||
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 22:18 | ||
Sludder
Eller bare spild af penge
|
|||
Bruger udmeldt 6
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 22:29 | ||
Ja spild af penge. Men har man pengene, så kan alt la sig gøre. Jeg gad da godt ha min THX godkendt på alle leder og kanter - af THX med serienummer.
|
|||
Jonezi
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 22:56 | ||
Synes det bliver en diskussion om akustik og THX :) Ville jo egentlig bare hører om Molton kunne dræbe genskæret :)
|
|||
Bruger udmeldt 6
Sendt: 26-Juni-2011 kl. 23:00 | ||
Det kan det uden problemer. Jeg var bare bange for du ville bruge det til alle vægge. Så argumenterede jeg for at det nok ikke er smart. Held og lykke med det
|
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Sendt: 27-Juni-2011 kl. 08:44 | ||
Jeg brugte også molton i mit gamle setup, og det var godt til at suge lys - og det var endda selvom det var hvidt.
Som Lexicon siger, vil du også få gode akustiske egenskaber ved at bruge det. I mindre rum, kan du næsten ikke sætte for meget op til filmlyd. Jeg har under 0,3ms efterklang fra ca 250-300hz og opefter, og synes absolut ikke lyden er for død. (Tror faktisk den ligger helt nede på 0,2ms).
|
|||
Bruger udmeldt 6
Sendt: 27-Juni-2011 kl. 13:27 | ||
Okay det var imponerende hvis du er helt dernede uden du har gjort så meget ved rummet. Har du målt dit rum, siden du ved det? Problemerne hos de fleste ligger i de lave frekvenser. Det kan en rumkorrektion så tildels rette op på.
Min akustikker skal ud til mig på et tidspunkt når min står færdig, og prøve at måle efterklangen, men den er rigtig lav nu - så lav som den skal være. Den er mere dæmpet end min gamle bio var. Tror jeg har får et perfekt rum. Skal godt nok lige ha bestilt mig nogle paneler der skal hænge på væggene forskudt foran forreste stolerække. Jeg har en lille ringende lyd dér når jeg klapper i hænderne. Skyldes to hårde modstående vægge. Det bliver Vicoustic Flexi panel A50 der kommer op dér. Har prøvet at hænge noget molton på der, og det var alt hvad der skulle til
|
|||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Sendt: 27-Juni-2011 kl. 13:31 | ||
Uden at jeg har gjort så meget for rummet? :) Jeg har gjort en del mere end gennemsnittet vil jeg nu sige... Jeg har målt mit rum med REW - om det er præcist, skal ejg ikke kunne sige, men mine ører bekræfter i hvert fald, at det er lav efterklang. Måling:
|
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |