recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Monitor Audio GS10, erfaringer?skumeffekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMonitor Audio GS10, erfaringer?skumeffekt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Emne: Monitor Audio GS10, erfaringer?skumeffekt
    Sendt: 26-September-2006 kl. 23:09

hej,

Jeg er total faldet for "Monitor Audio" model GS10 (deres Gold Signature serie) men skal have dem til at hænge på en væg da de desværre ikke kan komme til at så på deres normale stander - da højtaleren ikke umiddelbart er lavet til vægophæng er mit spørgsmål om nogle har erfaringer med at hængde dem på vægen? og om lyden stadig er ok?

Håber på lidt hjælp for jeg er sku tændt på de frække enheder! 's*

På forhånd tak for hjælpen....



Redigeret af Jarly - 10-Oktober-2006 kl. 07:35
Til top
Diamanten Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 00:06

Hej Jarly,

Jeg har netop svaret på din pb angående vægophæng.

Måske er det mig der misforstår dig i konstateringen af at de ikke kan stå på standere, så lige for en sikkerheds skyld..... Monitor Audio laver nogle super lækre standere til GS10...  Så no worries hvis det er dét du ønsker.

GS10

 

 

 

 

 

 

 

Prisen ligger vist på 3.000,- for et sæt...

Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 00:10

*s* nej du har forstået mig rigtig - de skal gerne op på væggen men jeg har fået fortalt at det bliver svært og at de gerne skal have min. 30 cm luft bagved for at lyden forbliver ok??

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 00:36

Hej Jarly!

Blev nysgerrig - de ER lækre. Nu har jeg surfet lidt rundt og fundet ud af, at højttalerne har basporte. Da de ikke ses på fronterne, siderne (ville også være underligt) eller i toppen (ville igen også være underligt og på længere sigt fylde kabinettet med støv) må de sidde bagpå eller i bunden. Det kan jeg så ikke lige finde et billede af...

Men masser af websider betegner dem som standerhøjttalere og så kan portene faktisk kun sidde bagpå, der er ikke plads til deres mundinger i bunden p.g.a. standernes størrelse. Uden standere ville de heller ikke spille godt sat på f.eks. en hylde med porten nedad.

Og med portene på bagsiden duer vægmontering ganske enkelt ikke - bassen i mindst en oktav komprimeres og mister niveau, lyden vil generelt heller ikke være så åben og fyldig. Og der kan desuden opstå luftstøj. 

Det med mindst 30 cm. fri bagud lyder fornuftigt. Og endnu mere vil sikkert også give et bedre stereoperspektiv.

Jeg har selv 2-vejs højttalere med bagudvendte porte og i ca. samme total-højde som GS10 med standere og hos mig er 40-45 cm. til bagvæggen og toe-in optimalt i min 25 kvm. stue.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 00:50

æv æv og atter æv - højtaleren er fed men det dur selvfølgelig ikke hvis den ikke fungere på et vægophæng.

Mit alternativ (som også er godt men ikke så flot) er så Linn's Katan som skulle være en højtaler som godt nok er en standerhøjtaler men som er lavet så den også dur til en væg! (har jeg fået at vide?)

 

"livet er fuld af valg...*s*"

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 01:06

Nu ved jeg så ikke, hvorfor de skal op på en væg. 

Væghængte stereo højttalere forbinder jeg mere med

  • billige anlæg,
  • lovligt små eller lovligt flade kabinetter, hvor væggen skal være der for at hjælpe i bassen, der ellers mangler og
  • gamle dage

end med moderne HiFi.

Er vægophæng dit krav, ja så bør højttalere være udviklet til vægophæng. Altså for lydens skyld, jeg har her ikke tænkt på design og WAF, men god gengivelse.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Diamanten Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 01:29
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Nu ved jeg så ikke, hvorfor de skal op på en væg. 

Væghængte stereo højttalere forbinder jeg mere med

  • billige anlæg,
  • lovligt små eller lovligt flade kabinetter, hvor væggen skal være der for at hjælpe i bassen, der ellers mangler og
  • gamle dage

end med moderne HiFi.

Er vægophæng dit krav, ja så bør højttalere være udviklet til vægophæng. Altså for lydens skyld, jeg har her ikke tænkt på design og WAF, men god gengivelse.

hmmmm..... Jeg forbinder dominerende og klodset HiFi som gammedags, i modsætning til diskret cool design som jeg betragter som moderne  ...Men sådan er vi jo forskellige. Jeg har ingen WAF at tage hensyn til.... Det er udelukkende mig selv der dikterer "byt til nyt" og væk med stenalder HiFi'en. Fremover skal det knap nok være synligt. Nu er jeg så heller ikke en ægte HiFi freak, men derfor kan jeg da godt lide god lyd.... bare det så ser godt ud og ikke fylder for meget. Den tid hvor højtalere ikke kunne blive store nok og hvor et anlæg skulle bestå af flest mulig komponenter af forskellige mærker tilhører fordums tid her hos mig

Go'nat herfra....

Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 10:50

tak for de fine indlæg - det er super med lidt hjælp så jeg takker mange gange. For mig er det et rent pladsmæssigt spørgsmål - jeg har simpelthen ikke plads til gulvhøjtalere i min nye lejlighed (har jo nogle fede "M3-s" men de optager for meget plads selvom de er smalle i designet!

God dag til jer alle!

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 11:45

Hej!

Det ville da være synd og skam-at VOLDTAGE dem på denne måde ved at hænge dem op på væggen.

Køb istedet nogle "middelmådige" højttalere......hvis de absolut skal "stækkes" som ved at blive hængt op på væggen.

lrev

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 12:16

Oprindeligt skrevet af Jarly Jarly skrev:

tak for de fine indlæg - det er super med lidt hjælp så jeg takker mange gange. For mig er det et rent pladsmæssigt spørgsmål - jeg har simpelthen ikke plads til gulvhøjtalere i min nye lejlighed (har jo nogle fede "M3-s" men de optager for meget plads selvom de er smalle i designet!

God dag til jer alle!

I lige måde Jarly.

Og ja, plads kan bestemt være et problem.

Jeg har et meget lille køkken og det har fået et minianlæg til en tusse på tilbud. Og der har jeg da sat højttalerne med bagudvendt port op mod væggen med noget 4-5 cm tykt skum imellem. Det gør, at lyden ikke boomer så meget i porten/refleksrøret og at de alligevel spiller frit og rent.

Hvis du kunne vinkle et sæt GS10 og hænge dem op på noget, der giver lidt afstand vil jeg ikke udelukke, at det kunne lyde udmærket, især hvis rummet ikke er alt for udæmpet.

 

Mit forrige svar var mest baseret på, at de skulle hænge fladt på en væg - og det duer ikke.



Redigeret af Carser - 27-September-2006 kl. 12:17
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2006 kl. 13:14

Så kan han jo lige så godt købe noget billigere........de kommer ALDRIG til sin ret alligevel uden en god stander.....spild af penge(og godt design)

Til top
khansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 637
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2006 kl. 07:26

Jeg har fundet et beslag fra Linn som gør de kommer ca. 6-7 cm ud og så følger der nogle skum-fiduser med til højtalerne som man kan komme i porten - det er en løsning men ved ikke hvad effekt de medfølgende skumfiduser har?

Alternativt vil jeg købe højtalerene fra Linn som heder Katan - ca. samme prisleje men skulle være lavet direkte til at hænge på en væg (jvf. forhandleren)?



Redigeret af Jarly - 10-Oktober-2006 kl. 07:49
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu