Brixen skrev:
Nu bruger jeg ikke i1Match mere, da jeg har opgraderet til i1Profiler pga. min computer er opgraderet til OS X Lion. Og der skal man vælge hvilken type skærm man har, og så blever gamut sat der. Fx CRT og LCD.
Jeg kan ikke se hvad der kan vælges imellem, før skærmen er sat til. Da jeg kun har 1 skærm er der ikke så mange muligheder. Men programmet kan også kalibrere projektor, som jeg ikke har.
Det er LT (light) udgaven du har, og der er der færre indstillingsmuligheder.
Men der bliver justeret noget gamut. Hvidpunktet flyttes efter hvilken type skærm man kalibrerer. Ellers bliver nogle af farverne klippet.
Det ideelle ville være hvis du kunne vælge Plasma tv i programmet.
|
Jeg kan I1 vælge mellem LCD og CRT, og så kan jeg farvetemperatur og gamma. Der er ingen mulighed for at vælge en speciel gamut. Jeg har valgt 6500K og 2.2 da det var de muligheder der er tættest på hvad jeg skal bruge. Jeg synes dog at det er besyndeligt at jeg ikke kan vælge gamut. Jeg mener gamutten burde ikke relatere sig til skærmtypen. Som jeg forstår det er gamutten fast defineret i forhold til ex. sRGB eller adobe RGB og bør ikke afhænge af om det bliver vist på en CRT, plasma eller LCDskærm.
Hvidpunktet skulle derfor også meget gerne ligge helt fast og ikke have noget med skærmtypen at gøre. - Men OK softwaren er meget primitiv så det er da sandsynligt at det er bedre software jeg skal bruge.
Når du kalibrerer din skærm, skal du så ikke vælge hvilken standard du kalibrerer til. Jeg mener du har da ikke meget glæde af at kalibrere til sRGB - hvis det f.eks er det din software gør - hvis du f.eks. skal matche en bestemt printer med en bestemt type papir til din skærm?
MVH
Redigeret af tvkartoffel - 03-Oktober-2011 kl. 13:51