recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Montering af HQ bananstik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Montering af HQ bananstik

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Montering af HQ bananstik
    Sendt: 21-August-2014 kl. 18:22
Det kan godt være at det er mig som er idiot, men jeg har svært ved at få monteret nogle billige bananstik på mine 2,5 mm2 højttaler kabler.

Har købt HQ banan stik som dem på billedet:

Men uanset hvilken metode jeg vælger fra billedet, så kan jeg stadig trække kablet ud af stikket ved at trække moderat.




Hvis jag vælger at skrue det fast på selve isoleringen og lægge kobberet dobbelt, så kan jeg godt få det til at sidde fast, men det kan da umuligt være hensigten.

Skruen når ikke helt ned i bunden på stikket og derfor låses ledningen ikke fast.
(hvilket det jo også kan ses på dem i æsken som ikke har kontakt)

Hvis jeg fjerner farve-ringene, så kan jeg måske godt få den til at sidde bedre fast, men så skal jeg til at male på stikkene.

Har 7 sæt som alle ser ens ud og dem jeg har kigget på i butikkerne ser ud på samme måde. Så det kan ikke være en produktionsfejl.

Bruger i andre også HQ stik, eller har i smidt boxen for at få nogle som er dyrere?


Redigeret af Cyberguyen - 21-August-2014 kl. 18:27
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 18:52

Har selv sådanne stik, og har monteret dem på den måde du skriver, og kablet sidder urokkeligt fast. De kabler jeg bruger er lidt kraftigere end dine.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Har selv sådanne stik, og har monteret dem på den måde du skriver, og kablet sidder urokkeligt fast. De kabler jeg bruger er lidt kraftigere end dine.

Jeg vil tro at de godt kan sidde fast med kraftigere kabel, da der jo så er mere til at fylde mellemrummet.
Men så kan du vel ikke montere kablet igennem bagenden, når det er tykkere?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 19:01

Det er monteret i side hullet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 19:14
Hvorfor skal du til at farve stikkene, hvis du fjerner ringene!!?? Plus og minus er vel angivet direkte på kablet?

Men i øvrigt: Hvorfor pokker overhovedet spilde tid og penge på bananstik?? Med mindre konen vil have flyttet rundt i stuen hver anden uge.
Du får et ekstra - unødvendigt - kontaktpunkt på din højttalerledning.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 19:36
Dine kabler er for tynde til stikkene!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvorfor skal du til at farve stikkene, hvis du fjerner ringene!!?? Plus og minus er vel angivet direkte på kablet?

Men i øvrigt: Hvorfor pokker overhovedet spilde tid og penge på bananstik?? Med mindre konen vil have flyttet rundt i stuen hver anden uge.
Du får et ekstra - unødvendigt - kontaktpunkt på din højttalerledning.

M.v.h.

Jeg har det mega bøvlet inde bag min receiver og sidste gang var jeg flere timer om at montere kablerne, da nogle af dem skal monteres imens den står derinde.

Så jeg tænkte det ville være en nemmere løsning med bananstik og mindre fare for kortslutninger imellem en kobbertråd på afveje.

Men det er da bøvlet at man ikke kan montere dem som på billedet og at det kræver 4 mm2 kabel, hvilket jeg kun har til center og fronter.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 19:50
Jeg vil tro du skal ha en anden type stik til dine "tynde" ledninger. Har selv samme type, hvor skruen går helt i bund, så de både passer til mine 2x4 kvadrat og 2x2,5 kvadrat.

Har valgt sideværts montering, da det sparer plads bag recieveren.

Redigeret af Kampus - 21-August-2014 kl. 19:52
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 11:01
Jeg gætter også på, at stikkene er til tykkere ledninger, så løsningen er nok en af disse:
  1. Tykkere ledninger.
  2. Andre stik.
  3. Afisoler så du har et længere stykke med kobber og buk det om, så det ligger dobbelt som et 'U'. (se evt. her http://www.bolius.dk/fileadmin/_processed_/csm_011_f38db32a8c.jpg).

Løsning 3 fylder måske for meget, specielt når stikkene skal side bag en receiver, da bunden af kobber 'U'-et skal stikke lidt ud på den anden side af stikket for at være stabilt.

Jeg ville nok finde nogle stik der passer bedre til kablerne.

Til top
voight Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 23-September-2012
Sted: Fyn
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér voight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Det kan godt være at det er mig som er idiot, men jeg har svært ved at få monteret nogle billige bananstik på mine 2,5 mm2 højttaler kabler.

Har købt HQ banan stik som dem på billedet:

Men uanset hvilken metode jeg vælger fra billedet, så kan jeg stadig trække kablet ud af stikket ved at trække moderat.




Hvis jag vælger at skrue det fast på selve isoleringen og lægge kobberet dobbelt, så kan jeg godt få det til at sidde fast, men det kan da umuligt være hensigten.

Skruen når ikke helt ned i bunden på stikket og derfor låses ledningen ikke fast.
(hvilket det jo også kan ses på dem i æsken som ikke har kontakt)

Hvis jeg fjerner farve-ringene, så kan jeg måske godt få den til at sidde bedre fast, men så skal jeg til at male på stikkene.

Har 7 sæt som alle ser ens ud og dem jeg har kigget på i butikkerne ser ud på samme måde. Så det kan ikke være en produktionsfejl.

Bruger i andre også HQ stik, eller har i smidt boxen for at få nogle som er dyrere?




GØR SOM JEG GØR FOR DET VIRKER (kablet jeg bruger her er 2.5)
se billederne:
1:
2:
3:
4:
5:
6:
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 10:01
Tak for udførlig anvisning, jeg har selv forsøgt samme metode, men med mindre afisoleret kobber. Nu vil jeg forsøge med lidt mere og se om det sidder ordentligt fast.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
voight Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 23-September-2012
Sted: Fyn
Status: Offline
Point: 39
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér voight Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 12:46
Helt kanon.

Virkede det?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu