recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Montering af NQ3392 på MA78GM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMontering af NQ3392 på MA78GM

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10593
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Mokuer Mokuer skrev:

Så skruede jeg køleren fast. Men måske jeg har spændt den for hårdt.

Vær opmærksom på, at du ikke har spændt den uens så den ikke har kontakt med hele overfladen på CPUen.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 09:49

en klat på størrelse med en ært??? okay, det var også rigtig meget.. jeg ligger en klat på ca 2x2mm, også fjerner jeg en del af det under fordelingen.. så det kunne godt tyde på du har brugt for meget.

kølepasta bruges kun  til at fylde de bitte små ujævnheder der kan være på kølefladen, hvis køleren og cpu'en var 100% jævn var der ikke behov for kølepasta.

Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-November-2006
Sted: Denmark
Point: 340
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 10:04

OK... lader til jeg skal afmontere køler og montere den igen.

er det nemt at skille ad igen og gøre rent?

Findes der noget software der kan kontrollere boote PC og kontrollere hardwaren fungerer som den skal...?

Redigeret af Mokuer - 24-Juni-2008 kl. 10:06
LG 50PG6000 ; Xbox360 ; HTPC
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10593
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 10:33

OK... lader til jeg skal afmontere køler og montere den igen.

er det nemt at skille ad igen og gøre rent?

Du skal desværre have bundkortet ud for at få køleren af, men bortset fra det er det jo lige så nemt som da du samlede det. Sørg for at tørre alt kølepasta af og brug noget nyt i henhold til ovenstående beskrivelse.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 16:20
Du kan putte alle de ærter mv på din processor/køler du vil.

Men efterfølgende(Før køler monteres) skal du skrabe begge flader med en hård lineal eller et Kreditkort eller lignende.....Der skal IKKE være 2mm kølepasta imellem fladerne (Isolerer i stedet for at skabe optimalt kontakt)

Du vil ved optimalt instalering opnå  en temperaturforskel på to grader hvilket vil forlænge din processors levetid med syv år.... Så det er besværret værdDead  .....Selv har jeg dog aldrig haft en processor mere en 2 år......Da de så er håbløst forældede, med mindre de skal erstatte en cigarkasse i Mongoliets statsadministration for fårehandel...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
MadMartigan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Januar-2008
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 10:36

Jeg har testet lidt med forskellige opsætninger for at se varmeudviklingen på CPU'en med NorthQ3392 køleren og tilhørende blæser kørende på max.

Jeg har testet med meget, ingen eller "ideelt" pasta og CPU (BE2350) i ca 80-100% - ingen pasta får hurtigt CPU'en til at nærme sig 90grader og lukker ned, hvilket vel også er at forvente, men meget pasta (ca 1 mm) stabilisere CPU'en sig på ca. 80 grader (den nåede dog en enkelt gang at lukke ned). Hvis jeg gør mig lidt umage og skraber pastaen lykkedes det efter flere forsøg at få CPU'en til at stablisere sig ved ca. 58 grader! men jeg fik også resultater på op til 70-72 grader, selvom jeg syntes at pastaen var perfekt.

En anden test var ved anvendelse af LC19 cab. med og uden låg og her var forskellen 12-15 grader - og det var ligegyldigt om chassis blæseren var aktiv (selvfølgelig med lukket chassis).

Den største overraskelse var dog nok, da jeg sænkede core spændingen med 0,1V - her var CPU temp ca 48-50 grader ved 80-100% belastning i en halv time og jeg mærkede ingen performance problemer - jeg har ikke prøvet at sænke core spændingen yderligere så jeg ved ikke om man kan presse den mere uden at få ustabilitet.

Jeg brugte i øvrigt SpeedFan og den finder ud over de 2 normale temperatur målinger også en tredje temperatur som er ca 30-40 grader højere end CPU'en - er der nogen som ved hvad det er den måler?

Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 11:35

Svar fra mit edb-firma, som i øjeblikket tager sig af sagen (så det er nok mit overforbrug af kølepasta, som har bevirket varmeproblemet):

J Jeg har allerede skrappet CPUen for pasta, lad os bare sige det var godt smurt ud, og er i øjeblikket ved at teste om den kan køle bedre nu. Det tager lidt tid før jeg kan sige noget med sikkerhed.

Men det forklarer vel ikke, hvorfor jeg ikke kan installere vista, hvis jeg har den kørende uden låg på kabinettet, så går den ikke ud, men kan alligevel ikke køre installationen færdig. Varmeproblemet skal selvføglelig løses.

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 12:46

Svar fra mit edb-firma, som i øjeblikket tager sig af sagen (så det er nok mit overforbrug af kølepasta, som har bevirket varmeproblemet):

J Jeg har allerede skrappet CPUen for pasta, lad os bare sige det var godt smurt ud, og er i øjeblikket ved at teste om den kan køle bedre nu. Det tager lidt tid før jeg kan sige noget med sikkerhed.

Men det forklarer vel ikke, hvorfor jeg ikke kan installere vista, hvis jeg har den kørende uden låg på kabinettet, så går den ikke ud, men kan alligevel ikke køre installationen færdig. Varmeproblemet skal selvføglelig løses.

Cpu'en kan godt blive ustabil, før den når max luk ned temperatur. jeg ville normalt sige at temp skal ikke over 60 grader på en cpu, og det er ved 100% ydelse.. langt de fleste af de computere jeg har haft, har temp ikke kommet over 50 grader ved max ydelse, nu er pladsen i min HTPC så begrænset, så jeg må nøjes med mindre..

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af MadMartigan MadMartigan skrev:

Jeg har testet lidt med forskellige opsætninger for at se varmeudviklingen på CPU'en med NorthQ3392 køleren og tilhørende blæser kørende på max.

Jeg har testet med meget, ingen eller "ideelt" pasta og CPU (BE2350) i ca 80-100% - ingen pasta får hurtigt CPU'en til at nærme sig 90grader og lukker ned, hvilket vel også er at forvente, men meget pasta (ca 1 mm) stabilisere CPU'en sig på ca. 80 grader (den nåede dog en enkelt gang at lukke ned). Hvis jeg gør mig lidt umage og skraber pastaen lykkedes det efter flere forsøg at få CPU'en til at stablisere sig ved ca. 58 grader! men jeg fik også resultater på op til 70-72 grader, selvom jeg syntes at pastaen var perfekt.

En anden test var ved anvendelse af LC19 cab. med og uden låg og her var forskellen 12-15 grader - og det var ligegyldigt om chassis blæseren var aktiv (selvfølgelig med lukket chassis).

Den største overraskelse var dog nok, da jeg sænkede core spændingen med 0,1V - her var CPU temp ca 48-50 grader ved 80-100% belastning i en halv time og jeg mærkede ingen performance problemer - jeg har ikke prøvet at sænke core spændingen yderligere så jeg ved ikke om man kan presse den mere uden at få ustabilitet.

Jeg brugte i øvrigt SpeedFan og den finder ud over de 2 normale temperatur målinger også en tredje temperatur som er ca 30-40 grader højere end CPU'en - er der nogen som ved hvad det er den måler?

Skal lige sige på min opsætning, viser speedfan ikke rigtig..

Til top
Mokuer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 12:57

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Cpu'en kan godt blive ustabil, før den når max luk ned temperatur. jeg ville normalt sige at temp skal ikke over 60 grader på en cpu, og det er ved 100% ydelse.. langt de fleste af de computere jeg har haft, har temp ikke kommet over 50 grader ved max ydelse, nu er pladsen i min HTPC så begrænset, så jeg må nøjes med mindre..

Senest teori er CPU er defekt. Hvis jeg skulle have fået både et defekt bundkort og defekt CPU skal jeg da være mere end almindelig uhledig.

Men nu bestiller jeg en Socket AM2 Athlon X2 BE-2350 2.1 GHz istedet.

Så har jeg da en CPU, som Hiper burde kunne køle ned. Korriger mig lige hvis jeg køber en forkert CPU, tak.

Til top
Redaktionen
Redaktionen

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 13:02

Senest teori er CPU er defekt. Hvis jeg skulle have fået både et defekt bundkort og defekt CPU skal jeg da være mere end almindelig uhledig.

Men nu bestiller jeg en Socket AM2 Athlon X2 BE-2350 2.1 GHz istedet.

Så har jeg da en CPU, som Hiper burde kunne køle ned. Korriger mig lige hvis jeg køber en forkert CPU, tak.

hvad var det for en cpu du havde før?

Til top
MadMartigan Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Januar-2008
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2008 kl. 13:09

Oprindeligt skrevet af MadMartigan MadMartigan skrev:

Skal lige sige på min opsætning, viser speedfan ikke rigtig..

Den passer 100% med Gigabytes egen application - men testen er egentlig bare gjort for den relative forskel i opsætning.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu