|
|
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
|
Ja, altså ikke kunne udnytte det, fordi kilden er for dårlig. Meget pædagogisk video, der linkes til i tråden på hifi4all. Der er nu meget 'take-it-or-leave-it' over musikudgivelserne. Vil man have det nyeste med en given kunstner, vil man jo så skulle finde sig i, at det skurrer i ørerne. En del af diskussionen her er jo også, hvor meget den enkelte ønsker at tåle af degradering af musikken. I dag tåler jeg meget, for mit musikforbrug har som tidligere omtalt ændret sig meget. Så kan andre godte sig over at være meget mere audiofile Venligst |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Det er lige præcis hovedet på sømmet. Hvor meget komprimering tåler folk egentligt. Det er desværre blevet sådan, at befolkningen generelt rigtig godt kan li komprimeret musik (og film), fordi det giver dem nogle ekstreme nemme distributionsmuligheder. Tænk engang på, hvor mange afspillere ala Ipod eller lign. ville aldrig være blevet solgt, hvis det ikke var pga. komprimeringen. Disse bærbare dimser er bestemt ikke nogen der kan prale af godt kvalitet. Ja sågar folks mobiltelefoner bliver i dag benyttet til musik. Mit lille forsøg med de to lykklip som måske ikke var de bedste, så alligevel noget der illustrere problemstillingen nogenlunde. Det betyder, at musikken i dag ikke længere er kvaliteten det vurderes på, men derimod underholdningsværdien. Og pudsigt nok, så er dette en tro analog til billedet i dag. Vi ser på billeder (læs - film/TV), for at blive underholdt, ikke for at se kvaliteten af det. For den kvalitet det har i dag, den kan vi leve med, og oftest ved folk ganske enkelt ikke bedre. Jeg er inkarneret modstander af al form for komprimering. Men jeg er heller ikke så inkarneret, at jeg ikke selv har rippet mine cdére i et komprimeret format, lagt dem på min server og kan afspille dem ad den vej. Udelukkende fordi det er nemt. Til gengæld "lytter" jeg ikke til musikken på den måde. Jeg lader mig underholde af musikken, men jeg lytter ikke til den, som jeg engang gjorde, hvor jeg kunne sidde i timevis foran mit stereoanlæg og virkelig lytte. Hvis folk gjorde dette noget oftere, så ville man indse hvor meget komprimering skader. Ikke at det nødvendigvis ville blive anderledes, men folk ville i det mindste blive klar over forskellen. På de to lydklip er der een meget stor forskel, til aller sidst hvor musikken fader ud, (de allersidste få sekunder) der kan man høre stor forskel, selv på et ringe anlæg/dårlige hørebøffer. Det skyldes komprimeringen. Til Otto:
Redigeret af Kandersen - 25-Oktober-2007 kl. 12:13 |
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
Nu var jeg kommet til at købe den nye Volvo V70, og i den sidder et High Performance anlæg med nogle ret gode Dynaudio højtalere i, og jeg har rippet nogle cder via via den software som fulgte med Iriver Clix mp3 afspilleren, der satte jeg den til højeste kvalitet (320 formoder jeg) og brændte 5-6 cder over på en cd med komprimeret musik på (min bil har godt mp3 afspiller indgang men så langt er jeg ikke nået endnu), men jeg må sige jeg er meget imponeret over lyden som er præcis og fyldig og i en meget god kvalitet, man skal lytte rigtigt godt efter for at høre forskellen fra den originale cd. og det tror jeg faktisk ikke man ville kunne høre enten når man kører eller hvis anlægget er bare nogenlunde normal standard. Jeg kan høre forskel både i min bil (når jeg holder stille) og på mit hjemmeanlæg, men man skal høre godt efter. Så jeg syntes bestemt at hvis ellers udstyret og kilden er god så bliver lyden det osse, selvom det er komprimeret, ihvertfald ved den bedste kvalitet komprimering. Redigeret af rhsin - 25-Oktober-2007 kl. 12:33 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
|
Ligeså vigtig for lydkvaliteten af den komprimerede fil er den anvendte encoder. RealPlayer, Musicmatch osv. danner nogle skod mp3 filer i forhold til lame encoderen. Man kan derfor ikke sætte alle 192kpbs mp3 filer i samme båd - det kommer an på hvilket værktøj man har brugt til at danne dem.
Jeg vælger flac (lossless audio komprimering), hvis den mulighed findes, men det nytter ikke rigtig noget i en bærbar mp3 afspiller. Og skal jeg være helt ærlig, så lyder flac filer gennem stereo anlægget (fra pc'ens lydkort - lydkortet er jo også afgørende for lyden) ikke meget bedre end mp3'erne. Ved en blind test ville jeg have svært ved at kende forskel. |
||
![]() |
||
Schjelde ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 695 |
![]() |
|
Helt enig mht. blindtest. Da man ikke er klogere end det stadie man er på vil mange (bestemt ikke sagt alle), men mange have svært ved at høre forskel. Dog tror jeg ved en hurtig og præcis sammenligning kan man få et chock over forskellen, trods man ikke trænker over det til dagligt. F.eks. var jeg inde i HiFi her her forleden for at købe nye højttalere. Efter sammenligning med Dali og B&W i samme prisklasse var jeg ved at falde bag over, over forskellen i lyd (var lidt skiptisk inden, da de gamle Bose højttalere jo gjorde det fint dagen før). Og efter at selv konen kunne være forskel på f.eks. 683 og den mindre 684, og syntes at den lille 684 lød kedelig, tam og upræcis understreger det vel at der er en forskel indenfor produkter, kvaliteter - værende det højttalere, plasma tv eller komprimeringskvaliteten af lyd. (blev lidt af en smøre) |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
En bil er pr. definition bestemt ikke beregnet til at høre musik i (altså rigtig lytte til den). Akustikken er helt galt, og samtidig vil du altid have en eller anden form for baggrundsstøj. Stereobilledet er også gået af fløjten i og med du sidder forkerte placeret når du er tættere på den ene højtaler end den anden. En traditionel bil er bygget op med højtalere i døren (ofte mellemtone og bas), og så en diskantendhed oppe ved forruden. Dette kan aldrig nogensinde blive godt for føren. Det som du oplever, det er muligvis god lyd (og god musik), men det er så langt fra det optimale, så min påstand vil være, at det er ret ligegyldigt. Dermed ikke sagt, at jeg ikke er fortaler for god lyd i bilerne. Men alting med måde. Når man rent konstruktionsmæssigt og placeringsmæssigt alligevel ikke kan gøre det bare tilnærmelsesvis rigtigt, så er det begrænset hvad man bør ofre på det, for at nyde musikken. Der er mange bilproducenter som helt klart kunne tage ved lære af Volvo. Først og fremmest skal vi have radio/afspiller producenterne til at fatte, at den der dims vi i sin tid kaldte for båndafspiller, den er altså afgået ved døden for pænt mange år siden. Dernæst skal vi have dem til at acceptere een eller anden form for komprimeret og aller helst lossless format, på et medie der er til at have med at gøre. Så er det ligegyldigt om det er CD medie eller USB key eller whatever. Hovedsagen er at vi skal have dem ind i nutiden. Dernæst skal der helt klart arbejdes med de elendige højtalere som mange biler kommer med som standard. Men under de trænge kår som højtalere i bilerne har, der er det enormt svært. Jeg er ikke tilhænger af disse topshinet overgearet biler, der oftest har en subwoofer der fylder hele bagagerummet, og når det spiller, så foregår det i en niveau, hvor ruderne er ved at blæse ud. De mennesker som afspiller på denne måde, har efter min mening ingen som helst forstand på musik. For dem gælder det udelukkende at kunne brænde så mange watt af på een gang, og helst overgå naboen. Det er til folk som disse, at elendige komprimeret MP3 filer har gjort sit enorme indpas. Bortset fra det, så er jeg kun lidt misundelig på din Volvo
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
Jamen jeg er egentligt som udgangspunkt meget enig i din holding omkring biler og lyd, og var egentligt selv meget skeptisk inden jeg fik bilen da det er første gang jeg får en bil med sådan en kvalitet anlæg i, og nu har jeg en ret god refference til mit anlæg derhjemme i stuen, og jeg syntes bestemt ikke på den nye bil at der er problemer omkring stereo opfattelse og det at jeg sidder tættere på en højtaler fremfor en anden, det er faktisk vældig godt afbalanceret, og her tror jeg mængden af enheder spiller ind, nedenfor har jeg sat en illustration af højtalernes placering og jeg syntes faktisk at uanset hvilket sæde jeg sætter mig på føler jeg ikke jeg har en højtaler lige i øret, men nærmere at lyden spredes utroligt flot i kabinen uden jeg føler den ene side overspiller den anden. Og det var egentligt osse her jeg var overrasket over at selv med de komprimerede lydfiler var der stadig både fylde og "bredde" i lydbilledet selvom jeg ved at der smides detaljer ved komprimeringen i forhold til originalcden. Og jeg er selvsagt også ret vild med bilen.. den ser faktisk ud som på introen.. og self. med lyse lædersæder og geartronic og 200 dejlige heste under hjelmen
Redigeret af rhsin - 26-Oktober-2007 kl. 09:12 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ihhh, hold din mund med den bil.. Jeg prøvede deres størreste V70 model for nogle år siden. Den var udstyret med alt hvad der kunne tænkes at putte i og en stor 2.8L motor med geartronic. Det var simpelthen den fedeste og mest behaglige bil jeg nogensinde har kørt i. Der var så meget i den bil (og jeg prøvede den så kort), så jeg nåede slet ikke at høre anlægget.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |