|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
||
Jeg forstår ikke problemet? Du bruger vel Kaffeine til at afvikle den datastrøm du modtager? Et grafikkort kan 100% afhjælpe CPU på dekodning af datastrømmen således at de kan afvikles i Kaffeine, men et grafikkort kan ikke direkte modtage en datastrøm uden software? Det foregår simplficeret således: >Softwaredekodning>Uncompressed >Renderer(GFXkort) DVB-T kort>Datastrøm>software >evt HW decodning > Uncompressed >renderer(GFXkort) Redigeret af Patriarken - 21-Marts-2009 kl. 20:50 |
|||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|||
![]() |
|||
Hjortskov ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
![]() |
||
Præcis, jeg bruger kaffeine til at afvikle mit signal fra min DVB-T adaptor og med ovenstående grafikkort så ser jeg at CPU belastningen ryger op på 50%-75%. Jeg kører Fedora Core 10 med en kerne 2.6.27 som har fundet alt out of the box hjulpet af firmware til DVB-T adapteren og en opgradering af det underliggende xine-lib-extra rpm modul. I min gamle HTPC ligger CPU'en på omkring 7-13% for at afspille en DVD via xine, så der er noget helt galt. At flytte data som filstrømme giver en belastning tæt på 0,3%, så derfor leder jeg efter sådan en løsning, hvilket med det analoge tv signal kunne klares med hauppauge PVR-350 kortet. Problemet er så bare at jeg skal finde noget hardware til at få tilsvarende performance med det digitale tv signal. Ved du hvad der kan være årsagen til denne dårlige performance? |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
||
1. 350'kortet modtager ikke noget mpeg4 signal men kun mpeg2.
2. det er ene og alene driveren til dit grafik kort der enten ikke understøtter mpeg2-dekodning i linux, eller er sat forkert op. Problemet med den høje cpu brug er jo netop at når grafikkortet ikke dekoder signalet må cpu'en overtage og derved ser man et kraftigt forøget cpu-brug. Dog er der en lille hage ved dekodningen. der er MEGET stor forskel i CPU-forbrug om dvb-t strømmen viser undertekster eller ej. Det er igen (delvist) et driverissue, da det kræver at dit lib kan klare at lave overlay på en videostrøm på grafikkortet og ikke på cpu. (i hvert fald med det kort du har burde det ikke være et problem. Jeg sidder med et dualcore atom-board og gma950 som kører win7 og der er ikke den bedste understøttelse for det, så der kan jeg faktisk miste frames. og ser også et forhøjet cpu-forbrug.) Du bør nok kigge i indstillingerne for kaffeine for at se hvad den vælger som renderer, det er ikke nok bare at stole på en stock-install af en driver. Men hvis du finder noget enten mpeg2 eller mpeg4 som ikke er dynamisk genereret, men ligger som fast fil på disken så bør du kunne spore dig ind på hvor det er. sttart med at bruge et andet program end kaffeine til at afspille filen. hvis det går fint, så er det sandsynligvis kaffeine's indstillinger det er galt med. Hvis det går skidt, så er det driveren til grafikkortet som er problemet. |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Ah, det er en tilsnigelse. Nvidia er binary-only og AMDs frie driver kan ikke lave video acceleration p.t. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
||
Godt ord igen. ![]() |
|||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
||
jeg må indrømme det er ved at være ekstremt lang tid siden jeg har bekymret mig om den slags, men Ati/amd ser ud til at stå stille med understøttelse af videodekodning. (avivo) hvilket er hovedårsagen til det forøgede CPU-forbrug. Det har dog understøttelse for opengl 3.0 i de nyeste catalyst drivere, men man kan godt se hvor de har deres fokus - nemlig i spilverdenen og ikke i hjemmeteatrets verden. Havde Jesper købt et geforce 9300gs eller lignende ville han kunne have brugt nvidia's binære drivere som har en langt bedre understøttelse for videodekodning.
(det meste af min linux-udforskning i dag foregår i en virtuel maskine, og der er driverne ligegyldigde.) Så jesper - sælg kortet og køb et nvidia i stedet. det får du vist langt mere ud af lige pt. PS. læs her: http://www.phoronix.com/vr.php?view=13034 - der er begyndende video understøttelse, det er bare ikke lige noget den gør automatisk. Redigeret af claus_jac - 22-Marts-2009 kl. 11:56 |
|||
![]() |
|||
Hjortskov ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
![]() |
||
Jeg forsøgte at benytte de forskellige afspillere og alle gav samme resultat mellem 50-75% cpu belastnng ved at se en FTA TV kanal. Fandt en 70 Mb Ati driver hos Ati og forsøgte den, men den smadrede min X opsætning. Begyndte at google problemet og fandt en masse sites som sagde at Ati kort ikke var understøttet i den distro jeg kører. Heldigvis fandt jeg hardware understøttelsen til sidst, så min Fedora Core 10 nu kan benytte mit Ati grafikkort med hardware acceleration. CPU forbruget er faldet til et sted mellem 13-24% på at vise en MPEG-2 datastrøm. MPEG afkodningen er også faldet en 25% fra omkring 75%-80% til godt 50% nu. Alt i alt en forbedring, men jeg synes det er ret dårligt alligevel, da jeg jo er vandt til at der bruges langt mindre. Dertil kommer den særlige håndtering af hardwaren før det virker mv. Jeg fik dog en vigtig oplysning med på vejen. NVIDIA kort er godt understøttet i linux, så det er sådan et jeg må have når deres MPEG-4 hardware acceleration bliver god nok. Det bringer mig tilbage til trådens emne her; Er der nogle der allerede nu har kendskab til et NVIDIA grafikkort som har hardware acceleration af MPEG-2/4 data, hvor offloadet er mere end 90-95%? |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
ja - alt med eller over geforce 8600. grunden er enkel. for at dekode videoen er der 4 lforskellige ting der skal understøttes i hardwaren, kun grafikkort over en vis størrelse indeholder alle instruktionssæt i chippen. 82,83,84 og 8500 har alle kun enten 1 eller 2 af de krav opfyldt. det samme gælder dog nok ikke helt for 9000 serien. der tror jeg faktisk de har det indkorporeret i stort set alle modeller, men jeg er ikke sikker. Igen så er det jo også noget med Nvidia's understøttelse af purevideo på linuxplatformen.
I øvrigt rart at se du fandt en "løsning" men som tiden går vil der jo komme bedre driverunderstøttelse af det. Men jeg kan forestille mig at amd/ati nok først er ved at lære at lave det på linux. de har jo først fornyligt udtrykt en dedikation til at ville levere understøttelse for deres kort under linux. stabiliteten af selve kortet vil jeg så også sige er at foretrække frem for at smække masser af funktioner ind uden færdiggørelse af core-funktionerne |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Løsning og løsning, 50% cpu forbrug på G-TV's MPEG-4 datastrøm er alt for meget. Besluttede at købe et fanless Geforce 9400 GT PCIe kort til 400 kroner, fordi det understøtter NVidia vdpau hardware acceleration. Desværre er vdpau så nyt at Fedora Core 10 distroen ikke har vdpau undersøttelse out of the box. Efter at have installeret kmod-nvidia fra RPMFusion, så var resultatet det samme som mit ati agpx8 kort, som beskrevet ovenfor. Hentede src til xine-vdpau og mplayer-vdpauv og her skete der noget! xine core dumper, men mplayeren kunne klare dvb-t mpeg-2 kanalerne nu med blot 7,5-10% cpu forbrug. G-TV's mpeg-4 melder mplayer no-video til. Til sammenligning bruger test mpeg-4 filerne på internettet kun 1-5% cpu forbrug. Kort sagt, der er noget vej til at grafikkort accelerering er seemless. Jeg vil stadigvæk håbe at jeg kan finde en fil / net streamingsmetode til at overlade afkodningen til fjernsynet, som jeg formoder er egnet til dette. Redigeret af Hjortskov - 25-Marts-2009 kl. 11:40 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
det vil du ikke foreløbig kunne finde. dit tv vil aldrig kunne dekode det signal da du kun har videodekodning et sted i dit tv, nemlig i tuneren,, resten er blot en "dum kasse" til at vise et billede.
Det skal så lige siges at der er forskel i den stream du sender via det normale net og den stream der sendes via dvb-t! (tjek eventuelt hele ideen med produktet pvastrumento - demux/remux af mpeg-ts altså reelle transportstreams som ikke forefindes i normalt streaming video på nær asf mener jeg) og der sker nok en demux af dvb-streamen når du kører den på den måde som du gør, og derfor vil det kræve mere cpu end ved alm Inet stream. Det vil i hvert fald kunne forklare den højere cpu-forbrug. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Jeps, men er det ikke blot et spørgsmål om at redirigere trafikken til de rette steder, f.eks. v.hj.a. teknolgier som MoCA og DLNA? Tankeeksperiment: Hvad nu hvis jeg gemte hele DVB-T transport strømmen, dvs. alle kanalerne i den samme mux, til en fil. Skrev et program til at sende det ud på mit ethernet til en MoCA boks som via coax tv-kabel sender dette ind i DVB-T tuneren i tv'et, ville TV'et så ikke kunne vise programmerne? Eller en anden mulighed kunne være at lade TV'et benytte DLNA til at streame MPEG 2/4 fra en pc til tv'et. Begge løsninger, hvis de er mulige, ville give et cpu forbrug på under 1% samlet endda med lyd som ser ud til at kræve yderligere 5% cpu forbrug. Redigeret af Hjortskov - 26-Marts-2009 kl. 09:32 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
jo det er delvist rigtigt, men det forudsætter så at du har udstyr som er dlna certificeret og det afhjælper jo ikke ligefrem dit problem på nuværende tidspunkt. I stedet for at tage en hypotetisk fremtidssituation hvor der er understøttelse for alle formater og datastrømme i alle apparater, så troede jeg vi beskæftigede os med at løse en nuværende udfordring. Uanset hvad, skal dit udstyr have en dsp (digital signal processor) til at kunne dekode den strøm af data til noget der kan vises på en skærm. og det er her hele humlen er.dsp'en er enten den grafikprocessor (gpu) eller CPU'en men da disse er multipurpose chips så skal der noget software (OS drivere+apps)til at administrere hvem af dem der skal lave arbejdet og uden dens genkendelse af de forskellige chips muligheder så er det generelt kun cpu'en der får lov at arbejde. det der sidder i et tv, eller i en networktank (mediaplayer) er dsp'er der er programmerede til specifikke funktioner og derfor lettere at lave software til. Disse bliver dog stadig opdateret, derfor opdaterer man firmware.
Men hvis du vil i gang med at lave software til at lave en transportstream som kræves for at tuneren kan genkende datastrømmen, så værsgod. :-) Der er en årsag til at der er så få applikationer til at arbejde med lige netop datastrømme der kommer gennem tv'et! |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |