recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mpeg film til DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMpeg film til DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
m_nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Emne: Mpeg film til DVD
    Sendt: 09-Februar-2006 kl. 10:14

Jeg har optaget en række mpeg-film på mit digitale kamera. Jeg har sat dem op og lavet dvd-menu o.l., men kan kun brænde det ud som SVCD - ikke som DVD, da jeg ikke har en mpeg2-plugin.

Følger mpeg2 med Pinnacles Studie-program, så man derfra kan brænde mpeg'er ud som DVD?

Mpeg'erne er ikke den bedste kvalitet - er mest ude efter at få DVD-menuens funktionalitet med. Menufunktionen er noget "stiv" på en SVCD :)

Skal man virkelig ud og købe mpeg2 pluginet, før man kan brænde ud som DVD?



Redigeret af m_nielsen
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 10:36

Ja - Mpeg2 er med i Pinnacle Studio i al fald fra version 9

Jeg er faktisk i den situation at jeg kan kompilere og brænde DVD på min stationære PC men ikke se den bagefter (det har jeg heller aldrig haft et seriøst behov for). Studio 9 er også et udemærket værktøj til design af menuer. Og jeg synes det er en rigtig god idé at bruge et digital-kamera på den måde. Video i ringe kvalitet (fx af 'barnets første skridt') er 90% lige så værdifulde som  video i DV-kvalitet. Og hvorfor så ofre 6000 kr på de sidste 10%. Men pas nu på ikke at putte for meget på en skive. De koster kun nogle få kroner og hvis en af dem skulle volde knuder, så har du i al fald de andre.

Se også tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9519&P N=1 - det med kvaliteten er næppe så slemt, men måske får du også OOS-problemer. Og så er det altså ikke primært beregnet til mpg, men avi, selvom den også kan tage mpg m.v.

Til top
McBiks Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 10:41
Jeg har selv arbejdet en del med Pinnacle Studie, men har ikke forsøgt med mpeg som kilden til en dvd.
Jeg har kun prøvet at indlæse mine video-film fra mit DV-videokamera og ud fra det, får jeg en gigantisk stor AVI fil (1½ times optagelse => ca. 40GB).

Og når det er AVI, kan man fint vælge DVD som resultat, så om det skyldes at du benytter mpeg som udgangspunkt ved jeg ikke, men prøv at finde en avi-fil og se om du ikke kan generere end DVD (du behøver jo ikke sætte opgaven igang )

Så umidelbart tror jeg ikke du behøver en mpeg2 plugin!

Omkring SVCD, så er det det gamle Super Video CD format, som skulle være udmærket hvis du overspiller nogle VHS bånd til DVD-skiver. Så er udgangspunktet jo ikke den højeste kvalitet og resultatet skulle blive ganske udmærket - har dog ikke prøvet det endnu!

Mvh.
M
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 11:47

Oprindeligt skrevet af McBiks McBiks skrev:

en gigantisk stor AVI fil (1½ times optagelse => ca. 40GB).

Er det ikke lidt overdrevet? 90 minutters AVI = 18-19 Gb

Lidt afhængigt af output'et skal du yderligere bruge op til det samme plads som arbejdsareal. Studio har en speciel feature hvor du kan nøjes med at indlæse i kladde-kvalitet for redigering og så kun indlæse valgte scener senere i fuld kvalitet. Hvis du har pladsproblemer og din resulterende video kun indeholder en mindre del af originalmaterialet, så er dette en måde at spare plads på. Jeg har aldrig brugt det i praksis.

Til top
McBiks Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af henrikkrebs henrikkrebs skrev:

Er det ikke lidt overdrevet? 90 minutters AVI = 18-19 Gb


Det har du fuldstændig ret i! Men jeg 'kører' hele båndet ind i fuld opløsning, da jeg ved at jeg skal have det hele med på DVD'en (der er slag fra konen, hvis jeg udelader noget ).
Når man som jeg, har to 'raske drenge' på hhv. 14 mdr. og knap 4 år, så bliver der filmet en del. Typisk er det af vores to drenge, så alt skal med på 'hjemme-videoen'

Og med hensyn til pladsen, så har jeg en ekstra 160 Gb disk som udelukkende benyttes til dette formål. Men også her har du ret, man kan gøre det på en mere plads besparende måde. Men som du, har jeg heller ikke forsøgt mig med 'kladde-kvalitet', da det ikke har været nødvendigt endnu.

Mvh.
M
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 12:43

Jeg er ikke helt med. Du skriver, at du har sat filerne op og lavet DVD menu, men kan kun brænde som SVCD. SVCD har jo en helt anden opløsning end DVD, så bl.a. af denne grund kan de to typer ikke brændes på samme medie. For at kunne brænde som DVD skal filerne have en af følgende opløsninger (PAL format): 720x576, 704x576, 352x576 eller 352x288. SVCD har en opløsning på 480x576. Hvis filerne er DVD compliante kan du brænde som DVD med f.eks. Tmpgenc DVD Author eller Nero. Gratis prøveversioner på nettet.

Flemming

Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 13:18

Oprindeligt skrevet af McBiks McBiks skrev:

Men jeg 'kører' hele båndet ind i fuld opløsning, da jeg ved at jeg skal have det hele med på DVD'en (der er slag fra konen, hvis jeg udelader noget ).

Det lyder som min kone - jeg skal have spurgt hende om hun er bigamist.

For lige at afslutte det med plads, så er minimum hvis du skal have 90 minutter ind fra DV-kamera og ud på 4.7 GB DVD: 18-19 GB til AVI'en og 4.7 GB til tempfiles til DVD'en + lidt ekstra. Skal du kun bruge 25% af scenerne i AVI'en, så kan du nøjes med at køre det ind som kladde og sidde parat med tapen igen når den skal danne videoen, hvor den så kun med et enormt spoleri frem og tilbage tar de 25% ind. Det virker skam, jeg har prøvet det, men det er nemmere som McBiks og jeg gør: at køre ind i fuld kvalitet. Jeg har 150GB til at lege med. Det er nok men det meste blir brugt -  Still-billeder, sidste projekt som ikke var helt afsluttet (udover 'fuld' version skal også laves kort gæste-version), mellemkopier etc.

Til top
m_nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 08:17

Tak for svarene.

Nu har jeg fået installeret Studio, så nu skal jeg forsøge at brænde mine videoer som DVD her i weekenden.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu