Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19815
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:23 |
Strange skrev:
Har forresten YouSee. |
Og dermed har du en helt anden situation! Mpeg2 fortsæter en rum tid endnu. Mpeg4 bliver HD kanalerne. Yousee forventer op til 50 HD kanaler i løbet af maks 5 år. Klaus
|
|
 |
Markh
Super bruger
Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:26 |
KlausDM skrev:
Strange skrev:
Har forresten YouSee. |
Og dermed har du en helt anden situation!
Mpeg2 fortsæter en rum tid endnu. Mpeg4 bliver HD kanalerne. Yousee forventer op til 50 HD kanaler i løbet af maks 5 år.
Klaus
|
Kom lige til at tænke på noget: Hvis nu YouSee ikke giver os den høje bitrate tilbage på DR1, DR2 mv., men fortsat blot spejler DVB-T signalet, vil vi så ikke få Mpeg4 hos YouSee også? Tør ikke tænke på slutkvaliteten, hvis de re-encoder fra Mpeg4 til Mpeg2...  /Mark
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:49 |
Markh skrev:
Kom lige til at tænke på noget: Hvis nu YouSee ikke giver os den høje bitrate tilbage på DR1, DR2 mv., men fortsat blot spejler DVB-T signalet, vil vi så ikke få Mpeg4 hos YouSee også? Tør ikke tænke på slutkvaliteten, hvis de re-encoder fra Mpeg4 til Mpeg2... 
|
Du kan ikke spejle et DVB-T signal som DVB-C... Klaus
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:56 |
Markh skrev:
Kom lige til at tænke på noget: Hvis nu YouSee ikke giver os den høje bitrate tilbage på DR1, DR2 mv., men fortsat blot spejler DVB-T signalet, vil vi så ikke få Mpeg4 hos YouSee også? Tør ikke tænke på slutkvaliteten, hvis de re-encoder fra Mpeg4 til Mpeg2... 
|
Hvad YouSee vil gøre med DR1 og DR2 fra 2012 må tiden vise, men jeg er ret sikker på at de vil være i MPEG2. Medmindre DR1 og DR2 bliver HD kanaler, som der har været talt om. Time will show... Samme problematik eksisterer med DR Update, DR K og Ramasjang i dag. De sendes i MPEG4 på DVB-T men hos YouSee er de i MPEG2. Jeg synes ikke at YouSee udgaverne ligner en re-encodning fra et lav-bitrate MPEG4 signal, så formentlig har YouSee en andet (SDI) feed at encode ud fra.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Markh
Super bruger
Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:57 |
KlausDM skrev:
Markh skrev:
|
Du kan ikke spejle et DVB-T signal som DVB-C...
Klaus
|
Det er jeg klar over (dårligt formuleret - det kan jeg godt se) - men de kan jo sagtens tage datastrømmene og pakke dem ned i en DVB-C container, og dermed får vi vel så Mpeg4 på DR's kanaler. Det er dét, jeg tænker på. /Mark
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:58 |
KlausDM skrev:
Du kan ikke spejle et DVB-T signal som DVB-C...
|
Nej, men du kan modtage et DVB-T signal, demodulere transportstrømmen, og derefter modulere den som DVB-C. Det er hvad YouSee gør: deres 378 MHz mux svarer præcist til mux1 bortset fra at 2Nabo er tilføjet som en ekstra kanal.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 22:59 |
Markh skrev:
Det er jeg klar over (dårligt formuleret - det kan jeg godt se) - men de kan jo sagtens tage datastrømmene og pakke dem ned i en DVB-C container, og dermed får vi vel så Mpeg4 på DR's kanaler. Det er dét, jeg tænker på. |
I følge det jeg er orienteret om, modtager TDC den rå "ukomprimerede" datastrøm, inden den bliver pakket til noget som helst og pakker den selv ned til det format og kompression de ønsker. Klaus
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:03 |
Markh skrev:
Det er jeg klar over (dårligt formuleret - det kan jeg godt se) - men de kan jo sagtens tage datastrømmene og pakke dem ned i en DVB-C container, og dermed får vi vel så Mpeg4 på DR's kanaler. Det er dét, jeg tænker på.
|
I betragtning af at YouSee stadig sælger en SDTV modtager (Sagem60) som kun kan klare MPEG2, så tror jeg ikke at det er særligt sandsynligt. Det vil formentlig være en reklamationsgrund hvis der pludselig er SDTV kanaler som ikke kan modtages med den. De SDTV sat kanaler som YouSee hiver ned (der er vel 100+ kanaler udover hvad der er i fuldpakken) er vel stadig domineret af MPEG2?
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:04 |
KlausDM skrev:
I følge det jeg er orienteret om, modtager TDC den rå "ukomprimerede" datastrøm, inden den bliver pakket til noget som helst og pakker den selv ned til det format og kompression de ønsker.
|
Check min signatur...
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:07 |
Lige for en god ordens skyld da denne tråd startede med DVB-T.
Hvad der sker på DVB-T i 2012 har intet at gøre med hvad der måske og måske ikke sker på DVB-C hos YouSee eller andre i 2012, og vice versa.
|
|
 |
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:14 |
JesperLund skrev:
Check min signatur...
|
Sviner- Det vil sige at den næsten er bedre på antene? Klaus
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:21 |
Elek skrev:
Hej,jeg har sony med mpeg 2 og sony harddiskoptager med mpeg 2,ønsker at kunne se og optage når de går over til mpeg 4,hvordan kan det lade sig gøre ,Elek |
Som andre skriver i tråden: du skal have en ekstern STB der kan klare MPEG4. Jeg vil dog råde dig til at vente lidt med at købe. Det ligger ganske vist fast at alt DVB-T vil være MPEG4 i 2012, men det er stadig uafklaret hvordan man kan modtage TV2. P.t. hedder planen at TV2 skal sendes krypteret ligesom Boxer kanalerne, og så skal du have en DVB-T modtager med Viaccess CAM (dybest set: en Boxer-godkendt box). De er relativt dyre sammenlignet med FTA modtagere som fås for under 500 kr (FTA = ingen krypterede kanaler). Hvis et flertal i Folketinget har en IQ der er bare en lille smule over 0, forkaster de det fremsatte forslag om TV2 betaling (som er det mest tåbelige forslag på Radio/TV området der nogensinde er fremsat; dog i skarp konkurrence med forslaget om at nedlægge FM båndet) og finder en anden ordning for skjult statsstøtte til TV2, eller hvad der nu skal til for at rydde op efter de mange tåbeligheder som TV2 ledelser gennem tiderne har begået. I betragtning af at det nuværende TV2 forslag er enormt bureaukratisk (og vil kræve et papirnusseri som vi ellers kun kender det fra Olsen Banden filmenes parodier over EU systemet), er man nødt til at vedtage det i forårssamlingen hvis det skal gælde fra 1/1-2012. Så... hold your horses med at købe MPEG4 udstyr hvis det alene handler om DR1, DR2 og TV2.
|
|
 |