recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mpeg2+4 til PC/DVD Hvordan gør jeg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMpeg2+4 til PC/DVD Hvordan gør jeg?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 310
Direkte link til dette indlæg Emne: Mpeg2+4 til PC/DVD Hvordan gør jeg?
    Sendt: 11-August-2009 kl. 19:42

I forb. med tråden om manglende HDD-recordere med mpeg-4, har jeg tænkt på, om jeg ikke kan købe en digital TV-tuner til min PC, og så bruge den til optagelse af programmer fra digitale frie kanaler (dvs. IKKE Boxer), og derefter brænde optagelserne ud på en DVD? (Ikke HD-kanaler, bare de almindelige DR, TV2 og DR2)

Men hvilket tunerkort er godt til dette? Der skal helst være timer i, som kan "vække" PC'en, optage til harddisken, for derefter at få PC'en til at slumre igen (Windows 7).

Jeg har kigget på dette kort: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid= 119579

Kan det bruges til mit formål, eller er der andre modeller der kan anbefales?

PC'en består af:

C2D E6850

6GB Corsair ram

Nvidia GTX260 grafikkort

X-Fi Music Extreme lydkort

2 stk 1Tb Samsung F1 harddiske

Så der mangler "kun" den rigtigt digitale TVtuner.

Nogen der kan hjælpe?

Venlig hilsen

Sven

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2009 kl. 20:10
Du bruger Media Center og køber en tuner.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 00:35

Oprindeligt skrevet af Tarzan Tarzan skrev:

Men hvilket tunerkort er godt til dette?

Hvis din signalstyrke er i orden er tunerkortene i princippet alle lige gode (forskellen lægger primært i signalfølsomhed, og hvilken software der medfølger). For tunerkortet fungerer i bund og grund bare som et netværkskort der formidler den tunede digitale stream til softwaren. Så når vi taler digitale tv kanaler, afhænger billed og lyd kvaliteten ikke af TV kortet, men der imod af de programmer, de codecs og den hardware accelleration der benyttes til at behandle videosignalet indeholdt i den tunede digitale stream.

Siden du nu har et nyere Nvidia grafikkort i PC'en kan du med fordel bruge software der udnytter alle Nvidia Pure video HD funktionerne, for at optimere din billedkvalitet. F.eks er en god intelligent motion adaptiv deinterlacing på pixelnivau ikke sådan at foragte, når der som med de fleste TV signaler er tale om interlaced materiale, eller når der via det interlacede signal sendes materiale der kan have god gavn af en korrekt detekteret og udført inverse telecine.

Og selv om det ifbm DR-HD nok næppe på den PC du nævner ligefrem bliver nødvendigt få H.264 hardware accellereret af dit grafikkort via DXVA eller CUDA mhp at aflaste processoren, så kan det også hurtigt lade sig gøre. 

Alt dette kan du nemt opnå med f.eks. Cyberlinks PowerCinema 6, eller med et 3-parts program ala "ProgDVB pro" , hvis du f.eks har PowerDVD 7,8 eller 9 installeret i forvejen (og dermed cyberlinks codecs installerede i forvejen, idet disse codecs udnytter Nvidia Pure video funktionerne)

Så mit råd vil være at du mere fokuserer på softwaren og din kontrol over maskinens benyttede renderer og codecs, end på selve tunerkortet. Og det kræver altså ikke noget uoverkommeligt vildt og langhåret at få bedre billedkvalitet end Windows og dets indbyggede media center klarer som default, selv om nogle måske vil påstå at forskellen er relativ marginal (Jeg syntes dog det ret tydeligt at se forskel)

Redigeret af TBC1 - 12-August-2009 kl. 00:40
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10667
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 08:44

Jeg bruger dette kort sammen med DVBViewer http://old.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=451262&am p;am p;searchArea=products&Soegeord=terratec

Det kan alt det du efterspørger med undtagelse af brænding til DVD. Dette kræver en omkodning af MPEG4 optagelser, da DVD formatet jo er MPEG2.

Desuden er det et lækkert kort med både analog, DVB-T og DVB-C tuner indbygget. Godt for mig, da jeg formentlig snart går over til kabelTV, som i mit område sender digital ukodet.

Flemming

Redigeret af fltk - 12-August-2009 kl. 08:59
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Oktober-2004
Point: 310
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:41

Nå ja. Software. Jeg har PowerDVD 9 Ultimate (præmie i en konkurrence), og så den gratis VLC-player. Jeg ved ikke hvad Power Cinema er, men det kan vel købes et sted. Er det et selvstændigt program, eller skal det passe til min PowerDVD9? Jeg må indrømme, at jeg troede der fulgte det software med, som man skal bruge, men hvis Power "etellerandet" kan gøre det bedre, så er det sådan jeg gør.

Omkodning fra mpeg4 til mpeg2, det bliver vel et "offentligt" problem fra 2012, når Danmark skrotter mpeg 2 tv-signalet? Så mon ikke der kommer en løsning på dette? Det håber jeg da! Jeg vil jo gerne kunne flytte mine optagne film og seirer ind i stuen, så hele familien kan få glæde af det

Venlig hilsen

Sven

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:53

Omkodning fra mpeg4 til mpeg2, det bliver vel et "offentligt" problem fra 2012, når Danmark skrotter mpeg 2 tv-signalet? Så mon ikke der kommer en løsning på dette?

Løsningen har været her længe, problemet er blot, at den er tidskrævende.

Power Cinema er en slags mediacenter software fra Cyberlink, som også står bag PowerDVD.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:54
DR1, Dr2 og TV2 vil da blive sendt i MPEG2 frem til 2011, så her kan du bruge en hvilken som helst DVD/HDD optager.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 14:55
Arj, seriøst. Du skal ikke gå i gang med allle de codecs og udsætte dig selv for schedule problemer og alt muligt. Det eneste der kræves er Windows 7 Home/Ultimate og programmet Videoredo samt den tuner jeg linker til.

Du skal holde tingene så simple som muligt - specielt hvis du ikke føler dig velbefaren indenfor HTPCsfæren

Redigeret af Patriarken - 12-August-2009 kl. 14:57
Mit Setup
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 15:37

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

DR1, Dr2 og TV2 vil da blive sendt i MPEG2 frem til 2011, så her kan du bruge en hvilken som helst DVD/HDD optager.

Og hvor vil du optage fra hvis "en hvilken som helst DVD/HDD optager" ikke har MPEG2 tuner?

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Og hvor vil du optage fra hvis "en hvilken som helst DVD/HDD optager" ikke har MPEG2 tuner?

Flemming

Naja min fejl. Man kan tage en MPEG2 DVD/HDD optager, dem findes der dog en del af.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 19:03

Jeg ved ikke hvad Power Cinema er, men det kan vel købes et sted. Er det et selvstændigt program, eller skal det passe til min PowerDVD9?

Power Cinema er Cyberlinks svar på et Media Center. Cyberlink er de samme som har lavet PowerDVD. Power Cinema 6 (ikke ældre!) er noget du kan overveje hvis du uden at skulle rode med noget vil udnytte Cyberlinks Codecs (som drager nytte af Nvidia Pure video teknologien),  Det virker godt til DVB-t. Personligt bryder jeg mig ikke om det fordi det imho er alt for autonomt, og derfor ikke er så godt til DVB-c og DVB-s (det tuner ikke alle kanalerne), mens det virker perfekt til FTA DVB-t.

Det kværner uden problemer både MPEG2, MPEG4(AVC/H.264) og klarer både SD og HD opløsninger (så du er klar til DR-HD), og det virker med DVB-subtitling fra start uden at man skal konfigurere noget som helst. Det er med andre ord den nemme og autonome vej til DVB-t modtagelse hvis det man vil er at bruge de samme codecs som du kender fra PowerDVD, der som sagt udnytter Nvidia Pure Video HD funktionerne.

En alternativ måde at komme til billedkvaliteten associeret med brugen af Cyberlinks codecs OG deres udnyttelsen af Nvidia Pure Video (som egentligt er det væsentlige aspekt i forhold til billedkvaliteten), er at drage fordel af at du har PowerDVD installeret på din PC. For dermed har du også installeret Cyberlinks Codecs (som jo udnytter Nvidia Pure Video HD). Og så nu mangler du bare et 3-parts program der er i stand til at modtage TV kanalerne, og samtidig drage nytte af disse på computeren installerede codecs og deres udnyttelse af Nvidia Pure Video. (ps. Cyberlinks codecs er ikke de eneste der kan dette, (Intervideo og Arcsoft codecs udnytter også Nvidia Pure Video HD).

Det kræver så i modsætning til brugen af Power Cinema konfiguration af programmet, så det benytter noget andet end Windows default codecs, og hvis man ikke ved hvad man laver kan man godt fare vild i byen. Et program der er let at håndtere i den forbindelse er dog f.eks ProgDVB Pro, hvor man med simple klik i options kan definere hvilken renderer, og hvilke codecs man ønsker at benytte til hhv MPEG2 og H.264, AC3 osv osv. Men det kræver altså at man konfigurerer sådanne 3 parts programmer.

Jeg benytter selv primært ProgDVB, da det også har media server funktion, og jeg dermed kan streame til andre computere på lokalnetværket (og mig selv på arbejdet via internetter fordi jeg har 100/100 Mbit/s hjemme, og dermed har upload nok til at gøre det. ...Men vil du have det nemmere, så er.

Men som Patriarken betimeligt advarer om, så kan det være en større rodebutik at bekynde at konfikurere 3 parts programmer og codecs hvis man ikke er 100% sikker på hvad man har med at gøre, og i det tilfælde vil PowerCinema være et bedre bud hvis du prioiterer en let adgang til Pure Video understøttelsen. Eller du kan med fordel overveje helt andre forslag, som f.eks patriarkens, hvis du i stedet for Pure Video understøttelse prioiterer ting som en nem wizard baseret vej til DVD authoring i samme program (bare vær opmærksom på at Videoredo hvis kun understøtter MPEG1+2 (ifølge specifikationerne der nævnes), og du derfor ikke med den software alene kan modtage og brænde Canal9, kanal København og DR's nye kanaler til efteråret). Men det ser ud til at være meget brugervenligt, hvis det er prioiteten.

Jeg må indrømme, at jeg troede der fulgte det software med, som man skal bruge

Det gør det som reglen også. Det er bare langt fra sikkert at den medfølgende software udnytter dit grafikkorts videoegenskaber, og dermed den optimere billedkvalitet via Nvidia Pure Video. Det er heller ikke sikkert som amen i kirken at det medfølgne software har H.264 understøttelse.

Omkodning fra mpeg4 til mpeg2, det bliver vel et "offentligt" problem fra 2012, når Danmark skrotter mpeg 2 tv-signalet? Så mon ikke der kommer en løsning på dette? Det håber jeg da! Jeg vil jo gerne kunne flytte mine optagne film og seirer ind i stuen, så hele familien kan få glæde af det

Du får brug for MPEG4 understøttelse allerede fra efteråret når DR's nye kanaler starter (DR Ramasjang, DR K og ikke mindst DR HD). De NYE ukodede kanaler fra DR bliver i MPEG4/H.264 fra start d. 1 Nov, mens det kun er de nuværende der forbliver i MPEG2 indtil 2012

Du har kun brug for omkodning hvis det er en DVD du vil lave (da DVD kun understøtter MPEG2), men skal ikke omkode hvis det er en Blu-ray du vil lave. Du har heller ikke brug for at omkode fra MPEG4 til MPEG2 hvis dit mål blot er at flytte filerne til andre computere (eller en Playstation 3 f.eks). Det eneste det kræver af de andre computere er at der er software installeret på dem der kan afspille MPEG4 formatet, som f.eks PowerDVD.

Her er et par klip jeg optog mens jeg skrev alt dette, så kan du ved selvsyn hvordan du nemt kan afspille optagelserne med PowerDVD og lign. (2 af dem er i zip format så de skal pakkes ud)

(H.264 1080i)

http://www.gratisupload.dk/download/32515/

(H.264 720p)

http://www.gratisupload.dk/download/32517/

(MPEG 2 576i)

http://www.gratisupload.dk/download/32518/

Redigeret af TBC1 - 12-August-2009 kl. 19:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2009 kl. 19:12
Purevideo understøttelse, DXVA(2.0) er en del af MSDTV decoderne. Du skal bare have et DX 10 grafikkort.

Der er absolut INGEN grund til at gå igang med Powercinema, hvis du spørger mig.
Mit Setup
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu