recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MPEG4 - ingen kortlæser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMPEG4 - ingen kortlæser

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Emne: MPEG4 - ingen kortlæser
    Sendt: 09-Januar-2011 kl. 14:26
Først købte jeg for knap 5 år siden en Panasonic fladskærm – uden digital tuner.
Så måtte jeg ca. 3 år senere anskaffe en digitalboks for ikke at få sort skærm, da det analoge signal slukkede. Men boksen havde ”kun” MPEG2 indbygget.
Jeg var så dum kort efter at købe en DVD-optager også med MPEG2 tuner. Derfor er den om knap et år gal igen. Intet billede, hvis ikke jeg anskaffer en eller 2 bokse med MPEG4 tuner, da tuneren i den 2 år gamle DVD-optager jo heller ikke er noget værd til den tid.

Nu kunne det jo være fristende at købe en af de billige digitale modtagere med MPEG4, som iflg. reklamerne giver adgang til nogle ekstra gratis kanaler. Men det oplyses ikke altid, om boksen har kortlæser. Hvis det ikke er tilfældet, kan man om knap et år jo heller ikke modtage TV2.

Hvordan skal man forholde sig? Jeg føler mig helt til grin. Hvem har egentlig ansvaret for dette kaos, som har stået på i 5 år for mit vedkommende?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

Hvordan skal man forholde sig? Jeg føler mig helt til grin. Hvem har egentlig ansvaret for dette kaos, som har stået på i 5 år for mit vedkommende?



Dig selv.......

Hvis du ikek selv har styr på det, skal du til en radioforretning hvor de har. Forvent ikke at kunne købe til de billigste priser i sådanne butikker, korrekt rådgivning koster.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
okaare Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 14:54
Du spørger, hvem der har ansvaret for dit kaos. Det har du selv! Havde du fulgt bare nogenlunde med udviklingen på området kunne du havde undgået den situation, du er havnet i med at være bagud med den teknologiske udvikling.
 
Det har i årevis været annonceret, at de analoge signaler ville blive erstattet af et digitalt sendenet, ligesom MPEG2 vil blive erstattet af MPEG4.
 
I min bedste mening
 
 


Redigeret af okaare - 09-Januar-2011 kl. 14:58
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 16:46
 
 For 5 år siden kunne der ikke købes et TV med Digital Tuner. En STB dengang du købte den havde kun MPEG2, MPEG4 var der på det tidspunkt ikke tale om at bruge, det kom dog på tale hurtigt. En Recorder for 3 år siden havde kun MPEG2, og det har de også kun i dag,  skal du have noget i dag der kan optage skal du have en PVR. De billige STBer er for dem der ikke ønsker at betale mere for dem, og derfor må leve med de begrænsninger de nu har. Igen ansvaret for at holde sig orienteret og følge med er dit.


Redigeret af Radiomanden - 09-Januar-2011 kl. 16:47
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 16:57

Efter hvad jeg ved så kan man da godt modtage tv 2 om et år med en mpeg4 boks unden kort. Jeg købte en TRIAX mpeg4 dvb-t tuner i føtex til mine forældre til ca 500,- Med optage funktion på USB og lækker design med god fjernbetjening. Så du kan evt. købe et par stykker, en til at se tv og en til at optage på, billig optager. Og fylder ikke meget 

Håber mit svar hjalp dig.
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:03

 Personalet i TV-forretningerne følger åbenbart heller ikke med i udviklingen. De er der vel for at vejlede folk inden køb af dyre apparater. Men de ved ikke ret meget om det, de har med at gøre, og svarer kun på det, man spørger dem om inden købet, hvis man så får spurgt rigtigt. Hvordan skulle man dog vide som kunde, hvad der ville ske i 2012, når personalet ikke vidste det? Det gælder for mit vedkommende: Fona, Expert, Sony, Panasonic.

Det burde de da have kunnet fortælle mig lidt om i forretningen. Og når man så senere kommer for at beklage sig over dårlig kundeservice, hævder de, at den tekniske udvikling og de politiske beslutninger er gået så hurtigt, at de ikke vidste bedre på købstidspunktet.

Jeg har forklaret dem, inden jeg denne gang køber noget, at jeg ikke er interesseret i programpakker, men jeg kan i dag ikke få at vide, hvordan det vil komme til at virke med MPEG4 - TV2 - kortlæser.

De ved det ikke, siger de, og råder mig pludselig til at se tiden an. (Mon ikke de har dårlig samvittighed?)

Og som sagt: Jeg undrer mig over reklamerne i øjeblikket med billige MPEG-4 bokse uden kortlæser.

Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:08
@OleDK.
MPEG4 uden kortlæser: Det skal jeg have undersøgt nærmere. Tak for dit svar.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

... Jeg føler mig helt til grin. Hvem har egentlig ansvaret for dette kaos, som har stået på i 5 år for mit vedkommende?
 
Det er her djævlen straks kommer i mine taste-fingre når de skriver:   "Det har du selv ansvaret for"
 
Du har nemlig ikke gjort det mindste forsøg på at  finde ud af,  hvordan udviklingen var planlagt - eller er det i hvert fald ikke lykkedes for dig at forstå det.  
 
Jo, Panasonic skærmen var vel også et godt køb for 5 år siden.
 
Allerede i juni 2007 blev det politisk bestemt, hvordan udviklingen skulle foregå - og det er stort set gået som bestemt.    Det har også været beskrevet utallige steder - mange gange i aviserne,  i "Det nye signal", her på recordere.dk, på digitalt.tv og utallige andre steder.
 
Det blev bestemt og klart meldt ud
  • , at MPEG-4 skulle anvendes på de 4-5 nye muxer
  • ,at HDTV skulle kunne sendes
  • ,at  MUX1 skulle skifte til MPEG-4 i 2012
  • ,at  der skulle indføres betalings-tv med kort.
Det har aldrig været meningen (efter 2007), at nogle skulle købe nye MPEG-2 modtagere. Ej heller har det været  planen at nogen skulle købe udstyr uden kortlæser.  Faktisk er et CI slot et krav til alle 32" eller større fjernsyn - og men forventede det ville blive standard overalt.  Hele Boxer aftalen byggede jo på den antagelse, at stort set alle ville købe ekstra kanaler.     
 
Alt dette har været grundigt beskrevet og alle der har haft en ærlig vilje til at søge oplysningerne har let kunne gøre dette.
 
Man kan så sige, at der også har været en række 'støjkilder', der har sagt og skrevet, hvad der gavnede deres egne forhold - det har været sælgere og marketingsfolk, der ønskede at sælge hvad de havde på hylderne - det har været nærige kunder, der  ikke ville tro på udviklingen men kun anskaffe det absolut billigste - Der har også været alternative leverandører, der ikke har haft noget imod at skabe forvirring omkring antennefjernsyn.
 
Men det er et at kravene til frie borgere i et demokrati, at de samler oplysningerne og selv lave en vis rimelig kildekritik. Det er bla. derfor vi alle har mindst 9 års skolegang. 
Reklamer er ikke måden at sikre sig pålidelige informationer.
 
At TV2 bliver betalingskanal er nyere - fra sidst i 2008 - men dog næsten et år før det analoge sluk. (Det er en tåbelig ordning, der kun er lavet sådan, fordi  nogen har et ubetinget (religiøst) krav og at kunne sælge TV2 Dead)
 
Jeg har i snart mange år fortalt, at den nye standard DVB-T2 også kommer i Danmark - men nej "det er endnu ikke vedtaget".  Det er rigtigt nok, at det ikke endnu er vedtaget, men det sendes fra Sverige, Finland, England og mange flere har det i pipelinen - og det er nødvendigt, hvis vi vil anvende den sidste mux - mux 8 - som Danmark har VHF frekvenser til.  Ja, det sendes allerede i København på en midlertidig licens. 
 
Lars  Smile 
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:15
 
 
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

 Jeg har forklaret dem, inden jeg denne gang køber noget, at jeg ikke er interesseret i programpakker, men jeg kan i dag ikke få at vide, hvordan det vil komme til at virke med MPEG4 - TV2 - kortlæser.

Og som sagt: Jeg undrer mig over reklamerne i øjeblikket med billige MPEG-4 bokse uden kortlæser.

 
 Som det ser ud for nuværende. Hvis der skal kort til TV2, og man ikke har betalings kanaler i forvejen, så vil man kunne få et kort der åbner for kanalen, har man andre betalings kanaler, så vil TV2 kunne tilkøbes på Boxer kortet.
 
 De nodtagere der i dag sælges som ikke har kortlæser, er for dem der ikke ønsker at betale for kanalerne, og kun bruge dem der er FTA. Så det er der ikke noget at undre sig over.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:25
Tak for jeres omfattende svar.
Jeg tør slet ikke tænke på DVB-T2. - Det bliver jo MPEG2 -> MPEG4 problemet om igen. Igen katten i sækken.
MPEG4 uden kortlæser: Bør personalet så ikke fortælle de uvidende kunder, at den billige MPEG-4 boks altså ikke dur, hvis man også fremover ønsker at se TV2?
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Efter hvad jeg ved så kan man da godt modtage tv 2 om et år med en mpeg4 boks unden kort.

Det kan man ikke efter de nuværende planer. Har man ikke nogen form for betalingstv i husstanden, kan man får ét gratis kort - men man skal have en modtager med kortlæser.
 
Det er en så tåbelig ordning, at selv politikerne pt. genovervejer løsningen og nogle ønsker at TV2 betalt over licensen Clap, men det er alså kun løse tanker og slet ikke vedtaget.
 
Der er mange fejl ved TV2 kortet.
  • du kan kun få et kort i en hel husstand
  • det koster en bondegård at administrere gratiskort
  • hele husstanden skal overvåges for snyd
  • du skal have kortlæser i din modtager - kost ~ 200-400 kr
  • kan man få et gratis  TV2 kort, hvis et af børnene har et MTV eller lignende på mobilen eller skal man så i 'brummen' ?
  • etc....
Så jeg ville vendte til senere på året - ja i protest lever uden TV2 indtil systemet ændres.
 
Lars   Smile
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2011 kl. 17:30
Damn det er en jungle.... Kan godt forstå normale forbruger ikke kan finde ud af det, jeg følger da sådan rimeligt med, men havde ikke lige fanget den med tv2. Tak for info.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu