recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ms-explorer .....Sikkerhed ....Skal Explorer slet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMs-explorer .....Sikkerhed ....Skal Explorer slet

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Emne: Ms-explorer .....Sikkerhed ....Skal Explorer slet
    Sendt: 20-Januar-2010 kl. 10:09
Hej

Bruger Firefox.

Men Explorer er liggende på HD ....Og det anbefales ikke at bruge Explorer af sikkerhedsmæssige grunde.......
Skal jeg slette Explorer og vil pc virke stabil bagefter ?

(XP er mit styresytem)

MVH JAN
Til top
poul-r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2004
Point: 272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 10:11
Hvilken version af explorer bruger du. Det er kun den gamle version 6 der er problemet. Du skal opgradere til en version 7 eller 8.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 10:18
Du skal ikke prøve at slette Internet Explorer eller Windows Explorer fra din pc.

Hvis du tror Firefox har bedre sikkerhed, så sæt den til at være standard web browser (Angiv program-adgang og -standard) og brug den når du går på Internettet.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 10:20
Hej igen

Jeg bruger Explorer 8 (dvs jeg tør ikke bruge den efter alle de advarsler)

Men hørte dog at det var ver 6 som var farlig.......

Men så kan jeg rolig bruge Explorer ?

MVH JAN
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 11:02
Hvis man bevæger sig de forkerte steder rundt på Internettet og/eller generelt opfører sig tåbeligt med at åbne links og eksekverbare filer, så er man aldrig sikker uanset browser og anti-virus.

Hvis man opfører sig fornuftigt og har en opdateret anti-virus og opdateret system, så er chancen for at blive inficeret ganske beskeden, uanset om man bruger IE eller FF som browser.

Hvis man er et sted derimellem, så er det sværere at sige noget fornuftigt om risikoen.

Det er stort set altid de samme personer, som bliver inficeret af alt der kan kravle og gå af skadelig software, og som bliver inficeret igen og igen.

Du ved bedst selv i hvilken kategori du er, og jeg vil derfor ikke anbefale hverken det ene eller det andet - ud over at jeg fraråder at fjerne Internet Explorer eller Windows Explorer fra din pc, selvom du ikke bruger dem (og det er svært at undgå Windows Explorer).
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hej igen

Jeg bruger Explorer 8 (dvs jeg tør ikke bruge den efter alle de advarsler)

Men hørte dog at det var ver 6 som var farlig.......

Men så kan jeg rolig bruge Explorer ?

Prøv at følge Jesper Ravns vejledning her: http://jravn.dk/?p=141

Så er du godt sikret.

Kort resume af siden:

1. Hold OS og applikationer opdateret (Microsoft, Adobe, Java mfl). Brug evt PSI fra Secunia.
2. Brug kun windows egen firewall (er default aktiveret).
3. Disable autorun/autoplay.
4 Kør altid med en Limited User Account (LUA). Benyt “Fast User Switching” til en admin account, når man skal installere ny software.
   Hvis man har software der ikke kan afvikles med LUA, så afinstallerer skidtet og find et alternativt program.
5. Aktiver Software Restriction Policy (SRP). I Vista home versionerne hedder det “Parental Controls”.
6. Installer Antivirus (AV er i denne sammenhæng det svageste defense layer og kan betragtes som valgfrit).

Ovenstående kan sættes op på ca 10 min. Nemmere kan det da ikke blive.

Venlig hilsen
KB
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 13:31
Hej Brixen
Tusinder tak for dine oplysninger.

1 Har hentet PSI fra Secunia...........Var kun 95 % sikker (sun java Thunderbird manglede opdatering)
2 Bruger Windows firewall
3 ok
4 For svært for mig ( henter ej mærkelige/skadelig filer)
5 Ok
6 Bruger Avast

Nemt og også tak til Jesper Ravns vejledning...

MVH JANSmile

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:27
Ja, det er en glimrende vejledning, Jesper Ravn har lavet.
Du brugte vel de link i bunden af siden til udførlige vejledninger?

Jeg tror ikke nr. 5 virker, hvis du ikke også følger nr. 4 = Limited User Account, fordi Administrator-kontoen stadig kan køre programmer alle steder.

Venlig hilsen
KB
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 15:39
Hej Brixen
Ja jeg brugte de link.....Godt udført :-)
4&5 ........Hø hø nu skal jeg skrive kode før Google.dk kommer frem.......Men sikkerhed først!

(Dog kun i Explorer)
Og SECUNIA PSI er er nemt og godt program KAN VARMT ANBEFALES Clap

Link:  http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal/

MVH JAN
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af juan08 juan08 skrev:

Hø hø nu skal jeg skrive kode før Google.dk kommer frem.......Men sikkerhed først!

(Dog kun i Explorer)

Mener du at du skal skrive kode EFTER du har startet Internet Explorer, og når du går ind på google.dk?

Det skal jeg ikke. Når jeg er logget ind i Windows XP som dum bruger, skal jeg kun skrive administratorkode, hvis et program vil lave noget der kræver administrator-rettigheder.
Og dét er der ingen programmer der skal.

Venlig hilsen
KB
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 20:31
HEJSA BRIXEN
Når jeg har startet explorer og skal igang med startside (google.dk) får jeg 3 valgmuligheder....

Jeg her Password i bios opstart.......Ikke noget som hjælper en døjt hvis der kommer snavs/hacker ind i pc..... Men så er det kun mig som kan få pc igang,

Men Jeg kløjs i din Nr4 (vil jeg gætte) Men istedet  har fået tændt noget i forældre kontrol eller i sikkerhed for et eller andet sted skulle jeg skrive en kode og så gentage (ok der er 3 valgmuligheder 1 huske denne gang 2 huske websits 3 huske wabpage)
Men bruger mest Firefox.......Eller Google Chrome........Skulle også bruge Thunderbird men men der den driller (fejl 40)

MVH JAN
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 21:20
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kørte du som administrator før, og efter du fulgte Jesper Ravns vejledning, er du nu logget ind som bruger.
Hvis det er rigtigt, så skal alle de kodeord Firefox har gemt for dig tastes ind igen, for det var som Administrator du tastede dem ind. De kan ikke ses nu hvor du er bruger med et andet navn.

Hvis du kun har én konto, har du ikke gjort som der stod. Men hvis du kun vil have én konto (administrator) skal du ikke bruge den vejledning.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu