recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multi fjernbetjening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMulti fjernbetjening

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
m_nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Direkte link til dette indlæg Emne: Multi fjernbetjening
    Sendt: 21-Oktober-2009 kl. 22:53

Multi fjernbetjening - noget der virker - og hvilken?

Kan man få en multi fjernbetjening, som skulle kunne styre både en tuner og tv'et?

Jeg har et Panasonic pv60 og overvejer at købe Triax T-HD 409 VA.

Er det nogenlunde nemt at sætte sådan en fjernbetjening op?

Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-December-2008
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 07:24

Det er helt sikkert at du kan få en fjernbetjening, der kan tale med begge ting, spørgsmålene er kun hvor meget arbejde du skal lave for at få det til at virke og hvor meget du vil betale for det.

De helt billige multiufjernbetjeninger skal 'læres' op på en måde hvor du sender kommandoer til den med din originale fjernbetjening og lagre dem én ad gangen. Det tager tid, til gengæld koster fjernbetjeningen formentlig ikke så meget.

Betaler du mere, eksempelvis for en Logitech Harmony, er det sjældent nødvenditg at gennemføre den process, da Logitech har en online database med de fleste ting i. Dit fjernsyn er der helt sikkert, mens man kan søge efter din triax-boks og checke inden køb. I værste fald skal du selv 'lære' logitech kommandoerne, men chancerne er at det skal du ikke.

Vil du betale mere igen kan du købe en lille boks, der får din haromny (hvis den var stor/dyr nok i forvejen) til at køre RF istedet for IR som 'almindelige fjernbetjeninger' kører. Hvis ikke du lige ved hvad det er , er det ok, kort fortalt betyder det at du ikke behøver at pege på dit udstyr med fjernbetjeningen, når du trykker. Det betyder ikke så meget med almindelige fjernbetjeninger, men kan være rart med multifjernbetjeninger, hvis du sender flere kommendoer ad gangen (og det gør Logitech Harmony altid pga dens opbygning).

Vil du betale rigtigt meget kan du få en fjernbetjening, der kan sættes op til at styre stort set hvad som helst i dit hus, forudsat at dit hus kan finde ud af at blive fjernbtejent, det er kun dig selv, der sætter grænserne for hvor stort og voldsomt det skal være.

Vi har selv en Logitech Harmony derhjemme (model 1000 med en RF extender) og vi er vældig glade for den. Opsætningen var sådan set nem nok og til at forstå så længe jeg ville lave simple ting, mens den er lidt tung at danse med hvis man vil 'pille' ved indstillingerne. Vores RF extender betyder at vi kan have tingene stående i et lukket møbel, og det virker godt.

Der findes også andre fjernbetjeningsløsninger, der kan det samme, men dem kender jeg ikke så godt.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 07:41
Jeg vil anbefale, at man holder sig fra de allerbilligste fjernbetjeninger af typen, som kan styre 6-8 apparater, og hvor man hele tiden skal vælge hvilket apparat, man vil sende en kommando til. Det er til at blive tosset af, hvis man først skal vælge TV, når man vil skrue op for lyden, og derefter skal vælge den eksterne tuner, når man vil skifte kanal. Glemmer man det, sker der enten ingenting eller noget helt forkert.

De lidt smartere fjernbetjeninger som f.eks. Logitech Harmony fra ca. 400,- holder selv styr på, hvilke kommandoer, der skal sendes til hvilket apparat, og derfor føles det som om, man kun betjener eet samlet apparat.

Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af taalmod taalmod skrev:

Betaler du mere, eksempelvis for en Logitech Harmony, er det sjældent nødvenditg at gennemføre den process, da Logitech har en online database med de fleste ting i. Dit fjernsyn er der helt sikkert, mens man kan søge efter din triax-boks og checke inden køb. I værste fald skal du selv 'lære' logitech kommandoerne, men chancerne er at det skal du ikke.

Logitech kender ikke Triax T-HD 409 pt.; jeg måtte selv 'lære' min Harmony One kommandoerne - men det tager nu heller ikke mange minutter lige at trykke på alle knapperne én gang.

-Kent

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 08:46

Tak for de gode svar :)

Er sådan en "billig"  Harmony okay nok?

http://www.av-connection.dk/?PGr=1575&ML=462

Vi har som sagt ovennævnte tv og tuner + og en sony rdr 710 harddiskoptager og en philips kombi surround/dvd-afspiller.

Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 09:38

Jeg kender ikke modellen, men programmeringen af fjernbetjeningerne er den samme, uanset model.

Den kan ikke køre RF, men hvis ikke det er et krav for dig, er der heller ingen grund til at betale for det.

Til top
tfhansen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Februar-2007
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 10:02

Jeg har den billige Harmony som du linker til. Den fungerer perfekt (efter lidt opsætning).

Jeg har samme TV og Hardiskoptager som dig.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 15:32

Hvad er RF?

tfhansen, det lyder godt :)

Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 16:12

RF er radio, som 895+ kan køre med en extender, i modsætning til IR, som er infrarød.

'normale' fjernbetjeninger kører IR. Dem skal man pege mod det, man vil betjene, og det fungere ofte fint og uden problemer.

RF kan være nyttigt, hvis du vil gemme tingene væk i et skab eller lignende, for IR er nu engang bare ikke egnet til at skyde igennem 2cm spånplade. Det kan RF derimod uden problemer (og vægge også, nu vi er igang), derfor kan det for nogle (som os derhjemme) være en god idé at overveje om det er noget, man gerne vil have muligheden for.

Da jeg aldrig har kørt harmony på IR ved jeg ikke om opstart af aktiviteter kan give noget bøvl, jeg kunne forestille mig at det engang imellem kan være lidt træls, mens man venter på at den får startet forstærker + tv + dvd op, men jeg ved det ikke. Det må der være nogle andre, der kan oplyse om.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 18:30
De infrarøde modeller kan ganske rigtigt være lidt træls at vente på. De kan bruge 10-20 sekunder på at fyre en række kommandoer af. Hvis man ikke vil sidde med fjernbetjeningen i hånden så længe, skal man i hvert fald tænke over, hvor man lægger den.

Vi har en 555 (kan anbefales over 525, hvis man gerne vil have Mute-knap og Prev-knap til hurtigt skift frem og tilbage mellem to TV-kanaler). Når vi tænder for TV'et foregår det sådan her:

Tryk på knappen "Watch TV".
Tænd-kommando sendes øjeblikkeligt til TV.
5-10 sekunders pause, mens fjernbetjeningen venter på, at TV bliver klar til yderligere kommandoer.
Kommando for valg af input sendes til TV.
1-2 sekunders pause.
Tænd-kommando sendes til receiver.
5-10 sekunders pause, mens fjernbetjeningen venter på, at receiver bliver klar til yderligere kommandoer.
Kommando for valg af input sendes til receiver.

Det er jo meget smart, at den holder disse pauser. Jeg fatter bare ikke, hvorfor den ikke starter med at tænde begge apparater, så man kan nøjes med een fælles pause, hvor begge apparater står og bliver klar til næste kommando. Det kan muligvis ændres i opsætningen, men sidst jeg kiggede, fandt jeg ikke nogen indlysende løsning. Jeg kunne ændre på pausernes længde, men ikke på rækkefølgen af kommandoerne.

Redigeret af Allan Olesen - 22-Oktober-2009 kl. 18:32
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 20:42

Jeg lærte så lige, at en multi remote åbenbart kan kodes til at sætte flere ting i gang - ud fra det, som jeg læste i sidste indlæg og denne anmeldelse, som jeg fandt: http://www.tweakup.dk/article/858/dk/

Nu blev jeg mere overbevist om, at sådan en må jeg eje. Da det dog "kun" er til tænd/sluk, skrue op/ned, kode optager, så er det vist fint med denne Logitech Harmony 525. Da det hele står fremme, så behøver jeg vist ikke RF.

Jeg har dog lige læst en anmeldelse af 555, så det bliver nok den i stedet:
http://www.tweakup.dk/article/926/dk/

Lys i tastaturet + de ekstra 2 knapper, som Allan skrev om, er jo godt at ha.

I anmeldelsen kritiserer man remoten i fht. text-tv - men det kan jo være forbedret meget siden da (18.08.06) - Er det okay at bruge text-tv nu? (jeg er nemlig flittig bruger af ttv) 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 00:20
Jeg har ikke haft problemer med Tekst-TV på Sony W4000. Fjernbetjeningen har ikke en dedikeret Tekst-TV-knap, men det er let at tilføje funktionen til en vilkårlig knap eller til menuen.

Jeg var ikke klar over, at en 525 ikke har lys. Så får man jo endnu mere for den lille prisforskel op til 555.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu