recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multimedie distribution
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMultimedie distribution

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

DRM står jo også for Digital Rights Management, Jesper. Så det er nok ikke helt skudt ved siden af


Jo, men det erklærede mål er at forhindre kopiering (som typisk foregår uden for den normale afspilningsform), ikke at tvinge brugerne over på en bestemt afspilningsplatform. I praksis fungerer det nærmest omvendt. Kopiering sker uhindret, men de betalende kunder udsættes for restriktioner.

Det er i kraft af krypteringen (DRM) at man kan gennemtvinge et krav om at alle DVD afspillere skal nægte at udføre visse ordrer, f.eks. skippe reklamer. For at få adgang til at dekryptere og afspille, skal producenten indgå en licensaftale der indeholder en masse krav, f.eks. at fast-forward og chapter-skip skal disables i visse situationer.


Redigeret af JesperLund - 03-Marts-2009 kl. 17:51
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 20:43

Hvilken løsningen vil jeg kunne distribuere mine billeder, cd´ere (som ikke er kopisikret) og distribuere mit tv-signal (optagelserne bliver indenfor hjemmets fire vægge)?

 

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 10:56

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

DRM står jo også for Digital Rights Management, Jesper. Så det er nok ikke helt skudt ved siden af


Jo, men det erklærede mål er at forhindre kopiering

Det er den officielle forklaring. Den rigtige er at give ophaveren eller distributøren fuld kontrol over, hvor og hvorledes værket afspilles. Tag f.eks Yousee´s PLAY, der er alt musik med DRM og kan i realiteten kun afspilles fra den computer de er hentet fra. Det er den kontrol som gør DRM interessant for ophaveren, og et marridt for forbrugerne. Der havde egentlig ikke være noget galt i at lave en DRM Yousee laver en aftale med en producent af MP3 afspiller, der får lagt DRM ind, og man ville i såfald kunne kopiere og afspille musik hentet via Yousee´s PLAY over på lige præcis denne afspiller. Det giver monopol ligende tilstande og tvinger forbrugerne over på bestemte mærker/modeller af udstyr. Bestemt ikke en ønsketænkning for forbrugerne.

Kopiering som sådan er egentlig ikke interessant. Det interessante er, at kunne styre forbrugerne.

 

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hvilken løsningen vil jeg kunne distribuere mine billeder, cd´ere (som ikke er kopisikret) og distribuere mit tv-signal (optagelserne bliver indenfor hjemmets fire vægge)?

En UPNP kompatible media afspiller, som kan tage det format som du har gemt dine TV optagelser i.

Mht. billede og lyd er der som regl ingen problemer, og det kræver ikke det helt store. Problemerne opstår, når du vil have optaget tv/filbaseret film med.

Det bedste du kan gøre (efter min mening) det er at holde dig til gængse formater. Dvs. dine optagelser skal være MPEG2 format. Dette format kan stort set alle media afspillere tage.

Hvordan du så får optagelserne fra din lageringsenhed til dit display/TV, det er næste nød der skal knækkes. Kabling er klart at foretrække, specielt hvis det er store (HD format) optagelser som skal afspilles. Er det "bare" almindelig SD format i en DVD ligende kvalitet, så kan et trådløst netværk oftest være løsningen. Her ville jeg dog gå efter et Draft-N (300mbit) netværk som kører på 5GhZ frekvensen.
Hvis afstanden er kort og der ikke er for meget der generer, så kan et 54mbit trådløst netværk også gøre det. Det benytter jeg selv derhjemme (har dog også 300mbit), og ungerne streamer film fra min NAS server i den anden ende af huset.

Hvis det er selve Tv signalet du vil have igennem fra eksempelvis dit Media Center, så er du nødt til at have en computer den anden ende (og dermed kører noget server/klient TV software) eller benytte en extender sammen med VMC (Vista Media Center). Sidstnævnt kører faktisk temmelig godt med Linksys´s Extendere. Disse kan også vise billeder og afspille musik fra dit Media Center.

 

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der havde egentlig ikke være noget galt i at lave en DRM Yousee laver en aftale med en producent af MP3 afspiller, der får lagt DRM ind, og man ville i såfald kunne kopiere og afspille musik hentet via Yousee´s PLAY over på lige præcis denne afspiller.


Well, der er det "lille" problem at .mp3 containeren ikke understøtter DRM modsat .wmv og .aac containerne..

Musik og DRM er en død sild, så hvorfor bruge tiden på PLAY når der er andre løsninger?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:28

Nu var MP3 formatet ment i sådan overført betydning. Det kunne være et hvilket som helst andet format, bare det er understøttet af PLAY og afspilleren. PLAY´s problem er jo netop, at brugerne kan hente musikken, men kun afspille på lige præcis den computer de benytter til at hente musikken med.

 

Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis det er selve Tv signalet du vil have igennem fra eksempelvis dit Media Center, så er du nødt til at have en computer den anden ende (og dermed kører noget server/klient TV software) eller benytte en extender sammen med VMC (Vista Media Center). Sidstnævnt kører faktisk temmelig godt med Linksys´s Extendere. Disse kan også vise billeder og afspille musik fra dit Media Center.

Det er tv-delen jeg er mest i tvivl om Jeg har kigget på Linksys Extendere, og tror det er det bedste bud på en god extender.

Kan man gøre det samme på en extender som en pc med Windows Media Center?

Hvilket tv-kort skal jeg bruge til en server? Jeg har digital tv fra Yousee. Kan man kun se/optage en kanal af gangen? Eller er der flere kanaler til rådighed med et digital tv-kort?

 



Redigeret af nph12 - 04-Marts-2009 kl. 17:56
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 11:01

Mit media center har et FloppyDTV kort og et hauppage 500MCE (dual tuner). Jeg mener jeg testede det med dual tuner kortet, og der kunne jeg se og optage et program på extenderen mens media centeret viste en anden kanal.

Det samme burde være muligt, hvis man f.eks har 2 * FloppyDTV eller anden slags (dual tuner).

Det som imponerede mig mest med extenderen, det var den hurtige og nemme måde at gøre tingene på, specielt omkring tuneren. Og det hele blev kørt på et Draft-N trådløst netværk, hvor extenderen bla. også blev presset til at vise HD film.

Det som irreterede mig derimod, det var at jeg ikke kunne afspille mine rippede film. I selve media centeret (altså det som tilsvarende vil være din server), der ligger mine film på netværksdrev. Disse var, påtrods af de er mappet i Media centeret, ikke tilgængelige via extenderen. Det overraskede mig rigtig meget, da jeg havde forventet, at mapperne i media centeret også ville være tilgengængelig på extenderen.

Jeg fik efterfølgende at vide, at man skal bruge sin extender til at logge ind på sin NAS (i mit tilfælde er det min NAS som har alle mine medie filer). Den procedure er rimelig nem, men tiden løb fra mig, så jeg fik det aldrig testet.
Jeg mener dog grundlæggende, at de samme mapper man har i media centeret, de skal/bør også være tilgengængelige på extenderen, ellers kan det nærmest være ligegyldigt.

 

Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der havde egentlig ikke være noget galt i at lave en DRM Yousee laver en aftale med en producent af MP3 afspiller, der får lagt DRM ind, og man ville i såfald kunne kopiere og afspille musik hentet via Yousee´s PLAY over på lige præcis denne afspiller.


Well, der er det "lille" problem at .mp3 containeren ikke understøtter DRM modsat .wmv og .aac containerne..

Musik og DRM er en død sild, så hvorfor bruge tiden på PLAY når der er andre løsninger?


Fordi sådan nogen som jeg har et TDC internet abonnement uagtet PLAY, og så kan vi jo lige så godt udnytte den "gratis" musik.

Er DRM inficeret PLAY musik optimal, nej selvfølgelig ikke.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2009 kl. 12:59
Er der ikke noget med, at man kan se/optage flere kanaler, hvis kanalerne er indenfor samme MUX (dog ved jeg ikke lige, hvad MUX er)
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2009 kl. 15:53

Hvordan virker en extender helt præcis? Er brugerinterfacet på en extender det samme som MCE?

Er ens extender ligeglad med om man kører MCE, Medieportal eller et helt andet medie center program på sin server/host pc?

Man man bruge Medie portal TV server sammen med MCE og få det til at spille samme med ens extender?



Redigeret af nph12 - 08-Marts-2009 kl. 18:07
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2009 kl. 20:18
Jeg kan ikke huske præcist hvordan det fungerede, men jeg læste engang en eller anden artikel om at VLC skulle kunne agere streaming server på "recorder" maskinen og så kunne modtage signalet via upnp eller lignende en "klient" maskine. (som ikke nødvendigvis er extender!) MEN det er sg nok den letteste ting bare at bruge MS løsningen. Det virker i hvert fald. Se eventuelt de "show us your home" videoer her http://www.on10.net/Search/Default.aspx?Term=cribs
Det er MS medarbejdere der viser deres udgaver af mediecenter extendere. (og der er nogle seriøse hw setups!! :-) ) Se især den med hakan olsson han er tidligere lydtekniker og har et seriøst hjemmebif setup! :-)



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu