Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
nph12
Guld medlem
Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
|
Emne: Multimedie indhold på flere platforme Sendt: 22-December-2010 kl. 11:03 |
Hej
Jeg sidder og tænker på, hvordan man kan samle alle husstandens multimedier, så de kan tilgås fra forskellige platforme?
Hvilke filformater skal man gemme ens multimedier i (billeder, musik, video, film og tv-optagelse) , så de kan ses på alle platforme? Multimedierne skal gemmes i et format, hvor det ikke går ud over kvaliteten.
Hvordan laver man et setup, hvor man er muligt at tilgå internet, rss feed, podcast, billeder, musik, video, film og tv-optagelser fra forskellige platforme (tv og smartphones mv.)?
Hvis det er nogen her på recordere.dk som er igang eller allerede har et setup som kan håndtere ovenstående, så vil jeg meget gerne høre mere om jeres løsning:-) Hvilke formater gemmer I jeres multimedier i? Hvordan ser jeres setup ud - hvad bruger I til backend og frontend?
|
 |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 12:46 |
Spørgsmålet er hvor relevant det er at ville have tingene "multiplatform"?
Jeg har en htpc sluttet til mit tv. På den kan jeg se film, tvoptagelser, høre musik, se billeder og surfe på nettet. Men jeg kunne aldrig drømme om at surfe på nettet via htpc'en, dels står teksten på websider ikke nær så tydeligt på tv'et som på en computer monitor og så er det også møgbøvlet atsurfe fra en fjernbetjening. Det giver bare langt, langt mere kvalitet i surfingen at tænde den bærbare - lækker skærm, nem betjening med mus og taster, meget bedre oplevelse.
Det samme gælder at se billeder. De står bare meget tydeligere på min computer skærm end på mit plasma tv og igen er mulighederne for at manøvrere rundt i billedsamlingen langt bedre end på min htpc. Men okay, hvis man er typen der laver "lysbilledaften" for hele den pukkelryggede kan jeg godt se pointen i at kunne vise det på det store tv i stuen.
Musikken kan min htpc også klare, men jeg synes det er noget bøvl at skulle fyre op for 50" plasma for at skifte musiknummer, så til musikken har jeg et sonos system.
Det min htpc plus tv gør rigtigt, rigtigt godt er at vise film og tv optagelser.
På min bærbare kan jeg også se film, tvoptagelser, høre musik, se billeder og surfe på nettet. Surf og billeder gør den rigtigt godt. Musikken lider under et dårligt lydkort og sølle højttalere, så musik lader jeg sonos og stereoanlæget i stuen om. Min bærbare kan også vise film og tv optagelser, men det er sjældent brugt da skærmen er ret lille og det er altså federe at se film på det store tv.
Bærbar musik fungerer rigtigt fint på ipod touch, men selv om sådan en også kan surf og billeder bliver det hurtigt lidt sølle på så lille en skærm. Det er muligt det kan sættes op så man kan se film og tv optagelser på sådan en mikroskopisk 4" skærm, men er der reelt nogen der gider sidde med øjnene klistret til så lille en skærm i en films varighed?
Jeg synes ikke "multiplatform der kan det hele" giver meget mening. De forskellige platforme har stærke og svage sider, så det giver meget mere mening at bruge forskellige løsninger til de forskellige platforme, så hver platform kommer bedst til sin ret til det den er god til.
Det eneste samlede jeg har er en NAS der opbevarer film, tv optagelser og musik, men mine platforme bruger tingene forskelligt.
|
 |
nph12
Guld medlem
|
Sendt: 22-December-2010 kl. 23:00 |
Tusind tak for dit svar. Du har nogle gode pointer, og er helt enig med dig, at de forskellige platforme har deres stærke og svage sider, men synes også at det kommer meget af på situationen.
Vi kan hurtige blive enig om, at hver medie har en primær platform, men nogle gange giver det også meget god mening, at afvikle det fra en sekundær platform. Mit spørgsmål er i høj grad et spørgsmål om, hvordan man kan lave integration mellem de forskellige platforme.
Omdrejningspunktet som jeg forstår det er enten en NAS eller en server, hvor man kan tilgå ens multimedier. Hvilken NAS har du? Og hvilke filformater bruger du til dine multimedier?
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 23-December-2010 kl. 00:15 |
nph12 skrev:
Omdrejningspunktet som jeg forstår det er enten en NAS eller en server, hvor man kan tilgå ens multimedier. Hvilken NAS har du? Og hvilke filformater bruger du til dine multimedier? |
Min NAS er hjemmebygget fætter baseret på Ubuntu's serversoftware. Hvad angår filformater ligger mine optagede tv udsendelser i .ts formatet, det er den rå transport stream som den bliver udsendt fra tv stationerne. Fordelen ved at gemme i det format er, at det ikke kræver cpukraft af betydning, der skal ikke modificeret noget som helst, blot skrives til en fil på disken. Mine dvd'er har jeg rippet tabsfrit og pakket i .mkv containers med programmet makemkv. CD'erne er rippet tabsfrit i .flac formatet. Hvis du har apple udstyr kan det være en ide at bruge .alac istedet, det er apple's svar på et tabsfrit musikformat. Derudover har jeg faktisk også min musik liggende som 320 kbit mp3, idet det giver mig mulighed for at have hele pladesamlingen med på min transportable musikafspiller i stedet for lige under halvdelen. Mine .ts og .mkv'er afspiller jeg med programmet xbmc på min htpc. Vælger jeg istedet at se udsendelserne på min bærbare sker det for det meste med media player classic home cinema (mpc-hc). Xbmc egner sig godt til navigation med fjernbetjening på en stor skærm, der er store, tydelige ikoner og den slags. På pc'en synes jeg det er nemmere med mpc-hc fordi det er nemt at styre med musen, det minder om alle andre windows programmer på måden man styrer. Musikken i stuen spiller .flac via et sonos system, det er dejligt brugvenligt og betjenes (her hos mig) fra en ipod touch. Min transportable musikafspiller er en Sansa Fuze og menuerne på den minder temmeligt meget om sonos'en, hvilket bare er herligt når jeg nu er vant til det.. Der er altså ikke nogen overordnet rød tråd i betjeningen og de programmer der bruges. Jeg vil dog sige, at hvis jeg på et tidspunkt skal have htpc i flere værelser vil jeg vælge xbmc igen for at opnå en homogenitet i betjeningen.
|
 |
nph12
Guld medlem
|
Sendt: 23-December-2010 kl. 14:24 |
strandvasker skrev:
Hvad angår filformater ligger mine optagede tv udsendelser i .ts formatet, det er den rå transport stream som den bliver udsendt fra tv stationerne. Fordelen ved at gemme i det format er, at det ikke kræver cpukraft af betydning, der skal ikke modificeret noget som helst, blot skrives til en fil på disken.
|
OK. Hvilket program bruger du til at optage TV-udsendelser med?
|
 |
strandvasker
Guld medlem
|
Sendt: 23-December-2010 kl. 19:20 |
nph12 skrev:
OK. Hvilket program bruger du til at optage TV-udsendelser med? |
Det gør jeg med dvbviewer's recording service, et no-nonsence program der gemmer sig i baggrunden, laver en webside jeg kan bestille optagelser på og sørger for at skovle det bestilte hjem fra mine tunere. Som tunere bruger jeg en hdhomerun. Programmet kræver stortset intet af maskinen der skal trække det, jeg har det kørende på en slatten netbook her. Dybest set er der jo kun tale om en kopieringsopgave, den tager de digitale pakker fra antennen og lagrer dem umodificeret på NAS'en..
|
 |
nph12
Guld medlem
|
Sendt: 30-December-2010 kl. 19:38 |
Tusind tak for dine input, strandvasker.
Jeg har googlet og har været lidt omkring:
Tversity (transcoding)
ffdshow (div. codecs)
Air video og Airplayer (streaming til Apple enheder)
Eyetv3 (dog kun til mac, men det kunne være at der kom en windows version en dag)
Udover dine gode input samt de nævnte programmer, så burde det være muligt at lave den løsning som jeg efterspørger. Jeg prøver med en ting af gangen, og bygger på hen af vejen (så det understøtter de enheder som jeg reelt bruger).
Den største udfordring, som jeg ser det, er hvor jeg ripper min filmsamling. MKV filer virker fint, når de afspilles lokalt, men streaming er det et problem, da underteksterne ikke vises. Hvordan ripper man ens filmsamling, så man bibeholder den oprindelige kvalitet samt at filmen kan afspilles lokalt og kan streames med undertekster?
Godt nytår 
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 30-December-2010 kl. 20:39 |
ved at hardcode undertekster - det er desværre den eneste sikre måde da der findes forskellige måder at have subtitles på. desværre er det ofte enten eller med modtageenhederne. så den ene modtager kan understøtte en ting, mens en anden kun understøtter den anden metode. dermed er der kun at man "brænder" dem hardcoded på selve billedet. det virker ALTID! :-) ps3 media server og tversity skulle vist være nogle af de bedste streaming servere. de kan også transcode indhold såfremt der er flere forskellige former for indhold - OG hvis der er nok processorkraft til det.(nødvendigt hvis det skal ud på mobile platforme!)
|
 |
nph12
Guld medlem
|
Sendt: 02-Januar-2011 kl. 11:53 |
Håber alle er kommet godt ind i det nye år
Hardcode undertekster kunne også være en mulighed. Hvordan ripper man en DVD eller Bluray, hvor man beholder så meget af den oprindelige kvalitet? Hvilket format skal man rippe til? Gode erfaringer efterlyses.
|
 |
ceefive
Super bruger
Oprettet: 05-Juni-2007
Point: 258
|
Sendt: 02-Januar-2011 kl. 12:30 |
Jeg synes altså det er brand ærgeligt at rippe og konvertere hardcode m.v. for at supportere diverse afspillere. I min optik er den bedste løsning at Rippe med bedst mulig bevaring af kvalitet og funktioner (fjerner dog gerne Finsk audio mv.)
En stor NAS, et godt netværk og så kan enheder tilkoblet netværket afspille derfra.
Der hvor man ikke kan/vil supportere direkte afspilning så må der en enhed til. f.eks. PCH-C200.
Kombineret med en SlingBox kan du jo nyde film via PCH på din iPad/phone, Android m.m.
Har selv en Slingbox der streamer fra PCH eller min Selector til diverse tablet-enheder. Så kan man gå rundt i haven og følge med i en fodboldkamp via intranettet.
Eneste ulempe er at det kun er een enhed ad gangen der kan kigge med på den måde - men der er såvidt jeg ved nye enheder på markedet der kan håndtere flere connections på samme til på et intranet.
En ekstra fordel er at jeg har adgang til hele molevitten fra internettet så alt virker også når jeg sidder i bilen eller et hotel ude i verdenen. Holder løsningen for mig selv - for hvis konen pludselig vil have samme mulighed - ja så bliver der desværre kamp om "retten" til SlingBoxen :)
CeeFive
|
 |
nph12
Guld medlem
|
Sendt: 02-Januar-2011 kl. 14:26 |
ceefive skrev:
Jeg synes altså det er brand ærgeligt at rippe og konvertere hardcode m.v. for at supportere diverse afspillere. I min optik er den bedste løsning at Rippe med bedst mulig bevaring af kvalitet og funktioner (fjerner dog gerne Finsk audio mv.)
En stor NAS, et godt netværk og så kan enheder tilkoblet netværket afspille derfra.
Der hvor man ikke kan/vil supportere direkte afspilning så må der en enhed til. f.eks. PCH-C200.
Kombineret med en SlingBox kan du jo nyde film via PCH på din iPad/phone, Android m.m.
Har selv en Slingbox der streamer fra PCH eller min Selector til diverse tablet-enheder. Så kan man gå rundt i haven og følge med i en fodboldkamp via intranettet.
Eneste ulempe er at det kun er een enhed ad gangen der kan kigge med på den måde - men der er såvidt jeg ved nye enheder på markedet der kan håndtere flere connections på samme til på et intranet.
En ekstra fordel er at jeg har adgang til hele molevitten fra internettet så alt virker også når jeg sidder i bilen eller et hotel ude i verdenen. Holder løsningen for mig selv - for hvis konen pludselig vil have samme mulighed - ja så bliver der desværre kamp om "retten" til SlingBoxen :)
CeeFive |
Det lyder sgu interessant  Hvordan ripper du dine film?
Slingbox har jeg hørt om, men kender ikke det store til boksen. At tilslutte Slingbox til ens Selector, så man kan se indholdet på div. tablet-enheder, er en mulighed jeg ikke selv havde tænkt på - lyder som en god løsning 
|
 |
ceefive
Super bruger
Oprettet: 05-Juni-2007
Point: 258
|
Sendt: 02-Januar-2011 kl. 15:36 |
Jeg bruger AnyDVD-HD til at rippe mine BD film. Det fylder ca 40Gb f.eks. for Avatar. PCH-c200 afspiller over nettet til alteret i stuen, eller via en HD-recorder og en modulator ud til øvrige TV i huset eller videre til SlingBoxen. Teknisk set kan jeg se filmen på min iPhone hvis man nu gider det :) Muligheden er der....
Bruger mest Slingbox til at se TV på mine SmartPhones eller en Samsung Galaxy. Så kan jeg se Nyheder på køkkenbordet mens jeg laver mad og er der en af ungerne der VIL se et børneprogram når vi har middagen klar på terassen - ja så kan hun se det ved bordet. Man kan sidde i fred på tønden for sig selv og følge med i den Champ-League kamp der kører mens konen vil have der skal ordnes vasketøj :) - det virker sgu godt
|
 |