recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multiple tuners med mere...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMultiple tuners med mere...

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 11:12

PS! Der er også denneher, hvor DR1 og DR2 hedder 4:3:

https://portal.yousee.dk/additionalweb/listChannelInfo/subNe tId/101/.2

Mvh.

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 11:32
Det er de analyse frekvenser, du skal bruge de digitale som her.
Til MCE skal du bruge en konverteringstabel, da MS har lidt andet system til frekvenser. Men jeg bruger ikke MCE så en anden må hjælpe dig.
Den Ben
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 12:20

Mange tak - jeg browser lige forummet for det dér konverteringsprut.

Mvh.

Til top
calun Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2005
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2009 kl. 22:12

Oprindeligt skrevet af Crockie Crockie skrev:

Ang. tunere, ja, det kan du godt. Jeg har selv 2 x hauppauge pvr-500 (4 tunere). Hvis du har tænkt dig at bruge MCE/VMC er der et eller andet program du skal først skal køre for at aktivere >2 tunere.
Ja, de kan optage hver deres kanal på samme tid.
HDMI->TV - Jep, helt sikkert!

Lige lidt opfølgende:

1. Kan man få ét kort med tre analoge tunere ?
2. Kan Media Center håndtere dette kort med tre tunere ?
3. Hvordan fungerer det i praksis, hvis man nu fx skal optage fra DR, TV2 og TV3 på samme tid, vælger Windows så bare en ledig tuner ?
4. Er der en samlet liste over de timere man har sat til optagelser ?
5. Får man en advarsel hvis man sætter flere timere, end der er tunere til ?

Igen, mange tak!

Carsten

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 07:04
1.Nej 4x FTA DVB-TBlackgold kortet er højeste antal tunere på ét kort..Men det er digitalt. Til analogt er Dual Tuner største antal du kan finde én tuner(Hauppauge PVR-500, Vistaview Saber Dual) For din egen skyld: Køb en Digital Tuner...
Hvis du vil spare lidt kan du nøjes med i første omgang at købe et Stk FloppyDTV DVB-C + Viaccess CAM, og så supplere med en billig DVB-T tuner(Sidstnævnte så kan håndtere de gratis og ukrypterede kanaler og FloppyDTV'en de krypterede.) I øvrigt burde du kunne få en Floppdtv tuner og et Smit Viaccess cam hos DVBShop.net for 1500kr inc porto.

2. Udelukket ift første. Men MCE kan håndtere 4 Tunere af samme slags. Dvs det må godt være af forskellig fabrikat, men skal enten være af typen DVB-T eller ANALOG, ANALOG STB, eller ATSC. (Af forskellig slags hvis du har TVPACK på. Dvs Analogt, DVB-S, DVB-T(DVB-C iform af emuleret DVB-T med FloppyDTV) kan blandes.) Med et par tweaks, kan MCE håndtere flere tunere.... Hvis et tvkort har flere tunere onboard optræder tvkortet som flere tunere(tvkort) i device manager og også i MCE.

3. Ja, en som kan tune kanalen og som ikke er i gang med noget andet. (Med TVpack, kan man dog bestemme hvilke tunere skal håndtere hvilke kanaler)

4. Ja, der er et Menupunkt der hedder Scheduled Recordings, her vil alle planlagte optagelser være at finde. De kan her slettes og finjusteres(Serie optagelse settings osv)

5. Ja, så får du et Udråbstegn ved den planlagte optagelse i scheduled recordings menuen.(Hvis ikke du så gør noget ved dette optages den udsendelse som starter først eller er planlagt først)

Redigeret af Patriarken - 11-Marts-2009 kl. 07:32
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
calun Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 07:55

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

1.Nej 4x FTA DVB-TBlackgold kortet er højeste antal tunere på ét kort..Men det er digitalt. Til analogt er Dual Tuner største antal du kan finde én tuner(Hauppauge PVR-500, Vistaview Saber Dual) For din egen skyld: Køb en Digital Tuner...
Hvis du vil spare lidt kan du nøjes med i første omgang at købe et Stk FloppyDTV DVB-C + Viaccess CAM, og så supplere med en billig DVB-T tuner(Sidstnævnte så kan håndtere de gratis og ukrypterede kanaler og FloppyDTV'en de krypterede.) I øvrigt burde du kunne få en Floppdtv tuner og et Smit Viaccess cam hos DVBShop.net for 1500kr inc porto.

2. Udelukket ift første. Men MCE kan håndtere 4 Tunere af samme slags. Dvs det må godt være af forskellig fabrikat, men skal enten være af typen DVB-T eller ANALOG, ANALOG STB, eller ATSC. (Af forskellig slags hvis du har TVPACK på. Dvs Analogt, DVB-S, DVB-T(DVB-C iform af emuleret DVB-T med FloppyDTV) kan blandes.) Med et par tweaks, kan MCE håndtere flere tunere.... Hvis et tvkort har flere tunere onboard optræder tvkortet som flere tunere(tvkort) i device manager og også i MCE.

Tak for et supergodt svar, du/I ved sørme hvad I har med at gøre :-). Lige et par opfølgende spørgsmål:

1. Du anbefaler digitalt, hvorfor ?
2. Jeg har Yousee fuldpakke, kan man købe noget grej der kan bruge det digitale signal herfra, uden at man skal have det "SIM-kort" i HTPC ?
3. Hvad med HD, min Yousee boks viser jo HD nu, vil jeg stadig kunne se det fremover (med andre ord, kan en HTPC erstatte min Yousee boks) ?
4. Hvad med lyden, kan den trækkes ud med både et phono- og optiskkabel og vil alle lydformaterne være OK ?
5. Der var en der skrev at harddisken arbejder hårdt når man optager mere end et program, kan det overhovedet lade sig gøre at optage tre programmer ?
6. Er der nogen overvejelser man skal gøre sig om strømforbrug ?

Jeg er selvfølgelig ikke ved at bygge en rumraket, men om det er kr. 500,- mere eller mindre gør ikke så meget, jeg vil gerne have den rigtige løsning fra starten (hader at pille i det, det skal bare køre :-)). Jeg er dog ikke interesseret i DVB-T, jeg har ikke gode erfaringer hermed.

Måske jeg lige skylder alle en forklaring på hvad det egentligt er jeg gerne vil :-):

1. Jeg vil gerne have mulighed for at optage fra tre kanaler på én gang. Fx DR1, TV og TV3 (analogt er OK, men kan de være digitalt via DVB-C, ville det da være bedre).
2. Jeg har aldrig optaget noget fra min Yousee-boks, men det ville da være fedt at kunne optage i HD.
3. Lyden skal kunne trækkes over i min forstærker, så jeg har alle surround-formaterne i behold.
4. Jeg skal selvfølgelig kunne se mine HD-kanaler fremover.

Jeg tror det var det for nu, indtil videre skal I alle have mange tak.

Carsten

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 12:02
1. Billedekvaliteten på analogt er generelt dårlig. Dertil kommer at en analog tvtuner til MCE, modtager det analoge signal, hvorefter signalet behandles af en onboard MPEG2 ENCODER hvorefter signalet sendes til en MPEG2 Decoder og endeligt til dit grafikkort. MPEG2 encoderens beskaffenhed og antennesignalets kvalitet er to virkelig svære led i kæden. For det første håndterer MPEG2 ikke motion(Bevægelse i billedet) særligt godt. Og da din MPEG2 stream laves udfra en måske tvivlsom analog kilde, ja så bliver din efterfølgende MPEG2 stream endnu dårligere end hvis du havde kørt det relativt dårlige analoge signal direkt i et fjernsyn. Dette fordi at MPEG2 encoderen ikke ved om der er tale om bevægelse i billedet eller om antennestøj. Dette medfører at du får et mudret billede med pga Motion blur osv introduceret af encoderen. Dertil kommer desuden at din MPEG2 stream nu skal dekodes og fremvises, og ved dekodning sker der en yderligere behandling af billedet.
Med digitalt, modtager du en færdig MPEG2 strøm, og den skal bare dekodes...Ingen antennestøj ingen encoding, billedet bliver ligesågodt som på din Youseebox, og i mange tilfælde bedre.(Moderne grafikkort  skallerer overlegent ift mange STB'ere.)

2. Ja du kan købe et analogt tvkort med s-video indgang, og så kan MCE skifte kanal på din Youseeboks via såkaldt IR blasters. Derpå optager de analoge TV kort det billede der sendes fra din Yousee boks. Denne løsning er klodset, og ikke til at leve med i praksis. Dog skal det siges at den traditionelle vej med dette setup er blevet forbedret betragteligt dersom Hauppauge nu kan levere en Analog Tuner med Blasters der understøtter HD via onboard component in og som kan encode i Hardware til h.264. Løsningen kræver dog thirdparty plugins som Dvblogic. Løsningerne af denne vej er og bliver klodset og skal ses som "a last resort" hvis du spørger mig. Desuden er det i udgangspunktet tabte penge både at skulle have en STB og en HTPC til at håndtere én kanal.

3. Ja en HTPC, med FloppyDTV + Viaccess CAM kan fuldstændigt erstatte din Youseebox....Eneste du skal Er at installere Vista med TVPACK et par patches og hacks. Derpå sætter du smartcarded i din Floppydtv. Så er du good to go.

4. Lyden kobles fra HTPC over i relevant udstyr.

5. Ja, det kan sagtens lade sig gøre. en moderne harddisk kan teoretisk klare meget mere end 100Megabyte i sekunded. Det er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt rigeligt til tre eller ti optagelser på samme tid.

6. Mjae, det er et prioriteringsspørgsmål. Jeg bruger meget tid på computere og vil gerne betale for at have noget kraftfuldt grej og det bruger jo lidt ekstra strøm. Men for billige penge kan man godt lave noget strømbesparende. Men der er der mange her på forummet der går meget mere op i end mig.

Min Vista MCE box kører 24/7 laver fx følgende:
  • Windows Media Center i min Stue
  • TV server til XBOX360 og Linksys DMA 2100 ekstendere
  • Virtuel WHS, Storage, Backup og MyMovies til husstanden
  • Webserver
  • FTPserver
  • Printserver
  • IR-Server for husstanden
  • Kan afvikle spil hvis det skal være(Har en e 6300@2.4ghz og et gt8600)

Den bruger vel i mellem 90-110 watt, men det er ok for mig, med den funktionalitet jeg får.

Jeg har flere gange sagt at hvis jeg skulle bygge noget billigt som kan det meste af det man måtte efterspørge af et Medie center i et moderne hjem så ville det komme til at se sådan her ud:

Hardware:
ASUS M3N78-EM 590KR (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support)
Athlon X2 4850e 431kr( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC)
Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 702kr
PioneerBDC-202BK 782kr BD-R + DVDbrænder
Antec VERIS Fusion Remote Black 1107kr(Her kan du spare lidt, men der er indbygget ir modtager i dette kabinet)
Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 220kr
DE FloppyDTV DVB-C x 2 2500kr(Hos DVBshop)
Viaccess CAM by SMIT x 2 580kr(Hos DVBshop)
Logitech Harmony 525 x 2 762kr(En af dem kan spares væk)
LINKSYS Media Center Extender DMA2100 1058kr(Kan spares væk hvis ingen multirum)

Software:
Microsoft Windows Vista Ultimate w/SP1 1299kr
Arcsoft TotalMedia Theater 400 kr

I alt 10436kr

For Dualtuner, Bluray(med 7.1lyd LPCM), Multirum (to universalremotes og en Linksys Extender så du kan få MCE/Digitalt TV i soveværelset også) 1 GB harddisk, 2 GB ram.

Redigeret af Patriarken - 11-Marts-2009 kl. 12:49
Mit Setup
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 14:44

Hardware:
ASUS M3N78-EM 590KR (Nforce 8300 med LPCM 7.1 og onboard GFX med HDMI og Full HD support)
Athlon X2 4850e 431kr( Prisbillig og strømbesparende CPU der er tilstrækkelig til en HTPC)
Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB 702kr
PioneerBDC-202BK 782kr BD-R + DVDbrænder
Antec VERIS Fusion Remote Black 1107kr(Her kan du spare lidt, men der er indbygget ir modtager i dette kabinet)
Kingston ValueRAM 2 x 1 GB 220kr

Hvor mange watt tror du sådan en fætter ville konsumere?

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 15:02
Vil tro omkring 70- 90watt, har dog ikke målt det.
Mit Setup
Til top
calun Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 22:41

3. Ja en HTPC, med FloppyDTV + Viaccess CAM kan fuldstændigt erstatte din Youseebox....Eneste du skal Er at installere Vista med TVPACK et par patches og hacks. Derpå sætter du smartcarded i din Floppydtv. Så er du good to go.

Hardware:

Arcsoft TotalMedia Theater 400 kr.

Smart at slippe af med Yousee boksen, men hvis man skal optage to kanaler på samme tid, får man vel brug for to Floppy dimser !? Og det betyder vel også at man skal have to "SIM-kort" fra Yousee og dermed betale dobbelt abonnement !?

Hvad er TotalMedia Theater ?

Tak for endnu et super svar!

Carsten

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Mange tak - jeg browser lige forummet for det dér konverteringsprut.

Mvh.

Nå, det var vist bare den såkaldte transponderliste. Og den indeholder 370000. Men jeg kan stadig ikke optage mere end ét program ad gangen og imens kan jeg ikke se et andet.

Noget der undrer mig er, at hvis jeg scanner og så kigger på kilden til en digital kanal, optræder FireDTV fire gange (alle afkrydset) for DR1, fire gange for DR2 og to gange for TV2. Betyder det, at kanalerne er fundet på forskellige frekvenser fire steder, og så må man prøve at kombinere sig frem til, hvilke tre, der ligger på på samme mux? Jeg kan ikke finde noget sted, hvor man kan se, hvilken frekvens en given kanal ligger på. Det er f....... irriterende.

Mvh.

Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 09:45

1. Billedekvaliteten på analogt er generelt dårlig... ja så bliver din efterfølgende MPEG2 stream endnu dårligere end hvis du havde kørt det relativt dårlige analoge signal direkt i et fjernsyn... Dette medfører at du får et mudret billede med pga Motion blur osv introduceret af encoderen.

Jeg har det ikke med ligefrem at mase mine egne valg ned i halsen på andre, men jeg har da ved et par lejligheder nævnt, at det her er godt:

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=61813

Det er faktisk den eneste analoge tuner jeg har set levere et billede, der er flottere, skarpere og renere, end tvtunerens eget (Pana 37pv600). Om det skyldes den støjreduktionsteknologi Compro fører sig frem med, eller de bare kan det dér i al almindelighed, skal jeg ikke kunne sige, men bedre analogt signal har jeg aldrig set.

Mvh.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu