recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multi-rums media center løsning. efterlys
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMulti-rums media center løsning. efterlys

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mikaelhm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2007
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Emne: Multi-rums media center løsning. efterlys
    Sendt: 04-Maj-2008 kl. 20:32
Hej, recodere

En af mine kamerater er ved at bygge nyt hus, da han er en elektrikker, skal der gerne proppes noget lir i huset.

Derfor har han følgende plan:

At montere en 7" touch-skærm og højtallere, på toilettet og i køkkenet. Og så selvfølgdig i stuen.

De skal kunne vise tv og film, spille radio(evt. netradio) og musik, og fungere individuelt eller spille det samme, til en fest eller noget i den stil.

Jeg er så den datalogi-studerende, der ved lidt om media center og den slags. Har søgt lidt på nettet, men har ikke helt fundet noget der tænder mig helt nok endnu.

Den ideelle løsning for mig, var en form for media server, med 3 videoudgange og 3 lydkort, også noget software der smider det ud til de forskellige rum.
Men det lader til dette ikke sådan er lige til, med mindre jeg udvikler det selv, og det kan min makker nok ikke vente på.

Ellers er der lagt lidt i ovnen til nogle extendere, muligvis "bare" tynde klienter.

Det skal helst ikke være et eller anden færdig løsning fra et firma der koster 150.000, og det gør ikke noget hvis jeg skal sidde med fingrene godt nede i en linux kerne eller noget før det spiller.

Jeg vil gerene høre lidt om hvad i ved der findes, og ikke findes pt.

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 21:44

Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt at lave en løsning med en computer der så har forbindelse til flere skærme rundt i huset. Det blvier svært (hvis ikke umuligt) at få det til at spille ordentligt og stadig fungere ordentligt "selvstændigt".

Som jeg ville gøre det hvis jeg skulle sætte et sådan system sammen idag:

Jeg tror jeg ville køre TV/film/billeder osv (kort sagt alt der skal køre på en skærm) og så musik hver for sig. Musikken ville så blive styret enten af et Logitech Squezebox Duet system eller (hvis man investerer lidt mere) et Sonos System. Med disse har man rigtigt god kontrol over sin musik, og jeg kan forestille mig (dog uden at have prøvet dem endnu) at de er væsentligt bedre til at browse musik end diverse MedieCenter software som jeg har prøvet.

Med hensyn til alt det andet, ville jeg sætte en server op med et par potente harddiske, 2-4 DVB-S/C/T tunere (alt efter hvad han modtager) og installere MediaPortal TVserver på.

Klienterne rundt omkring i huset skal så være "rigtige" computere, men de kan blive ret "tynde" (som du selv nævnte) ved at bruge onboard grafik en Laptop-Harddiske.

Den store fordel ved dette setup er at du har dine tv-tunere samlet et sted, og har adgang til dem alle steder fra - både fra de dedikerede klienter i stuen, køkkenet osv. men også fra almindelige computere, såsom kontor-pcen og laptops.

Dette setup kræver dog en smule know-how både at sætte op og nok også at vedligeholde.

Den anden mulighed jeg kender lidt til er at sætte en maskine op med Windows MCE (enten Vista eller 2005) og så bruge extendere til at tilgå indhold og tunere. Extendere er enten Xbox 360 eller deciderede extendere, som fx Linksys DM2100 (tror jeg den hedder).

Ulempen ved dette er først og fremmest ingen undertekster ved DVB-signal. Jeg ved heller ikke hvor meget man kan customize extendere. Hvis du har en almindelig computer kan du skræddersy den til det du vil med diverse plugins, ændre codecs osv, men jeg ved ikke hvor meget man kan af dette med extendere. Xbox 360 larmer også alt for meget til at jeg ville bruge den som extender og linksys kender jeg ikke.

De to sidste muligheder jeg kender - omend jeg ingen egen erfaring har - er enten SageTV som stadig er til windows eller MythTV som er til Linux. SageTV kan køre et Server-Client system tilsvarende til det jeg foreslog og det mener jeg også at MythTV kan.

Jeg håber dette var lidt til ihvertfald at få dig igang.

Til top
multibear Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2006
Sted: Randers
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 21:51

Alt det du efter spørger burde du kunne med linuxMCE. http://www.linuxmce.org/

Og det er jo oplagt når du ikke har noget imod at rode med linux kerner og lignende.

/Multibear

Til top
mikaelhm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2007
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 22:10
Ja SageTV er en ret interesant løsning, men pga. Strømforbrug og den slags ville han gerne ha en maskine til det.

Det skal "kun" være 2-3 rum og ikke flere.

Har set på linux MCE før, men vil da lige overveje det igen.

har du testet det Multibear?
Til top
multibear Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2006
Sted: Randers
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2008 kl. 22:43

Nej ikke endnu. Jeg er dog ikke den vilde linux haj, kan kun det jeg har lært ved at rode med min dreambox i gennem flere år.

Jeg får dog alt mit hardware til min htpc i morgen, så linuxMCE skal da testes på et tidspunkt. Men tror desværre at det er for langhåret til mig.

/Multibear

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 00:38

Skal lige nævne at DVBViewer også har en DVBServer. Jeg har ikke selv benyttet den, men dem der har skrevet om den er begejstrede. MediaPortal er populært, men jeg har lidt på fornemmelsen at det primært er fordi den er gratis. Jeg har desværre, på trods af gentagne forsøg, ikke fået det til at spille (kan godt være en 60/40 fejl)

Til din elektrikerven er det væsentligt at du får fortalt ham at det der er vigtigst nu er ikke at vælge platform, men infrastruktur. Det ved han sikkert allerede, men det er vigtigt at han får kablet det fine nye hus rigtigt fra starten. Jeg vil anbefale IHC Net, IHC Control og selvfølgelig IHC Wireless, men det ved han sikkert alt om i forvejen

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2008 kl. 05:26
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Umiddelbart tror jeg ikke det er muligt at lave en løsning med en computer der så har forbindelse til flere skærme rundt i huset. Det blvier svært (hvis ikke umuligt) at få det til at spille ordentligt og stadig fungere ordentligt "selvstændigt".

Som jeg ville gøre det hvis jeg skulle sætte et sådan system sammen idag:

Jeg tror jeg ville køre TV/film/billeder osv (kort sagt alt der skal køre på en skærm) og så musik hver for sig. Musikken ville så blive styret enten af et Logitech Squezebox Duet system eller (hvis man investerer lidt mere) et Sonos System. Med disse har man rigtigt god kontrol over sin musik, og jeg kan forestille mig (dog uden at have prøvet dem endnu) at de er væsentligt bedre til at browse musik end diverse MedieCenter software som jeg har prøvet.

Med hensyn til alt det andet, ville jeg sætte en server op med et par potente harddiske, 2-4 DVB-S/C/T tunere (alt efter hvad han modtager) og installere MediaPortal TVserver på.

Klienterne rundt omkring i huset skal så være "rigtige" computere, men de kan blive ret "tynde" (som du selv nævnte) ved at bruge onboard grafik en Laptop-Harddiske.

Den store fordel ved dette setup er at du har dine tv-tunere samlet et sted, og har adgang til dem alle steder fra - både fra de dedikerede klienter i stuen, køkkenet osv. men også fra almindelige computere, såsom kontor-pcen og laptops.

Dette setup kræver dog en smule know-how både at sætte op og nok også at vedligeholde.

Den anden mulighed jeg kender lidt til er at sætte en maskine op med Windows MCE (enten Vista eller 2005) og så bruge extendere til at tilgå indhold og tunere. Extendere er enten Xbox 360 eller deciderede extendere, som fx Linksys DM2100 (tror jeg den hedder).

Ulempen ved dette er først og fremmest ingen undertekster ved DVB-signal. Jeg ved heller ikke hvor meget man kan customize extendere. Hvis du har en almindelig computer kan du skræddersy den til det du vil med diverse plugins, ændre codecs osv, men jeg ved ikke hvor meget man kan af dette med extendere. Xbox 360 larmer også alt for meget til at jeg ville bruge den som extender og linksys kender jeg ikke.

De to sidste muligheder jeg kender - omend jeg ingen egen erfaring har - er enten SageTV som stadig er til windows eller MythTV som er til Linux. SageTV kan køre et Server-Client system tilsvarende til det jeg foreslog og det mener jeg også at MythTV kan.

Jeg håber dette var lidt til ihvertfald at få dig igang.

SageTV findes også til linux......
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
iballan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-September-2006
Sted: Aalborg
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2008 kl. 07:09
Gbpvr fungere også perfekt som client/server løsning. Jeg har selv en mediserver med et pvr500 kort i, og 3 klienter som kan se live tv + optagelser, hvor mange der kan se tv samtidig afhænger af antallet af tunere.....
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2008 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af iballan iballan skrev:

Gbpvr fungere også perfekt som client/server løsning. Jeg har selv en mediserver med et pvr500 kort i, og 3 klienter som kan se live tv + optagelser, hvor mange der kan se tv samtidig afhænger af antallet af tunere.....

GB-PVR er fremragende, men desværre understøttes CAM og CI ikke. Der skal CAM emulering til hvis du vil se krypteret DVB-C.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu