|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Johansen01 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() Sendt: 11-Januar-2009 kl. 14:47 |
Jeg har siddet længe og kigget frem og tilbage og tror jeg er ved at være sikker på hvad mit setup skal indeholde, jeg har dog et par spørgsmål
Først lidt om mit fremtidige setup Planen er at skulle kunne tilgå musik (mp3, FLAC), film (avi, dvd, blu-ray) billeder og diverse filer (dokumenter, installationsfiler osv.) fra en central server i huset. Alt dette skal gerne fungere trådløst, blu-ray dog kun denne ene fil og ikke andet imens. Planen er at have en D-link 855 dual band router koblet sammen med modemmet og dette skal stå under sofaen i stuen, som er det mest centrale sted i huset. I stuen benyttes en 2 GHz Mac Mini installeret med PLEXapp som mediecenter software. Denne software styres med apple remoten, min Iphone eller måske en Logitech Harmony One på sigt. Mac minien bliver koblet til en D-link DAP-1522 eller 1555. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad forskellen er, men den skal fungere som accesspoint for mac minien, så det hurtige netværk kan benyttes. I soveværelset benyttes i første omgang en ældre mac mini 1,43 GHz uden intel cpu. Denne installeres ligeledes med PLEXapp og denne kan benyttes til alt andet end BLu-ray afspilningen og kommer til at fungere ligesom den i stuen. Denne kobles ligeledes til et accespoint iform af D-link Dap-1522/1555. På kontoret skal opsættes server og printer, samt eksterne skærme der kan sluttes til de to bærbare i huset. Serveren skal være af Windows Home Server-typen er jeg kommet frem til efter mange overvejelser med NAS. Men er kommet frem til at jeg har bedre muligheder med en sådan. Jeg påtænker at benytte enten en Fujitsu-Siemens Scaleo Home server eller en HP mediasmart server. Jeg kender i øjeblikket ikke andre der laver tilsvarende produkter, så derfor står valget mellem disse to. Denne server kobles ligeledes på et accespoint fra D-link af typen DAP-1522/1555. På badeværelset er planen at opsætte et minianlæg der kan afspille musikken på netværket. Jeg har ikke taget stilling til hvordan dette skal fungere, men det kunne være en Squeezebox eller noget af det nye fra Linksys. Derudover er de to bærbare ikke istand til at benytte N-netværket i sig selv, derfor købes to stk. DWA-643 som er xpresscard adaptere. Jeg har desuden en nintendo Wii og en Iphone og jeg har et par overvejelser i forhold til disse. De kan kun benytte 802.11g netværket og derfor er mit spørgsmål om dette kommer til at fungere optimalt? Det jeg har tænkt er at, eftersom at D-link routeren er af dual-band typen, om det er muligt at køre det ene bånd som 802.11n og det andet bånd som 802.11g. Eller kan dette slet ikke lade sig gøre? Eller er der andre muligheder for at få dette til at fungere.? Det var godt nok lidt af en skrivelse, men håber der er nogen der vil tage sig tid til at læse og kommentere på mine tanker. Redigeret af Johansen01 - 11-Januar-2009 kl. 14:50 |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
|
pkk888 ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 21 |
![]() |
Hejsa Har læst hele dit indlæg, og det ser fornuftigt ud. Der hvor kæden hopper af, er trådløs streaming af HD content. Drop det, lyder min korte og kontante erfaring. Uden at kende dine sende og modtageforhold, altså væge, præcise afstande mv. så er det problematisk at streame HD, selv med N netværksstandarden. Der vil uden tvivl komme folk i tråden der kan få det til at virke, men rigtigt mange døjer med det. Spar dig selv for frustrationer og få trukket 100/1000mbit kabler til de lokationer der skal streames HD til. 100Mbit er nok... Sameksistens af N og 801.11g har jeg selv ingen problemer med. Redigeret af pkk888 - 12-Januar-2009 kl. 14:45 |
|
Med venlig hilsen
Jacob Jensen |
|
![]() |
|
Johansen01 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 75 |
![]() |
Okay....
Med hensyn til netværk kompabiliten: Så betyder det at disse G-enheder de kobles fint på netværket, men kører bare med den langsomme hastighed, mens resten af netværket, der hvor afsender og modtager er N, der kører det hurtigere? Det skulle vel være muligt at sende HD hvis sende forholdene er gode. Det handler om et hus på omkring 100 kvm, så der er ikke så langt imellem sender og modtager Problemet med at trække netværkskabler er noget med et stengulv, loft til kip osv.... |
|
Med Venlig Hilsen
Johansen |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |