recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Musik med bas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Musik med bas

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
dude Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér dude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2021 kl. 08:40
Jeg bruger normalt:
Jennifer Warnes: "Way down deep"
når jeg "udfordrer" højtalerne i butikkerne
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2021 kl. 09:19
Akustisk bas:
"Let 'em in" Brian Bromberg - album: Wood II
"Train Song" Holly Cole - album: Temptation  (live på album "It Happened One Night 6.28")

Elektrisk bas:
"Thanks to You"  Bozz Scags - album: Dig

Orgel:
"Koyaanisqatsi" Philip Glass
"Toccata und Fuge in d-Moll" BWV 565  J.S.Bach - album: "The Complete Organ Music" Christopher Herrick


Redigeret af fredvej - 28-Maj-2021 kl. 00:26
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2021 kl. 14:49
‘LFO - LFO’ havde i “gamle dage” ry for at kunne smadre bashøjttalerne, hvis ikke forstærkeren havde overskud nok til at spille rigtig højt.
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 10:22
Boede på et tidspunkt øverst i en lidt speciel ejendom, hvor jeg ikke havde naboer til nogle af siderne, blot en underbo, som i princippet var et "minikollegie" i en stor 4-værelses, og som ofte holdt fester med høj musik. Morgenen derpå satte jeg så Cosmic Gate's remix af Safri Duo: "Samb-adagio" på. Bare lige for at markere. Behøvede ikke engang at spille specielt højt, for subwooferen gjorde det meste. Sjovt nummer.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 15:52

Det er sku ret lækkert det der Thumbs Up

Den sidste kender jeg godt, det er Einaudi - Nuvole Bianche. Der findes en mega fed timelapsevideo med det nummer i, der virkelig er værd at se
https://vimeo.com/22439234


Redigeret af Enerneslo - 28-Maj-2021 kl. 16:38
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 15:58
Kæft der er meget fedt - tak for alle buddene ind til videre :)
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af fredvej fredvej skrev:

Akustisk bas:
"Let 'em in" Brian Bromberg - album: Wood II
"Train Song" Holly Cole - album: Temptation  (live på album "It Happened One Night 6.28")

Elektrisk bas:
"Thanks to You"  Bozz Scags - album: Dig

Orgel:
"Koyaanisqatsi" Philip Glass
"Toccata und Fuge in d-Moll" BWV 565  J.S.Bach - album: "The Complete Organ Music" Christopher Herrick


Det er på ingen måder musik jeg plejer at høre, men det fik da sat gang i mit glasskab LOL
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Definér bas!
Taler vi DYBbas? Taler vi smæk på bassen ( hvilket ofte er øvre bas/nedre mellemtone)? Eller hvad menes der?
Præcis! ...Jeg ved heller ikke hvad der specifikt efterspørges, Men har i nedenstående fokuseret på de ondeste, tungeste dybeste bas-frekvenser jeg har bemærket mig i noget af det musik jeg har hørt, altså bas så tung at den ikke nødvendigvis [alene] kan høres, men skal føles i kroppen, hvorfor selv de bedste høretelefoner ikke kan lege med på det hele i nedenstående: 

Kategori 1 (Kræver ekstremt udstyr der går subsonisk - Høretelefoner kan slet ikke lege med)

Når jeg skal demonstrere min Subwoofers dybeste subsoniske kræfter - altså dem der mærkes i brystkassen, flytter på og får sofa til at ryste og gardiner til at blafre, så er det gerne med:

Byron Metcalf & Mark Seelig With Steve Roach - Last Remnants Of Reality (fra albummet Wachuma's Wave)

- Det nummer indeholder de vildeste sub-soniske slagfrekvenser jeg har hørt, undskyld følt, uden for filmmediet. Slaget kommer fra en stortromme (og her tænker jeg ikke på det småtteri man fra et normalt trommesæt kalder for en stortromme, som til sammenligning er at regne som mellemtone, men en stor dyb rituel tromme af en eller anden art). Man skal svjh et par minutter ind i nummeret, så kommer det store slag gerne som det 6 slag efter 5 slag på "mindre" trommer.

Alternativ der også går i dybden og også støver både en 16 tommer bas og underboens porcelæn af: Felix Hell - Präludium und Fuge über das Motiv B.A.C.H. (I), for organ, S. 260i (LW E3-1); Prelude (fra albummet: Organ sensation)

Kategori 2: (kræver stadig en del anlægsmuskler for at komme til sin ret, men høretelefoner begynder at kunne lege med på mere (men ikke alt) af det)

Så vil man have strammere og mindre sub-soniske toner sammen med stadig dyb lyd i baggrunden kan ihht "mere smæk kategorien" i højere bas/dybere mellemtoner er der følgende knap så dybe bas-pushere:

Green Beats - Amnesia Part 1 (Green Beats Remix) ...Den eneste sang jeg har observeret får lyset til at blinke rytmisk til beatet i min lejlighed når jeg skruer op.
alternativt:
Ovnimoon and lyctum - power of positive mind (som nok vil gøre din nabo mindre positiv ;-)
Steve Roach - Hearts Core (fra albummet Holding The Space: Fever Dreams II) (spændstige trommer til mellemtonen og dyyyb elektronisk delvis sub-sonisk lyd som bagtæppe - Hvis ens anlæg ikke går dybt nok høres/mærkes det slet ikke, høretelefoner kan heller ikke helt formidle det, kun give en svag antydning om øverste del af det)

Kategori 3: (Knapt så ekstreme eksempler, men stadig med lidt små-dybe toner til med workout for højttalere og sub at at få støvet basenhederne lidt af)

Maduk - Got me Thinking 
Lana Del Ray - Music To Watch Boys To
Sabrina Claudio - Unravel Me
Lorde - Glory And Gore

Cowboy Junkies - flere numre på albummet "Whites Off Earth Now!!" (f.eks. #6 Baby Please Don't go eller #9 Crossroads) - ok ok, så er vi efterhånden mere ovre i et relativt dybt bas-instrument end afgrundssybe basfrekvenser.

Kan også fremhæves for dyyyb bas:
DJ Spooky - Juba (fra albummet Songs of a Dead Dreamer) - i øvrigt med samme "effekt" som 14 sekunder inde i Chemical Brothers - Under the Influence, bare til langt dybere frekvenser, fra ca. 34 sekunder inde i nummeret, hvor det går helt ned i den dybeste kælder imellem 44-46 sekunder inde) 

 


Mange gode bud, og tak for alle beskrivelserne Thumbs Up


Redigeret af Enerneslo - 28-Maj-2021 kl. 16:23
Til top
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2021 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Definér bas!
Taler vi DYBbas? Taler vi smæk på bassen ( hvilket ofte er øvre bas/nedre mellemtone)? Eller hvad menes der?
Præcis! ...Jeg ved heller ikke hvad der specifikt efterspørges, Men har i nedenstående fokuseret på de ondeste, tungeste dybeste bas-frekvenser jeg har bemærket mig i noget af det musik jeg har hørt, altså bas så tung at den ikke nødvendigvis [alene] kan høres, men skal føles i kroppen, hvorfor selv de bedste høretelefoner ikke kan lege med på det hele i nedenstående: 

Kategori 1 (Kræver ekstremt udstyr der går subsonisk - Høretelefoner kan slet ikke lege med)

Når jeg skal demonstrere min Subwoofers dybeste subsoniske kræfter - altså dem der mærkes i brystkassen, flytter på og får sofa til at ryste og gardiner til at blafre, så er det gerne med:

Byron Metcalf & Mark Seelig With Steve Roach - Last Remnants Of Reality (fra albummet Wachuma's Wave)

- Det nummer indeholder de vildeste sub-soniske slagfrekvenser jeg har hørt, undskyld følt, uden for filmmediet. Slaget kommer fra en stortromme (og her tænker jeg ikke på det småtteri man fra et normalt trommesæt kalder for en stortromme, som til sammenligning er at regne som mellemtone, men en stor dyb rituel tromme af en eller anden art). Man skal svjh et par minutter ind i nummeret, så kommer det store slag gerne som det 6 slag efter 5 slag på "mindre" trommer.

Alternativ der også går i dybden og også støver både en 16 tommer bas og underboens porcelæn af: Felix Hell - Präludium und Fuge über das Motiv B.A.C.H. (I), for organ, S. 260i (LW E3-1); Prelude (fra albummet: Organ sensation)

Kategori 2: (kræver stadig en del anlægsmuskler for at komme til sin ret, men høretelefoner begynder at kunne lege med på mere (men ikke alt) af det)

Så vil man have strammere og mindre sub-soniske toner sammen med stadig dyb lyd i baggrunden kan ihht "mere smæk kategorien" i højere bas/dybere mellemtoner er der følgende knap så dybe bas-pushere:

Green Beats - Amnesia Part 1 (Green Beats Remix) ...Den eneste sang jeg har observeret får lyset til at blinke rytmisk til beatet i min lejlighed når jeg skruer op.
alternativt:
Ovnimoon and lyctum - power of positive mind (som nok vil gøre din nabo mindre positiv ;-)
Steve Roach - Hearts Core (fra albummet Holding The Space: Fever Dreams II) (spændstige trommer til mellemtonen og dyyyb elektronisk delvis sub-sonisk lyd som bagtæppe - Hvis ens anlæg ikke går dybt nok høres/mærkes det slet ikke, høretelefoner kan heller ikke helt formidle det, kun give en svag antydning om øverste del af det)

Kategori 3: (Knapt så ekstreme eksempler, men stadig med lidt små-dybe toner til med workout for højttalere og sub at at få støvet basenhederne lidt af)

Maduk - Got me Thinking 
Lana Del Ray - Music To Watch Boys To
Sabrina Claudio - Unravel Me
Lorde - Glory And Gore

Cowboy Junkies - flere numre på albummet "Whites Off Earth Now!!" (f.eks. #6 Baby Please Don't go eller #9 Crossroads) - ok ok, så er vi efterhånden mere ovre i et relativt dybt bas-instrument end afgrundssybe basfrekvenser.

Kan også fremhæves for dyyyb bas:
DJ Spooky - Juba (fra albummet Songs of a Dead Dreamer) - i øvrigt med samme "effekt" som 14 sekunder inde i Chemical Brothers - Under the Influence, bare til langt dybere frekvenser, fra ca. 34 sekunder inde i nummeret, hvor det går helt ned i den dybeste kælder imellem 44-46 sekunder inde) 

 


Mange gode bud, og tak for alle beskrivelserne Thumbs Up

Som sagt tidligere, prøv at lytte til Nicki Minaj - The Pinkprint
Masser af dyb bas 🙃
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu