|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
![]() Sendt: 10-November-2011 kl. 13:47 |
Indsætter lige mit indlæg her også - da det mest omhandler fil-systemer og hardware:
hmmmmmm jeg er forvirret nu - håber nogen af "de kloge" kan svare mig på dette mysterium.... Den 1 TB Lacie HDD som er koblet på en ClintDC1 er blevet til RAW-format (den var formateret til NTFS af mig) "af sig selv" - dvs. uden bevidst menneskelig kontrol. Clinten kan læse data på HDD uden problemer. Men men - det format understøtter hverken vista og win7, så de vil formatere disken for at læse den. Det sidste som er sket på HDD var en PVR-optagelse igår formiddags og 50GB kopiering fra vista i forgårs aftes. Intet af dette burde i min verden kunne ændre filformatet til RAW. Hvordan kan sådan noget ske? Har i nogen guldkorn til hvordan jeg kan lave formatet om uden at røre ved de data som ligger på den? Der lå i forvejen PVR-optagelser og data-filer på den inden de ovennævnte handlinger og de ligger der stadig kan jeg se fra clinten...... NU har jeg rodet med PCere og harddiske i de sidste 20 år og aldrig oplevet en HDD skifte format uden det var tilsigtet og da slet ikke til et format en PC ikke kan genkende.... .
Redigeret af Raum - 10-November-2011 kl. 13:48 |
|
![]() |
|
Raum ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
![]() |
Tidligere har jeg jo brugt Partition-Magic til sådanne opgaver - men har bare aldrig før set en HDD som RAW filsystem - det er jo et foto-filformat.
|
|
![]() |
|
![]() |
Så fik jeg læst op på det på nettet.
Når en disk viser RAW filsystem er det fordi at bootsektoren på disken er ødelagt/laver fejl. Der henvises til flere muligheder: - GetDataBack http://www.runtime.org/ - Partition Table Doctor http://www.ptdd.com/index.htm Jeg vil prøve nogen af disse. Jeg undrer mig stadig over at clinten kan læse HDD når nu der er fejl på disken......... -
|
|
![]() |
|
![]() |
Tænker lige - kan mine småproblemer med firmware være grunden til at clinten har ødelagt bootsektoren så den ikke kan ses på PC?
.
|
|
![]() |
|
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1226 |
![]() |
Det er nu ikke sikkert at hdd er ødelagt det er bare bootsektor som kan være blevet rundtosset, det kan sagtens være din firmware der har gjort det.
Jeg har set den fejl tit på diverse harddiske, og i 9 ud af 10 gange fået dem til at køre igen, ved at slette partionerne, oprette nye Det vil nok være en god ide at opdatere firmware uden hdd næste gang, hvis man kan det
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg er helt enig i at man kan redde HDD ved at om-partitionere - der ligger bare noget på disken som ikke er blevet gemt på backup - derfor ville jeg gerne redde data hvis det var muligt og helst uden at sende den til et dyrt firma eller købe meget dyr SW.
Den blev ikke FW-opdateret med disken i - det var via en USB-stick. Der er jo kun 1 USB-indgang. Så ja - det er helt normalt at opdatere FW uden HDD. .
|
|
![]() |
|
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1226 |
![]() |
Hvad med at prøve en linux live cd , det kan være at du kan komme til dem den vej igennem.
Når nu windows ikke kan. Theilo |
|
![]() |
|
![]() |
Kan Linux live-CD da læse harddiske som er i smadder?
Husk på det er en USB-HDD - så der skal jo være support for en masse ting. Jeg aner intet om linux-live-cd - oplys mig gerne. Havde faktisk tænkt på at lave en linus-partition da jeg har lavet 4 partitioner på min nye PC. .
Redigeret af Raum - 10-November-2011 kl. 19:01 |
|
![]() |
|
![]() |
Prøv at søg på linux mint og hent filen og brænd den på en skive.
Start pc op på linux skiven, når det hele er startet op sætter du harddisken til og ser hvad der sker. Du skal ikke forvente at kunne redde det du har på disken, som den er nu. Jeg ville sætte den til og lade formatere og bruge et recovery program til at gendanne data til en anden harddisk (ikke den der skal reddes data fra) Theilo
|
|
![]() |
|
Der Alte ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Status: Offline Point: 367 |
![]() |
Godt forslag med at lade Linux prøve kræfter med opgaven.
Når vi nu er ude i forsøgene har jeg tidligere været så heldig at "redde" en disk, som Windows ikke ville læse, med Gparted partiotioneringsprogram. Gparted kaldte filsystemet på partitionen "ukendt". Jeg markerede partitionen (KUN markering), hvorefter Gparted omgående udskiftede "ukendt" med "NTFS". Og Windows kunne atter bruges. Aner ikke, hvad der lige skete, men det virkede. Som inkarneret Linux-fan har jeg iøvrigt ofte brugt Gparted. Det er gratis, simpelt og effektivt. Redigeret af Der Alte - 10-November-2011 kl. 20:05 |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1234 |
![]() |
Hvis det "bare" er boot-sektoren der er røget, så plejer GetDataBack at virke rigtigt godt!
Prøv at hent den gratis prøve, og hvis den finder dine filer skal du gøre op med dig selv, om de er de penge værd den "fulde" version koster. Jeg har brugt programmet flere gange med held, men det irriterer mig at det er 2 forskellige licenser der skal til alt efter om disken er FAT eller NTFS. /ask |
|
![]() |
|
![]() |
@Theilo - tak for forklaring om Linux mint.
Jeg har ingen problemer i at ompartitionere disken - undersøger hvordan jeg kan reparere boot-sektoren så den kan ses som NTFS igen af WIN. Som skrevet - Clinten kan sagtens se den og læse fra den (gad vide om clinten bruger linux - hmmmm) @Der Alte - Tak for henvisning til Gparted - det må bestemt prøves med det samme.
@jacobask - Jeg er helt med på at GetDataBack er en mulighed for at få fat i data på den, jeg har fundet linket dertil ovenfor. Det handler ikke så meget om "værdifulde" data - de kan sagtens laves igen - men data det har taget ca. 3 dage at lave (VHS-optagelser der er overført via PC). |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |