recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mystisk mobildataforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMystisk mobildataforbrug

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Emne: Mystisk mobildataforbrug
    Sendt: 09-April-2011 kl. 17:12
Hejsa. Jeg fik lidt af et chok her til morgen, da jeg på min Iphone4 tjekkede dataforbruget over mobildatanetværket. Den viste nemlig 4,1 GB i modtaget og 4,0 GB i sendt den seneste lille måned. Normalt ligger det samlet på få hundrerede Mb.

Jeg har har trådløst netværk herhjemme, og Wifi-symbolet vises også korrekt i toppen af skærmen.

Nu har jeg opdaget, at det lader til, at Iphonen skifter til 3G, så snart telefonen går på automatisk lås. Det konstaterer jeg, når jeg vil låse op, og klikker på den runde knap i bunden. Når skærmen vises, kan jeg se 3G-symbolet øverst, og når jeg så har låst op, skifter symbolet til Wifi.

Dermed konkluderer jeg, at når telefonen er på standby, så hopper den af det trådløse net, og i stedet anvender den mobildatanetværket.
Jeg har prøvet på et andet Wifi-netværk, og konstaterer det samme. Iphonen er helt opdateret med seneste IOS.

Nogen der kender til en løsning på dette?
Det lader også til, at der sendes meget data i baggrunden - givetvis pga. "push" og andre tjenester.
Findes der en applikation, som kan logge, hvilke programmer der bidrager til datatrafikken og hvornår?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 17:29
Der er ingen "løsning" på dette, det bare sådan mobilen er!

ALLE iPhones, uanset model (på nær den første selvfølgelig) slår automatisk wifi fra når den går i standby mode, dette er for at spare strøm, hvilket også resultere i at du som konstateret ser 3G logoet.
Den del med at apps'ne står i baggrunden og bruger data, dette kan du gå ind et sted i indstillinger og sætte hvordan og hvorledes de må det, men det nemmeste at gøre, ikke kun for data men os for at spare strøm er at dobbeltklikke på "home" knappen, og så trykke på en af de apps der køre i baggrunden som man normalt ville gøre på springboardet og flytte dem i mapper og lig. og så lukke for dem. Samme princip som hvis man vil slette en app, her lukkes de bare istedet.
På den måde undgår du også de ligger i baggrunden og bruger data.

Jeg har heldigvis jailbreaket min, så jeg med et dobbelt tryk på skærmen lige på uret kan lukke alle apps der køre i baggrunden, plus min os er sat til automatisk at slå 3G fra når den køre standby for at spare strøm.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 17:48
OK - men jeg finder det nu ret underligt, at mit dataforbrug typisk har ligget på nogle få hundrede Mb. pr. måned, og pludselig er den oppe på 2 x 4 Gb.
Jeg har mistanke om, at det store forbrug er sket inden for de sidste 2 dage. Jeg har tjekket forbruget hos min udbyder, Bibob, men her kan jeg ikke se de 2 seneste dage, og kigger jeg en måned tilbage, er der kun tale om få hundrede Mb. Derfor tror jeg, at det store forbrug er sket de seneste 2 dage.

Jeg har som regel lukket alle programmer, men nogle programmer kører jo alligevel (Facebook, mails, mobileMe m.fl.)

Findes der apps, som kan logge, hvilke programmer, der er "datatyve"?
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Point: 892
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 17:54
Hvordan er din mail sat op?  Jeg har nemlig flere steder læst om brugere hvis iphone 'snakker' med Exchange servere og her er dataforbruget eksploderet pga. en eller anden bug der gør at den synkroniserer hele mailboxen hver gang.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 17:59
Jeg er ikke koblet på nogen exchange-servere, men alene imap og googlemail.
Jeg har dog sat mailene til "push", hvilket jeg regner med betyder større dataforbrug.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2011 kl. 20:07
du kan sagtens sætte den til push, vil dog anbefale at du sætter den til kun og "tjekke" nye mails en gang i timen, og ja det lyder højst underligt, havde det været fra selve udbyderen det data jump havde fundet sted, ville jeg mistænke fusk og bedrageri fra deres side, men efter som det fra selve telefonen er det et godt spørgsmål.
Ang. det med at lukke programmer, vil jeg stærkt anbefale at hvis man har tjekket facebook, mail osv. så luk programmet HELT til næste gang, istedet for at lade det forblive i baggrunden, det tager for meget strøm og evt. for meget data.

Sidst vil jeg sige at det sylvest skrev, lød meget plausibelt, men da du ikke benytter exchange er det et godt spørgsmål hvor den så er gået galt! evt. tag og forbind til iTunes, bed den om at fjerne alle dine programmer (klik dem fra og synkroniser) pil telefonen fra, sluk for den, lad den ligge en ½-1 time, og tænd for den igen, og forbind da til itunes igen og smid alle programmerne på igen (alt musik osv. er unødvendigt, det kun programmerne) på den måde burde du kunne undgå evt. fejl systemets kommunikation med programmerne. om der er en bug i de enkelte apps er så ikke til at sige! - har du opdateret nogen apps inden for de sidste 3-5 dage som du ville ku mistænke for at have noget med dette at gøre?

- Blot lidt info: da jeg havde 3 på mobilen, nåede jeg ALDRIG over 1GB, på trods af kraftig mobilTV brug (som så også blev gratis da man betalte for servicen) men har nu 1GB fri om måneden fra onfone, og benytter da spotify, mails mm. på telefonen (både på 3G og EDGE) og har stadig ikke ramt over 500MB. så det vil jeg sige er meget godt klaret!
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Romer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 105
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 07:54
Kunne det tænkes at telefonen viser forkert info?
Det lyder da vildt hvis du på 2 dage skulle have trukket +3,5GB data uden du havde bemærket det.
Hvad siger den på Bibob hvis du tjekker den i dag?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 07:58
Har du for en sikkerheds skyld genstartet telefonen for at sikre dig at der ikke er noget der hænger?

8GB data lyder voldsomt.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 08:37
Hejsa. Jeg har lige tjekket, men der er ikke kommet nyere data. Jeg kan kun se fra d. 6. april og tidligere.
Min telefon har været genstartet ved at holde de 2 knapper nede indtil Apple-ikonet vises. I nat har den kun brugt ca. 32 kb.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 18:15
lyder nu til for mig, at der stadig står et eller andet og henter i baggrunden..
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 20:34
Så har Bibob opdateret dataforbruget, og det viser sig, at dataforbruget har været helt normalt - dog lidt højere end normalt. De seneste 2 dage har der været et samlet forbrug på ca. 40 Mb, og det er mere end normalt, men laaaaaaaangt fra forbruget på 8 Gb.
Jeg må konkludere, at der har været en fejl i Iphonen siden den viste 2 x 4 Gb i forbrug.

Tusind tak for jeres gode råd og forslag. Jeg er blevet meget klogere på forskellige ting med Iphonen og datatrafik.

Og så fik jeg også lidt ro på i går, da Bibob oplyste mig, at mit abonnement er et flatrate-abonnement (selvom det hedder 500 Mb. pr. måned). Kommer jeg over grænsen, kan de vælge at sætte hastigheden yderligere ned.
Det er egentligt utroligt, at man for 49 kr. i måneden har flatrate, og at der ikke kan komme ubehagelige overraskelser.
Jeg havde frygtet, at der lå en regning på 8.000 Mb - 500 Mb. á 1 kr. pr. Mb = 7.500 kr.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 00:47
ja slemme overraskelser kan forekomme! - onfone tilbyder som de eneste i dk en "data trappe" hvor at hvis man bruger for x antal mb om måneden, stiger prisen med kun 25 kr pr. niveau, dog maximalt 125 kr om måneden (svare til 10GB) og det jo okay hvis man er data liderlig. dog har jeg som sagt aldrig selv ku nå i nærheden af det, selv ikke med god brug af mobil tv.

Forslag til telefonen: gå ind den første (da det nemmere så at finde ud af fra måned til måned) og reset dit data forbrug på mobilen, og så husk den klassiske med at lade mobilen gå tør for strøm minimum en gang om måneden, og så lad den helt op. samtidig sørg for at have den slukket 30-60 minutter, gerne en gang om ugen, da al data der ligger i telefonens ram så bliver nulstillet, og så skulle ku minske sløvhed samt misvisende info.

Info til abonnement: Det med at du har flatrate er lidt so-so.. du har flatrate op til det antal mb om måneden du har fået tildelt i dit abonnement, og derfra bliver du som hovedregel ikke takseret ekstra (det vidst yderst sjældent de gør det for forbrug i dk) men din hastighed bliver sat ned til noget der minder om EDGE hastighed, eller lavere (ca 128/56kbit) efter hvad jeg har fået oplyst fra div. teknikere inde hos teleselskaberne. og det tager altså en god krig for data'en når man har vænnet sig til 1-7mbit :P
men princippet i at nedsætte hastigheden er, at når folk rammer ud over deres data mængde, så bliver den så sløv at folk slet ikke gider bruge det, og derved får de meget små takster på det, derfor kan det også betale sig for dem at gøre det på denne måde, så vil folk enten hellere betale noget ekstra for mere data, eller helt lade være. - og dette tjener teleselskaberne nu rigtig godt på.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu