recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Èn strømforsyning til flere apparater?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Èn strømforsyning til flere apparater?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-September-2010
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2014 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Du kan rende ind i et fælles stel (ground loop) problem.
Det kommer an på om den fælles forsyning skal forsyne flere enheder der er galvanisk forbundet, f.eks. en HD-Homerun tuner, og en antenne forstærker. 
Alt netværks udstyr er galvanisk isoleret, så intet problem der.
men ellers go do, som man siger. du kan købe relativt gode 12v forsyninger på op til 30 ampere på ebay, søg 12V psu, og så mage ampere du skal bruge. Jeg bruger selv det trick, med et 12v batteri insat (med lader og relæ), det virker som en mini ups, til alle 12v dimserne.

-Gigabyte

Kan du uddybe "ground loop" ? Det lyder interessant.

Jeg havde sådan en her liggende i gemmeren

20A PSU

Til den har jeg nu tilkoblet:
Modem 1,25A
Router 3,5A
Switch 1A
Led strips 10A

Lidt hurtig hovedregning (15,75A+6A=21,75) fortæller at den bliver lige lille nok til at trække min NAS på de 6A samtidig. Så indtil videre må NAS´en have sin egen PSU. Tænker at købe en tilsvarende men stører (25/30A) men stadig passivt kølet PSU en gang ved lejlighed. Så kan det hele komme på samme PSU.

Jeg har fået det hele til at spille og det er en fornøjelse at slippe for alt det overflødige elektronik

Redigeret af EA - 10-August-2014 kl. 12:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 00:55
Jeg ville til enhver tid foretrække at koble computerudstyr til en strømforsyning og lys til en anden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 01:26
Ang "ground loop".
Når 2 eller flere enhedder har en fælles jord forbindelse, d
r deles med en signal stel.
Et scenarie.
En antenne forstærker og en hdhomerun tuner deler psu.
Når de har samme stel, og gnd, trækkes en del af forsynings strømmen til f.eks hdhomerun over signal kablet, hvis dette kabel ikke er blanceret (som et antennekabel ikke er), vil et produkt af strømmen blie til støj i antennekablet.
Søg evt på google
Ground loop.

Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg ville til enhver tid foretrække at koble computerudstyr til en strømforsyning og lys til en anden.

Klaus

Fordi at ??

Det vil jo være ganske nemt at tilkoble anderledes. Jeg har også en 10A PSU liggende samt jeg har bestilt en på 25A. Så jeg har gode muligheder for at få det optimalt. Men hvad vinder jeg ved at køre lys for sig?
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af gigabyte gigabyte skrev:

Ang "ground loop".
Når 2 eller flere enhedder har en fælles jord forbindelse, d
r deles med en signal stel.
Et scenarie.
En antenne forstærker og en hdhomerun tuner deler psu.
Når de har samme stel, og gnd, trækkes en del af forsynings strømmen til f.eks hdhomerun over signal kablet, hvis dette kabel ikke er blanceret (som et antennekabel ikke er), vil et produkt af strømmen blie til støj i antennekablet.
Søg evt på google
Ground loop.

Mvh Gigabyte

Det syntes jeg ikke at jeg oplever noget af...
Men min antenneforstærker(Comega DA-8PMR) er også koblet til alm 230V.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af EA EA skrev:

Fordi at ??

Lysdioder støjer af helvede til, samtidig tænder du og slukker for dem, for enden af en lang ledning (formoder jeg), hvilket kan give spændingsspikes til resten af enhederne.

Og, en 25A strømforsyning, kan altså være noget hård ved en enhed der går i stykker, med mindre at du monterer separate sikringer foran hver enhed.

Klaus
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 09:37

Fordi at ??

Lysdioder støjer af helvede til, samtidig tænder du og slukker for dem, for enden af en lang ledning (formoder jeg), hvilket kan give spændingsspikes til resten af enhederne.

Støjer? Der er jo ikke tilkoblet nogen audio kilder.
Men spændingspikes kan måske blive et problem. Dioderne sidder fordelt på en ca 35m lang strækning.

Fordi at ??

Og, en 25A strømforsyning, kan altså være noget hård ved en enhed der går i stykker, med mindre at du monterer separate sikringer foran hver enhed.

Hård ved en enhed der er gået i stykker? Hvis den allerede er defekt, er det vel lige meget? Eller er det ved de andre apparater der er tilkoblet?

Beklager jeg bliver ved med at spørge, men det er jo med at få alle detaljerne med
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 09:52

Støjer? Der er jo ikke tilkoblet nogen audio kilder.
Men spændingspikes kan måske blive et problem. Dioderne sidder fordelt på en ca 35m lang strækning.

Næh, men det kan få nogle af dine "computere" (netværksudstyr) til at blive forvirret.

Hård ved en enhed der er gået i stykker? Hvis den allerede er defekt, er det vel lige meget? Eller er det ved de andre apparater der er tilkoblet?

Ja, med mindre at den kortslutter, men dit kabel frem til den er så tyndt at den kun trækker 24,5A. Det giver en masse varme fra sig og kan udløse en ildebrand. Det samme med dine kabler til lysdioderne.

For mange år siden var det hypermoderne med halogenspots, her har en del oplevet brand, fordi de ikke havde dimensioneret kablerne rigtigt. Hvis du har en LED pære der kortslutter ude for enden af de 35 meter kabel, kan dit kabel så bære 25A så strømforsyningen slår fra?
Eller har du sikringer?

Klaus
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 10:29
Det er et godt spørgsmål. Det er jeg ikke klar over. Det er det gængse RGB ledning jeg har brugt. Kan jeg med fordel indsætte en sikring?
Hvordan beregnes denne? Jeg har 3 strenge med led lys. Først ca 7m ledning. Herefter er der 1m dioder 12W/m. Og så et stykke ledning på 1,5m og igen dioder på 1m. Osv. Der er 4* dioder på hver streng.
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 10:30
Kablet:

http://www.dioder-online.dk/10m-rgb-ledning.html

Redigeret af EA - 10-August-2014 kl. 12:32
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 10:38
Ud fra din åbenbart stærkt begrænsede viden om el, vil jeg på det kraftigste foreslå, at du får en med uddannelse og viden, til at løse din opgave - inden du bringer eget og andres liv i fare!!

M.v.h.
Til top
EA Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2014 kl. 10:50
Ja, det er jo også det jeg prøver på. Der er ikke monteret noget lys endnu og det bliver der først når der er styr på de forskellige krav til grejet.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu