recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - n00b spørgsmål fra en midlertidig sat-ejer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

n00b spørgsmål fra en midlertidig sat-ejer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: n00b spørgsmål fra en midlertidig sat-ejer
    Sendt: 28-Januar-2014 kl. 20:11
Jeg bor midlertidigt i et hus uden kabel-tv. Jeg har et TV med DVB-T2, DVB-S og DVB-C tuner (har jeg styr på). Jeg har Boxer abonnement og det virker også fint.

Men jeg har også en parabol siddende på taget. Der står også en gammel Viasat boks (meget gammel Thomson model) med et Viasat kort i (fra husets tidligere ejer). Jeg har prøvet at sætte boksen  til mit tv (via Scart, boksen har ikke HDMI). Den virker også, og jeg kan tage nogen få kanaler, fx Viasat film. De fleste kanaler er dog kodet og der står at jeg ikke har dem i abonnement (forståeligt nok, da abonnementet nok er opsagt). Det undrer mig dog, at jeg ikke kan tage fx DR når den burde være gratis, men det er der nok en årsag til.

Jeg har også prøvet at sætte parabolkablet direkte i mit TV, der jo har DVB-S. Her kan jeg så søge efter kanaler, og jeg har eksperimenteret en smule. På den ene søgning fandt den over 300 kanaler. På den anden en del færre tv-kanaler (75)





Søgningen på TV'et er foretaget uden et CI-modul og altså uden Viasat kortet, da jeg ikke har et modul der passer til Viasat kort. Men den finder da en del kanaler alligevel. Mange dog ganske uinteressante, fx ukrainsk tv eller Russia Today. Den fandt også God TV (!). Den ene af søgningerne fandt også en del danske, bl.a. et par DR kanaler, men her fik jeg beskeden, at kanalen var kodet og ikke var med i mit abonnement. DR radio kunne den dog spille uden problemer (P1 og P3).

Burde jeg kunne modtage en masse interessante TV-kanaler, som fx tyske ZDF? Og hvorfor kan jeg ikke se DR via satellit?

Jeg går ud fra, at satellitten er rettet mod Astra 19,2 øst, da den fandt masser af kanaler når TV'et var på den position. Men da jeg var yngre synes jeg at man nogen gange talte om noget med 5 grader vest (kan være jeg husker forkert).

Er der andet jeg kan (burde kunne) bruge parabolen til?


Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 20:34
Sandsynligvis er din parabol rettet mod 4,8E, hvor Viasat har sine kanaler..

Det kræver en Viasat boks og tilhørende abonnement og smart-Card for at se noget interessant...

Der er meget få Freetoair kanaler på den sat-postion, som f.eks. Russia today..
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 08:41
Hej.

Jeg vil også tro at din parabol nok peger mod 4,8 Øst. For her ligger alle ViaSat's kanaler.

Jeg kan se på dine billeder at du har valgt at skanne dit TV for kanaler med listen for 19,2 øst.

Det er sådan at der i TV'et er nogle forskellige lister med de frekvnser osv. der bruges på de forskellige SAT-positioner. Leverandøren af TV'et har valgt at kalde listerne 19,2E - 13,0E - 10,0E - 7,0E  - 4,8E osv. Men de kunne lige så godt hedde Pære - Hest - Rød. Navnet kunne være hvad som helst. 

Det der sker er, at når du tror at parabolen peger mod 19,2E og vælger listen for 19,2E, så skanner du den SAT position som din parabol peger mod ( 4,8E ), men med listen for frekvenserne osv der passer til 19,2e. TV'et ser så kun de kanaler fra 4,8E som passer med frekvens listen som hedder 19,2E.  Og du får ikke alle kanaler med. Du bør Slette alt du har skannet indtil nu og starte forfra med listen for 4,8e.

På næsten alle modtagere kan man enten skanne alle typer af kanaler, eller kun dem der ikke er kodet. Kan de 300 kanaler komme når du vælger alle og de 75 komme når du vælger kun at gemme de ukodede kanaler? På mange modtagere vises de kodede kanalers navne som noget med et Dollar tegn foran.

Jeg har på dette forum læst om nogle der stadig kan se DR1 og DR2 selvom deres ViaSat abonnement er udløbet. Men det kan være at det  kun gælder for visse modtagere, måske andre kan hjælpe?

Det er begrænset hvad der findes af ikke ViaSat kanaler på 4.8E, Hvis du på dit TV ønsker at se ZDF og nogle hundrede andre udenlandske kanaler, kunne du dreje parabolen over til enten 13,0E eller 19,2E, finjustere den til modtagelse og så naturligvis bruge den rigtige liste.

Her er to links til indholdet på henholdsvis 13,0E og 19,2E, De kanaler der er mærket med et rødt 'F' er FTA og ukodet:


Og



Her er til slut et link til hvor jeg skriver om mine ideer til justering/finjustering af en parabol med LNB-hoved:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 29-Januar-2014 kl. 08:45
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu