|
NAD c715, Valg af højt. og SW |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Nejsi ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Maj-2013 Sted: Bredsten, Denma Status: Offline Point: 8 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
@Denraretiger Dog ikke :) Den er brugt og sælger købte den for et år siden.
Jeg har ikke tænkt mig at investere i en større forstærker :)
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19815 |
|
Hvorfor? Dali 850er som langt de fleste Dali højttalere født med en ganske jævn impedanskurve uden fasedrej. Det er ikke ligefrem det B&W er kendt for. Så har den en følsomhed på 92dB 1W/1m, hvor eksempelvis DM 601 kun har 88dB, så et sæt 850 kun kræve den halve effekt af et sæt DM601 for at spille lige så højt. Hvorfor skulle en lille forstærker ikke kunne trække et par forholdsvis letdrevne gulvhøjttalere? Og hvorfor skulle den være bedre sammen med et par (i forhold til) ineffektive små højttalere? Klaus |
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|
Okay, var mere hvis du selv havde købt den ny for nyligt i hifiklubben at du kunne få højttalere med gratis. Ang. Dali 850 er det en rigtig fin højttalere som jeg selv i mange år havde på ønskelisten, men vil også mene at det bliver en voldsom opgave for den NAD at klare. Skal det være gulvhøjttalere? |
||
![]() |
||
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1130 |
|
Nu handler følsomhed kun om et målt lydtryk og det kommer mest fra mellemtone og diskant. Ikke bassen. Så hvis du vil høre og mærke de 2 8" basser i Dali 850 bevæge sig, SÅ skal du bruge mere strøm og power og det kommer ikke fra et 2500kr´s micro anlæg.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19815 |
|
Det er vi langt fra enige om....
Basserne i 850 er langt lettere til at få til at spille bas end den lille basenhed i et sæt CM1. For øvrigt, hvis det er mellemtonen og diskanten der sætter følsomheden, hvorfor vokser den så med størrelsen af højttalerne i en serie som eksempelvis CM serien. Klaus Redigeret af KlausDM - 03-Maj-2013 kl. 22:46 |
||
![]() |
||
Nejsi ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Maj-2013 Sted: Bredsten, Denma Status: Offline Point: 8 |
|
Spændende diskussion :)
Nej det behøver ikke nødvendigvis at være gulvhøjtalere, det skal bare være det bedste til prisen og anlægget
![]() |
||
![]() |
||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
|
Gulvhøjttalere er altid bedre end reol højttalere, når det drejer sig om bas. Og de to gange 25W der er i den lille forstærker vil kunne give en imponerende lyd på 850'erne. På Cm1 vil det aldrig kunne give samme bas, men mellemtone diskant på B&W kan så lyde anderledes. Min anbefaling: gå efter de store højttalere.
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|
Nu er du jo så heldig at den stadig er i handlen, så det er let for dig at høre på diverse højttalere i Hifiklubben. Ikke at du nødvendigvis skal købe der, men så du har en ide om hva der mest er dig.
Til spørgsmålet ang. Dali 850 vil jeg mene det er en knap så god ide. Har selv et par 8008 der er meget tæt på 850. Samme bestykning samt følsomhed. De har altid spillet sammen med mit NAD anlæg med 240watt hvilket har fungeret ganske godt. For nyligt fik jeg erhvervet mig en Denon SR med "135 watt" som bliver brugt i stuen, men som først fik lov at prøve krafter med mine Dali 8008 hvor den skuffede. Jo masser af lyd og bas, men ikke en imponerende håndtering. Hvis de højttalere så skulle drives af et kompakt produkt med "25 watt" kan jeg umuligt forestille mig som vellykket. |
||
![]() |
||
|
Vil resultatet være anderledes med et sæt CM1? Klaus |
||
![]() |
||
|
Ja jeg skal i hifiklubben i den her uge efter en fm-antenne, så der vil jeg bestemt lytte og forhøre mig.
Umiddelbart står der jo 2-2 i synspunkter, findes der ikke et kompromis?
![]() |
||
![]() |
||
|
Ved jeg ikke, men ved at det andet ikke er optimalt. Få watt kan sagtens give masser af bas i de store højttalere, men synes ofte det bliver en ukontrolleret "mudderbas". Vil mene at en lille forstærker vil kunne præstere en bedre men mindre bas på de små højttalere end på de store hvor det bare er en masser bulder og brag. Hellere en lille fast end en stor blævret.... ![]() Men han må ud og lytte |
||
![]() |
||
|
Jo - mellemstore højttalere :-) Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |