recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS - Anbefal en!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS - Anbefal en!

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af dalhoj dalhoj skrev:

Det er ganske rigtig som Hanien og ctacta siger det er meget nemmere at købe en færdig en, men som du selv siger, så vil du lave ISO af alle dine DVD-, Bluray, VHS o.s.v. Og det kommer hurtig til at fylde op. Og så skal der meget, rigtig meget plads, og et par TB er hurtig ikke nok mere.

En hurtig udregning på antal BD på 1TB er ca. 50GB delt med 1000GB = 20 BD på en disk, og det er jo ikke så mange.
 
Jeg har selv set på FreeNAS, og det virker meget lovende især med det nye ZFS, hvor man ikke behøver RAID, men stadig kan dele data ud over flere diske - Men det kommer jo an på hvor sikret man vil have sin data.
 
Så skal du der ud over tage stilling til om det er NAS'en som skal recode dine filer, eller det er afspilleren som skal gøre arbejdet, alt efter hvilken processor du skal have i maskinen.
 
Til holde nogle flere diske har jeg lige bestilt følgende:
Så nu er der plads til 10 diske i min maskine.
Så vil du elske denne løsning http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=214 
"Virtual Disk Drive (VDD) adds flexibility to storage expansion along with ease of management"
.....
Til top
dalhoj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 13:19
Det er altsammen gode ting og det er da helt sikkert at en færdig NAS box vil kunne noget mere , end f.eks. FreeNAS, men har man brug for det.
 
Hvis I læser hvad RaGa_MuFFiN egenligt har brug for:
 
>>>>
Den skal opfylde følgende ting :

- Kunne tilgås udefra via FTP klient, VNC og lignende
- Skal kunne understøtte meget plads ( Har planer om at lave iso'er af alle mine dvd, BD, VHS o.lign.
- Må ikke larme
- Skal kunne tændes over Internettet vha f.eks. Min iPhone
- Skal kunne streame HD 720p over LAN. ( Har gbit LAN hjemme )
- Må ikke bruge for meget strøm
- Mulighed for flere diske
<<<<<
 
FTP og sådan kan de fleste, det samme med tændes over nettet (WOL), streaming og sådan.
Men "Mulighed for flere diske" det kan kun de store udgaver af QNAP som 400, 600 og 800 Serien
men de er også i en helt anden prisklasse: fra ca. 4000 - 10000 kr
 
HUSK at NAS'en skal bruges til (Har planer om at lave iso'er af alle mine dvd, BD, VHS o.lign.)
Og det er noget som fylder og der kommer du ikke langt med en QNAP TS-239 hvor der kun er plads til to diske.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af dalhoj dalhoj skrev:

Det er altsammen gode ting og det er da helt sikkert at en færdig NAS box vil kunne noget mere , end f.eks. FreeNAS, men har man brug for det.
 
Hvis I læser hvad RaGa_MuFFiN egenligt har brug for:
 
>>>>
Den skal opfylde følgende ting :

- Kunne tilgås udefra via FTP klient, VNC og lignende
- Skal kunne understøtte meget plads ( Har planer om at lave iso'er af alle mine dvd, BD, VHS o.lign.
- Må ikke larme
- Skal kunne tændes over Internettet vha f.eks. Min iPhone
- Skal kunne streame HD 720p over LAN. ( Har gbit LAN hjemme )
- Må ikke bruge for meget strøm
- Mulighed for flere diske
<<<<<
 
FTP og sådan kan de fleste, det samme med tændes over nettet (WOL), streaming og sådan.
Men "Mulighed for flere diske" det kan kun de store udgaver af QNAP som 400, 600 og 800 Serien
men de er også i en helt anden prisklasse: fra ca. 4000 - 10000 kr
 
HUSK at NAS'en skal bruges til (Har planer om at lave iso'er af alle mine dvd, BD, VHS o.lign.)
Og det er noget som fylder og der kommer du ikke langt med en QNAP TS-239 hvor der kun er plads til to diske.
Hvis du nu læser dette : http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=214 
"Virtual Disk Drive (VDD) adds flexibility to storage expansion along with ease of management"
 
iSCSi -> Prøv at læse om det Wink !
Her ud over har 219P mulighed for 2 usb diske og 2 stk eSATA --- Så hvilken muligheder mangler du ?
En 219P opfylder fuldt ud de krav som tråd starter stiller, også selvom du ikke kan finde ud af at sætte dig i i dem.
Det kan godt være at du vil gå den besværelige vej, men stop med at retfærdigøre dit besvær ved at lyve om andre produkters kunnen.
 
Hjemme byg er ikke bedre til NAS -- Det er dyre og mere besværligt, så man skal gide at bruge en masse tid på at få det samme.

Vil du lave en server og afvikler database og hoste mange hjemme side... Jo jo så begynder en NAS at komme til kort, men selv i mindre måle stok (mere en rigelig til private) vil en Qnap 219P kunne være med.
 
Ellers er der altid mulighed for Debian, men igen det er at gøre tingene mere besværligt uden rigtig at vinde noget.
.....
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 15:13
Kære ctacta.

Du får snart brug for det tourpas selv. Fortsætter du den tone bare i én besked mere, så er det eneste sted du har adgang til næste år Tivoli.

Recordere.dk er kendt for at vi taler pænt til og om hinanden. Husk på det. Der er ingen der er tabere fordi de bygger deres egen NAS. Det kan de have deres helt personlige grunde til, som hverken du eller jeg kender til.

Du kan argumentere, at man for samme pris kan købe en NAS som har super performance, og så lade den ligge der. Alt andet er din personlige holding om andre personer, og den er vi ikke interesserede i at høre.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 15:18
Kære ctacta.

Lad lektien være, tænk på hvordan ting modtages, før du skriver dem. Jeg kan forstå du er meget begejstret for QNAP, og det er jo fedt, så lad det være det du fortæller om, og lad være med at blande lokale imam'er, tabere og andre tillægsord ind, der intet nyttigt bringer til tråden.

Fortsat god jul, selvom det vel fremadrettet er Godt nytårSmile
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
dalhoj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvis du nu læser dette : http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=214 
"Virtual Disk Drive (VDD) adds flexibility to storage expansion along with ease of management"
 
iSCSi -> Prøv at læse om det Wink !
Her ud over har 219P mulighed for 2 usb diske og 2 stk eSATA --- Så hvilken muligheder mangler du ?
En 219P opfylder fuldt ud de krav som tråd starter stiller, også selvom du ikke kan finde ud af at sætte dig i i dem.
Det kan godt være at du vil gå den besværelige vej, men stop med at retfærdigøre dit besvær ved at lyve om andre produkters kunnen.
 
Hjemme byg er ikke bedre til NAS -- Det er dyre og mere besværligt, så man skal gide at bruge en masse tid på at få det samme.

Vil du lave en server og afvikler database og hoste mange hjemme side... Jo jo så begynder en NAS at komme til kort, men selv i mindre måle stok (mere en rigelig til private) vil en Qnap 219P kunne være med.
 
Ellers er der altid mulighed for Debian, men igen det er at gøre tingene mere besværligt uden rigtig at vinde noget.
 
Jeg har læst om muligheden for at sætte både eSATA og USB harddiske til, men jeg syntes bare ikke det er en særlig holdbar løsning med en masse eksterne diske. Det er også der for jeg kun linkede til de større modeller. - Jeg, personligt, vil gerne have alle diske i samme boks.
 
Og en hjemme byggede NAS behøver ikke at være dyre. Og alt efter hvad man er til så er det jo et spørgsmål om det skal være mere besværligt end en out-of-the-box NAS.
 
men man kan vel sige at hvis man godt kan lide at lege med teknik, bygge lidt med hardware og sådan, så kan man hurtig få en NAS med plads til 10 + interne diske. Det skal du lede langt efter ved QNAP og så skal du også have mange penge op ad lommen.
 
 
Til top
bclaus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 16:36

Jeg er yderst tilfreds med min Qnap 219p med 2x1,5 tb diske.

Den er nem at sætte op, og man behøver ikke bruge en masse tid på at få alt til at virke.
· Pioneer SC-LX72 · Pioneer BDP-LX52 · Miller & Kreisel K "White edition" (5.1) · Samsung PS50C7705
· Samsung SMT-H3126 · Logitech Harmony One · NAS - Qnap 219p · Clic møbel ·
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af dalhoj dalhoj skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvis du nu læser dette : http://www.qnap.com/pro_application.asp?ap_id=214 
"Virtual Disk Drive (VDD) adds flexibility to storage expansion along with ease of management"
 
iSCSi -> Prøv at læse om det Wink !
Her ud over har 219P mulighed for 2 usb diske og 2 stk eSATA --- Så hvilken muligheder mangler du ?
En 219P opfylder fuldt ud de krav som tråd starter stiller, også selvom du ikke kan finde ud af at sætte dig i i dem.
Det kan godt være at du vil gå den besværelige vej, men stop med at retfærdigøre dit besvær ved at lyve om andre produkters kunnen.
 
Hjemme byg er ikke bedre til NAS -- Det er dyre og mere besværligt, så man skal gide at bruge en masse tid på at få det samme.

Vil du lave en server og afvikler database og hoste mange hjemme side... Jo jo så begynder en NAS at komme til kort, men selv i mindre måle stok (mere en rigelig til private) vil en Qnap 219P kunne være med.
 
Ellers er der altid mulighed for Debian, men igen det er at gøre tingene mere besværligt uden rigtig at vinde noget.
 
Jeg har læst om muligheden for at sætte både eSATA og USB harddiske til, men jeg syntes bare ikke det er en særlig holdbar løsning med en masse eksterne diske. Det er også der for jeg kun linkede til de større modeller. - Jeg, personligt, vil gerne have alle diske i samme boks.
 
Og en hjemme byggede NAS behøver ikke at være dyre. Og alt efter hvad man er til så er det jo et spørgsmål om det skal være mere besværligt end en out-of-the-box NAS.
 
men man kan vel sige at hvis man godt kan lide at lege med teknik, bygge lidt med hardware og sådan, så kan man hurtig få en NAS med plads til 10 + interne diske. Det skal du lede langt efter ved QNAP og så skal du også have mange penge op ad lommen.
 
 
Først så har den ikke muligheden, og så har den afligevel mulighed.... Men så vil du have det på en anden måde. Confused
 
Køb den løsning du vil, men lad være med at tale dårligt om andre løsninger.... bare fordi at vil retfærdiggøre dit eget valg.
 
Du er gang på gang blevet modbevist i hvad en Qnap ts-219p kan (og flere andre kvalitets NAS), så hver du glad for din løsning.

Så er vi andre som "nøjes" med den nemme løsning, som er let at bruge og billig i strøm--- uden at være dyre i kr. i sidste ende.
.....
Til top
dalhoj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 17:40
Jeg har aldrig ment noget dårligt om færdig syet modeller, men bare påpejet at der er flere muligheder, og at en færdig syet boks ikke altid er lige så fleksibel.
 
Det er jo i sidste ende altid køberens valg, jeg giver bare min erfaring.
 
Så er det jo forskeligt hvor man kommer fra. Nogle kan godt leve med at have en masse eksterne kasser sat til sin boks mens andre gerne vil have det hele til at være samlet, uden en masse ledninger og stik.
 
og når det er konfigureret, hvilket man kun gør én gang, skulle alle NAS jo gerne være det samme - en boks som står og er tilgængelig over alt på netværket, og er pålidlig, så man ikke midster sin data.
Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 18:48
Først - tror ikke en DIY løsning er noget for trådstarter

MEN MEN MEN - har bygget en DIY NAS på Ubuntu server (fri mulighed for at få den til det DU vil) med nedstående specs og ca. priser:

D945GSEJT 1.6Ghz Atom, 2xSATA, passivt kølet samt GBit LAN - 660kr
2GB Value Ram - ca 250kr
Ekstern 12V 5A strømforsyning - 10$ på eBay
4GB CF kort (til Ubuntu) og CF-IDE omformer - <200kr på eBay
Kabinet efter behov - 400kr
Rundt regnet en 1500-1600kr
+ Disk (1.5GB Seagate til ~800kr) så ender vi på 2400kr..

Strømforbrug: <20W

Har ikke lavet nogle målinger på performance - men lur mig om den ikke nogenlunde følger med de nævnte QNAP.. Har ikke GB LAN, så kan ikke måle netværksperformance.. Har lige nu kun plads til 2 diske, men en controller i PCI-E porten og så kan INGEN færdigbygget NAS i denne prisklasse altså være med!! Den er desuden komplet passivt kølet..

Mit argument for selv at bygge var at jeg kan lave en NAS præcist med de egenskaber jeg ønsker og frit vælge operativsystem. Dette kræver noget "nørd" arbejde, men synes samtidig det er sjovt - men dog ikke noget for alle..

I øvrigt har den kørt non-stop i et halvt år uden problemer - kun afbrudt når jeg vil opdatere Squeezebox-server på udgivelsesdatoen (fremfor når der er lavet en port til en NAS) ;)


Så jo man kan nemt lave en NAS der kan outperforme de færdigbyggede - kræver man har evnerne og lysten til at sætte det op, men når det først kører kræver det altså ikke yderligere!
Til top
RaGa_MuFFiN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2009
Sted: Videbæk, DK
Status: Offline
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 19:07
Hold da op en masse svar! Dejligt! Jeg har lige lidt kommentarer -

Jeg kunne sagtens selv bygge en NAS server. Jeg har rodet med hardware i mange år, men er langt fra ekspert på linux / unix-delen.

Jeg kan godt se, at hvis jeg skal ligge mine efterhånden rigtig mange BD'er ind, og bibeholde kvaliteten, så skal jeg jo have ret så meget plads! Tror faktisk jeg bare holder mig til at gøre det med mine dvd'er, vhs og cd'er.

Tak for alle de inputs I har givet mig! Jeg tror dog det bliver noget i QNAP serien, da jeg ikke synes jeg gider at bygge min egen. Jeg bygger rigtig mange computere til venner og bekendte i forvejen.

Jeg tror jeg nupper en QNAP med enten 4 eller 8 diske. Der kommer jo lidt skattepenge retur i Marts, så tror jeg der er lidt til det der! Hvordan jeg så skal afvikle det på mit tv, er så en anden sag! Mangler lidt en trådløs controller eller fjernbetjening til min xbox1 med XBMC
Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af RaGa_MuFFiN RaGa_MuFFiN skrev:

Hold da op en masse svar! Dejligt! Jeg har lige lidt kommentarer -

Jeg kunne sagtens selv bygge en NAS server. Jeg har rodet med hardware i mange år, men er langt fra ekspert på linux / unix-delen.

Jeg kan godt se, at hvis jeg skal ligge mine efterhånden rigtig mange BD'er ind, og bibeholde kvaliteten, så skal jeg jo have ret så meget plads! Tror faktisk jeg bare holder mig til at gøre det med mine dvd'er, vhs og cd'er.

Tak for alle de inputs I har givet mig! Jeg tror dog det bliver noget i QNAP serien, da jeg ikke synes jeg gider at bygge min egen. Jeg bygger rigtig mange computere til venner og bekendte i forvejen.

Jeg tror jeg nupper en QNAP med enten 4 eller 8 diske. Der kommer jo lidt skattepenge retur i Marts, så tror jeg der er lidt til det der! Hvordan jeg så skal afvikle det på mit tv, er så en anden sag! Mangler lidt en trådløs controller eller fjernbetjening til min xbox1 med XBMC


OK - undervurderede dig måske i første omgang :)

Lyder til du fint ville kunne bygge en selv, men forstår dog samtidig dit valg - en færdig er alt andet lige nemmere at gå til!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu