recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS der også er et USB drive???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS der også er et USB drive???

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rodgaard2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS der også er et USB drive???
    Sendt: 13-April-2010 kl. 23:30
Hej

Je
g har lige købt en "Western Digital MyBook World Edition" NAS server, som har en usb port, så havde egentlig regnet med at den også kunne bruges som et normalt usb drive... men det kan man ikke Cry

Nogen der kender en NAS der også er et usb drive??

Mvh
rodgaard
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2010 kl. 19:18
både og - langt de fleste netværksdiske anvender en eller anden form for linuxkerne. - Dermed formateres diskene ofte til et linuxformat som ext2 eller 3, hvilket betyder at de ikke direkte kan læses af en windowsmaskine eller en mac. De findes selvfølgelig - men disken skal formateres til enten ntfs eller fat32 for at kunne bruges som usb-disk. Jeg har rent faktisk en belkin router med usb-port så jeg kan sætte en alm disk til den den og den fungerer så som netværksdisk (ikke at jeg bruger funktionaliteten, men den kan!)
jeg tvivler på den performer kanon, men prisen er selvfølgelig også derefter, men tjek eventuelt denne http://www.dustin.dk/pd_5010213481.aspx - så kan du bruge en vilkårlig usb-disk (så længe den er formateret til fat-32).
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2010 kl. 22:28
Har nu returneret den og bestilt en"Buffalo DriveStation FlexNet", det er en NAS der kan skifte til USB ved tryk på en knap. Men det er stadig helt godt nok, men det bedste jeg har kunne finde. Det jeg søge er en NAS som man kan tilgå via ethernet og USB på samme tid. Den eneste NAS jeg har kunne finde der kan det, er en "LaCie Ethernet Big Disk" og de er ikke til at støve op, da den er gammel og ud gået.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1121336
>i would like start a thread for the WD TV of known USB NAS servers/drives that work....the other >thread is just useless
>
>LaCie Ethernet Big Disk - 1 TB (301156U)
>LaCie Ethernet Disk mini V2 - 500 GB (301138U)
>Buffalo DriveStation FlexNet (HD-CE500LU2)

http://www.redflagdeals.com/forums/nas-can-accessed-via-ethernet-usb-same-time-522657/
>NAS That can be accessed via Ethernet and USB AT THE SAME TIME

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 00:00
det er beskrevet noget mere indgående her! - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1041700

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det er beskrevet noget mere indgående her! - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1041700

I den tråd fra avsforum var spørgeren helt eventyrligt dårlig til at forklare, hvad han ønskede, og derfor ramte de fleste af svarene helt ved siden af.

Problemet med en tingest af denne type er, at man via USB ikke tilgår et andet operativsystems filsystem. Man tilgår en rå disk. Det samme gør operativsystemet på NAS'en. Så prøver man at tilgå NAS'ens harddisk via både netværk og USB, har man pludselig to operativsystemer, som på samme tid forsøger at tilgå den rå disk - og det skal gå galt, nærmest på samme måde, som hvis man forsøgte at sætte samme harddisk i to computere på samme tid.

For at komme uden om denne problematik, kan jeg kun se een løsning:
NAS'en vil være nødt til at præsentere en falsk/virtuel disk via USB. Så kan den tilsluttede PC tro, at den læser og skriver direkte på en rå disk, men i virkeligheden læser og skriver den bare til noget software på NAS'en, som udadtil fungerer som en USB-disk og indadtil tilgår NAS'ens filsystem.

Jeg kunne forestille mig, at denne løsning ville være nogenlunde enkel at programmere, hvis USB-indgangen kun skulle tilgå et område i NAS'ens filsystem, som var utilgængeligt for øvrige processer på NAS'en - og dermed også utilgængeligt via netværket.

Men hvis man ønsker at have delt adgang, så samme filområde kan tilgås samtidigt via USB og netværk, skal udvikleren af NAS'en sandsynligvis ud i et ret voldsomt programmeringsarbejde for at tage højde for de situationer, hvor man via både USB og netværk f.eks. forsøger at skrive til de samme filer på samme tid.

Redigeret af Allan Olesen - 18-April-2010 kl. 11:02
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af rodgaard2 rodgaard2 skrev:

Hej

Je
g har lige købt en "Western Digital MyBook World Edition" NAS server, som har en usb port, så havde egentlig regnet med at den også kunne bruges som et normalt usb drive... men det kan man ikke Cry

Nogen der kender en NAS der også er et usb drive??

Mvh
rodgaard

Du kan se på usb stikkende om det er en indgang eller udgang og derved slippe for at købe forkert en anden gang:

Hvis du skal finde en disk som kan det som du ønsker, så skal den som minimum have en "B" indgang eller måske en mini eller micro "B" indgang.

Jeg gætter på at din disk har en Type "A" indgang og den kan bruges til at sætte et kamera eller usb disk/stick til som ekstra plads.

Redigeret af Cyberguyen - 18-April-2010 kl. 12:02
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 15:14
Tak for svar.
Allan: Ja det er også hvad jeg har kunnet læse mig til. Ja så producenterne gider ikke at bruge tid og penge på det. Kunne man forestille sig en ethernet til USB adapter, som konvertere en NAS til USB HDD over ethernet??

Cyberguyen: Ja den havde en Type A, men jeg kunne fint købe et A til A USB kabel, så det tænkte jeg ikke lige så meget over, men det burdet jeg jo nok have gjort:-)
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af rodgaard2 rodgaard2 skrev:

Kunne man forestille sig en ethernet til USB adapter, som konvertere en NAS til USB HDD over ethernet??

Det kunne man godt forestille sig, men en sådan adapter ville ligeledes skulle indeholde noget software, som præsenterer et falskt/virtuelt drev på USB-indgangen og fungerer som netværksklient på ethernet-indgangen.

Altså forudsat at USB-delen skal fremstå som en alm. USB-harddisk over for den tilsluttede computer.

Redigeret af Allan Olesen - 18-April-2010 kl. 16:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2010 kl. 16:19
rodgård - det har ikke noget som helst med at producenterne ikke "gider" bruge tid - det kræver en meget seriøs udviklingsopgave for at få den funktionalitet du ønsker. og til de priser giver hverken hardware eller software mulighed for at have den slags funktionaliteter. jeg har en usb-port i min belkin router så jeg kan tilslutte en ekstern harddisk og derefter tilgå den som netværksdrev. jeg bruger den dog overhovedet ikke da det kræver noget software installeret og det er win only (og der er primært macs i hjemmet) men ellers vil en pogoplug også kunne bruges. - men du får IKKE usb OG ethernet på samme tid. - det er det kompromis du må lave. du kan have en usb-disk som du kan lave om til en ethernet disk og så trække den ud af ethernet adapteren for derefter at få en usb-disk igen.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2010 kl. 23:41
Ja, det var nok også noget i den retning jeg mente:-) mere HW + mere SW = dyre produkt -> kan ikke konkurrere med alle de andre mainstream producenter. Men tror ikke jeg er den eneste der efterspørge sådan et produkt og er villig til at betale det ekstra, så syntes det er lidt sjovt at det slet ikke eksistere.
Men tak for hjælpen, nu kan man da finde en god forklaring på danske om ikke andet.

Update på min bestilte "Buffalo DriveStation FlexNet", så har den været i restordre i hele Danmark, Sverige, Norge og Tyskland den sidste uge, men det ser ud til at de er tilgængelige igen, så den skulle komme i morgen, weeeee :-)

Redigeret af rodgaard2 - 26-April-2010 kl. 13:06
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2010 kl. 11:18
Har nu haft min "Buffalo DriveStation FlexNet" i en månedes tid nu, og det fungere ganske ude mærket. Den sidder dog mest bare til TV'et som USB drive og bruges ikke så meget som NAS.

Har også fået fat i en "LaCie Ethernet Disk mini V2" som skulle kunne USB og NAS på samme tid. Det kan den også, men USB sker også ved en "netværks forbindelse", så drevet frem står stadig som et netværks drev, det køre bare over USB, så TV'et vil ikke godtage det :-(
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu