recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS eller Windows Home Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS eller Windows Home Server

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 08:17
Jeg tror ikke en Western Digital My Book World Edition II er løsningen. Der er simpelthen for lidt plads. 1 TB er absolut minimum og jeg skal have plads til at udvide. Så jeg skal på sigt have plads til 4 diske., Den der drobo ser mere interessant ud. Jeg vil lige kaste et blik på den, når jobbet på et eller andet tidspunkt giver plads til en overspringshandling...
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 09:43

Der gik ikke længe før jeg måtte ind og se på Drobo'en. Et rigtigt lækkert produkt ser det ud til.
Dog ser det ud til at det udelukkende er et harddisk kabinet, der kan gøres trådløs. Desuden vil det stadig køre gennem USB, hvilket betyder en begrænset hastighed i forhold til Gigabit LAN.
Der kan vist heller ikke installeres plugins på den. Det betyder vel også, at den ikke kan fungere som mediastreamings- eller FTP-server. Er det rigtigt forstået?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 10:50

Oprindeligt skrevet af nfspower nfspower skrev:

Bare lige så i har lidt at savle over:
http://www.drobo.com/

Forklaringen på produktet:
http://www.drobo.com/Products/drobodemo.html

Er et mildest talt genialt produkt - Jeg har set den i virkeligheden og den virker som de viser den i klippet - så ikke noget TV shop video her :)

Hvad er det geniale ved et forvokset USB kabinet, som vist koster mellem 4000 og 5000 kroner? Hvis det skal fungere som filserver, skal du anskaffe endnu en enhed (Droboshare). Og hvad har du så? Næppe noget som er mere fleksibelt end en NAS med plads til 4 diske.

 

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 10:57

Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Der kan vist heller ikke installeres plugins på den. Det betyder vel også, at den ikke kan fungere som mediastreamings- eller FTP-server. Er det rigtigt forstået?

Hvis du anskaffer DroboShare (foruden Drobo boxen) får du en NAS hvor der er mulighed for at installere visse programmer. Medmindre du er meget god til Unix, er du afhængig af at andre har compilet og pakket for dig. Du kan se de eksisterende pakker på Drobo websiden (torrent klienten er ikke imponerende, sammenlignet med den typiske NAS).

Selv om DroboShare giver dig NAS muligheder (netværk), er forbindelsen mellem Drobo og DroboShare formentlig stadig begrænset af USB tilslutningen til Drobo. Det vil give en ringere hastighed end en god NAS hvor harddiskene sidder direkte på mainboard.

Bottom line: du kan få meget NAS for det som Drobo+DroboShare koster, og du kan få endnu mere NAS/HomeServer hvis du bygger selv. En home server med en VIA C7 CPU bruger kun få watt ekstra i forhold til en NAS, og der er meget mere power og flere muligheder for at installere programmer. Men det kræver selvfølgelig lidt mere arbejde med løbende vedligeholdelse..

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
consulten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2008
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 11:04

Hvis Book'en er for lille, så kunne du overveje storebroderen:

http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?Drive ID=501

 

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 11:04

[edit]Efterfølgende omhandler Drobo, glemte jeg lige at skrive første gang.

Tanken er god, men der findes bedre alternativer. Fordelen er jo egentligt at man kan bruge præcis de diske man vil, uanset størrelse og at man kan hotswappe og stadigvæk have adgang til alle sine filer.

Tilgengæld må det jo så betyde en væsentligt forringet lagerplads, da der jo må foregå noget mirroring. Om det så bare er noget tilsvarende til RAID 5, ved jeg ikke.

Prisen er jo så også deroppe af og den største ulempe (som NAS) er jo nok USB-interfacet mellem Drobo og Droboshare.



Redigeret af jonaskp - 12-December-2008 kl. 13:18
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 11:12

Jeg har haft diverse NAS løsninger, og jeg må sige at Windows Home Server har en enkelt ulempe, men dens fordele overskygger klart den største ulempe som er den eneste af betydning.

For at start med ulemperne - Windows Home Server kører enten med duplikation eller uden duplikation - dvs. at har du 4 stk. 500 GB harddiske og ønsker data sikkerhed, så har du kun 4 x 500 GB / 2, dvs. 1.000 GB til rådighed. Flere NAS systemer kan køre RAID5, eller en afart, som Drobo'en, hvor data effektiviteten er bedre, fx. vil en RAID5 med de samme 4 diske give 1.500 GB frem for de 1.000 GB.

Fordelen er at du som på Drobo'en kan bruge præcist de diske du ønsker, og du kan tilføje flere diske via. eSATA eller USB - dvs. du i princippet kan blive ved med at udvide kapaciteten. Prøv at kigge på denne:

http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/SQA-5H.html

Her har du plads til 5 diske, og kan så købe slave enheder for hver ekstra 5 diske.

Den største fordel ved Windows Home Server er klart dens backup mulighed - den tager automatisk backup af samtlige af husets maskiner, og sikrer dermed alle maskiner, og ikke kun det der ligger på serveren. Herudover kan du koble en ekstern disk på den, og backe dele eller hele serveren op på den, alt efter disk størrelse - den disk kan du så placere hos en ven eller kollega, og har så data'ene der.

Jeg er for nylig begyndt at lave software til home server, og add-on softwaren er klart den største force - det jeg laver giver automatisk CD og DVD kopiering ved at tilkoble et eksternt USB drev:

http://www.mymovies.dk/forum.aspx?g=posts&t=9246

Så vil der være nogen der vil brokke sig over Windows Home Server og filhåndtering hvor den ødelægger filer, og ja, den havde sådan bug, den er løst.

Mvh

Brian

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 12:21

Jeg må sige, at jeg står og vakler mellem en NAS-løsning (Enten ReadyNas NV+ eller Synology 407) eller en Windoes Home Server løsning. Som jeg skrev i indledningen af denne tråd er de 2 altoverskyggende kriterier pladsmuligheder og brugervenlighed.

Jeg gider ganske enkelt ikke bruge oceaner af tid på opsætning vedligeholdelse. Omvendt er mit setup ikke fuldendt endnu. Om jeg på sigt bruger PS3'eren til streaming eller om løsningen kommer til at hedde AppleTV el. lign. ved jeg ikke, så jeg vil gerne holde flest mulige døre åbne.

Binnerup - Mener du, ay den eneste ulempe ved WHS (i forhold til NAS) er kapaciteten i forhold til at køre duplering, eller hvordan skal det forstås?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 12:26

Poplic: Ja, det mener er eneste ulempe.

Men, bemærk at for at du kan sammenligne brugervenligheden, så skal du købe en færdig home server, og ikke lave en selv, for så er opgaven en anden.

Den er rigtig simpel at arbejde med.

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 12:40

Jeg kunne ikke drømme om at bygge den selv!

Jeg har stor respekt for dem, der kaster sig ud i den slags. Men min tekniske viden og tålmodighed rækker slet ikke så langt

Hvis jeg så beslutter mig for at det skal være en WHS. Nu er jeg endnu mere uvidende om på dette område end jeg er om NAS.

Jeg vil som sagt gerne have mulighed for at udvide kapaciteten hen af vejen.

Jeg vil gerne kunne tage en ekstern Backup på USB Harddisk el. lign. af mine fotos, dokumenter og videoer af familein.

Den skal gerne være så strømbesparende som muligt.

Og så skal den bare køre problemfrit. Jeg gider heller ikke alt muligt bøvl eller besværlige løsninger med at man skal starte nogle programmer for at kunne en ting, men de konflikter med noget andet. Det tager tid-tid-tid. Så er det hurtigere at finde CD'en frem og sætte den i anlægget i stedet.

Hvad kan I anbefale for en server?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 12:48

Jeg vil anbefale den Tranquil server som jeg linkede til - den bruger 29 watt med én disk, og det stiger jo så med flere diske.

Når du tilføjer en harddisk til WHS, så kan du i konsollen bestemme om den skal bruges til backup eller tilføjes til storage pool'en, du kan dermed tilføje en ekstern harddisk til at tage backup på.

Prøv evt. også at se denne video:

http://www.youtube.com/watch?v=IK30mDZFEjA

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 13:16
Kan det passe, at Tranquil ikke er mulige at få i Danmark?
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu