recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS eller Windows Home Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS eller Windows Home Server

Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Hodor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 15:31

WHS er for dem som vil have noget til deres Windows maskiner til automatisk backup. Ganske som Mac folket har haft deres timecapsule i noget tid efterhånden. (Sammenligner ikke funktioner her).

Linux er billigere løsning og mere flexible. Og kan gå grumme galt for menig mand.

Lad være med at indlede disse 'hvad gør det bedst' diskutioner, men tænk på hvem der er målgruppen for disse produkter. Når du gør det, ved du at de mennesker som primært køber WHS aldrig alligevel vil skænke Linux en tanke, og de mennesker som nyder Linux aldrig vil betale MS skatten.

Diskutionen om hvad er bedst er derfor ganske ligegyldig.

Folk betaler gerne for det er nemt... se bare på Apple verdenen.

Oprindeligt skrevet af <FONT size=1>JesperLund</FONT> JesperLund skrev:

Glemmer du ikke noget her?

Hvis du mener kopiering er ulovlig så tager du fejl. Mig bekendt er backup ganske lovlig at udføre. Der bliver hverken brudt beskyttelse eller delt med resten af verden.

Hvordan er det lige man legalt afspiller en Blueray på Linux?

Redigeret af Hodor - 31-December-2008 kl. 15:40
Stol aldrig på Renault forhandleren i Randers... http://www.bilbasen.dk/nyheder/ForumReadPost.aspx?PostId=988 98&Page=0
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 15:46
Tror/håber ikke Jesper snakker om ulovlig filmkopiering, for det er slet ikke på tale i Binnerup´s beskrivelse. Der står bare ganske simpel filmkopiering, hvilket kan være alt som f.eks ikke er kopibeskyttet.

Men hvad Jesper så mener, det ved jeg så tilgengæld ikke
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Hodor Hodor skrev:

Oprindeligt skrevet af <font size=1>JesperLund</font> JesperLund skrev:

Glemmer du ikke noget her?

Hvis du mener kopiering er ulovlig så tager du fejl. Mig bekendt er backup ganske lovlig at udføre. Der bliver hverken brudt beskyttelse eller delt med resten af verden.

Jeg havde faktisk ikke tænkt mig at gå ind i den endeløse diskussion om kopiering er lovligt eller ej. Du må selv finde ud af hvorfor din konklusion er forkert.

Nej, min pointe med "glemmer" var såmænd bare at WHS og MyMovies ikke kan udføre de beskrevne ting uden tredjepartssoftware...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2008 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tror/håber ikke Jesper snakker om ulovlig filmkopiering, for det er slet ikke på tale i Binnerup´s beskrivelse. Der står bare ganske simpel filmkopiering, hvilket kan være alt som f.eks ikke er kopibeskyttet.

Men hvad Jesper så mener, det ved jeg så tilgengæld ikke

Du har ret, det må være DVD film uden CSS og BD-ROM uden AACS der menes. Jeg var ellers sikker på at Shrek 2 (se screenshots) kun var udgivet med CSS, men jeg må æde mine ord i mig igen..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 10:50
Et lille spørgsmål til Binnerup... hvad med HD-dvd...vil den kunne "æde" disse? Grunden til jeg spørger er at jeg har en samling på omkring 20 af dem, og sammen med mine gamle dvd skiver, vil jeg gerne smide dem på en server eller lign og tilgå dem via MCE fx. Blu ray har jeg min ps3 til at afspille på lige pt, samt det ville fylde alt for meget set ud i fremtiden hvis alle mine fremtidige film køb i BR skulle lægges på disk :-)
Mutzer
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Og? Det er meget fint at disse ting også er kommet til M$-verdenen (hjemme produkter, ikke professionelle servers), men det er altså ganske normale applikationer/services for en Linux-baseret server.

Det kan ikke rigtigt betale sig at diskutere Jesper, både du, jeg og resten af de der læser denne tråd ved også at det ikke er noget du har fået out of the box, uden konfiguration, opsætning eller andet. Det er det jeg mener er forskellen.

Filmkopiering, spændende... Glemmer du ikke noget her?

Nej, quote "Due to legality in several countries, My Movies do not backup copy protected DVD, HD-DVD or Blu-ray titles. Users in countries that allow circumventing CSS and AACS copy protections when backing up their movies can install SlySoft AnyDVD or AnyDVD HD to remove these copy protections."

Min film samling

Lav din egen med My Movies.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 15:07

Nej, min pointe med "glemmer" var såmænd bare at WHS og MyMovies ikke kan udføre de beskrevne ting uden tredjepartssoftware...

Det står også i produktbeskrivelserne flere steder, og i programmet som en disclaimers, så det vil jeg mene er information som er tilgængeligt.

Konklusionen fra vores advokat er at det er en fuldt lovlig fremgangsmåde, og slutbrugeren vil være den eneste der (hvis loven omgåes, som pt. ikke er afprøvet i retssystemet), omgår loven.

Du kan kopiere ikke kopi beskyttede materialer, og kan så vælge at installere AnyDVD hvis du vil kopiere beskyttede materialer - dette vil så (formentligt) være at omgåes dansk lov, præcist som det er at køre 90 på landevejen - hvilket er et forhold den enkelte bruger må gøre op med sig selv om de ønsker.

Bemærk at det i flere andre, bla. Norge er fuldt lovligt at byde beskyttet materiale.

Min film samling

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 15:09

Oprindeligt skrevet af Mutzer Mutzer skrev:

Et lille spørgsmål til Binnerup... hvad med HD-dvd...vil den kunne "æde" disse? Grunden til jeg spørger er at jeg har en samling på omkring 20 af dem, og sammen med mine gamle dvd skiver, vil jeg gerne smide dem på en server eller lign og tilgå dem via MCE fx. Blu ray har jeg min ps3 til at afspille på lige pt, samt det ville fylde alt for meget set ud i fremtiden hvis alle mine fremtidige film køb i BR skulle lægges på disk :-)

Hvis du installerer AnyDVD HD, ja - det kan du gøre via. WHS konsollen i My Movies interface.

Bemærk dog igen at de fleste HD DVD'ere (dog ikke alle) vil indeholde AACS kopi beskyttelse, og en omgåelse af denne vil i de flestes fortolkning af loven ikke være lovligt.

Min film samling

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Og? Det er meget fint at disse ting også er kommet til M$-verdenen (hjemme produkter, ikke professionelle servers), men det er altså ganske normale applikationer/services for en Linux-baseret server.

Det kan ikke rigtigt betale sig at diskutere Jesper, både du, jeg og resten af de der læser denne tråd ved også at det ikke er noget du har fået out of the box, uden konfiguration, opsætning eller andet. Det er det jeg mener er forskellen.

Kan vi ikke i det mindste blive enige om at det meste software kræver konfiguration medmindre man er så usvigelig heldig at default opsætningen lige præcis passer til dig. Det gælder hvad enten det er WinXP, WHS eller Ubuntu dekstop/server.

Når jeg f.eks. læser Patriarkens anvisninger til konfiguration af MCE (via Regedit) for at afspille MKV eller whatever, så synes jeg ikke at det virker specielt brugervenligt.

Jeg har personlig erfaring med konfiguration af både Windows og Linux (Ubuntu), og jeg synes ikke at det ene er ubetinget nemmere end det andet. Når man skal lave ting i Windows som kræver brug af regedit, tipper vægtskålen helt klart ud til Linux' fordel.

Redigeret af JesperLund - 01-Januar-2009 kl. 15:39
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2009 kl. 16:29
lige en lille ting vedr. dem der ikke er så vilde med MS WHS. HP's nye 487 og 485 mediasmart servere spiller faktisk fint sammen med apple timemachine. I hvert fald hvis man skal tro de første indtryk rundt om på nettet. (nu er de jo nye! :-) )
Hvad angår problemet med at afspille forskellige mediefiler ud af boksen på eksempelvis MCE, jamen så er det bare sådan. Man kan ikke forvente noget firma gå den vej og gøre det svinelet for brugerne når de i forvejen har deres egne proprietære løsninger. Hverken Microsoft, apple eller nogen anden. Eksempelvis er der ikke mulighed for at afspille mp3 direkte i en ubuntu distro, uden at der skal hentes noget. apple's frontrow spiller heller ikke meget andet end quicktime eller .mp4/ .m4v uden at skulle installere andet. Spørgsmålet er så bare hvor svært det skal være at udvide, og der er MS selvfølgelig lidt mere bagefter fordi de har nogle advokater og en masse contentproviders på nakken af dem såfremt det IKKE er gjort sådan. Men så længe det koster penge at implementere "standardformater" som .wmv, mp3 etc og .mkv stadig er et "undergrundsformat" jamen så vil .mkv ikke blive direkte implementeret i noget OS ud over noget linux, og slet ikke når både apple og microsoft mener at deres egne implementeringer er sendt fra gud, og at alt andet er inferiørt!

Til top
Rønnest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-April-2006
Point: 679
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2009 kl. 12:25

Det lyder som det rigtige for en "plug-and-play" type som mig  Vi har to (snart tre) bærbare herhjemme og ingen central storageplads. Det betyder, at min datter ikke altid ved på hvilken bærbare hendes skoleopgave ligger.

Og jeg ved godt, at jeg bare kan anskaffe mig en netværksdisk, så er den centrale lagerplads løst.

Men det jeg synes lyder smart ved WHS er, at jeg også kan have mine DVD og Blu-Ray film på den. Vi har nemlig en TViX 6500 i stuen og min datter har en 4100 på hendes værelse - begge med harddisk i. Så med WHS kan jeg have filmene lageret centralt (i stedet for decentralt som nu) og så kan TViX´ene afspille dem fra WHS´en. min eneste bekymring er om WHS kan levere data hurtigt nok til, at Blu-Ray kan afspilles flydende.

Så kan de det, hopper jeg på den nye WHS så snart den kan fås. Jeg har nemlig ikke før set så smart en løsning - og med plads til 4 diske.

Sony 65AF8, Onkyo TX-NR929, Dune HD Max, Yousee tv-bokx, Synology 1010+/DX510, Sonos ZP90, B&W 603S3 - 600S3 - LCR60 - ASW600, JVC HD550, 92" Lissau motorlærred.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2009 kl. 13:04

Den "gamle" WHS fra HP kan købes allerede i diverse butikker, og er magen til den nye på de fleste punkter.

Den kan godt følge med til Blu-ray afspilning, dog har den svært ved at følge med afspilningen hvis der kopieres en disk samtidig. Det skyldes en intern håndtering af filsystemet som gør at skrivninger kører i en høj prioritet, som går ud over læsning - de siger det er pga. at det er super vigtigt at skivninger går godt til spejlingen.

Men hvis du ikke lige kopierer en Blu-ray ind samtidig, ja, så kan den følge med.

Min film samling

Til top

Besvar Besvar Side  <1 6789>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu