recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS for en nybegynder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS for en nybegynder

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS for en nybegynder
    Sendt: 17-April-2021 kl. 21:10
Hej alle sammen, min netværksharddisk er stået af og må nok konstatere at den ikke er til at redde.

derfor tænker jeg om jeg måske nu bør overveje at få gang i noget lidt bedre og sikkert fremfor bare at købe en plug n play løsning som jeg ellers før har haft held med.

Denne gang har jeg bare brændt fingrene for jeg kan ikke få liv i min seagate længere og mister derfor rigtig rigtig mange familie billieder hvilket jeg er rigtig træt af. 

men hvad skal man købe, hvor skal man starte og findes der noget der er brugervenligt for en der ikke er en decideret computer geni.?

jeg brugte min gamle til billeder, film og musik. afspillede via min computer som husede plex serveren og distribuerede derfra ud til tv, mobil, tablet osv. 

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 06:36
Qnap eller Synology   så er du ikke helt galt på den

De er begge nemme at sætte op

og efter budget kan du vælge 2 eller flere diske.   
Bare husk at bruge diske beregnet til NAS for længere leve tid
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Hej alle sammen, min netværksharddisk er stået af og må nok konstatere at den ikke er til at redde.

derfor tænker jeg om jeg måske nu bør overveje at få gang i noget lidt bedre og sikkert fremfor bare at købe en plug n play løsning som jeg ellers før har haft held med.

Denne gang har jeg bare brændt fingrene for jeg kan ikke få liv i min seagate længere og mister derfor rigtig rigtig mange familie billieder hvilket jeg er rigtig træt af. 

men hvad skal man købe, hvor skal man starte og findes der noget der er brugervenligt for en der ikke er en decideret computer geni.?

jeg brugte min gamle til billeder, film og musik. afspillede via min computer som husede plex serveren og distribuerede derfra ud til tv, mobil, tablet osv. 



Bare et vildskud...
Nu skriver du, at den gamle er en netværksharddisk... Kører den slet ikke? Hvis ja, kan du så ikke koble den direkte til computeren, og få fisket indholdet ud den vej - altså bare vha. USB-kabel
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

og mister derfor rigtig rigtig mange familie billieder hvilket jeg er rigtig træt af. 


Hej.

Jeg ved ikke hvor vigtig de rigtig mange familie billieder er for jer. Men har du overvejet at bede et professionelt firma om, at prøve at redde, hvad der reddes kan?

Men ellers hedder den fremtidige løsning backup. Om du vælger en ny bedre ekstern harddisk eller en ny NAS, bør du tage en backup af alt, hvad du ønsker at beholde.
Selv en ny NAS med flere redundante harddiske kan fejle, og bør derfor sikkerheds kopieres, gerne til en ekstra ekstern harddisk.

Hilsen Carsten.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 09:45
som de andre siger, så er det “heldige” ved alm harddiske at de kal reddes og endda i flere lag.

Mht NAS, så har jeg faktisk selv det setup at min nas fungere som lokal netværk og den har jeg sat til at synkronisere op i skyen.

På den måde er jeg altid sikker på at have back-up. Princippet for back-up hedder typisk 2 forskellige medier på 2 forskellige lokationer.

Dvs selvom du måtte vælge at have flere disk i raid konfiguration, så dør de begge ved fx tyveri eller brand. Blot et input
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 23:20
Jeg ved ikke om det kan reddes, har selv forsøgt at tage disken ud af selv den kasse for så at sætte den direkte i computeren med sata kabel som var det en almindelig harddisk. Det lykkedes ikke min computer at læse finde disken overhovedet. 

Hvordan kan professionelle gøre det? Hvad gør de?

Gennemgår de hvad der er på harddisken? Ikke fordi jeg har noget at skjule, hverken i form af pirateri eller andre kriminelle sysler, men der er også ret private ting på den harddisk.. billeder og videoer fra 2 fødsler blandt andet. En masse personfølsomme dokumenter og sådan. 


Jeg ved ikke hvor jeg skal starte i forhold til næste projekt. Har læst ganske kort om qnap og synology men syntes jeg bliver mere forvirret. Skal de have deres eget styresystem for at fungere? Skal de håndtere afspilninger når man ønsker at se en film på plex, eller er de bare som min tidligere læsning, en lagerenhed på mit netværk ? Jeg syntes det er forvirrende sammenlignet med det jeg havde før som bare var en lagerenhed på mit lokale netværk. Vil selvfølgelig have noget bedre og er også villig til at sætte mig ind i tingene samt sikre det bedre fremover end jeg har formået indtil nu.




Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 06:06
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Jeg ved ikke om det kan reddes, har selv forsøgt at tage disken ud af selv den kasse for så at sætte den direkte i computeren med sata kabel som var det en almindelig harddisk. Det lykkedes ikke min computer at læse finde disken overhovedet. 

Hvordan kan professionelle gøre det? Hvad gør de?

Gennemgår de hvad der er på harddisken? Ikke fordi jeg har noget at skjule, hverken i form af pirateri eller andre kriminelle sysler, men der er også ret private ting på den harddisk.. billeder og videoer fra 2 fødsler blandt andet. En masse personfølsomme dokumenter og sådan. 


Jeg ved ikke hvor jeg skal starte i forhold til næste projekt. Har læst ganske kort om qnap og synology men syntes jeg bliver mere forvirret. Skal de have deres eget styresystem for at fungere? Skal de håndtere afspilninger når man ønsker at se en film på plex, eller er de bare som min tidligere læsning, en lagerenhed på mit netværk ? Jeg syntes det er forvirrende sammenlignet med det jeg havde før som bare var en lagerenhed på mit lokale netværk. Vil selvfølgelig have noget bedre og er også villig til at sætte mig ind i tingene samt sikre det bedre fremover end jeg har formået indtil nu.





Jeg TROR, de i første omgang prøver med programmer, som kan få adgang til det, du ikke kan. Programmer, som man ikke bare kan købe på nettet. Alle de personlige ting - dokumenter, medvidere, samt billederne, som du nævner, vil du jo nok gerne have finrene i igen.

Word-dokumenter er de selvfølgelig nødt til at åbne, for at se, om disse er genoprettet korrekt, og teksten ikke bare er en tilfældig spandfuld bogstaver, hulten til bulten. Det samme med videoer. Disse kan også være beskadigede, og skal så også kontrolleres, om de kan afspilles. Billeder... Der kan på nogle, være en grå kant. Er denne kant bare smal, og ikke decideret har ødelagt billedet, så kan denne let fjernes ved at opskalere billedet i Gimp. Hvis du FÅR sådanne billeder retur.

Kan de IKKE få fat i tingene vha. programmer, så tages diskene ud af kabinettet - selve PLADERNE, og sættes over i en anden. Og så kan de tage tingene ud der. Det, med at pille diskene ud selv, skal man IKKE gøre. De skal være pinligt rene! Der må IKKE være snavs på dem. Så de professionelle har sterile rum, hvor den slags arbejde gøres. Og, mon ikke de håndterer personfølsomme data, som de skal... Her er link til bare ét firma, fundet på et par sekunder. Andre her i forummet må også være behjælpelige med links.

Og her er ét, hvor der også vises priser: https://www.recoverit.dk/data-recovery/harddisk-data-recovery/ 


Redigeret af mnielsen - 19-April-2021 kl. 06:32
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Jeg ved ikke om det kan reddes, har selv forsøgt at tage disken ud af selv den kasse for så at sætte den direkte i computeren med sata kabel som var det en almindelig harddisk. Det lykkedes ikke min computer at læse finde disken overhovedet. 
Det er vel ikke bare fordi et det program du har brugt til at læse disken med, ikke understøtter det filesystem format der er på disken?
Mvh Jesper
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Jeg ved ikke hvor jeg skal starte i forhold til næste projekt. Har læst ganske kort om qnap og synology men syntes jeg bliver mere forvirret. Skal de have deres eget styresystem for at fungere? Skal de håndtere afspilninger når man ønsker at se en film på plex, eller er de bare som min tidligere læsning, en lagerenhed på mit netværk ? Jeg syntes det er forvirrende sammenlignet med det jeg havde før som bare var en lagerenhed på mit lokale netværk. Vil selvfølgelig have noget bedre og er også villig til at sætte mig ind i tingene samt sikre det bedre fremover end jeg har formået indtil nu.

Både Synology og QNAP kommer med deres eget styresystem præinstalleret, og det er ikke noget du selv skal installere - du skal brugt konfigurere det via webinterface og den indbyggede guide. Du skal selv sætte disk(e) i dem, men følger herefter blot installationsvejledningen i webinterfacet. Det er vitterligt ikke særlig svært, og begge producenter har gjort ret meget ud af brugervenligheden.

NAS'en behøver ikke håndtere afspilning, og de kan begge fungere som netværksdrev, hvor du sætter et share op på en volume i NAS'en.

Overvej i fremtiden backup til cloud. Jeg bruger selv Synology, og de har (ligesom QNAP) en glimrende integration til fx Backblaze B2. Jeg giver ca. 35 kr/md for backup af 1TB billeder og video.


Redigeret af floe - 19-April-2021 kl. 13:26
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

Hej alle sammen, min netværksharddisk er stået af og må nok konstatere at den ikke er til at redde.

derfor tænker jeg om jeg måske nu bør overveje at få gang i noget lidt bedre og sikkert fremfor bare at købe en plug n play løsning som jeg ellers før har haft held med.

Denne gang har jeg bare brændt fingrene for jeg kan ikke få liv i min seagate længere og mister derfor rigtig rigtig mange familie billieder hvilket jeg er rigtig træt af. 

men hvad skal man købe, hvor skal man starte og findes der noget der er brugervenligt for en der ikke er en decideret computer geni.?

jeg brugte min gamle til billeder, film og musik. afspillede via min computer som husede plex serveren og distribuerede derfra ud til tv, mobil, tablet osv. 


Du skriver :

Denne gang har jeg bare brændt fingrene for jeg kan ikke få liv i min seagate længere og mister derfor rigtig rigtig mange familie billieder hvilket jeg er rigtig træt af. 

>>tag disken ud af enheden og sæt harddisken i en ramme så kan du få data ud af den .

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2021 kl. 20:54
en PC kan ikke bare lige læse data på en disk fra en NAS da de bruger andet filsystem 
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2021 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

en PC kan ikke bare lige læse data på en disk fra en NAS da de bruger andet filsystem 

Så bør det være et spørgsmål om blot at installere en driver. Sandsynligvis til ext3 eller ext4.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu