recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS hardware og kabinet forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS hardware og kabinet forslag?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2010 kl. 22:18
Oprindeligt skrevet af jtr32 jtr32 skrev:

Ok og ja det giver jo fint mening.
Da det kun er til hjemmebrug og der ikke bliver lagt meget pres på NAS'en hverken af mange overførsler eller mange brugere lyder det til jeg godt kan leve med en "billig" controller.
Jeg vil kigge lidt efter en controller, men forslag modtages meget gerne....der skal mindst være 4 sata porte. Og i så fald kan jeg jo samtidig kigge efter et bundkort med lidt færre sata porte (og måske billigere) samt evt. en "bedre" pcie port.
Forstår jeg det ret hvis jeg forstår det sådan at hvis controlleren dør kan jeg købe en ny og tilslutte diskene til....og så skulle den kunne genkende raiden igen og fortsætte mere eller mindre ufortrødent?
Du har forståret det ret.
Jeg skal lige finde mine notater frem på arbejdet i morgen, og så skal jeg nok anbefalde en.
Tror at den vil koste små 800kr.

.....
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Marts-2010
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2010 kl. 22:58
Lyder godt, tak for det
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2010 kl. 23:48
Her er et par bud på fornuftige raid-controllere til billig penge:

Promise FastTrak TX4310
http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?product_id=165
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=468062

HighPoint RocketRAID 1740
http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_rr1700.htm
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=309857

Dét der skal overvejes er kortets interface (afhænger af bundkortet og påvirker performance), antal SATA-porte, support for RAID 5 - helst uden brug af drivere (ren hardware-løsning) men specielt den sidste bliver vist svært i prisklassen.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 00:45
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=366883

Og ja som tipsen siger så bliver support for raid 5 uden brug af driver svært i den pris klasse, det er faktisk umuligt.
Men det kunne du jo også leve uden.

.....
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Sted: Denmark
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 20:04
Af ren nysgerrighed, hvad driver værket i din kommende DIY løsning?

Som jeg indtil videre læser tråden, så kan det ikke være pengepungen.

Bundkort ~1000 kroner
RAM ~300 kroner
RAID-kost ~1000 kroner

Uden kabinet, hvor jeg slet ikke tør tænke på prisen på det ellers fede Chenbro-kabinet, så snakker vi 2300 kroner. Du ender omkring de ~3000 kroner alt efter, hvilket kabinet du vælger.

Så nu tænker jeg igen, hvad grunden er til ikke blot at købe en NAS. Et færdigt produkt. Tag f.eks. en Synology DS410 til ~3150 kroner. Du får et fint lille kabinet, nemt og enkel opsætning, RAID 5 (som du ikke får med det "billige" RAID-kort) , strømbesparende 56W/h under load.

Lad os sige at du blot benytter dig af det kabinet, som du allerede har, så kommer du helt sikkert til at have en løsning, der æder mere strøm end, hvad nødvendigt er pga. en overdiminsioneret strømforsyning, hvilket igen rammer pengepungen. Så er der den tid, som man skal benytte for at sætte et system op. Her har du f.eks. FreeNAS, som er gratis, men kommer til at kræve lidt tid. Og tro mig, når jeg siger, at du kommer til at misunde enhver med f.eks. en Synology. Let, enkelt web setup. Og hvis du vælger et OS, der koster penge, så har du igen haft tegnedrengen oppe.

Det er ikke fordi, at jeg vil tale dig ud af projektet, hvis du har en størrere mening eller grund til det, men jeg vil da rigtig gerne gøre dig opmærksom på at der er andre muligheder.

Jeg har været igang med et FreeNAS projekt, men endte med en Synology DS. En fra min studiegruppe måtte ud at udskifte sin FreeNAS løsning efter han så mit interface. QNAP skulle være en anden vinder, og der er sikkert mange andre. Personlig synes jeg ikke en DIY-nas er det hele værd, når man alligevel ikke har sparet en krone, når dagen er omme.

Tillade mig at forslå en Synology DS410, som NAS hardware, der er kombineret med kabinet. Wink

Redigeret af srnkrkgrd - 29-Marts-2010 kl. 20:06
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2010 kl. 20:10
nu sidder vi godt nok og anbefaler en hw raidcontroller, men trådstarter har jo rent faktisk ikke lige skrevet noget om hvilken type software han ønsker at bruge. - har man modet behøver man ikke bruge hw raid hvis man bruger freenas+ZFS, men det kræver man er villig til at sætte sig ind i sagerne, da det er en lille smule mere langhåret at forstå end normalt. HW raid giver ikke nødvendigvis mere sikkerhed med mindre man virkelig betaler kassen til både controller og sørger for at der er en ordentlig battericache på som lige koster en ordentlig sjat ekstra for ikke at miste data der måtte sidde i hukommelsen på controlleren hvis den ryger. (kender en der lavede en raid 1+0 og der døde pludelig 2 diske på kryds i setuppet med det resultat at han måtte hen og bygge det hele op igen. :-( )
Desuden giver raid5 med 1-2tb diske nogle alvorlige genopbygningstider hvis man skal hen og rebuilde raid hvis det går galt. Det er selvfølgelig bedre end tab, men hw raid5 er ved at være på grænsen af hvad der er sjovt når man bruger de helt store diske som vi har i dag.

Hvad angår kabinet så vil jeg sige at har man pladsen så tag et helt alm billigt kabinet og smid nogle sata-backplanes i. klart den billigste løsning hvis man har pladsen til det. Ellers er chenbro's specielle "serverkabinet"  nok i virkeligheden det eneste der kan klare 4 diske på stort set ingen plads.
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Marts-2010
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 00:25
Lige en lynkommentar, mere kommer lidt senere.

Hmm, startede faktisk med at se på synology, qnap osv. og kan godt lide den hurtigere tilgang til dem. Jeg syntes bare de blev voldsomt dyre for at få WOL (og det er nu en god feature når det er privat brug). Men må have overset enten det hos DS410 eller at prisen varierer en del alt efter hvor den købes.
Men som sagt flere kommentarer til det hele når jeg har fået kigget lidt på DS410
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 08:51
En Qnap ts-219P bruger 5 watt når den i "Sleep mode" den understøtter ikke WOL hvor den slukker helt ned og "kun" bruger 2-3watt for at være klar til at starte op.

Jeg har selv en Qnap ts-219P som er sat til at gå i "sleep mode" efter 15 min, når jeg så skal bruge den igen er den klar til at svare på få sekunder.
Her ud over kan den programers til at slukke helt efter en tidstyring... Men helt ærlig det bruger jeg ikke, og jeg savner ikke WOL ! Jeg gider ikke vente hver gang den skal starte op.

Så i min verden er "sleep mode" til kun 5 watt og hurtigt adgang til filer det bedste.  

Redigeret af Notfast - 30-Marts-2010 kl. 08:58
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 08:57
update:
Jeg kan se at en synology ds 410 bruger 20 watt i dens "sleep mode", det er godt nok meget.
Så forstår man bedre at den _skal_ understøtte WOL, med de ventertider det giver.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 20:59
http://www.highpoint-tech.com/PDF/RR26XX/RocketRAID_2640x4_Maximum_PC_Review.pdf
Nu har jeg bestilt sådan en... Så får vi at se om den nu også dur i virkeligheden....
.....
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

http://www.highpoint-tech.com/PDF/RR26XX/RocketRAID_2640x4_Maximum_PC_Review.pdf
Nu har jeg bestilt sådan en... Så får vi at se om den nu også dur i virkeligheden....

Jeg tror måske, at denne besked hørte til i din egen tråd:

pcie x4 raid controller i pcie x1

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78135&title=pcie-x4-raid-controller-i-pcie-x1

Af ren nysgerrighed dog, nu hvor du alligevel er igang med at "highjack" tråden, hvad skal du bruge den til? Har du ikke en QNAP 419P? Smile
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Jeg tror måske, at denne besked hørte til i din egen tråd:

pcie x4 raid controller i pcie x1

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=78135&title=pcie-x4-raid-controller-i-pcie-x1

Af ren nysgerrighed dog, nu hvor du alligevel er igang med at "highjack" tråden, hvad skal du bruge den til? Har du ikke en QNAP 419P? Smile
Hej srnkrkgrd
Nej beskeden høre til her, denne raid controller er forslået tidligere i denne tråd om muligt hardware til NAS.
Denne Raid controller er testet af mange hjemme sider og en god step up fra "onboard" raid, og det næst bedste efter en rigtig hardware raid controller.
Jeg angiver så at nu er der bestilt en som info til andre som overvejer at købe denne eller en anden raid controller.
Når jeg modtager den så vil jeg skrive min mening om den, for det kunne være at nogen kunne bruge en "almindelig" mands egne oplevelser med denne raid controller. :-)

Jeg ejer en Qnap TS-210P (lækker NAS til små penge), men denne raid controller skal bruges i en tv tuner server/farm, dette kan jeg ikke lave på min NAS.

Mit ønske er ikke at lave offtropic, og det mener jeg ikke at jeg har gjort før at jeg begyndte at svare på spørgsmål omkring min NAS.
.....
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu