recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS hardware og kabinet forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS hardware og kabinet forslag?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 21:52

Nu har du skrevet om din NAS før dette her, så det er vel ikke offtopic, blot fordi du pludselig bliver spurgt om, hvad du skal bruge den til. Det kunne jo være at trådstarter kunne finde informationen relevant i forhold til det valg, som han netop står og skal lave.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstå din kommentar ang. Synology DS410's strømforbrug og WOL - Personligt synes jeg 20 W/h er super fint i "sleep mode".

TV tuner server/farm lyder vildt - held og lykke med det projekt. Thumbs Up

Som jeg forstår trådstarters behov, vil jeg stadig mene at en Synology DS410 er et rigtig godt bud - og et bedre bud end en DIY NAS.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

Nu har du skrevet om din NAS før dette her, så det er vel ikke offtopic, blot fordi du pludselig bliver spurgt om, hvad du skal bruge den til. Det kunne jo være at trådstarter kunne finde informationen relevant i forhold til det valg, som han netop står og skal lave.

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstå din kommentar ang. Synology DS410's strømforbrug og WOL - Personligt synes jeg 20 W/h er super fint i "sleep mode".

TV tuner server/farm lyder vildt - held og lykke med det projekt. Thumbs Up

Som jeg forstår trådstarters behov, vil jeg stadig mene at en Synology DS410 er et rigtig godt bud - og et bedre bud end en DIY NAS.
Rigtig ja, en NAS kan være udemærket til trådstarter, men hvis det skal være synology (og det bør være Synology eller Qnap pga. kvalitet og support), så ville _jeg_ vælge en anden end DS410.
20 watt når den står og venter på at blive vækket ove lan (WOL) er simpelhen for meget i min bog. Det gør denne feature over vurderet med hensyn til energi spare funktionen + det giver forholdvis lang svar tid fra NAS'en når den lige skal nå at starte op igen.

Min Qnap ts-219p understøtter ikke WOL, men den kan gå i "sleep mode" hvor den kun bruger 5 watt ( alt så 1/4 af DS410), i denne "sleep mode" tager det kun få sekunder før at 219p er klar til at servere filer over netværket.

Det korte og det lange er: hæng dig ikke i WOL, men i det faktiske energi forbrug når den "sover" på den ene eller anden måde.
Jeg er sikker på at Synology må have nogle NAS'er som gør det bedre end DS410 medensyn til energi forbrug.

Tak tak, glæder mig til at modtage noget hardware i morgen.
.....
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2010 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Trådstarter Trådstarter skrev:

Jeg er ved at finde dele til en NAS med 4 drev i raid 5 og vil meget gerne have lidt input.

Med mindre at jeg tager helt fejl, så er QNAP TS-219P en NAS til 2 drev, og dermed måske et dårligt valg i forhold til trådstarters ønske. I og med at det er en 2 drev løsning, så er den heller ikke et specielt godt udgangspunkt til at sammenligne en 4 drevs løsning mht. strømforbrug. (Strømforbruget er jo også lidt teoretisk, da det er opgivet med diske, og der er forskel på strømforbruget alt efter hvilken disk man vælger at smide i systemet, og er derfor at regne som en god guideline.)

Hvis DS410 skal sammenlignes med en QNAP, så må det næsten være TS 439 Pro II eller ligende, som ligger på 19 W/h (bemærk at TS 439 Pro er opgivet til ~29 W/h). TS 419P er opgivet til kun 11 W/h, men her taler vi også om et produkt, der ikke performance mæssigt er i samme klasse. (Og koster ~700 kroner mere end en DS410!)

Når det er sagt, så synes jeg at 5 W/h er et imponerende lavt strømforbrug. Thumbs Up Har du evt. selv haft sådan en dims fra elsparefonden på den for at kontrollere det? Jeg låner selv en fra en studiekammerat i morgen - så skal der leges og evt. overvejes andre tænd/sluk opsætninger til mit setup. (Bliver frygtelig sjovt og sikkert chokerende at se, hvad de forskellige ting trækker - jeg er specielt spændt på min sub, som jeg har mistænkt for at bare stå og suge! Shocked)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af srnkrkgrd srnkrkgrd skrev:

Oprindeligt skrevet af Trådstarter Trådstarter skrev:

Jeg er ved at finde dele til en NAS med 4 drev i raid 5 og vil meget gerne have lidt input.

Med mindre at jeg tager helt fejl, så er QNAP TS-219P en NAS til 2 drev, og dermed måske et dårligt valg i forhold til trådstarters ønske. I og med at det er en 2 drev løsning, så er den heller ikke et specielt godt udgangspunkt til at sammenligne en 4 drevs løsning mht. strømforbrug. (Strømforbruget er jo også lidt teoretisk, da det er opgivet med diske, og der er forskel på strømforbruget alt efter hvilken disk man vælger at smide i systemet, og er derfor at regne som en god guideline.)

Hvis DS410 skal sammenlignes med en QNAP, så må det næsten være TS 439 Pro II eller ligende, som ligger på 19 W/h (bemærk at TS 439 Pro er opgivet til ~29 W/h). TS 419P er opgivet til kun 11 W/h, men her taler vi også om et produkt, der ikke performance mæssigt er i samme klasse. (Og koster ~700 kroner mere end en DS410!)

Når det er sagt, så synes jeg at 5 W/h er et imponerende lavt strømforbrug. Thumbs Up Har du evt. selv haft sådan en dims fra elsparefonden på den for at kontrollere det? Jeg låner selv en fra en studiekammerat i morgen - så skal der leges og evt. overvejes andre tænd/sluk opsætninger til mit setup. (Bliver frygtelig sjovt og sikkert chokerende at se, hvad de forskellige ting trækker - jeg er specielt spændt på min sub, som jeg har mistænkt for at bare stå og suge! Shocked)
Ja, jeg ved at de ikke direkte kan sammelignes, de er jo 2 diske til forskel. Men dette bør ikke betyde 4x strøm forbrug.
Ja, jeg har en plug in watt måler, som jeg kan prøve at lege med i morgen (note til mig selv, køb batterier).

Dette er fra HWT hvor de har brugt 2 stk 7200 omdr Samsung F1 :

DS410 svare da til Qnap ts-419p, de er begge de store i hjemme arbejdsplads gruppen og understøtter efter hvad jeg kan se det samme, og har omtrent det samme regne kraft.

Min pointe er at se på energi forbruget samlet og udlad kun at gå op i WOL. Smile
Her hjemme køre min NAS hele tiden når jeg er hjemme, der er stort set altid en fil jeg skal have fat i. Billeder, musik, film, backup osv. min IPBOX kan også optage over på den, så NAS'en behøver ikke at kede sig.
Så den spinner faktisk aldrig ned når jeg er hjemme og ikke sover.

De nye EU regler angående standby forbrug træder snart i kraft, men det hjælper jo ikke på det gamle udstyr.

Vi har lige gjort EL op for det sidste år. 32xxkWh, 2 personer og en masse elektronik, det skyldes omtanke med hvad jeg køber, og _aldrig_ med hvor meget jeg bruger det.
I min verden skal der være "råd" til at bruge det hele tiden når det først er købt.

nå nu blev det da hvertfald off tropic
Power Consumption (W) Sleep mode: 11W
In operation: 26W
(with 4 x 500GB HDD installed)
sorry
.....
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Marts-2010
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 05:35
Ak ja, jo mere man kigger sig omkring (og får råd af jer gode folk) jo mere er der at overveje.....

Som i diskuterer lidt er 5-10W på 2 disk qnap godt, men så snart der stiger derover (og det gør det jo gerne med 4 diske) koster det i sidste ende en slat. Derfor er WOL ikke nogen dårlig feature...

Har haft kigget lidt på Synology DS410 og den ser bestemt interessant ud, hvilket qnap nu også gør, meeen priser går jo ikke nedaf i forhold til synology....

Meen nu kommer turen til at kigge lidt på WHS efter inspiration i en anden tråd (f.eks.
Tranquil SQA
-5H eller selvbyg). Umiddelbart havde jeg tænkt mig en færdigbygget NAS eller selvbyg med FreeNAS, men WHS skal da ligge tjekkes før en beslutning og dets "non-raid mirroring" eller hvad man skal kalde det lyder også interessant da man f.eks. kan kaste forskellige størrelser på diske i systemet (selvfølgelig plus backup af det aller vigtigste) men vil lige se lidt nærmere på mulighederne med WHS samt sikkerheden i deres system...f.eks. er diskene umiddelbart læsbare efter et røget bundkort....

Men fortsat tak for alt hjælpen altid godt med noget input!!
Håber så bare snart jeg bliver enig med mig selv om hvad jeg vil investere i :-)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 09:00
Du skal dog forvente at WHS kun bliver billigere i indkøb hvis du har delene til at ligge i forvejen, og du skal forvente at en WHS i 9 ud 10 tilfælde bliver noget dyre i strøm + den bliver sværere at "vedligeholde" her har Synology og qnap en fordel at de er godt bygget op.

Ang. Freenas er det et udemærket stykke software :-)
Men igen pas på dit hardware, du kan nemt blive "snydt" til at have noget på 50watt idle stående konstant.

Investere i der behov du har nu og ikke i noget du måske engang kan få hvis og hvis.
Du kan altid skifte/opgradere til større, men du får ikke pengene igen for den ekstra ubrugte ydelse du har købt og ike brugt.
.....
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 09:01
Thumbs Up Håber du skriver i denne tråd, når du er blevet enig med dig selv, og har købt noget. Det kunne være interesant at høre, hvad der lå til grund for dit endelige valg.
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 09:37
Det kan I tro jeg skal nok holde jer up to date.....der er sjældent noget mere irriterende end at hjælpe og så ikke lige få afslutningen med :-)

Lige nu sidder jeg og undersøger hvordan det ser ud mht. mulighed for kryptering af WHS....foreløbigt ser det lidt skuffende ud...
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 10:07
Jeg har valgt at bygge en nas selv.

Den består af:
Intel Atom 330 på Asus ION motherbord pga. PCI-E port
Dell PERC 6 raid controller
4 x 2TB diske i raid 5, som kan udvides til 8 diske

Den kommer til at køre med en gammel Windows XP, eller hvis jeg får fingre i en brugt Windows 2003 server.

Formålet med maskinen er kun netværk lagerplads og online backup.
Det er meningen den skal stå slukket med S4 (hibernate) og kun blive tændt med wake on lan.

Jeg har lært gennem projektet at flaskehalsen er netkortet. Skulle jeg lave maskinen om var det nok blevet med en Intel i3 og et bundkort med Intel netkort.

Det største problem har været at finde en strømforsyning med 200 watt og aktiv PFC.

Jeg har ovevejet 2 stk. Lian-Li harddisk holdere som nedenstående, men vælger nok at bygge et trækabinet, da maskinen skal stå i bryggers.
http://www.dustin.dk/pd_5010208841.aspx

Redigeret af Cyberguyen - 31-Marts-2010 kl. 10:08
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af jtr32 jtr32 skrev:

Det kan I tro jeg skal nok holde jer up to date.....der er sjældent noget mere irriterende end at hjælpe og så ikke lige få afslutningen med :-)

Lige nu sidder jeg og undersøger hvordan det ser ud mht. mulighed for kryptering af WHS....foreløbigt ser det lidt skuffende ud...

Hvad tænker du på mht. kryptering?

Det er meget besværligt at implementere en brugbar kryptering på serverniveau med flere klienter som jo er den måde en nas normalt kører på.

Den bedste løsning vil være en truecrypt container fil på nas drevet, som du mounter på den maskine som skal benytte indholdet.

Husk som det første at slå alt hibernation/dvale fra på systemer som benytter kryptering, ellers får du gemt din ulåste nøgle nede på disken. Ouch

Alternativt kan du købe BestCrypt og låse containerne op fra selve serveren og dele indholdet. BestCrypt er istand til at genskabe shares/delingerr, når man mounter en container fil. På den måde er alt delt når du har mountet containeren på serveren. Man skal så igen huske ikke at benytte hibernation.
Denne løsning vil kræve en relativ hurtig cpu for at få god throughput - en Atom vil ikke egne sig her.

Redigeret af Cyberguyen - 31-Marts-2010 kl. 10:18
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 13:17
Tja, jeg tænkte jo egentlig "bare" en komplet kryptering af hele WHS poolen eller hvis NAS hele raid arrayet. Alternativt hvis det ikke er muligt eller sluger alt for mange resurser bare noget af indholdet på diskene....

Men WHS understøtter ikke kryptering (som f.eks. BitLocker i Windows Server 2008) men det kan måske lade sig gøre med Truecrypt (ifølge microsoft support). Gutten lød dog ikke så overbevisende mht. om det kunne give problemer ved evt. reetablering....så er ikke sikker på jeg gider tage chancen....

Mht. NAS er der som du skriver Truecrypt osv.....og Synology (og Qnap) har selv kryptering, skal dog have set lidt mere på hvordan det de har funker.....hvis det da er til at finde ud af uden at have en i hånden :-)
Til top
jtr32 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2010 kl. 15:18
crap, det ser ud til det kun er qnap der har "volume encryption"......typisk, den dyreste....
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu